Sukuriate savo verslo paskyrą feisbuke, nuolat su ja dirbate, auginate savo auditoriją, o vieną rytą pamatote, kad viskas nuėjo vėjais, nes per naktį sulaukėte kelių šimtų neigiamų įvertinimų, todėl pasiekti savo žinutėmis vartotojus tampa praktiškai neįmanoma. Būtent su tokia situacija susidūrė Vilniuje įsikūrusi optikos studija „Glasses On“, vis dar ieškanti būdų kaip atstatyti sunkiai uždirbtą reitingą.

Antra ataka per metus

„Prieš keletą dienų prieš mus buvo įvykdyta virtuali ataka - gauti 233 neigiami (1*) įvertinimai. Nuo pat veiklos pradžios davėme sau pažadą neieškoti jokių kompromisų kokybės sąskaita. Nesivaikome medalių ar aukščiausių įvertinimų – jaučiame, kad su savo klientais mus sieja abipusė simpatija, tačiau prasti atsiliepimai užkerta kelią mūsų žinutėms pasiekti Jus. Todėl prašome: jei esate mūsų draugai, klientai ar planuojate apsilankyti ateityje – būtinai palikite savo atsiliepimą ir padėkite pasipriešinti tokioms atakoms“, – savo puslapyje pagalbos prašo „Glasses On“.

„Glasses On“ vadovas Danas Razbadauskas pasakoja, kad tai – jau antroji prieš juos įgyvendinta virtuali ataka. Beveik prieš metus, pernai rugpjūtį jie pamatė, kad bendrovės puslapis feisbuke buvo panaikintas be jokių paaiškinimų. Tuo metu jie buvo surinkę beveik 7,5 tūkst. sekėjų. Po nesėkmingų bandymų susisiekti su feisbuku bendrovė ryžosi pradėti viską iš naujo, surinko apie 3 tūkst. sekėjų, bet tuomet pamatė dar vieną galimybę susisiekti su feisbuko atstovais.

„Radau funkciją „Ads Support“, užpildžiau užklausą ir sulaukiau jų skambučio. Tuomet susirašinėjome ir jie atsakė, kad nieko negali padaryti ir viskas lieka kaip yra. Paprašiau bent paaiškinti, ką ne taip padariau, kokios yra taisyklės, nes dabar turiu naują puslapį ir bijau, kad man jį vėl užblokuos. Tada man atrašė, kad atsiprašome, viskas įvyko per klaidą, puslapį man sugrąžino ir galiausiai sujungėme seną puslapį su nauju“, - pasakoja D. Razbadauskas.

Naujos atakos atveju puslapis nebuvo ištrintas, bet sulaukus daug žemų įvertinimų, „Facebook“ algoritmas jų beveik neberodo sekėjams naujienų sraute, tad pasiekti savo vartotojus tampa labai sudėtinga. D. Razbadauskas sako pasidomėjęs, kad nusipirkti porą šimtų neigiamų įvertinimų, kaip buvo jų atveju, kainuoja apie 20 dolerių. „Turbūt panašios kainos ir siunčiant pranešimus apie netinkamą puslapį, kaip buvo padaryta pirmuoju atveju. Feisbukas juos gauna ir neįsigilinęs puslapius blokuoja“, - svarstė jis.

Šiuo metu jis vis dar bando ieškoti sprendimo su feisbuko asistentais. „Iš pradžių parašiau jiems apie savo problemą ir paprašiau, kad nerašytų to, ką jau žinau, ir kas pas juos aprašyta kaip sprendimo variantai standartiniu atveju, nes tokių praktikoje yra ne vienas. Sakiau, pavyzdžiui, nerašykite, kad praneščiau apie netinkamus komentarus, nes tokios galimybės nėra, kai žmonės tiesiog pažymi žemą įvertinimo balą nerašydami komentaro. Vis tiek gavau tą patį šabloninį atsakymą. Tačiau galiausiai visgi pavyko susisiekti, manęs paprašė parsisiųsti programėlę, kuri filmuoja kompiuterio ekraną ir papasakoti apie savo problemą, tuomet jie spręs, ką daryti“, - sakė D. Razbadauskas, džiaugdamasis, kad šioje situacijoje sulaukė daug atsiliepusių į pagalbos prašymą ir suskubusių atiduoti savo aukšto įvertinimo balo.

Apsisaugoti nuo piktavalių neįmanoma

Blogiausia šioje situacijoje tai, kad nėra jokių būdų apsisaugoti ir užkirsti joms kelią. „Apsisaugoti nuo tokių dalykų yra beprotiškai sudėtinga, nes visi feisbuko sukurti mechanizmai padaryti taip, kad žmonės su jais elgtųsi kaip įmanoma sąžiningiau, o jei atsiranda kažkokių užsakytų atakų ar nenumatytų situacijų, pasidaro praktiškai be šansų kažką padaryti. Vienintelis dalykas – kuo greičiau kreiptis į feisbuką, aiškinti situaciją, kad feisbukas galėtų patikrinti šaltinį, iš kur atėjo visi tie žmonės, komentarai, ir kas sugalvojo tokį dalyką“, - sakė agentūros „Socialus marketingas“ vadovas Arijus Žakas.

Pasak jo, yra kelios vietos, kurių feisbukas neleidžia liesti, ir viena iš jų yra reitingavimas, kokią žvaigždutę puslapis gavo: „Šitos vietos negalima nei ištrinti, nei kažkaip pakeisti: tai padaryta tam, kad tie prekės ženklai, kurie gauna blogus įvertinimus, nesugalvotų jų tiesiog ištrinti. Kiek anksčiau feisbukas turėjo funkciją, kur galėjo balsuoti, kad skirtas vertinimas yra nesąžiningas, bet ji buvo panaikinta".

Greitų būdų spręsti tokioms situacijoms kol kas nėra, nes feisbukas, gavęs daug pranešimų iš vartotojų, pirmiausia puslapį blokuoja ir tik po to aiškinasi. „Vienintelis galimas būdas - apskritai neleisti žmonėms reitinguoti puslapio ir komentuoti, bet tai pažeidžia visą socialinių tinklų principą: jei taip elgiamės, bandome riboti veiksmų ir žodžio laisvę, ir neleidžiame žmogui pasakyti, ką jis apie mus galvoja, ypač, jei galvoja kažką negero", - sakė A. Žakas.

Šalutinis kovos su melagingomis naujienomis efektas

A. Žakas įsitikinęs, kad šis ir kiti panašūs atvejai - problema, kurią feisbukas turės neišvengiamai spręsti artimoje ateityje. „Panašu, kad šiuo metu feisbukas turi sukūręs veiksmus, kurie įvyksta, jei daug žmonių praneša apie netinkamą informaciją ar kitokį blogą elgesį, bet dar neturi sprendimų kaip patikrinti, ar tie pranešimai yra teisingi", - komentavo jis.

Dažniausiai tokie masiniai pranešimai būna siekiant gerų tikslų, pavyzdžiui, norint pranešti apie propagandinį turinį. Pavyzdžiui, prieš keletą dienų lietuviai, pakviesti Andriaus Tapino, masiškai ėjo į Rusijos Užsienio reikalų ministerijos puslapį feisbuke ir ten palikdavo grotažymę #KremliauMūsųIstorijosNeperrašysi. „Dažniausiai tokios iniciatyvos yra pozityvios, nukreiptos į tai, kai geri žmonės bando sustabdyti blogį, bet iš kitos pusės, tomis technologijos gali pasinaudoti ir norintys pakenkti tiems, kurie viską daro gerai", - pastebėjo A. Žakas.

Jo nuomone, feisbukas galėtų spręsti šią problemą pritaikydamas savo patirties kitose srityse ar kitų programėlių patirtį. „Pavyzdžiui, kai feisbukas prieš kelerius metus sugalvojo, kad nori išversti savo turinį į vietines kalbas, jis prašydavo vartotojų išversti kai kuriuos žodžius, o po to rodydavo vertimą kitiems, ir klausdavo, ar jis teisingas. Arba navigacijos programėlė „Waze": vartotojas praneša, kad kažkur yra avarija, o važiuojančių pro šalį klausiama, ar tikrai. Sistema vadovaujasi socialiniu principu, kai sprendžia žmonės, bet ji suteikia jiems galimybę tai daryti. Čia galėtų būti kažkas panašaus", - svarstė jis.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją