Antarktidos paslapčiai atėjo galas

(43)
Mokslininkai teigia turintys įrodymų, kad po Antarktidos ledynu slypi ne tik ežeras, bet ir didžiausias pasaulyje kanjonas.
Antarktidos paslapčiai atėjo galas

Antarktida ne visada buvo tik užšalusia dykuma. Prieš 100 milijonų metų čia ošė atogrąžų miškai ir tekėjo upės, kurios formavo tam tikrą žemyno kraštovaizdį. Jau kelis dešimtmečius mokslininkai bando išžvalgyti reljefą, dabar jau slypintį po storu ledo sluoksniu.

Artėjant prie šio tikslo, mokslininkų komanda teigia turinti įrodymų, kad čia slypi tarpeklis, dvigubai didesnis už Didįjį kanjoną Jungtinėse Amerikos valstijose. Šis jų atradimas buvo aprašytas žurnale „Geologija“.

Pasak tyrėjų, Rytų Antarktidoje yra du dar gerai neištyrinėti, „nežinomais poliais“ vadinami, regionai: Princesės Elžbietos žemės (PEL) ir „Recovery“ baseinas. Mokslininkai tikisi geriau išanalizuoti jų pamatines uolienas, nes tai padės numatyti, kaip keisis šis ledinis žemynas šylant pasaulio klimatui.

Ledo kepurės formą taip pat nulemia po juo esantis reljefas, taigi pagal paviršių galima daryti prielaidą, kas slypi po juo. Turėdama tai omenyje, tarptautinė mokslininkų komanda panaudojo sudėtingą palydovų sistemą, įskaitant radarą, kad sukurtų PEL ledynų modelį. Tai atlikus, keletas anksčiau nepastebėtų pailgos formos objektų iškart sulaukė tyrėjų dėmesio.

Šie paviršiaus nelygumai padėjo atsekti galimą 1000 kilometrų ilgio kanjonų sistemą, kurios gylis siekia apie 1 kilometrą. Jei tolimesni tyrimai patvirtins jos egzistavimą, tai bus didžiausia kanjonų sistema visame pasaulyje.

„Iš surinktų duomenų matome, kad šie paviršiaus bruožai byloja apie po jais slypinčią subglacialinės kilmės struktūrą, – teigia tyrimo bendraautorius, profesorius Martinas Siegert. – Tiesą sakant, visi ženklai rodo, kad ten gali slypėti didžiuliai kanjonai su slėniais“.

Anksčiau atrasto subglacialinio vandens drenažo perpratimas, kartu su šio kanjono atradimu, privedė mokslininkus prie hipotezės, kad po ledu plyti ir didžiulis ežeras. Šis vandens telkinys gali būti iki 1250 kvadratinių kilometrų dydžio.

Tiek ežero, tiek kanjono egzistavimo idėjos buvo iškeltos po pirminių naujo radaro skenavimo darbų. Jie suteikė galimybę geologams „pažvelgti“ po didžiuliais ledo klodais. Siekiant galutinai patvirtinti abiejų darinių egzistavimą, reikia papildomų tyrimų radarais. Tai šiuo metu atlieka Didžiosios Britanijos, JAV ir Kinijos mokslininkai.

Mokslininkai padarė tai, ko niekas nesitikėjo: sustabdė judančią šviesą (77)

Australijos nacionalinio universiteto fizikai prie realybės priartino kvantinius kompiuterius: naujame eksperimente jie sugebėjo sustabdyti šviesos judėjimą, rašo gizmodo.com.au.

„SpaceX“ vadovas pristatys „stulbinamą“ Marso kolonizacijos planą (27)

JAV kosminių technologijų bendrovės „SpaceX“ vadovas Elonas Muskas antradienį atskleidė savo ambicingus planus per dešimtmetį į Marsą išsiųsti žmonių pilotuojamą erdvėlaivį ir planetoje įkurti koloniją.

Mokslininkai paaiškino, kodėl kosmose pastebėta labai reta ir ryški žalia spalva (4)

Žalia spalva Visatoje aptinkama nedažnai – dėl savo šilumos spinduliuojantys kūnai tokie nebūna, o pavienės spektro linijos retai būna pakankamai stiprios.

Seimas patvirtino Lietuvos mokslo ir inovacijų politikos kaitos gaires (4)

Seimas plenariniame posėdyje patvirtino Lietuvos mokslo ir inovacijų politikos kaitos gaires. Už tai numatantį Seimo nutarimą balsavo 70 Seimo narių, balsavusių prieš ir susilaikiusių nebuvo, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Gimsta nauja duomenų įrašymo ir saugojimo technologija (7)

Vilniaus universiteto mokslininkai (VU) kartu su partneriais iš Federalinio technologijos instituto Ciuriche daro prielaidą, kad dabartinius duomenų įrašymo ir saugojimo įrenginius ateityje pakeis memristorinė atmintis, rašoma pranešime žiniasklaidai.