Rugsėjo viduryje pristatyta tarptautinė iniciatyva „Koalicija už geresnes reklamas“ – dar vienas žingsnis bandant susitarti dėl vieningų reklamos internete standartų, kurių poreikį vis labiau aštrina augantis reklamos blokuotojų skaičius. Užsienio ekspertai ginčijasi, ar toks sprendimas gali atnešti realios naudos, o Lietuva kol kas šias iniciatyvas stebi iš šalies ir svarsto, ar verta sekti jų pavyzdžiu.

Didieji apjungė jėgas

Vokietijoje vykusioje skaitmeninės ekonomikos konferencijoje „dmexco“ svarbiausia žinia tapo didžiųjų rinkos žaidėjų susijungimo į koaliciją už geresnes reklamas (Coalition for Better Ads) pristatymas. Žiniasklaidos planavimo agentūros, reklamos užsakovai, leidėjai paskelbė kartu sieksiantys kovoti su netinkamomis reklamomis. Pagrindiniu šios koalicijos iniciatoriumi įvardinamas „Google“, o tarp jos narių – „Facebook”, Amerikos reklamos agentūrų asociacija, Europos leidėjų taryba, Tarptautinis interaktyvios reklamos biuras (Interactive Advertising Bureau - IAB), „Unilever”, „The Washington Post”, Pasaulinė reklamos kūrėjų asociacija (World Federation of Advertisers - WFA) ir daugelis kitų gerai žinomų rinkos dalyvių.

WFA generalinis direktorius Stephan Loerke portalui „BusinessInsider” pasakojo iš asociacijos narių girdintis susirūpinimą dėl reklamos blokavimo augimo tendencijų: vis daugiau žmonių, susidūrusių su juos erzinančia reklama, ieško būdų kaip jos visai išvengti.

Nors tarp koalicijos narių nėra vartotojų atstovų, IAB nariai teigia, kad į jų nuomonę bus atsižvelgiama remiantis tyrimų rezultatais: bus nuolat stebima, kaip vartotojai reaguoja į skirtingas reklamos formas ir pagal tai bus pritaikomi bendri rinkai reklamos internete standartai.

Artimiausiu metu koalicija ruošiasi koncentruotis į kelis svarbiausius tikslus:

• sukurti vartotojų tyrimais paremtus standartus, kurie pagerintų jų patirtį, susijusią su reklama;
• bendradarbiaujant su „IAB Tech Lab” išvystyti ir išplatinti technologijas, leidžiančias įgyvendinti šiuos standartus;
• stiprinti šių standartų suvokimą tarp vartotojų ir verslininkų, kad šie standartai būtų taikomi kuo plačiau ir būtų gaunama kuo daugiau grįžtamojo ryšio.

Bandys pūsti prieš vėją?

Tačiau vos pristatyta ši didžiulio masto iniciatyva kai kurių ekspertų buvo iškart sukritikuota kaip pasmerkta nesėkmei. „MarketingWeek” apžvalgininkas Markas Ritsonas įsitikinęs, kad jokia reklama vartotojų nebus suprantama kaip priimtina – jo nuomone, žmonės tiesiog apskritai nemėgsta reklamos.

„Koalicijos nariai tiki, kad geresnė reklama padės sumažinti reklamos blokuotojų skaičių. Jie taip sako, nes jie visi dirba rinkodaros srityje ir yra vieninteliai žmonės šioje planetoje, kurie tiki, kad žmonės mėgsta reklamą. Tačiau tyrimai rodo ką kita: žmonės nemėgsta ne blogos reklamos. Jie apskritai nekenčia bet kokios reklamos”, – rašo jis, ragindamas susitaikyti su tuo, kad blokuojančių reklamą skaičius toliau tik augs.

„Google“ Baltijos šalių verslo plėtros vadovas Vytautas Kubilius mano, kad tiesa, ko gero, yra kažkur per vidurį. „Be abejo, tokių, kurie blokuos reklamą, visada bus. Tačiau svarbus yra principinis tikėjimas ir susitarimas, kad reklama neturi būti brukalas. Ji gali būti naudinga, ir kai žmonės supras, kad blokuodami reklamas kažką praranda, tada problema išsispręs. Jei žmogus tinkamoje vietoje tinkamu laiku gaus jam pritaikytus pasiūlymus, nuolaidas, jis matys prasmę gauti reklamą. Bet jeigu internetas toliau judės šiukšlyno pusėn, natūralu, kad žmonės reklamas blokuos“, – sako jis, pridurdamas, kad „Google“ savo ruožtu nuolat griežtina reklamos formatų politiką ir per metus užblokuoja apie 700 mln. reklamų, kaip pernelyg agresyvias ar neatitinkančias vartotojų interesų.

Vytautas Kubilius
Vytautas Kubilius
© DELFI (T.Vinicko nuotr.)

Lietuvos marketingo asociacijos pirmininkas, žiniasklaidos ir komunikacijos planavimo bendrovės „BPN Lietuva” vadovas Linas Šiautkulis antrina, kad bet kokia rinkos dalyvių iniciatyva būti geresniems savo vartotojams, kad jie labiau mylėtų reklamą, yra sveikintina.

„Kita vertus, kalbant apie visą reklamos blokavimo ir kovos su šiuo reiškiniu tendenciją, aš vis dar negaliu sau atsakyti į klausimą, ar ji netapo tokia žinoma dėl to, kad jai skiriama tiek dėmesio žiniasklaidoje, įvairiose konferencijose? Kai šis klausimas aktualizuojamas, vartotojai pradeda galvoti, kodėl aš neblokuoju reklamos, ar aš esu neišmanus? Tuomet jau keliamas nebe klausimas, kas yra tas „adblock”, o ar aš jį naudoju, ar ne. Manau, tai yra viena iš pagrindinių reiškinio akseleracijų”, – pastebi L. Šiautkulis.

Lietuvoje diskusijos kol kas vyksta neformaliai

Lietuvoje rinkos dalyviai taip pat daug diskutuoja šiais klausimais, tačiau kol kas tai neišaugo į formalius, bendrai patvirtintus veiksmus. „Interneto medijų leidėjai, reklamos agentūrų atstovai, tas pats „Google” Lietuvoje lygiai taip pat diskutuoja, kaip sureguliuoti rinką ir nustatyti vienodus standartus, tik ši diskusija nėra formalizuota į kokią nors koaliciją. Kalbame, kokių standartų mums reikia, į ką galėtume lygiuotis, kur eiti – esame tokiame išsigryninimo etape”, – sako Interneto žiniasklaidos asociacijos vadovė Aistė Žilinskienė.

Aistė Žilinskienė
Aistė Žilinskienė
© DELFI (Š.Mažeikos nuotr.)

L. Šiautkulis pastebi, kad didžiausia problema atsiranda būtent kalbant apie lokalius rinkos dalyvius, nes veikiančios globaliu lygiu organizacijos kaip IAB jau yra išleidusios standartus, nurodančius, pavyzdžiui, kad standartizuoti reklaminiai skydeliai neturėtų išeiti iš jiems nurodytų ribų. Tačiau Baltijos šalys yra vienos iš nedaugelio, kurios IAB nepriklauso.

„Kiekvienas reklamos užsakovas nori būti išskirtinis. Taigi vienoje pusėje turime iš jų ateinančią paklausą, iš kitos pusės turime portalus, kurie dėl tų užsakovų konkuruoja, verčiasi per galvą, kaip dar originaliau nustebinti tiek užsakovą, tiek būti paveikesniam vartotojui. Tada portaluose ir atsiranda visokie atsidarantys vartai, važiuojantys automobiliai ar nutraukiami puslapiai“, – aiškina L. Šiautkulis.

Ar galime tikėtis, kad ir Lietuvos rinkos dalyviai susės ir susitars dėl bendrų žaidimo taisyklių? L. Šiautkulis palaiko mintį, kad to reikėtų, bet mano, kad iki to dar laukia daug iššūkių. „Tam, kad rinka susėstų prie bendro stalo, ji turi turėti vieną ir tą pačią problemą. Kol kas konkurencija rinkoje yra didesnė problema nei reklamos blokavimas. Portalai kovoja dėl tų pačių reklamos pajamų, be to, jiems tenka konkuruoti ne tik su vietiniais tinklapiais, bet ir su globaliais žaidėjais, kaip „Facebook“ ar „Google“, kurie vis didina savo reklamos pajamų dalį – natūralu, kad lokaliems portalams išgyventi tampa vis sunkiau. Tada vieni pasirenka turinio rinkodaros kelią, kiti ieško efektyvesnių reklamos kūrybinių sprendimų, kad tokiu būdu išsiskirtų ir išliktų patrauklūs reklamos užsakovams“, – sako jis.

L. Šiautkulis pasakoja taip pat žinantis apie vietinėje rinkoje atsirandančias iniciatyvas burtis į asociacijas, kad atsirastų interneto reklamos rinkos reguliavimas, tačiau, pasak jo, joms svarbesniu klausimu kol kas yra ne reklamos blokuotojai, o aiškesnis reklamos ir interneto tinklapių lankomumo monitoringas.

Linas Šiautkulis
Linas Šiautkulis
© DELFI (M. Ažušilio nuotr.)

„Susivienijimui reikia bendro tikslo. Dabar, pavyzdžiui, tai, kad neturime reklamos tyrimų, vieniems yra opesnė, kitiems – mažesnė problema. Reklamos formatų standartizavimas – akivaizdžiai opesnė problema interneto tinklapiams nei reklamos užsakovams. Daugeliui reklamos užsakovų patinka užkloti visą tinklapį, kad jo prekės ženklas būtų daug matomesnis už jame esantį turinį, ir tik nuo tinklapio galimybės atsispirti pagundai priklauso, kokį geriausią sprendimą galima rasti“, – sako L. Šiautkulis.

A.Žilinskienės nuomone, bendro susitarimo visgi reikėtų ieškoti. „Mums reikalingas savireguliacinis mechanizmas, kad sutartume, kokios reklamos formos yra priimtinos, kokių standartų visi laikomės ir koks elgesys yra laikomas neetišku. O tam, kad susitartume, pirmiausia turime išdiskutuoti situaciją – tuo keliu Lietuvoje šiuo metu ir einame“, – sako ji.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją