Kaip atskirti, ko išties verta darbo patirtis rinkodaros srityje, įrašyta gyvenimo aprašyme? Vakarų šalyse įprasta tiesiog paprašyti žinių lygį įrodančio diplomo – jį matydamas darbdavys jau žino, ko iš žmogaus gali tikėtis. Tokia sistema pradedama kurti ir Lietuvoje, tačiau prireiks ne vienerių metų, kol pamatysime, ar ji ir Lietuvoje įsitvirtins kaip profesinę kompetenciją įrodantis standartas.

Pritaikė Nyderlandų modelį

Ką reiškia rinkodara ir ką turi sugebėti žmogus, save vadinantis jos specialistu ar ekspertu? Vakarų Europos valstybėse, kur rinkodara turi dešimtmečiais skaičiuojamas tradicijas, kiekvienas skirtingas specialisto lygmuo apibrėžiamas privalomų žinių bei kompetencijų rinkiniu, ką turi mokėti profesionalas. Šios žinios ir kompetencijos tikrinamos atitinkamo lygio egzaminuose.

„Jungtinėje Karalystėje, Nyderlanduose, Šveicarijoje veikia šiek tiek skirtingos sertifikavimo sistemos. Kiekviena iš jų turi savo istoriją, todėl nėra taip paprasta padaryti vieną bendrą sertifikavimo sistemą. Tačiau tam Europos marketingo konfederacija (EMC) yra sukūrusi tam tikrus kvalifikacijos rėmus, vadinamą EMCQ sistemą (The European Marketing Certification and Qualification framework). Šioje sistemoje numatyti tam tikri profesiniai lygiai. Jei tą lygį atitinki, gauni tarptautiniu mastu pripažįstamą diplomą”, – aiškina Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) direktorius Gintautas Kučas.

Lietuvai, norint prisijungti prie tarptautinės sistemos, teko rinktis – kurti savo sistemą pačiai ir siekti jos pripažinimo, arba pasinaudoti kitų šalių patirtimi. „Mes Lietuvoje esame labai maži ir investijos į mūsų pačių unikalią sistemą būtų buvusios labai didelės. Būtų tekę ne tik kurti savo sistemą, bet ir ginti ją EMC, įrodyti, kad atitinkame jų standartus, nepriklausomumą, kokybę ir daug kitų kriterijų. Įmanoma – bet užtruktų labai ilgai ir kainuotų labai daug. Todėl mes nutarėme geriau sudaryti franšizinę sutartį su olandais, tiksliau, Nyderlandų marketingo institutu, ir naudojamės jų modeliu“, – pasakoja G. Kučas.

Aukščiausias lygis prilygsta titului

Norint gauti diplomą, įrodantį žinias, tenka laikyti egzaminus, kurių klausimai ir užduotys Lietuvoje – tokie patys, kokius gauna laikantys juos Nyderlanduose. „Tai duoda bendro lygio standartizavimą, kurio Lietuvoje labai trūksta. Kas pas mus parodo rinkodaros kompetencijas? Kursų, seminarų, mokymų lankymas, tiesą sakant, neparodo nieko. Tam tikras signalas gali būti, jei turi vadybos ar rinkodaros bakalaurą ar magistrą, bet, vėlgi, priklausomai nuo konkrečios aukštosios mokyklos įgytos žinios gali būti labai skirtingos. O profesinis diplomas nurodo vienodą Vakarų Europoje specialistams keliamų reikalavimų atitikimą“, – sako G. Kučas.

Pasiryžę siekti profesinio diplomo gali pasirinkti norimą lygį: A – specialisto, B – rinkodaros vadovo, C – rinkodaros direktoriaus, arba aukščiausio ekspertinio lygio, vadinamo EMP (Expert marketing professional). Šalyse, kuriose tokia sistema veikia jau seniai, įprasta EMP rašyti ir vizitinėse kortelėse bei „LinkedIn“, lyg titulą, kurį kas penkerius metus tenka atnaujinti įrodant, kad ne tik turite aukščiausio lygio rinkodaros žinias, bet ir dalinatės jomis su kitais profesionalais.

Kaip žinoti, ko iš tiesų vertas rinkodaros profesionalas
© LiMA nuotr.

Kol Lietuvoje turėsime pripažintų rinkodaros aukščiausio lygio ekspertų, teks palaukti. Šiuo metu šeši Lietuvos rinkodaros profesionalai yra apsigynę A lygio diplomą, tiek pat – B lygio diplomą, C lygio jie bandys siekti kitais metais, o jį gavus bus galima ruoštis gintis ir EMP. Praleisti šių grandžių ir iškart gintis aukščiausio lygio diplomo negalima – viskas turi būti daroma palaipsniui. Vienintelis etapas, kurį galima praleisti – iškart pradėti nuo B lygio, bet tai leidžiama tik tuomet, jei turite daugiau nei penkerius metus darbo patirties rinkodaros srityje ir verslo vadybos ar rinkodaros bakalauro diplomą.

Sertifikavimas stiprina profesiją

Organizuojant egzaminus LiMA bendradarbiauja su ISM vadybos ir ekonomikos universitetu. Šiame universitete vyksta egzaminai bei specialūs pasiruošimo jiems kvalifikaciniai kursai.

„Sertifikavimas padeda verslui atsirinkti tinkamos kvalifikacijos žmones. Iš patirties sakau, kad sertifikavimas ir švietimas – skirtingos atsakomybės sritys, todėl šiuo atveju labai svarbus LiMA ir ISM bendradarbiavimas. Svarbiausias aspektas šiuo atveju yra toks, kad rinka, ar, kitaip sakant, darbdaviai, apibrėžia kompetencijas, kurias kandidatai turi įrodyti turintys laikydami egzaminus“, – sako ISM generalinis direktorius Ivo Matser, pats, beje, turintis aukščiausiąjį EMP titulą.

ISM rinkodaros strategijos ir valdymo programų vadovė Kristina Maikštėnienė pastebi, kad profesionalumas rinkodaroje ne visada gali būti apibrėžiamas akademiniais diplomais ar laipsniais.

„Rinkodaros veiklos dažnai imasi ir formaliai rinkodaros nestudijavę darbuotojai, šios srities žinių įgiję tik dirbdami realioje rinkoje. Vieniems jų sekasi puikiai, kitiems – prasčiau. Todėl dažnai pasigirsta kalbos, ar rinkodara apskritai gali būti laikoma profesija”, - sako K. Maikštėnienė.

Jos nuomone, sertifikavimas – vienas iš profesijos tapimo profesija simptomų. „Lietuvoje iki šiol nebuvo sistemos, kuri leistų darbdaviams formaliai atskirti skirtingo profesionalumo bei išsilavinimo darbuotojus ir šiuos lygius standartizuoti. Galimybė nustatyti standartizuotus rinkodaros kvalifikacijos lygius mūsų šalyje sumažins dabartinę ženklią informacijos asimetriją tarp darbdavių ir rinkodaros specialistų rinkos ir padės geriau atsakyti į klausimą „kas yra kas“. Tikiu, kad ilgajame laikotarpyje tai padės šiai profesijai „profesionalėti”, – viliasi K. Maikštėnienė.

Pirmieji tikisi praskinti kelius

Pirmieji rinkodaros profesionalai, jau gavę B lygio diplomus, tikisi, kad po kelerių metų tai taps įprasta praktika. „Žvelgiant ilguoju periodu, kaip visi geri dalykai ateina į Lietuvą, taip ateis ir šitas. Dabar tai naujiena, bet, manau, ateityje taps visiškai normaliu požiūriu tikėtis, kad specialistas būtų sertifikuotas. Kai kalbame apie užsienio kalbas, visi žinome, ką reiškia standartai kaip IELTS ar TOEFL, tad ir čia labai panašu“, – sako „Teva Sicor Biotech“ OTC pardavimų vadovė Vytautė Survilaitė.

Kauno įmonės „Internetinė rinkodara” direktorė Rasa Siudikienė sertifikavimą sako vertinanti dvejopai: kaip būdą adekvačiau įvertinti darbuotojus ir kaip galimybę kelti savo kvalifikaciją.
„Net jei specialistas turi gerą išsilavinimą rinkodaros srityje, jis turėtų nebijoti tokio sertifikavimo ir dar kartą pasitvirtinti savo žinias. Be to, kadangi mokomės visą gyvenimą, labai patogu laikas nuo laiko savo žinias pasitikrinti profesionalesniu lygmeniu, o ne tik siekiant bakalauro ar magistro laipsnio bendrame kontekste. Sertifikavimas įvestų aiškumo, nes dabar rinkodara sako užsiimantys visi: sandėlininkai, logistikos žmonės, reklamų kūrėjai ar tekstų rašytojai. Visi mes save kažkaip tituluojame, bet realybė yra tokia, kad arba tu, kaip rinkodaros specialistas, sugebi strateguoti, arba tu atlieki tik funkcines užduotis: pagal tą diplomą viskas atitinkamai ir išsiranguoja“, – sako ji.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją