Gelmių siurprizas: vulkanas išspjovė „drakono kiaušinį“

(13)
Vulkanų išsiveržimai Havajuose nėra naujiena, tačiau šį kartą Kilauea ugnikalnis sugebėjo visus nustebinti, išspjaudamas labai keistą dalyką – juodą „drakono kiaušinį“.
Kilauea ugnikalnio išspjautas „drakono kiaušinis“. iflscience.com nuotr.

Na gerai, tai ne visai drakono kiaušinis... Tačiau tyrėjai iš Havajų vulkanų observatorijos liko maloniai nustebę, kai netikėtai atrado labai unikalios išvaizdos Pele ašarą.

Šį 1,5 cm lobį prieš metus aptiko vulkanologas Timas Orras netoli Halema'uma'u kraterio maždaug 110 metrų virš lavos ežero. Mokslininkai mano, kad būtent iš jo juodasis „drakono kiaušinis“ ir buvo išspjautas.

Tokios permatomos lavos kruopos yra dažnai išmetamos iš vulkanų ir lavos ežerų, tačiau labai retas atvejis, kai susiduriama su taisyklingos ovalo formos dariniais. Jie susidaro, kai ištirpusi lava yra staigiai išstumiama iš ugnikalnio ir labai greitai atvėsta. Dėl šio staigaus proceso Pele ašaros dažniausiai būna netaisyklingos formos.

„Mano žiniomis, dar niekam nepavyko rasti tokios formos Pele ašaros, – teigė T.Orras. – Aš neturiu paaiškinimo, kaip šis „drakono kiaušinis“ galėjo susiformuoti“.

Pele ašaros yra glaudžiai susijusios su Havajų istorija ir kultūra. Jie pavadinti Havajų ugnikalnių deivės Pele vardu. Vulkanologai, vietiniai bei atvykėliai taip pat reguliariai susiduria ir su Pele plaukais. Tai yra panašus darinys, taip pat susiformuojantis greitai auštant išsiliejusiai lavai, tačiau Pele plaukai sustingsta vertikalioje pozicijoje, todėl primena stiklo pluoštą arba plaukus.

Panašu, kad Pele Havajuose bus minima kur kas dažniau, nes dėl akmenų griūties susidariusių slėgio pokyčių lavos ežero sistemoje, pastarąjį mėnesį Halema'uma'u krateris itin suaktyvėjo. Belieka tikėtis, kad kartu su šiuo vulkano šėlsmu, pavyks atrasti ir daugiau gražiųjų „drakono kiaušinių“.

Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Baigta vienuolika bendrų Lietuvos–Šveicarijos mokslinių tyrimų projektų

Lietuvos mokslo taryba pristato daugiau kaip trejus metus vykdytų 11 bendrų Lietuvos ir Šveicarijos mokslininkų projektų pasiekimus.

Mokslininkai įvardijo, kuo pavojingos antibiotikais šeriamos karvės (5)

Antibiotikais šeriamų karvių mėšlas į atmosferą išskiria 1,8 proc. daugiau metano dujų, negu mėšlas galvijų, kuriems šių preparatų nebuvo duodama, skelbia žurnalas „Proceedings of the Royal Society“.

Naujausias radinys paneigė iki šiol žinotą tiesą apie neandertaliečius (41)

Neandertaliečiai, ilgai laikyti bukais ir šiurkščiais laukiniais, iš tikrųjų statydavo laužų liepsnų apšviečiamus sudėtingus požeminius statinius, galbūt naudotus per ritualus, jau prieš 176,5 tūkst. metų, sakoma trečiadienį paskelbtoje studijoje, kuri atskleidžia, kad mūsų seniai išnykę giminaičiai buvo kur kas sumanesni negu įsivaizdavome.

„Solar Impulse 2“ sėkmingai tęsia kelionę (1)

Saulės energija varomas lėktuvas „Solar Impulse 2“ trečiadienį sėkmingai nusileido Pensilvanijos valstijoje, baigdamas naujausią etapą rekordiniame skrydyje aplink Žemės rutulį, kuriuo siekiama reklamuoti atsinaujinančių šaltinių energetiką.

Kodėl Marsas „bėgioja“ dangumi pirmyn ir atgal? (7)

Nuo labai senų laikų žmonės atskyrė žvaigždes, nejudančias dangaus skliautu, ir planetas, kurios juo keliaudavo, kasnakt atsidurdamos vis kitoje vietoje.