Rinkodaros profesorius, rašytojas, lektorius Scottas Galloway festivalyje „Kanų liūtai“ publiką užkariavo pasirodymu, prilygstančiu „stand-up“ komedijų profesionalams. Tačiau už jo šmaikščių palyginimų slepiasi ir daug rimtų klausimų. Kaip atsitiko, kad pasaulį iš esmės valdo keturios kompanijos, dažnai priverčiančios žmones elgtis visai neracionaliai, ir kur visa tai veda?

Galingesni už daugelį valstybių

Keturios technologijų milžinės ‒ „Google“, „Facebook“, „Amazon“ ir „Apple“ ‒ turi precedentų neturinčią įtaką ir galią žmonijos istorijoje. „2008 m. bendras šių kompanijų kapitalas prilygo Lenkijos BVP. 2009 m. – Portugalijos, 2010 m. – Nigerijos, 2011 m. – Argentinos, 2012 m. – Turkijos, 2013 m. – Indonezijos, 2014 m. – Meksikos, 2015 m. – Rusijos, 2016 m. – Kanados ir Pietų Korėjos, dabar - kaip Indijos. Arba sakant kitaip, šiuo metu yra tik šešios šalys, kurių BVP didesnis nei šių keturių bendrovių bendras kapitalas. Jei lygintume šių keturių kompanijų bendrą galią ir įtaką su tokių valstybių kaip Kinija ar JAV, aš galėčiau rimtai ginčytis, kieno pusėje yra svertai“, - kalbėjo S. Galloway.

S. Galloway ironizavo, kad šios keturios bendrovės patenkina bazinius visos žmonijos poreikius. „Mūsų laikų dievas yra „Google“. Pasaulyje yra vis daugiau išsilavinusių žmonių ir vis mažiau einančių į bažnyčią. Tuo pačiu metu mes keliame vis daugiau klausimų ir jie yra vis labiau komplikuoti. Turintys vaikų žino, kad kai jie pakliūna į bėdą, mums rūpi sužinoti viską, kaip galime jiems padėti. Jei seniau būtume meldęsi ir klausę mums nesuprantamų jėgų, ar mūsų vaikui viskas bus gerai, dabar tiesiog pateikiame užklausą „Google“, ką turime daryti. Viena iš šešių „Google“ užklausų yra tokia, kurios niekas anksčiau neklausė“, - pasakojo jis.

Pasak S. Galloway, „Facebook“ - tai meilė. „Jis žadina empatiją, tenkina žmonių poreikį mylėti ir būti mylimiems“, - lygino lektorius. Tuo tarpu „Amazon“ pagal jį – žmonijos virškinimo traktas: „Kad ir kiek daiktų turėsime savo garažuose, mums niekada nebus gana. Kuo daugiau daiktų apsikrauname, tuo saugesni ir patrauklesni jaučiamės. O kai tik pajuntame naujų daiktų alkį, „Amazon“ visada pasiruošęs jį patenkinti“.

Toliau sekant S. Galloway siūloma analogija, „Apple“ žmonijai yra kaip seksas. „Kai kalbame apie „Apple“, kalbame ne apie technologijas, o apie prabangą. Jei aš turiu „iPhone“, tai ženklas priešingai lyčiai, kad potencialiai mūsų vaikai turės daugiau šansų išlikti šiuolaikiniame pasaulyje. Nėra jokios prasmės prasidėti su tais, kurie naudojasi „Android“, - ironizavo jis.

S. Galloway pastebi, kad „Apple“ pavyko įgyvendinti istorijoje nematytą dalyką: nors ji siūlo prabangos prekes, bet tuo pačiu sugeba išlikti rinkos lyderiu, nes išmaniųjų telefonų „iPhone“ yra parduodama daugiausiai pasaulyje.

„Kai galvoji organais, esančiais žemiau juostos, esi neracionalus. „Apple“ yra neracionalumo šventovė: jie sugeba priversti žmones daryti kvailus dalykus, mokėti didžiulius pinigus už to nevertus dalykus ir taip pasijausti sėkmingais. Jie pasiekė neįmanoma – visa jų veikla yra neracionalumo verslas, privertęs žmones nesinaudoti smegenimis. Tai būtų tas pats, jei žmonės sutiktų pirkti „Toyota“ už „Ferrari“ kainą ir dėl to džiūgautų“, - stebėjosi S. Galloway.

Gigantams stiprėjant – pavojus kitiems

S. Galloway nuomone, toks kelių kompanijų dominavimas kelia daug klausimų dėl mažesnių žaidėjų išlikimo ir sąžiningos konkurencijos. Jis skaičiuoja, kad 43 proc. skaitmeninės reklamos augimo dabar lemia „Facebook“, o 60 proc. - „Google“. Kiti rinkos žaidėjai atneša tik 3 proc. rinkos augimo. Be to, jie sugeba vis piginti savo reklamos paslaugas.

S. Galloway. „Apple“ įrodė – žmonės nesinaudoja smegenimis
© DELFI

„Dar vienas fenomenas kalbant apie „Facebook“ ir „Google“, kad jos nesensta, o atvirkščiai, jaunėja ir tobulėja su kiekvienu vartotojo prisijungimu. Jos kaip skaitmeninio pasaulio Bendžaminai Batonai. Kai duodate užklausą „Google“ ar „Facebook“, pagal tai tuoj pat yra dar labiau gerinami ir tikslinami jų algoritmai, o vartotojams pasiūlomas dar geresnis produktas. Bet kur tada lieka vietos kitiems? Jei „Google“ ir „Facebook“ kapitalas, kaip prognozuojama, kitais metais išaugs 22 milijardais dolerių, joms reikės maždaug 14 tūkst. darbuotojų, kuriuos jos nusiurbs iš agentūrų, technologijų ar žiniasklaidos bendrovių. Taip jos dar sustiprės ir bus sukurtas dar didesnis užburtas ratas“, - perspėjo jis.

S. Galloway prisipažino labai norintis tikėti kitų žaidėjų, pavyzdžiui, „Snapchat“ sėkme, bet tai, jo nuomone, būtų neracionalu. „Mums labai reikia daugiau stiprių žaidėjų rinkoje. Tačiau žmones, investuojančius į „Snapchat“, galima palyginti su tais, kurie girti sėda už vairo. Aš neabejoju, kad Markas Zuckerbergas kas rytą keliasi ir gulasi su mintimi, kaip nušluoti „Snapchat“ nuo žemės paviršiaus. O kai tokį tikslą išsikelia viena galingiausių pasaulio kompanijų, „Snapchat“ likimas kaip ir aiškus“, - pesimizmo šiuo klausimu neslėpė lektorius.

S. Galloway. „Apple“ įrodė – žmonės nesinaudoja smegenimis

Vienintelis kelias, kaip spręsti gigančių dominavimo klausimą, pasal S. Galloway – verslo ir visuomenės susivienijimas ir didesnių lūkesčių joms kėlimas. „Žiniasklaidos priemonės pačios atidavė dalį savo verslo „Facebook“, nes pasidavė tam, kad žmonės norėjo ten nemokamai dalintis jų turiniu. Padaryta visiška nesąmonė, o dabar reikia galvoti, kaip grįžti atgal“, - dėstė jis.

„Be to, žmonės turi reikalauti iš „Facebook“ pripažinimo, kad tai yra žiniasklaidos platforma. Jie to nenori, nes tai reikštų didesnę atsakomybę už skelbiamo turinio patikimumą. Likus aštuonioms dienoms iki JAV prezidento rinkimų 80 proc. per „Facebook” ir „Google” ateinančių žinių buvo melagingos. Kaip būtų, jei „McDonald`s savo burgerius pardavinėtų su 80 proc. netikros jautienos, o kai žmonės pasiskųstų, kad nuo jų pykina, jie atsakytų, kad mes esame ne greito maisto restoranas, o greito maisto platforma?“, – šmaikštavo S. Galloway.

Be to, jis atkreipė dėmesį ir į neteisingą mokesčių politiką. „Daugelis korporacijų nuo savo pelno vidutiniškai moka po 27 proc. mokesčių, o įtakingiausios ir galingiausios pasaulio kompanijos sugeba juos mokėti kur kas mažesnius nei vidurkis. Reiškia, kiti sumoka daugiau, ir tai jiems dar labiau apsunkina sąlygas konkuruoti“, - kalbėjo jis.

Sekti aistros nepakanka

Niujorko universiteto Sterno verslo mokykloje dėstantis profesorius pasinaudojo proga ir paauklėti renginyje susirinkusį jaunimą. „Į mane patarimo dažnai kreipiasi tėvai, kurių vaikai, sulaukę 25 metų, vis dar nebaigę mokslų blaškosi po pasaulį, dirba atsitiktinius darbus ir kaip pavyzdžius rodo garsius žmones, kurie metė mokslus ir padarė sėkmingas karjeras. Žinote ką? Sertifikatai vis dar yra svarbu. Aukštųjų mokyklų, kursų, vairavimo, bet kokie – jie yra raktas pradėti sėkmingą karjerą“, - teigė jis.

„Žinote, kas jus moko, kad reikia sekti savo aistrą? Tie žmonės, kurie jau yra turtingi. Jūsų pats svarbiausias tikslas iki 30 metų – susikurti ekonominį saugumą sau ir savo šeimai. Darykite tai, ką sugebate gerai, kol išmoksite tai daryti išskirtinai gerai ir žmonės už tai mokės tiek, kad galėsite aprūpinti šeimą, atostogauti ir turėti laisvus savaitgalius. Tada jau galėsite pradėti aistringai mėgautis savo veikla. Parodykite, kad galite daryti daugiau nei kiti kompanijoje ar jūsų konkurentai, dirbkite sunkiau, ir visur rodykite, kad esate stiprūs. Ne tiek fiziškai, kiek emociškai, psichologiškai. Aš iki 30 metų dirbdavau savaitgaliais, vakarais, dirbdavau tiek, kad tai man kainavo plaukus ir daugybę užsimezgusių santykių, bet žinote ką? Buvo verta“, - publiką provokavo S. Galloway.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją