Daugiau nei prieš dvejus metus prasidėjusi istorija, kurioje Konkurencijos taryba aiškinasi, ar Lietuvos skelbimų rinka nėra monopolizuota, turėtų baigtis sausio 19 d., kai teismas praneš savo sprendimą. Tačiau jo nelaukiant, kainos skelbimų portaluose nesiliauja augusios.

Grindžia paslaugų pagerinimu

2016 m. pradžioje vartotojus papiktino netikėtai išaugusios skelbimų portaluose kainos. Portalai autoplius.lt, autogidas.lt, aruodas.lt, skelbiu.lt jas padidino motyvuodami labai panašiomis priežastimis: esą atsižvelgdami į pirkėjų norus jie suformavo efektyvesnius pasiūlymus. Pasirodo, tai buvo ne riba. 2017 m. sausį pigiausias skelbimas portale aruodas.lt kainuoja 9.99 euro, tai yra, euru brangiau nei praėjusį vasarį. Autoplius.lt tuo tarpu įvedė sudėtingesnę kainodarą: skelbimo kaina dabar priklauso nuo parduodamo automobilio kainos, tarp 5 ir 9,99 euro. Anksčiau skelbimą pigesniems automobiliams buvo galima įdėti 15-ai dienų už 5 eurus, o kainuojantiems virš 3000 eurų buvo galima rinktis 30 dienų talpinimą už 6.99 euro. Palyginus konkrečius pavyzdžius, automobilio, kurio vertė 2500 eurų, pardavimo skelbimą 2016 m. buvo galima įkelti už 4,99 euro, o dabar tokia pati paslauga kainuoja 7,99 euro. Portale skelbiu.lt galimybė pranešti apie parduodamą automobilį per metus pabrango nuo 1,49 iki 2,49 euro, o apie nekilnojamąjį turtą – nuo 4,99 iki 7,99 euro.

„Diginet.lt“, tarp kurios valdomų portalų yra aruodas.lt, skelbiu.lt, autoplius.lt ir kiti, paslaugų brangimą vėlgi aiškina paslaugų kokybės pagerinimu. „Aruodas.lt yra didžiausias nekilnojamojo turto portalas ir teikia kokybiškiausias paslaugas. Todėl atitinkamai kainos yra aukštesnės nei kur kas mažesniuose portaluose. Per metus lankomumas išaugo apie 14 %. Nuolatos investuojame į portalo atnaujinimą, o Aruodas.lt rinkoje išsiskiria inovatyviais sprendimais, pavyzdžiui 2016 metais pristatėme skelbimų paieškos žemėlapyje galimybę Aruodas.lt portale, kuri yra įvertinta ir pamėgta lankytojų. Daug laiko skiriame tikslios vietos nustatymui, skelbimuose pateikiame papildomą informaciją apie NT objektus. Visa tai palengvina tiek paiešką, tiek skelbimo įvedimą, taupo ieškančiojo bei pardavėjo laiką, didina reklamos efektyvumą”, - rašoma bendrovės atsiųstame komentare.

Portalo Autoplius.lt vadovas vadovas Artūras Mizeras aiškina, kad vartotojai dabar gauna daugiau naudos. „Autoplius.lt tikslas nėra pasiūlyti mažesnę skelbimo kainą, tačiau užtikrinti kokybišką paslaugą, o svarbiausia - didžiausią potencialių pirkėjų dėmesį. Vienas to pavyzdžių - per metus Autoplius.lt peržiūrimų skelbimų skaičius yra išaugęs 42%, taigi pardavėjai dėdami skelbimus gauna didesnę naudą", - sako jis.

Jis papildo, kad parduodantiems pigesnius automobilius yra siūloma galimybė patalpinti skelbimą už 5 eurus penkiolikai dienų. „Brangesniems automobiliams skelbimo talpinimas pernai metais kainavo 6.99 eurų mėnesiui. Atkreipkite dėmesį, kad dabar siūlomame skelbimo talpinimo pakete, kainuojančiame 9.99 euro iki 45 dienų padidinta ir skelbimo galiojimo trukmė. Paslaugos kaina mėnesiui yra netgi sumažėjusi iki 6.66 euro. Brangesnį automobilį parduoti trunka ilgiau, todėl ilgesnis skelbimo galiojimas užtikrina, kad pardavėjas tikrai gaus rezultatą", - teigia A. Mizeras.

UAB „Vertikali medija“, valdančios portalus autogidas.lt ir domoplius.lt, vadovas Evaldas Narbuntovičius sako, kad jų portaluose kainos jau ilgą laiką neaugo, o kaip bus toliau, parodys rinka. „Dabar mes nieko nekoregavę esame kurį laiką, įkainiai nustatyti maždaug prieš metus. Manome, kad dabar mūsų kainos konkurencingos, ateityje žiūrėsime, kaip reaguos rinka. Negali būti taip, kad kava pabrangsta dvigubai, o mes skelbimų kainas laikysime tokias pačias”, - sako jis, aiškindamas, kad sumažėti kainos galėtų irgi gali tik tokiu atveju, jei tokios būtų bendros rinkos tendencijos.

Skelbimų paslaugų vartotojai situaciją mato kitaip. Vieni iš labiausiai patyrusių skelbimų kainų augimą – nekilnojamojo turto brokeriai. „Jei anksčiau turėjome vieną solidų fiksuotą mokestį ir neribotą objektų skaičių viename portale, neįvardinsiu konkrečiai kokiame, dabar mes turime daugiau negu dvigubai mažiau vietų ir tris kartus išaugusį įkainį. Kur čia paslaugos gerėjimas aš nežinau, o ką verslui reiškia tris kartus padidėjęs įkainis nesunku susigaudyti. Mes kalbame ne apie procentus, o apie kartus. Aš nežinau, kas pasikeitė: tos pačios objekto nuotraukos, aprašymas, kontaktai – tai yra portalo esmė”, - sakė nekilnojamojo turto paslaugų bendrovės „Ober Haus” generalinis direktorius Remigijus Pleteras.

Aiškinamasi, ar nėra monopolijos

Konkurencijos taryba įtaria, kad skelbimų kainos taip pakilti galėjo ne dėl aukštesnės paslaugų kokybės, o dėl rinkoje atsiradusios monopolijos. Kaip rašė portalas DELFI, tokie įtarimai kilo, kai 2014 m. estų bendrovė „Eesti Meedia“, valdžiusi vienus didžiausių skelbimų portalų autoplius.lt, domoplius.lt, įsigijo bendrovę „AllePal“, kuriai priklausė skelbiu.lt, aruodas.lt, autogidas.lt ir kt.

Po šio sandorio vienai bendrovei priklausančių svetainių pasiekiamumas sudarė daugiau nei 70 proc. interneto auditorijos.

Kai įsikišo Konkurencijos taryba, Estijos bendrovė ėmėsi sudėtingų rokiruočių: įvairiais būdais keitė internetinių portalų savininkus. Pavyzdžiui, viena įmonė perleista fondui Olandijoje. Taip pat įkurta nauja bendrovė „Vertikali medija“ ir jai perduotos keletas interneto svetainių. Bendrovė „Vertikali medija“ buvo perduota bendrovės „Žurnalų leidybos grupė“ savininkui. Iki tol „Žurnalų leidybos grupė“ priklausė tai pačiai „Eesti Meedia“.

Po visų šitų painių pakeitimų estai pareiškė, kad jokio galimo monopolio neliko. Konkurencijos taryba turėjo vos kelias dienas įsitikinti monopolio nebuvimu, todėl prasidėjo bylinėjimasis. Ar monopolio neliko, ar visos rokiruotės tik priedanga, aiškinasi ir teismas, ir kartu Konkurencijos taryba.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją