Gelmių siurprizas: vulkanas išspjovė „drakono kiaušinį“

(13)
Vulkanų išsiveržimai Havajuose nėra naujiena, tačiau šį kartą Kilauea ugnikalnis sugebėjo visus nustebinti, išspjaudamas labai keistą dalyką – juodą „drakono kiaušinį“.
Kilauea ugnikalnio išspjautas „drakono kiaušinis“. iflscience.com nuotr.

Na gerai, tai ne visai drakono kiaušinis... Tačiau tyrėjai iš Havajų vulkanų observatorijos liko maloniai nustebę, kai netikėtai atrado labai unikalios išvaizdos Pele ašarą.

Šį 1,5 cm lobį prieš metus aptiko vulkanologas Timas Orras netoli Halema'uma'u kraterio maždaug 110 metrų virš lavos ežero. Mokslininkai mano, kad būtent iš jo juodasis „drakono kiaušinis“ ir buvo išspjautas.

Tokios permatomos lavos kruopos yra dažnai išmetamos iš vulkanų ir lavos ežerų, tačiau labai retas atvejis, kai susiduriama su taisyklingos ovalo formos dariniais. Jie susidaro, kai ištirpusi lava yra staigiai išstumiama iš ugnikalnio ir labai greitai atvėsta. Dėl šio staigaus proceso Pele ašaros dažniausiai būna netaisyklingos formos.

„Mano žiniomis, dar niekam nepavyko rasti tokios formos Pele ašaros, – teigė T.Orras. – Aš neturiu paaiškinimo, kaip šis „drakono kiaušinis“ galėjo susiformuoti“.

Pele ašaros yra glaudžiai susijusios su Havajų istorija ir kultūra. Jie pavadinti Havajų ugnikalnių deivės Pele vardu. Vulkanologai, vietiniai bei atvykėliai taip pat reguliariai susiduria ir su Pele plaukais. Tai yra panašus darinys, taip pat susiformuojantis greitai auštant išsiliejusiai lavai, tačiau Pele plaukai sustingsta vertikalioje pozicijoje, todėl primena stiklo pluoštą arba plaukus.

Panašu, kad Pele Havajuose bus minima kur kas dažniau, nes dėl akmenų griūties susidariusių slėgio pokyčių lavos ežero sistemoje, pastarąjį mėnesį Halema'uma'u krateris itin suaktyvėjo. Belieka tikėtis, kad kartu su šiuo vulkano šėlsmu, pavyks atrasti ir daugiau gražiųjų „drakono kiaušinių“.

Mokslininkai: australopitekė Lucy daug laiko praleisdavo medžiuose (61)

Australopitekė Lucy, priskiriama prie senovinių hominidų, laikomų vienais ankstyviausių šiuolaikinių žmonių protėvių, bent trečdalį laiko praleisdavo laipiodama medžiais, sakoma trečiadienį paskelbtoje naujoje studijoje.

„Mokslo sriuba“: lietuviai padarė proveržį genetikoje (II dalis) (1)

Vilniaus universiteto profesorius Virginijus Šikšnys su komanda atrado genų redagavimo įrankį CRISPR-Cas9 – genų žirkles, kuriomis galima labai tiksliai karpyti DNR grandinę. Šis atradimas gali pelnyti pirmąją Lietuvos istorijoje Nobelio premiją Chemijos srityje. Genetikai sako, jog tik sugriovus geną galima suprasti, už ką jis atsakingas, kokią įtaką turi. CRISPR-Cas9 įrankio pagalba tai padaryti įmanoma - juo galima nusitaikyti į norimą DNR vietą ir perkirpti grandinę.

Iš Pietų ašigalio evakuotas „antrasis žmogus Mėnulyje“ (9)

Sušlubavus sveikatai iš Pietų ašigalio buvo evakuotas antrasis Mėnulio paviršiumi žengęs žmogus Buzzas Aldrinas, praneša BBC.

Elementų periodinę lentelę papildė 3 nauji vardai (24)

Po Japonijos, Rusijos ir JAV mokslininkų atradimų cheminių elementų periodinę lentelę trečiadienį papildė keturi nauji elementai, o vienas iš jų, nihonis, yra pirmasis, atrastas japonų mokslininkų.

Mokslininkai įspėja, kad nyksta didžiausia gyvų organizmų struktūra pasaulyje (15)

Antradienį paskelbta, kad Didysis barjerinis rifas – didžiausia gyvų organizmų struktūra pasaulyje – šiemet sunyko kaip niekada istorijoje. Mokslininkai perspėja, kad šylantis klimatas kelia didelę grėsmę trapiai didžiausio pasaulyje koralinio rifo ekosistemai.