Spręsdami, kokią prekę ar paslaugą pasirinkti, Lietuvos vartotojai dažniausiai renkasi pagal jos kainą ir kokybę. Tačiau vis daugiau žmonių rūpi ir tai, ar jų pinigai nukeliaus skaidriai veiklą vykdantiems verslininkams. Kaip rodo bendrovės „RAIT“ atliktas tyrimas, tai ypač rūpi jaunesniajai vartotojų kartai. Tad užtikrinkite savo verslo skaidrumą ir jūs – tiek dėl ramaus nakties miego, tiek tam, kad jūsų klientai nepabėgtų pas konkurentus.

Skaidrumas ir etika – sveikos verslo aplinkos dalis

2007 m. visa Lietuva kalbėjo apie Dalią Budrevičienę, garsiai prabilusią apie įmonėje gaunamus atlyginimus vokelyje. Daug dėmesio sulaukusi istorija tuomet privertė visuomenininkus ir dar kelias organizacijas susijungti ir įsteigti skaidrumo iniciatyvą „Baltoji banga”. Buvo sukurtas pirmasis socialinis žymėjimas Lietuvoje - ženklas „Baltoji banga”, vartotojams signalizuojantis, kad juo savo gaminius žyminčios įmonės rūpinasi skaidria ir atsakinga veikla.

Kaip viskas yra dabar, praėjus beveik dešimtmečiui nuo šios istorijos? „Baltoji banga“ inicijavo tyrimą, atskleidžiantį gyventojų požiūrį į verslą, jo skaidrumą ir socialinę atsakomybę. „Skaidrumas yra vienas iš esminių geros ir sveikos verslo aplinkos elementų. Norint stiprinti šalies ekonomiką ir didinti konkurencingumą, investuojant į kūrybiškumą, inovacijas, talentus ypatingai svarbu sutvarkyti pamatinę infrastruktūrą, kurioje verslo etika yra būtina higiena. Nesvarbu, ar norime pritraukti daugiau investuotojų, ar talentų, ar užtikrinti mūsų šalies verslo eksporto plėtrą į pažangias rinkas - skaidrumas ir verslo etika yra būtina verslo kultūros dalis”, - įsitikinusi „Investuotojų forumo” komunikacijos ir strateginių projektų plėtros vadovė Andželika Rusteikienė, jau septynerius metus dirbanti plėtojant šią iniciatyvą.

Nors toks tyrimas Lietuvoje buvo atliktas pirmą kartą, A.Rusteikienė, remdamasi kitais atliktais tyrimais, pastebi, kad situacija Lietuvoje pastarąjį dešimtmetį po truputį gerėja. „Tačiau esame, sakyčiau, ribinėje zonoje, kai turime stipriai pagerinti verslo aplinką norėdami sėkmingai konkuruoti globalioje rinkoje. Lietuvos investuotojų pasitikėjimo indekso duomenimis net 83 proc. investuotojų įvardino, kad skaidrumas yra viena svarbiausių sričių verslo aplinkos gerinimui, kurioje dar turime įdėti daug darbo”, - sako ji.

Ateina nauja, sąmoningesnė karta

Viena iš priežasčių, paskatinusių atlikti tokį tyrimą, buvo į rinką atėjusi nauja darbuotojų ir vartotojų karta, visai kitaip žiūrinti į verslą ir kelianti jam kitokius reikalavimus. „Visi tyrimai rodo, kad vadinamosios Y kartos atstovai yra daug sąmoningesni, reikalauja daugiau skaidrumo iš savo aplinkos, jie nori kurti ir užsidirbti. Tad norėdami pritraukti daugiau talentų į Lietuvą turime pasižiūrėti, ar galime jiems pasiūlyti darbo vietas, kurių jie tikisi ir kiek tokių turime”, - sako A.Rusteikienė.

Šią pasaulyje pastebimą tendenciją patvirtino ir Lietuvoje atliktas tyrimas: jaunoji karta kur kas labiau nei vyresnieji atsižvelgia į verslo skaidrumą, tai gali nulemti ir tai, iš kurios įmonės jie pirks prekes ar paslaugas. Nors įmonių ar organizacijų, iš kurių perka, reputacija ar socialine atsakomybe pasidomi tik vienas iš dešimties vartotojų, dažniausiai tai – jauni asmenys tarp 25-34 m., turintys aukštąjį išsilavinimą, vadovai ar įmonių savininkai.

„Apskritai gyventojai nėra linkę tikrinti įmonių ar organizacijų, kurių prekes ar paslaugas įsigyja, reputacijos ar skaidrumo. Yra gana aukštas pasitikėjimas tuo, ką mes girdime ir matome, tačiau nesame linkę patikrinti, ar iš tiesų taip yra. O tai neskatina įmonių prisiimti atsakomybę už tai ką ir kaip jie daro”, - pastebi A.Rusteikienė.

Tačiau maždaug pusė vartotojų rinktųsi prekę ar paslaugą, net jei ji būtų brangesnė nei jos alternatyvos, žinodami, kad įmonė remiasi ekologiška veikla, veikia skaidriai, yra lietuviško kapitalo, socialiai atsakinga. Tyrimas taip pat atskleidė, kad socialinė atsakomybė ir ekologiška veikla svarbesni moterų auditorijai.

O kaip yra dabar?

Kaip Lietuvos verslo skaidrumą gyventojai vertina dabar? Daugelio nuomone, skaidrumu pasižymi maždaug pusė Lietuvos verslo. Optimistiškiau situaciją vertina jaunimas ir mažesnių miestų ir miestelių gyventojai – jiems atrodo, kad skaidraus verslo Lietuvoje yra daugiau. Tyrimo autoriai svarsto, kad galbūt dėl to, kad mažesnėse vietovėse vietinis verslas yra labiau matomas, verslininkai – pažįstami gyventojams, verslo skaidrumas ten yra vertinamas geriau.

Tyrimas taip pat parodė, kad apie sąžiningą mokesčių mokėjimo svarbą labiausiai kalba įmonių savininkai bei pensininkai ir bedarbiai. „Bedarbiai ir pensininkai labiausiai jaučia šešėlio ar kyšininkavimo žalą. Tad stengdamiesi išvengti mokesčių pagalvokime ne tik apie savo darbdavį bet ir apie močiutę. Bei paskatinkime bedarbį kaimyną - ne eiti prasitęsti pašalpos, o rasti darbą”, - ragina A.Rusteikienė.

Verslo skaidrumas tampa svarbiu konkurenciniu veiksniu
© RAIT tyrimas
Verslo skaidrumas tampa svarbiu konkurenciniu veiksniu
© RAIT tyrimas
Verslo skaidrumas tampa svarbiu konkurenciniu veiksniu
© RAIT tyrimas
M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją