Kovos su reklama socialiniuose tinkluose

Alkoholio reklamos įstatymo pakeitimams besiruošianti Estijos vyriausybė teigia, kad pagrindinis siūlomų pokyčių tikslas – apsaugoti šalies gyventojų, ypač vaikų, jaunimo ir kitų pažeidžiamų grupių atstovų sveikatą, sumažinant alkoholio vartojimą visuomenėje, o tai tikimasi padaryti kuo labiau pašalinant jį iš viešosios erdvės. Vienas iš siūlomų įrankių – alkoholio reklamos draudimų sugriežtinimas, nukreiptas į socialinius tinklus.

Pradedant svarstyti alkoholio reklamos įstatymo pokyčius, kaip ir Lietuvoje, buvo svarstyta apie visišką alkoholio reklamos internete draudimą, tačiau galiausiai nuspręsta šios idėjos atsisakyti ir koncentruotis tik į socialinius tinklus. „Buvo daug diskusijų dėl šio klausimo, bet teko pripažinti, kad visiškai uždrausti reklamą internete yra politiškai nerealu. Technologiškai būtų lengviau drausti reklamą visame internete, bet vertinant politinę situaciją, tai būtų neįmanoma. Tačiau mes žinome, kad jaunimas, kurį labiausiai siekiame paveikti, renkasi „Facebook“, „Instagram“ ir kituose socialiniuose tinkluose, todėl nusprendėme likti prie to, kas įgyvendinama“, - sakė Estijos socialinių reikalų ministro patarėja Triinu Täht.

T. Täht atvira – iliuzijų, kad visa alkoholio reklama šimtu procentų dings iš socialinių tinklų jie neturi, tačiau tikimasi, kad tokie draudimai bent jau ženkliai sumažins į jaunimą nukreiptos alkoholio reklamos mastus.

„Viso interneto šimtu procentu nuo alkoholio reklamų mes neišvalysime, bet galime išimti reikšmingą jų dalį. Tokiu požiūriu vadovavosi Suomija ir tai pasiteisino. Tad ir mes galvojame apie tai, kaip sumažinti reklamos internete apimtis ir kaip sureguliuoti, kad jos nebūtų per patrauklios ir vaikai jų matytų kuo mažiau. Kai ką visiškai nukopijavome nuo suomių, pavyzdžiui, planuojame uždrausti tokias alkoholio reklamas, kuriose kviečiama dalintis informacija, dalyvauti žaidimuose ar kitaip kviesti įsitraukti vartotojus. Tai svarbu, nes yra nukreipta į naujųjų laikų medijos logiką, kai kalbame labiau ne apie tiesioginę reklamą, o apie mėginimą sukurti ryšį tarp prekės ženklo ir vartotojo, ko siekia šiuolaikiniai rinkodarininkai“, - aiškino T. Täht.

Alkoholio reklamos socialiniuose tinkluose ribojimai Estijoje bus nukreipti tik į organizacijų profilius. Alkoholio gamintojai ar pardavėjai savo profiliuose galės skelbti informaciją apie gėrimus, tik ne užsakyti reklamą už savo profilių ribų. Tai, ką skelbia patys vartotojai, nebus reguliuojama, nepriklausomai nuo vartotojų turimų sekėjų skaičiaus. T. Täht pripažįsta, kad sprendimo kaip reguliuoti vadinamų nuomonės lyderių skelbiamą reklamą jie dar neturi, bet tikisi, kad šis klausimas bus sprendžiamas ir tarptautiniu lygiu. „Ši problema nėra unikali Estijoje – ji būdinga visam moderniam pasauliui. Visi supranta, kad tai, ką tokie žmonės skelbia, iš esmės yra reklama, bet tai yra sudėtinga apmokestinti. Jei tu darai normalią reklamą, moki normalius mokesčius ir laikaisi nustatytų reikalavimų, o šiuo atveju kartais tampa sudėtinga. Tačiau tai yra pasaulinė problema, kuri anksčiau ar vėliau bus išspręsta“, - įsitikinusi T. Täht.

