LRT televizijos laida „Pinigų karta“ padės atsakyti į svarbiausius klausimus: kuris mobiliojo ryšio operatorius pigiausias, kurio ryšio kokybė geriausia ir kuris skaidriausiai pateikia sąskaitas bei įsiklauso į vartotojo poreikius.

Paklausiausios – išankstinio mokėjimo kortelės

Išankstinio mokėjimo kortelėmis šiuo metu naudojasi daugiau nei 2,7 mln. vartotojų. Beveik pusė jų naudojasi „Ežiu“, toliau rikiuojasi „Pildyk“ ir „Labas“. Standartiniai tarifai „Labas“ vartotojams yra brangiausi. Skambučio minutės kaina „Bitės“ tinkle – 25 centai, į kitus tinklus – 49 centai, o trumposios tekstinės žinutės – 10 centų į visus tinklus.

Antroje vietoje – „Tele2 Pildyk“. Skambučio kaina „Tele2“ tinkle – 18 centų, į kitus tinklus – 48 centai. Viena žinutė tame pačiame tinkle kortelės savininkui atsieis 3 centus, į kitus tinklus – 10 centų.

Mažiausias kainas siūlo „Omnitel“ „Ežys“. Maždaug prieš metus nusprendę suvienodinti skambučių į visus tinklus kainą, jie tapo viena kortele visiems tinklams. Pasirinkę šio operatoriaus išankstinio mokėjimo kortelę, už skambučio minutę ar žinutę į visus tinklus mokėsite 9 centus.

„Atsižvelgėme į klientų poreikius bendrauti ir bendrauti su visais tinklais. Todėl ir prieš metus įvedėme vieną 9 centų tarifą skambinat į visus tinklus. Todėl „Ežio“ klientas gali nesukti galvos, iš kokios kortelės skambina į kokį tinklą ir pan.“, – sakė „Omnitel“ pasiūlymų privatiems valdymo skyriaus vadovas Povilas Girčys.

Tačiau operatorius taiko 9 centų vienkartinį sujungimo mokestį. Jei kalbėsite minutę, pokalbis kainuos 18 centų. Jei 10 minučių – jau 9,9 cento.

Kaip teigia mobiliųjų operatorių atstovai, išankstinio mokėjimo kortelių vartotojai dažniausiai naudojasi siūlomais planais, kurie padeda taupyti.

„Išankstinio apmokėjimo paslaugų vartotojam planų įvairovė visada didesnė. Yra labai daug vartotojų, kurie tik siunčia žinutes, yra daug tokių, kurie tik skambina ir priima skambučius. <...> Dominuoja planai, skirti žinučių rašymui. Nors pastaruoju metu, krentant minutės kainai, vartotojai ėmė daugiau kalbėti. Todėl atsirado daug planų, kuriuose siūloma daug nemokamų minučių“, – aiškino „Bitė Lietuva“ rinkodaros direktorius Pranas Kuisys.

Plano pasirinkimas priklauso nuo poreikių

Rinktis tikrai yra iš ko. „Labas“ ir „Ežys“ šiuo metu siūlo po 4 planus, „Pildyk“ – 5. Tai kurią kortelę rinktis, pavyzdžiui, jei mėgstate plepėti, turite draugų visuose tinkluose ir per mėnesį pageidaujate išleisti 10 litų.

„Ežys“ siūlo rinktis planą, kuris jums kainuos 9,9 centų per mėnesį. Už juos gausite 300 minučių visuose tinkluose bei 6 tūkst. žinučių taip pat visuose tinkluose. Už likusius 10 centų galėsite išsiųsti 1 SMS žinutę, jei viršysite 200 žinučių per dieną ribą. Paskambinti jau nebegalėsite, nes taikomas 9 centų vienkartinis sujungimo mokestis.

Jei renkatės „Labas“, optimaliausias planas būtų „Visi“, mėnesiui kainuojantis 10 litų. Už juos gausite 2 tūkst. minučių, 5 tūkst. žinučių. Tačiau sąskaitoje nebeliks nieko.

„Pildyk“ siūlo planą „Visiems 300“. Už 9 litų mėnesinį mokestį nemokamai kalbėsite 300 minučių, „Tele2“ tinkle žinutes siųsite nemokamai ir neribotai, o į kitus tinklus galėsite parašyti 1500 žinučių. Tačiau jūsų sąskaitoje po užsakymo liks litas, už kurį galėsite prakalbėti apie 5 minutes „Tele2“ ir 2 minutes kituose tinkluose arba parašyti 10 papildomų žinučių.

Žinoma, jei turite daug draugų bei artimųjų, turinčių kažkurią vieną iš šių kortelių, tuomet tą pačią turėtumėte rinktis ir jūs. Pokalbiai bei žinutės visuose tinkluose tarp savų bus labai pigūs.

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad ir reklamose skambiai siūlomi neriboti pokalbiai ar žinutės irgi turi ribas. Kaip operatoriai vadina, „sąžiningo vartojimo limitas“ yra maždaug 120 minučių ir 200–300 žinučių per dieną.

Planų įvairovė

Kalbant apie mobiliojo ryšio operatorių siūlomus planus abonentams taip pat daug kas priklauso nuo vartotojų poreikių. Jeigu daugiausia kalbate, siunčiate mažai žinučių ir norite mokėti apie 20 litų per mėnesį, operatoriai siūlo tokius planus.

„Bitė“ siūlo planą „Vidutiniškai“, kurio mėnesinis mokestis 19 litų, į kuriuos įeina 300 minučių ir 3 tūkst. žinučių į visus Lietuvos tinklus.

„Omnitel“ pasiūlė planą „Mano 19“, kuris per mėnesį atsieina 19 litų, suteikia 300 nemokamų minučių, tačiau čia nėra įtrauktų nemokamų žinučių.

„Tele2“ pasiūlė pigiausią variantą – planą „300“, kuriuo naudojantis už 15 litų mėnesinį mokestį suteikiama 300 minučių. Kadangi į planą neįeina nemokamos žinutės, siūloma užsisakyti 1 tūkst. žinučių už papildomą 3 litų mokestį. Taigi, už 18 litų gavome 300 minučių ir galimybę rašyti nemokamas žinutes.

Visi operatoriai pasiūlė po 300 nemokamų minučių, tačiau jei norime gauti nemokamų SMS, „Tele2“ turime primokėti tris litus, o „Omnitel“ 10 tūkst. nemokamų žinučių per mėnesį siūlo už 4 litus. Tiesa, visų jų išnaudoti negalėsite, nes per dieną galite išsiųsti 300 žinučių į „Omnitel“ ir „Tele2“, o į „Bitę“ – 50. Ilgiausias mėnuo turi 31 dieną, taigi daugiausiai galėsite parašyti 9300 žinučių.

„Šiuo metu turime 4 planus ir jie sudaryti vadovaujantis pagrindiniais principais – vartotojo įpročiai ir vartosena“, – sakė „Omnitel“ pasiūlymų privatiems valdymo skyriaus vadovas P. Gričys.

„Turime šiek tiek daugiau mokėjimo planų tam, kad galėtume juos pritaikyti kiekvienam vartotojui asmeniškai. Nesame parduotuvė, kuri turi tik vieno dydžio rūbus. Būtų juokinga, jei ateini į parduotuvę, o ten yra tik XXL dydžio džinsai. Arba per maži džinsai. Ne, siūlome tokius, kad galėtų išsirinkti kiekvienas“, – teigė „Tele2“ komunikacijos direktorius Baltijos šalims Andrius Baranauskas.

Vartotojai raginami būti atidesni

Mobiliojo ryšio operatorių salonuose vartotojai gali pasirinkti pasirašyti terminuotą ar neterminuotą sutartį.

„Neterminuota sutartis – kai klientas neprisiima jokių ilgalaikių įsipareigojimų, negauna nei nuolaidos, nei telefono. Tiesiog pasirašo paslaugų naudojimo sutartį. Tokią sutartį galima nutraukti net ir tą pačią dieną. „Tele2“ tai siūlo jau galbūt 13 ar 14 metų“, – atkreipė dėmesį A. Baranauskas.

„Jei jūs pasirašėte paslaugų sutartį, galite išeiti iškart. Anksčiau kiti operatoriai taikė baudas, toks elgesys tikrai ribojo konkurenciją. <...> Anksčiau jei net nebuvote pasiėmę įrangos, jūsų vis tiek buvo prašoma susimokėti už negautas pajamas“, – sakė P. Kuisys.

„Visos sutartys dabar pasirašomos ir persirašomos, neturint jokių įsipareigojimų paslaugoms“, – kalbėjo P. Girčys.

„Jeigu vartotojas negauna jokių nuolaidų, įsipareigojimas yra labiau moralinis. Jis gali sutartyje nustatytais terminais įspėti paslaugų tiekėją ir nutraukti sutartį“, – teigė teisininkė Neringa Gražinytė.

N. Gražinytė pastebi, kad labai dažnai patys vartotojai būna kalti dėl to, kad jaučiasi apgauti. Pasak jos, naujieji klientai neįsiskaito į sutarties sąlygas, kurias operatoriai surašo, bandydami apsisaugoti nuo piktnaudžiaujančių klientų.

„Vartotojai taip pat nelinkę gilintis į tas sąlygas, kurios būna ne itin paprastos. Paslaugų tiekėjai deda daug pastangų tam, kad paslaugų sutarties sąlygos būtų atitinkančios vartotojų poreikius ir ginančios jų teises“, – pastebi teisininkė.

„Nepaisant to, kad teisiniuose santykiuose tarp paslaugų tiekėjo ir gavėjo yra laikomasi kliento interesų prioriteto principų, patys vartotojai turi būti pakankamai atidūs ir rūpestingi, susipažindami su visomis sutarties sąlygomis, numatytomis kainomis, kredito limitu, sutarties galiojimo terminu ir visais kitais dalykais, kurie gali būti naudingi jiems ateityje“, – sakė Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) Teisės departamento direktorė Gintarė Lapkauskienė.

Neaiškios sąskaitos

Kiekvienas mobiliojo ryšio operatorių klientas kas mėnesį gauna sąskaitas, kuriose pateiktas išklotines taip pat reikėtų atidžiai išnagrinėti. Būtina pasitikrinti, ar tikrai mokama už tai, kuo naudojamasi. Kartais įsivelia sistemos ar žmogiškų klaidų, todėl sąskaitoje nurodyta mokėtina suma gali būti daug didesnė.

Specialistai teigia, kad iškilusius nesklandumus visada aiškinasi individualia tvarka. Dažnai, paaiškėjus operatoriaus įveltai klaidai, padaroma ir papildoma vienkartinė nuolaida.

Jeigu jums kils neaiškumų, skambinkite klientų informacijos telefonais ir žinokite, kad turite teisę gauti tokias pačias sąlygas.

Nuolaidos – ne dovana, o sandėris

Anot teisininkės N. Gražinytės, dažnai vartotojai nesupranta, kad mobiliųjų operatorių suteikiamos nuolaidos paslaugoms ar įrangai yra ne dovana, o abipusis sandėris.

„Vartotojai dažnai plaukioja nuo akcijos prie akcijos. Ir sąlygos gali skirtis. Jeigu pasinaudojus akcija, norite sutartį nutraukti anksčiau laiko, reikės sumokėti baudą – už suteiktą nuolaidą ar aparatus. To vartotojai dažnai nesupranta, nes jiems atrodo, kad „aš atėjau, pasinaudojau ir mano laisvė yra išeiti“, – „Pinigų kartai“ sakė teisininkė N. Gražinytė.

Tam, kad būtų garantuota vartotojų teisė laisvai pasirinkti mobiliojo ryšio operatorių, operatoriai atskyrė sutartį, kuria yra įgyjamas telefonas ir teikiamos mobiliojo ryšio paslaugos.

Jeigu įsigijote telefoną, kuris kainuoja 1 tūkst. litų už litą ir pasirašėte sutartį, kuria įsipareigojote, kad likusią sumą išmokėsite per 24 mėnesius, o praėjus pusmečiui nusprendėte pereiti į kitą tinklą, abi sutartis – tiek telefono, tiek paslaugų – nutrauksite iš karto. Už paslaugų sutarties nutraukimą jums nereikės mokėti nieko, tačiau likusią neišmokėtą sumą už telefoną privalėsite grąžinti. Be to, turėsite grąžinti jums pritaikytas nuolaidas paslaugoms, jei tokių gavote.

Klientams – operatorių vilioklis

Operatoriai klientus vilioja perkelti savo numerius iš vieno tinklo į kitą. Žada naujus telefonus, pigių pokalbių ir laviną nemokamų žinučių. Tačiau neapsigaukite. Viliojami yra tik tie klientai, kurie neturi jokių įsipareigojimų kitiems operatoriams. Jei neseniai pasinaudojote kito operatoriaus pasiūlymais, jūs viliotojui esate reikalingas tiek pat, kiek paršeliui reikalingi debesys.

Kaip pastebi reklamos specialistas Paulius Senūta, nuožmi konkurencinė kova dėl naujų klientų jau po truputį blėsta. Mobilieji operatoriai vis labiau atsigręžia į turimus abonentus.

„Anksčiau būdavo siūlomos labai geros sąlygos migruojantiems klientams, o beveik nieko tam, kad būtų išlaikomi seni. Tuo tarpu migruojantys vartotojai atneša mažiau pajamų ir pelno. Operatoriai ėmė rūpintis savo klientais. Tai labiausiai išryškėjo „Omnitel“ ir „Bitėje“, –„Pinigų kartai“ teigė P. Senūta.

Skundai išaugo trečdaliu

Nepaisant to, kaip gražiai suokia mobiliojo ryšio paslaugų tiekėjai, RRT 2012 metais gavo 249 skundus iš nepatenkintų vartotojų. Dažniausiai nurodomos skundų priežastys – dėl pateiktų sąskaitų, pasirašytų sutarčių bei paslaugų kokybės. Bendras skundų skaičius lyginant su 2011 metais išaugo beveik trečdaliu.

„Dažniausiai į RRT kreipiamasi dėl operatorių išrašytų sąskaitų ginčijimų. Dažniausiai nurodoma, kad paslaugomis nebuvo naudotasi arba nurodoma, kad paslaugos nebuvo apribotos, kai buvo peržengtas sutartyje nurodytas kredito limitas. Taip pat, ginčijama, kad sąskaita buvo išrašyta pritaikius ne tuos pasirinkto plano tarifus“, – teigė G. Lapkauskienė.

„Tele2“ atstovas teigia, kad dažnai sulaukia skundų dėl per didelių sąskaitų, nes vartotojams esant pasienio regionuose, telefonas automatiškai prisijungia prie užsienio šalies tinklo. Kadangi esame apsupti ne Europos Sąjungos (ES) šalių, mokesčiai gali gerokai padidinti sąskaitą. Tačiau „Tele2“ į tai žiūri atlaidžiai. Jei patikrinę išsiaiškina, kad žmogus tikrai buvo Lietuvoje ir tai jam pirmas kartas – bando ieškoti kompromiso tam, kad abi šalys liktų patenkintos.

Specialistai pastebi, kad šiandien, vis labiau populiarėjant išmaniesiems telefonams, išaugusių sąskaitų priežasčių sąraše į pirmąją vietą iššoka nemokėjimas naudotis išmaniaisiais įrenginiais. Kitaip tariant, kai telefonas tampa išmanesnis nei jo savininkas. Tada mobiliojo ryšio operatoriai siūlo specialias paslaugas, kurios užtikrina, kad vartotojas gautoje sąskaitoje neras nemalonių staigmenų.

Dar vienas būdas apsisaugoti nuo per didelių sąskaitų – kredito limitas. Taip išvengsite išmaniojo telefono laisvalaikio be jūsų žinios, vaikų išdaigų ar netikėtai padidėjusių sąskaitų būnant pasienio zonoje.

Reklamos skaidrėja

Pasak specialisto P. Senūtos, mobiliųjų operatorių reklamos per 3 metus tapo gerokai skaidresnės, nes tyrimai parodė, kad visuomenė jau supranta, ką turėtų ir norėtų gauti bei kur jiems paspęsti spąstai. „Mobiliųjų operatorių sąlygos buvo gerokai sudėtingesnės vartotojams, todėl jie, rinkdamiesi vieną ar kitą operatorių, apsigaudavo pasirinkdami, nes galvodavo, kad jų laukia be galo geras pasiūlymas. Ir tik gavę pirmąją sąskaitą suprasdavo, kad yra visai ne taip, kaip tikėjosi“, – teigė P. Senūta.

Šiuo metu žiniasklaidoje transliuojama itin daug operatorių reklamų. Visų trijų operatorių pasirinktos reklamos formos skirtingos. Štai, „Tele2“ eina gana lengvu – serialų kūrimo keliu. Tačiau, kaip rodo kokybės tyrimai, žmonėms jos greitai pabosta.

„Vartotojai nepatenkinti klaidinančia reklama, nes dažniausiai operatoriai nori pritraukti, pateikti patrauklų produktą ir neretai ta reklama skamba geriau arba nėra tokia išsami, kokios norėtų vartotojas. Arba vartotojas irgi neįsigilina – nepaskaito, kas parašyta smulkiu šriftu. Taip jo lūkesčiai būna nepatenkinti“, – sakė teisininkė N. Gražinytė.

„Svarbiausia rasti tinkamą paketą pagal savo vartojimą. <...> Jei vartotojas suranda, operatorius jam pataria, ką rinktis, todėl net nebėra didelio skirtumo, kurį operatorių rinktis. Kainos yra labai panašios“, – atkreipė dėmesį P. Senūta.

Taigi, jei dar neišsirinkote savo mobiliojo operatoriaus, jums tikrai nepatarsime, nes, kaip parodė laidos „Pinigų karta“ analizė, visų kainos gana panašios. O tam, kad nereiktų klaidžioti po kiekvieno operatoriaus internetinį puslapį, RRT pateikia visų Lietuvoje veikiančių operatorių siūlomas kainas. Čia galite pasinagrinėti ir palyginti, ar jūsų mokama suma nėra per didelė.

Naudokitės pasiūlymais, jie tikrai padeda sutaupyti, tačiau būkite atidūs – perskaitykite sutartį prieš ją pasirašydami, kilus neaiškumams, skambinkite klientų aptarnavimo telefonais, jei manote, kad buvote apgautas, kreipkitės į RRT. Ir atsiminkite – tai, kas vadinama neribotu, tikrai turi ribas, o jei pamatėte didžiuliu šriftu parašytą mažą skaičių, būtinai paieškokite mažu šriftu parašyto didelio.