Kokie leidiniai buvo skaitomiausi šį ar praėjusį pusmetį? Tokią informaciją prireikus galite nesunkiai rasti internete, tyrimų bendrovės TNS puslapyje. Tačiau ja vadovaujantis priimti sprendimų nereikėtų. Giliau pažvelgus į metodiką paaiškėja, kad, skelbiami „topai“, ypač rečiau leidžiamų leidinių, iš esmės nieko nereiškia.

Pavasario staigmena – kryžiažodžių šuolis

Tyrimų bendrovė „TNS LT“ kas pusmetį viešai paskelbia populiariausių Lietuvoje leidinių penketukus, suskirstydama juos į dienraščius, savaitinius, mėnesinius ir kasmetinius leidinius. Lyginant 2015 m. rudens ir 2016 m. pavasario tyrimus labiausiai pastebimi pokyčiai kasmėnesiniuose leidiniuose, į kuriuos įtraukiami leidiniai, leidžiami kartą ar du per mėnesį. Rudens penketukas – „Moteris“, „Laima“, „Savaitė. Namie ir sode“, „Moters savaitė“, „Iliustruotasis mokslas“. Tuo tarpu pavasarį penketukas iš esmės pasikeitęs: jį sudaro „OHO“, „Savaitė. Namie ir sode“, „Oho. Lengvi panoraminiai kryžiažodžiai“, „Panelė“ ir „Moters savaitė“.

2015 m. ruduo

2016 m. pavasaris

Skaitomiausių leidinių „topai“: kodėl į juos reikia žiūrėti atsargiai
© TNS LT duom.

Tačiau „TNS LT“ projektų direktorė Živilė Janukonienė sako, kad šis penketukas toli gražu nereiškia didelių rinkos pokyčių, o išvadas galima daryti tik turint išsamesnius duomenis, kuriuos norėdamos gauti įmonės turi susimokėti. O rudenį „topo“ viršuje buvę „Moteris“ ar „Laima“ galbūt visai nėra mažiau skaitomi, bet dėl nedidelių skaitytojų skaičiaus nuo kitų žurnalų skirtumo nepateko tarp penkių skaitomiausių.

Kaip atsitiko, kad ten netikėtai pateko net du kryžiažodžių žurnalai? Pasirodo, rudenį jie apskritai nebuvo įtraukti į statistiką. Dalies leidinių statistiką TNS LT stebi nuolat, o kai kuriuos analizuoja tik tokią paslaugą užsisakius leidėjams. Ž. Janukonienė aiškina, kad šiuo atveju „OHO“ norėjo įsivertinti savo situaciją rinkoje, ir užsisakė jų paslaugas. Tyrimai parodė, kad jų skaitytojų ratas buvo didžiausias, o praėjusį pusmetį to tiesiog niekas nestebėjo.

Funkciją prilygina reklamai

Tad ar tokie penketukai neklaidina rinkos dalyvių? Ž. Janukonienė įsitikinusi, kad ne, o jų funkciją įvardina kaip reklaminę, pristatančią tyrimų bendrovės galimybes. Pasak jos, jokios įmonės remdamosis vien top5 reklamos neplanuoja, o prašo išsamesnių duomenų ir skirtingų joms reikalingų pjūvių. Be to, ji atkreipia dėmesį, kad visuose tyrimuose turi būti įvertinama 3 proc. paklaida, tad pasislinkimas per vieną ar dvi pozicijas yra visai nereikšmingas ir visi profesionalai tinkamai tai įvertina.

Pasak „Publicum Media“ vadovo Andriaus Barakūno, į klausimą dėl tokių „topų“ reikia žiūrėti kompleksiškai, įvertinant tiek tyrimų metodiką, tiek verslo gaunamą naudą. „Kuo galiu patikinti, kad TNS tyrimai yra tie, kuriais remiasi visa reklamos rinka, Lietuvoje ir ne tik, nes TNS yra „Kantar“ grupės sertifikuotas narys. Taigi jų teikiami duomenys yra audituojami, jų paklaidos yra nedidelės , sakykime, tai yra arčiausiai realybės esantys duomenys, vertinami kaip standartas“, – sako jis.

„Dar vienas aspektas kalbant konkrečiai apie mėnesinius leidinius, jie išsiskiria tuo, kad jų labai daug ir jie skirti labai skirtingiems segmentams, tad sąlyginai labai nedaug jų pasiekia visą auditoriją – tiesiog jie per daug išsibarstę. Todėl skirtumas tarp pirmos ir, pavyzdžiui, dvidešimtos vietos absoliučiu skaičiumi kalbant bus keli procentai. Jeigu mes matuotume televizijos mėnesinį pasiekiamumą, tarp pirmos ir penktos vietos skirtumas gali būti 20-30 proc, nes yra smarkiai didesnis pavadinkime auditorijos dydis. Mėnesinius leidinius skaito palyginti ne daug visos bendros masės, todėl tas penketukas mums nėra tiek aktualus“, – aiškina A. Barakūnas.

Media agentūros „Mindshare” direktorius Giedrius Butvilas antrina, kad į skaitomiausių penketuką mažai kreipia dėmesio, nes nagrinėja gilesnius duomenis pagal tikslines grupes. O tam, kad nekiltų nesusipratimų, jis siūlo paprastą išeitį. „Jei prie minėtų kryžiažodžių būtų paaiškinimas, kad leidinys ankstesniame tyrime nebuvo įtrauktas, tuomet tai būtų korektiška”, – sako jis.

M360

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją