Nors lietuviai vis daugiau perka internetu, didelei daliai žmonių dar kyla abejonių dėl tokio daiktų įsigijimo būdo saugumo ir patikimumo. Vis dėlto patikrinti elektroninės parduotuvės patikimumą prieš vykdant pirkimą tikrai įmanoma ir tai padaryti galima keliais paprastais žingsniais.

„Jei bijote pirkti iš elektroninės parduotuvės, turiu vieną paprastą, bet efektyvų patarimą – pasirinkite atsiskaitymą pristatymo metu. Visai nesvarbu, kortele ar grynaisiais, bet atsiskaitydami tik tada, kai rankose turėsite prekę, išvengsite bet kokios galimybės finansiškai nukentėti. Vis dėlto jei ketinate už prekes apmokėti internetu, prieš vykdant mokėjimą, patikrinkite, ar pasirinkta parduotuvė – saugi ir patikima“, – pasakoja kasdien su elektroninėmis parduotuvėmis dirbančios siuntų pristatymo įmonės „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.

Patikrinkite įmonės rekvizitus

Dažnai abejonių kelia tos elektroninės parduotuvės, kurios veiklą pradėjo neseniai, mat ilgiau veikiančios paprastai jau yra užsitarnavusios gerą vardą ir klausimų dėl jų patikimumo nekyla. Vis dėlto pasitaiko atvejų, kad ieškodami norimos prekės pigiausią ar tinkamiausią jos variantą randame elektroninėje parduotuvėje, kurios iki šiol girdėję nebuvome.

„Tokiu atveju verta patikrinti kelis dalykus. Visų pirma, elektroninė parduotuvė svetainėje turi nurodyti savo rekvizitus: kokia tai įmonė, jos tikslus pavadinimas, telefono, individualios veiklos ar patentų numeriai. Jei elektroninėje parduotuvėje to nėra – tai ženklas, jog kažkas gali būti negerai. Jei rekvizitai yra nurodyti, vertėtų juos papildomai patikrinti, pavyzdžiui, registrų centro ar interneto rekvizitų archyvuose (www.rekvizitai.lt), naudojantis „Google“ paieška peržiūrėti, kokią informaciją apie nurodytą įmonę galima rasti. Jei įmonės nėra portale „Rekvizitai.lt“ ar kitame panašiame, tuomet tai jau aiškus signalas, kad elektroninė parduotuvė nėra legali, tikra“, – sako G. Bilevičius.

Atsiliepimai išduoda, kaip veikia parduotuvė

Dar vienas svarbus žingsnis, padedantis įsitikinti elektroninės parduotuvės tikrumu ir skaidrumu – atsiliepimai internete. Paprastai žmonės, nukentėję nuo nekokybiškai ar nesąžiningai teikiamų paslaugų, apie tai parašo internete – socialiniuose tinkluose, atsiliepimų forumuose. Rasti tokius atsiliepimus galima paprastai – naudojantis „Google“ paieškos sistema ar elektroninės parduotuvės puslapyje socialiniame tinkle „Facebook“.

„Nenustebkite, jei rasite ne tik teigiamus komentarus – paprastai patenkinti žmonės retai susimąsto pagirti verslą, tačiau jei nukenčia – apie tai dažniausiai nenutyli. Atkreipkite dėmesį ir į atsiliepimų autorius, peržvelkite jų facebook‘o paskyras, įsitikinkite, kad jos tikros, taip pat peržiūrėkite pačios elektroninės parduotuvės paskyros aktyvumą, „fanų“ skaičių“, – pataria G. Bilevičius.

Mokant kreditine – draudimas pirkiniams

Ne kiekvienas žino, kad perkant internetu ir apmokant kreditine kortele, daugeliu atveju galioja pirkinių draudimas. Dėl išsamesnės informacijos apie pirkinių draudimą reikėtų teirautis kreditinę kortelę išdavusiame banke, mat taisyklės skirtinguose bankuose gali kiek skirtis.

„Pirkinių draudimas – tai dar vienas būdas apsisaugoti nuo galimos žalos apsiperkant internetu. Toks draudimas dažniausiai pradeda galioti iškart po atsiskaitymo už prekę momento. Be to, jei pasirenkate apmokėjimą kreditine kortele ne per elektroninę bankininkystę, o pristatymo metu, prekei taip pat galioja visos taikomos pirkinių draudimo sąlygos. Dėl jūsų kortelei taikomų pirkinių draudimo sąlygų – kokioms prekėms, kokiais atvejais galioja draudimas – pasikonsultuokite banke“, – pataria G. Bilevičius.

Techninius saugumo aspektus patikrinti nesudėtinga

Trečiasis aspektas, į kurį būtina atkreipti dėmesį prieš perkant nežinomoje elektroninėje parduotuvėje – techninės detalės. Pirmiausia, sunerimti perkant reikėtų tuomet, jei pavedimai už prekes ar paslaugas priimami ne per tiesioginę nuorodą į elektroninę bankininkystę (vadinamuoju „BankLink“), o prašoma daryti įprastą bankinį pavedimą. Tai nereiškia, kad visos elektroninės parduotuvės, kurios prašo apmokėti pavedimu, nori jus apgauti, tačiau kur kas saugiau yra atsiskaityti naudojantis tiesiogine nuoroda į elektroninę bankininkystę.

„Taip pat vienas svarbus, bet mažai kam žinomas dalykas, yra SSL sertifikatai. Jie yra naudojami siekiant apsaugoti elektroninių parduotuvių pirkėjų asmeninius duomenis, kurie būna naudojami atliekant pirkimą internetu, t. y. mokėjimo kortelių, prisijungimo duomenis. Pastaruoju metu šie sertifikatai tampa normalia praktika ir socialinių tinklų portaluose. Atsakingos elektroninės parduotuvės tokius turi, o ar jūsų pasirinkta rūpinasi pirkėjais įdiegdama SSL, galite patikrinti labai lengvai: jūsų interneto naršyklėje adreso juostelėje atidarius elektroninę parduotuvę ir registruojantis pirkimui turi atsirasti mažos žalios spynelės ikonėlė, o pati juostelė tampa šviesiai žalios spalvos. Esant šiems ženklams galite jaustis kur kas ramiau dėl tolimesnių veiksmų saugumo internete“, – pasakoja G. Bilevičius.

Pasak G. Bilevičiaus, sukčiavimo internete atvejų nėra daug, tačiau pasitaiko. Be to, visiškai analogiški patarimai galioja ir perkant prekes užsienio elektroninėse parduotuvėse. Nukentėjus perkant internetu itin svarbu nedelsiant kreiptis į atsakingas institucijas: vartotojų teisių apsaugos tarnybą bei policiją.

M360

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją