CERN susidomėjo Lietuvos mokslininkais: proveržio tikimasi bent dviejose srityse

(7)
Kauno technologijos universiteto (KTU) ir Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijos (CERN) glaudaus bendradarbiavimo ateitis – šviesi. Apie tai kalbėjo KTU „Santakos“ slėnyje apsilankę didžiausios pasaulyje dalelių fizikos laboratorijos CERN atstovai Sascha Schmelingas ir Charlesas-Henri Denarie, rašoma pranešime spaudai.
CMS jutiklis
© AFP/Scanpix

Šveicarijos ir Prancūzijos teritorijose įsikūrusioje CERN mokslininkai iš viso pasaulio bando įminti visatos susikūrimo ir vystymosi paslaptis.

„Tai – milžiniška institucija, kurios metinis biudžetas yra maždaug milijardas šveicariškų frankų (frankas lygus eurui, – red. past.) ir kurios narėmis yra 21 Europos šalis. Narystė joje atvertų galimybes mūsų mokslininkams, jauniesiems tyrėjams, mokytojams bei studentams studijuoti bei stažuotis CERN, dalyvauti įvairiose tyrimų programose“, – teigia neseniai CERN lankęsis Kauno technologijos universiteto (KTU) Medžiagų mokslo instituto direktorius prof. Sigitas Tamulevičius.

Mokslininko teigimu, didžiausioje pasaulyje dalelių fizikos laboratorijoje vykdomi tyrimai – tai milžiniškos apimties fizikos eksperimentas, kuriam sutelkta daugybė tyrėjų: kone pustrečio tūkstančio darbuotojų užtikrina Didžiojo hadronų priešpriešinių srautų greitintuvo veiklą, prie kurio dirba maždaug 12 tūkst. vartotojų. CERN – milžiniškas traukos centras, kurį kasmet aplanko apie 100 tūkst. lankytojų.

Glaudesnis bendradarbiavimas yra strategiškai svarbus Lietuvos akademinei bei mokslinei bendruomenei, atversiantis daugiau galimybių. Sprendimas politiniame lygmenyje atvertų kelią Lietuvos narystei CERN.

– Kaip įvertintumėte Lietuvos ir KTU mokslinį potencialą. Ar mes esame pajėgūs konkuruoti šioje srityje tarptautinėje arenoje?, – paklausėme S. Schmelingo.

– Iš to, ką mačiau Lietuvoje ir KTU, manau, kad esate konkurencingi mokslo srityje tarptautiniu mastu. Lyginant su kitomis šalimis, galite pasiūlyti labai daug. Ypač atsižvelgiant į šalies dydį ir laiką, kurį turėjote technologijoms vystyti – tai tik 25 metai. Manau, kad pasiekėte tikrai daug. Jūsų mokslinis potencialas yra didelis.

– Apibūdinkite keliais sakiniais, kuo užsiima CERN?

– Mes darome tą patį, ką žmonės daro nuo Demokrito laikų – bandome suprasti, kaip sukurtas pasaulis, kaip sukurta mus supanti aplinka, kokia jos istorija ir net kokia mūsų visatos ateitis. Mes norime suprasti, kaip viskas vystėsi po prieš 13,8 mlrd. metų įvykusio Didžiojo sprogimo.

– Ar anksčiau bendradarbiavote su KTU?

– Neseniai CERN lankėsi KTU Medžiagų mokslo instituto direktorius prof. Sigitas Tamulevičius. Buvome su juo susitikę. Jo vizitas buvo panašus į mūsų – susipažinti su moksline įranga, technologijomis, aptarti bendradarbiavimo galimybes.

Kiek žinau, vyksta moksliniai eksperimentai, kuriuos vykdo CERN ir Lietuvos mokslo institucijos, tačiau jie yra sąlyginai mažos apimties.

– Kokiose konkrečiai srityse galimas CERN ir KTU bendradarbiavimas?

– Matau bent kelias potencialaus bendradarbiavimo galimybes, pavyzdžiui, automatika ir valdymas. Taip pat kalbamės apie fizikos ir mokslo apskritai švietimą, jo tobulinimą, plėtrą. Be abejo, yra dar daugiau galimų bendradarbiavimo kabliukų, apie kuriuos papasakosiu savo kolegoms CERN.

Bendradarbiavimas yra procesas, kuriame laimi abi dalyvaujančios pusės. Sakyčiau, kad KTU ir CERN bendradarbiavimo laukia šviesi ateitis.

„SpaceX“ krovininė kapsulė nutraukė trečiadienio misiją (65)

Bendrovės „SpaceX“ krovininė kapsulė pavadinimu „Dragon“, pakrauta beveik 3 tonomis atsargų, šiandien nutraukė planuojamą susijungimą su Tarptautine kosmoso stotimi. To priežastis – navigacijos įrangos gedimas, paskelbė NASA.

Italų biotechnologijų įmonė dairėsi Šiaurės Europoje, įsikūrė Kaune (6)

Kauno mokslo ir technologijų parke, „Santakos“ slėnyje, įsikūrė Italijos aukštųjų technologijų įmonė „Gruppo FOS Lithuania“. Užsienio kapitalo įmonės atėjimą į Kauną paskatino kartu su lietuvių mokslininkais pradėta kurti biomedicininė elektroninė įranga poinsultinei stebėsenai.

NASA paskelbė apie esminį „atradimą už mūsų Saulės sistemos“ ribų rastos 7 daug žadančios planetos (384)

Šį vakarą NASA paskelbė apie reikšmingą atradimą už Saulės sistemos ribų. Ne Saulės sistemoje esančios planetos, vadinamos egzoplanetomis, šiuo metu yra didžiausia viltis ieškant kitų gyvybės formų.

Rusijos krovininė kapsulė išskrido į TKS (7)

Nepilotuojama rusų krovininė kapsulė trečiadienį sėkmingai pakilo ir išskrido į Tarptautinę kosminę stotį (TKS).

Nykštukinėje Cereroje - gyvybės pėdsakai (8)

Organiniai junginiai aptinkami daug kur kosmose, bet iki šiol Asteroidų žiede jų užfiksuota nebuvo. Įdomu, kad buvo skelbiama apie alifatinių organinių molekulių aptikimą Cereros paviršiuje.