T. Täht. pabrėžia, kad jų planuojamas taikyti alkoholio reklamos reguliavimo modelis veikia ir Prancūzijoje: turimas sąrašas, kas reklamoje yra leidžiama, bet šių ribų niekam negalima peržengti. Būtent tokį požiūrį ji vadina visų pokyčių esme.

Planuoja daugiau apribojimų

Be alkoholio reklamos socialiniuose tinkluose uždraudimo Estijoje taip pat planuojamos kitos priemonės, turinčios padėti mažinti alkoholio vartojimą. Viena jų - ruošiamasi naudotis slapto pirkėjo praktika, bendradarbiaujant su 16-17 metų paaugliais, taip siekiant apsisaugoti nuo alkoholio pardavimo nepilnamečiams ir bendrai nuo nelegalaus alkoholio prekybos.

Jei įstatymo pakeitimai bus patvirtinti, alkoholiniai gėrimai parduotuvėse turės būti padėti atskirai nuo kitų prekių. Didesnėse nei 450 kvadratinių metrų parduotuvėse alkoholiniai gėrimai turės būti sudėti taip, kad būtų matomi tik iš jiems skirtos parduotuvės vietos. Parduotuvėse bus draudžiamos alkoholinių gėrimų degustacijos.

Savivaldybėms planuojama palikti teisę pačioms apsispręsti dėl prekybos alkoholiu laiko baruose, restoranuose ar naktiniuose klubuose. Šiuo metu išsinešti alkoholinių gėrimų iš prekybos vietos galima nuo 10 iki 22 valandos. Pardavėjai bus įpareigoti prašyti alkoholį perkančio žmogaus jo amžių patvirtinančio dokumento, jei nebus akivaizdžiai matoma, kad jis yra pakankamo amžiaus (šiuo metu pardavėjai Estijoje turi teisę prašyti dokumento, bet neprivalo to daryti). Alkoholio Estijoje galima įsigyti nuo 18 metų: nors, kaip ir Lietuvoje, buvo siūlyta šią ribą didinti, bet apsispręsta palikti tai kaip yra.

Alkoholio reklamoje bus galima skelbti gėrimo tipą, pavadinimą, gamintojo pavadinimą, prekės ženklą, kilmės šalį, geografinį regioną, supakavimo tipą (skardinė ar butelis), alkoholio stiprumą, gėrimo charakteristikas. Tačiau alkoholio reklamoje negalės atsispindėti pozityvi atmosfera, negalės būti rodomi žmonės, gyvūnai ar animuoti daiktai (pavyzdžiui, „šokantys“ buteliai), alkoholio nebus galima sieti su važiuojančiomis transporto priemonėmis, jokiomis šventėmis, atostogomis, bus prižiūrima, kad reklama nesiųstų žinutės apie teigiamas alkoholio savybes, sėkmės padidinimą ar kad alkoholis nebūtų rodomas kaip natūrali gyvenimo dalis.

Visos alkoholio reklamos Estijoje turi būti su įspėjimu apie žalą sveikatai, o įstatymo pokyčiais planuojama šią tvarką dar sugriežtinti. Spausdintuose žiniasklaidos leidiniuose įspėjimai turės būti juodai balti ir užimti ne mažiau nei 20 proc. reklamos ploto. Televizijoje ir radijuje alkoholio reklama bus uždrausta nuo 7 iki 22 val. (šiuo metu yra nuo 7 iki 21 val.). Bet kokia alkoholio lauko reklama bus uždrausta. Parduotuvėse ir restoranuose ar baruose bus uždrausta siūlyti nuolaidas už didesnį alkoholio kiekio pirkimą ar, pavyzdžiui, skelbiant „laimės valandas“.

„Žinome, kad bus nelengva visa tai įgyvendinti, bet Suomijos pavyzdys įkvepia manyti, kad mums pavyks. Vienas iš svarbių principų, kurio stengiamės laikyti – nesakyti, kad kažkuris alkoholinis gėrimas yra blogesnis už kitą. Priešingu atveju pramonės atstovai viską apverčia ir sako, kad visgi kovojate ne su tuo, kiti yra dar blogesni. Mūsų užduotis – rasti politinį kompromisą“, - sako T. Täht.