Praėjusių metų reklamos festivalyje „Adrenalinas“ didžiąją dalį apdovanojimų strėlių susirinko gerai Lietuvoje žinomos agentūros. Visgi, tarp jų pavyko įsiterpti ir keletui nepriklausomų kūrėjų, įrodžiusių, kad gali sėkmingai varžytis tik savo jėgomis.

Dirbančių savarankiškai gretos auga

Ar nepritrūksta drąsos pateikti savo darbą vertinti apdovanojimų komisijai, kai žinai, kad tavo varžovai – gerai žinomos agentūros, galinčios tam skirti kur kas daugiau resursų ir, galbūt atrodo, kad šansų laimėti beveik nėra? Bronzine strėle už dizaino sprendimus kuriant pakuotes pernai apdovanotas dizaineris Edvardas Kavarskas pastebi, kad daugelį metų laisvai samdomiems specialistams toks jausmas Lietuvoje buvo, tačiau situacija pastaruoju metu smarkiai pasikeitė.

„Ilgą laiką agentūros Lietuvoje buvo per daug sudievinamos, išaukštinamos. Pasaulyje seniai to atotrūkio nėra ir Lietuvoje ta tendencija taip pat pastebima, kad laisvai dirbančių dizainerių daugėja, jie lygiai taip pat kaip agentūros dalyvauja konkursuose ir laimi prizines vietas, ir toliau įvairiais būdais konstruojasi savo karjerą. Seniau daug kam atrodydavo, kad jei esi laisvai samdomas, tai dirbi nuo darbo iki darbo, lyg studentas, kuris kartais padirba padavėju, bet dabar požiūris labai pasikeitė. Bent mano bendraminčių rate yra labai daug žmonių, kurie dirba pasirinkę savo mėgstamą sritį, kažkas iliustruoja, kažkas kuria pakuotes, kažkas – įmonių identitetą, atrodo, tarsi ateina laisvai samdomų dizainerių branda“, - pastebi A. Kavarskas.

Jis pats pastebi, kad dirbant savarankiškai, nuosekliai laikantis pasirinktos srities, natūraliai išsivysto eksperto kompetencijos ir taip atsiranda drąsos, leidžiančios varžytis su kitais, nepriklausomai nuo to, ar tai būtų kiti laisvai samdomi profesionalai, ar didelės agentūros.

Už užmokestį tenka pakovoti

Sidabrine strėle už geriausią sprendimą socialiniuose tinkluose pernai buvo apdovanota Gerda Kazakevičiūtė su agentūra „Cinema Ads LAB“. Ši agentūra – gana nedidelė, o pati D. Kazakevičiūtė sako turinti darbo patirties tiek agentūroje, tiek kaip laisvai samdoma specialistė. „Su agentūra galbūt lengviau dirbti vien dėl to, kad esi komandoje. Kita vertus, dirbdamas vienas gali atskleisti daugiau savęs, susikaupti ir pasiekti geresnių rezultatų – šimtu procentų taip, kaip pats norėjai“, - sako ji.

Ar nesuvaržo galimybių pasirodyti turimi mažesni biudžetai? D. Kazakevičiūtė pastebi, kad tokia problema būdinga Lietuvai. „Aš dirbu ir su užsieniu, kur yra kiek kitaip, o Lietuvoje dirbant su agentūromis biudžetai galbūt būna didesni, nes kaskart tenka labai įrodinėti, už ką yra mokami pinigai, o kai yra didesnė komanda, biudžetas yra lengviau paaiškinamas. Kas išties nėra teisinga, nes laisvai dirbdamas specialistas dažnai pats samdo kitus, jei to reikia darbui“, - pastebi ji.

Galbūt gauti apdovanojimai leidžia už paslaugas paprašyti aukštesnės kainos? E. Kavarskas juokiasi, kad, žinoma, kiekvienas turi teisę prašyti kainos, kokios manosi esąs vertas, bet visgi jas sureguliuoja rinka. „Žiūrint iš moralinės pusės dizaineriui neturėtų būti mokama mažiau nei agentūrai. Ilgą laiką tai buvo problema, nes laisvai samdomi dizaineriai buvo vertinami kaip alternatyva agentūroms, nes žymiai pigiau. Bet jei galutinis rezultatas nenusileidžia agentūrų, kodėl turėtų nusileisti kaina?“, - kelia klausimą jis, pastebėdamas, kad dažnai pačios agentūros, kurioms pritrūksta specifinių kompetencijų išpildyti klientų poreikiams, kreipiasi pagalbos į laisvai samdomus specialistus.

Ko reikia norint laimėti?

Pernai už geriausią metų darbą apdovanotas video režisierius Rokas Tarabilda pasakoja, kad apdovanojimą pelniusį socialinės reklamos projektą „Vertimas“ kūrė kartu su kolega Dangiru Bugu. Jiems įprasta darbuotis duetu kaip kūrybinei komandai. Ko reikia, kad pasisektų? „Manau, susiveda skirtingi dalykai. Reikia užsakovo, kuris tavimi pasitikėtų, reikia idėjos, pataikančios į apdovanojimų turinį, galiausiai reikia įdirbio. Galbūt ir patogiau, kai biudžetai yra didesni ir neturi savęs sprausti į rėmus, bet tikrai ne visuomet didelis biudžetas reiškia ir gerą darbą“, - įsitikinęs režisierius.

E. Kavarskas neslepia, kad darbo pateikimas apdovanojimui taip pat yra ne tiek emocinis, kiek strateginis sprendimas. „Analizuoji konkurso specifiką, galvoji, kokie sprendimai geriau praeis, kurių aspektų komisija turbūt nepastebės ir jie nublanks – pasirengimas konkursui yra strateginis darbas“, - atvirai sako jis.

Tuo tarpu G. Kazakevičiūtė juokiasi, kad laimėti – labai lengva. Reikia tik gerai atlikti darbą, susirinkti gerą komandą ir turėti tokį klientą, su kuriuo žiūrėsite į vienus vartus. „Tada rezultatu bus patenkinti visi: agentūra, užsakovas, gamintojai, o vartotojas tą labai mato“, - sako ji.

Laisvai samdomus specialistus drąsiai teikti savo darbus ragina ir patys festivalio „Adrenalinas“ organizatoriai. „Kažkodėl gyvas įsivaizdavimas, kad „Adrenalinas” - didžiųjų agentūrų konkursas. Taip, „Adrenaline” varžosi agentūros dėl metų kūrybiškiausios titulo, taip, tai yra vainikuojantis festivalį apdovanojimas, bet tai tik viena iš 37 kategorijų. Drįstu teigti, jog festivalyje laimi geriausi darbai, nepriklausomai, kas juos padarė. Komisija jau kelis metus iš eilės atkreipia dėmesį tiesiog į puikius darbus ir yra ne vienas pavyzdys, kai apdovanojami laisvai samdomi profesionalai. Edvardas Kavarskas ir Rokas Tarabilda aukštai įvertinti jau ne viename festivalyje. Be to, apdovanojimų susirenka ir nedidelės įmonės. Visiems dirbantiems šioje srityje labai svarbu būti pripažintiems ekspertų, prisidėti kūrybiškumo taškų, sustiprinti savo ryšius su esamais užsakovais ir rasti naujų klientų. Visa tai tampa prieinama dalyvaujant festivalyje, todėl kviečiu visus aktyviai teikti darbus, nes laiko liko nedaug – jų lauksime iki gegužės 27 dienos”, - sako KOMAA direktorius Gintaras Šeputis.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją