Gelmių siurprizas: vulkanas išspjovė „drakono kiaušinį“

(13)
Vulkanų išsiveržimai Havajuose nėra naujiena, tačiau šį kartą Kilauea ugnikalnis sugebėjo visus nustebinti, išspjaudamas labai keistą dalyką – juodą „drakono kiaušinį“.
Kilauea ugnikalnio išspjautas „drakono kiaušinis“. iflscience.com nuotr.

Na gerai, tai ne visai drakono kiaušinis... Tačiau tyrėjai iš Havajų vulkanų observatorijos liko maloniai nustebę, kai netikėtai atrado labai unikalios išvaizdos Pele ašarą.

Šį 1,5 cm lobį prieš metus aptiko vulkanologas Timas Orras netoli Halema'uma'u kraterio maždaug 110 metrų virš lavos ežero. Mokslininkai mano, kad būtent iš jo juodasis „drakono kiaušinis“ ir buvo išspjautas.

Tokios permatomos lavos kruopos yra dažnai išmetamos iš vulkanų ir lavos ežerų, tačiau labai retas atvejis, kai susiduriama su taisyklingos ovalo formos dariniais. Jie susidaro, kai ištirpusi lava yra staigiai išstumiama iš ugnikalnio ir labai greitai atvėsta. Dėl šio staigaus proceso Pele ašaros dažniausiai būna netaisyklingos formos.

„Mano žiniomis, dar niekam nepavyko rasti tokios formos Pele ašaros, – teigė T.Orras. – Aš neturiu paaiškinimo, kaip šis „drakono kiaušinis“ galėjo susiformuoti“.

Pele ašaros yra glaudžiai susijusios su Havajų istorija ir kultūra. Jie pavadinti Havajų ugnikalnių deivės Pele vardu. Vulkanologai, vietiniai bei atvykėliai taip pat reguliariai susiduria ir su Pele plaukais. Tai yra panašus darinys, taip pat susiformuojantis greitai auštant išsiliejusiai lavai, tačiau Pele plaukai sustingsta vertikalioje pozicijoje, todėl primena stiklo pluoštą arba plaukus.

Panašu, kad Pele Havajuose bus minima kur kas dažniau, nes dėl akmenų griūties susidariusių slėgio pokyčių lavos ežero sistemoje, pastarąjį mėnesį Halema'uma'u krateris itin suaktyvėjo. Belieka tikėtis, kad kartu su šiuo vulkano šėlsmu, pavyks atrasti ir daugiau gražiųjų „drakono kiaušinių“.

NASA reagavo į „Anonymous“ pareiškimą apie ateivius (33)

Pastaruoju metu internete galima pamatyti vis daugiau pranešimų apie programišių grupės „Anonymous“ pareiškimą, kuriuo jie teigia išsiaiškinę, kad NASA netrukus paskelbs pranešimą apie nežemiškos gyvybės egzistavimą. NASA neigia, kad ruošia tokį pranešimą nors tyrimai ieškant gyvybės įrodymų tęsiami.

Brazilijoje atkastos vergių skeletų liekanos atskleidžia naujų vergovės laikų aspektų (5)

Grupelė archeologų, atliekančių kasinėjimus vergų kapinėse netoliese Rio de Žaneiro, aptiko puikiai išsilaikiusių jaunų iš Afrikos atkeliavusių moterų skeletų liekanų. Kasinėjimai kapinėse, pavadinimu „Pretos Novos“, vykdomi jau septynis mėnesius. Spėjama, kad kai kurie palaikai gali būti ir 200 metų senumo – būtent tuo metu klestėjo prekyba žmonėmis.

Lietuva tapo CERN nare: kas pasikeis (6)

Lietuva oficialiai tampa Europos branduolinių tyrimų organizacijos CERN asociuotąja nare. Kokia to nauda?

Nyderlandų mokslininkai švenčia reto meteorito atradimą (2)

Nyderlandų mokslininkai pirmadienį šventė meteorito atradimą. Tai tik šeštas per porą šimtmečių Olandijoje rastas 4,5 mlrd. metų senumo meteoritas, kuris gali padėti atskleisti mūsų Saulės sistemos gimimo paslaptį.

Pirmą kartą nufilmuotas DNR atkartojimo procesas: anksčiau jis suprastas neteisingai (4)

Pirmą kartą buvo nufilmuotas DNR atkartojimo arba replikacijos procesas. Mokslininkai tikėjosi tiesiog gyvai išvysti replikacijos eigą, t.y. pamatyti tai apie ką jau senai gerai žinoma teoriškai. Tačiau gautas vaizdas mokslininkus pribloškė. Pasirodo DNR replikacijos procesą supratome visiškai neteisingai.