Viena akivaizdžiausių ir skirtingai vertinamų temų apie prekybos centrus yra automobilių stovėjimo aikštelė. Net lankytojai paklausti pasisakyti apie vieną ar kitą dengtą alėją pirmiausia vertina tikrai ne parduotuves ir ne valdymo ypatumus. Kaip ir prekybos centrus investuotojai, nuomininkai ir lankytojai mato parkingus kardinaliai skirtingai.

Parkavimo aikštelė yra būtina paslauga lankytojams, tačiau jos patogumo reikšmė centro privalumų sąraše kinta priklausomai nuo traukos teritorijos ir pasiekiamumo. Jeigu atvira erdvi aikštelė itin svarbi užmiesčio molui, į kurį šeimomis lankytojai renkasi savaitgaliais iš didelės teritorijos, tai jos gali ir nebūti galerijoje, pro kurios įėjimą per dieną nuolat praeina tūkstančiai storų piniginių. Jeigu orientuojamasi į ratuotus pirkėjus, parkavimo aikštelė visada konkuruoja su kitomis, todėl nesant akivaizdiems privalumams geriau dėmesį nukreipti kitur.

Ar atsiras prekybos centras, priklauso nuo planuojamos investicijų grąžos. Tuomet investuotojui, remiantis valdytojų nuomone, reikia apsispręsti: ar statyti prabangią aikštelę ant stogo, ar erdvią antžeminę. Dažniausiai sprendimas atsiremia į ilgalaikę žemės kainos projekciją. Prekybos centrai labai pabrangina žemę aplink save, todėl patyrę statytojai mieste retai palieka ją neužstatytą. Visada investicija labiau atsiperka didinant prekybos centro vidaus patrauklumą nei išorės.

Parkavimo aikštelė turi tarnauti centrui. Ne paslaptis, kad antrame centro aukšte yra tik pusė pirmo aukšto lankytojų skaičiaus. Trečiame - pusė antro. Žemės traukos dėsniai galioja visur, o nuomos pajamų praradimai per laiką sumuojasi. Todėl kur įmanoma centrai stengiasi užvežti lankytojus kuo aukščiau. Vairuotojai nepastebi, kiek automobiliai vartoja degalų ir išmeta anglies dvideginio greitėdami įkalnėn. Parkavimo aikštelės kaina ant pigios žemės ir stogo gali skirtis iki penkių kartų. Požeminės aikštelės pateisinamos, kai nėra traukai svarbi priemonė.

Aikštelės minimalus dydis yra reglamentuojamas statybos standartų, tačiau vietų skaičiaus reikalingumas priklauso nuo valdytojų išmanymo. Poreikis gali labai keistis priklausomai nuo apsilankymo trukmės, vidutinio keleivių skaičiaus, viešojo transporto patogumo, net lankytojų amžiaus ir interesų. Pramogos labai padeda pailginti pirkėjų apsilankymo trukmę, tačiau padidina ir reikalavimus automobilių aikštelei. Svarbiausia priėmus sprendimą žinoti motyvaciją ir laikytis komunikavimo strategijos. Paprastai komerciškai geriau parkavimo vietų mažiau, bet ne kartodromai, taros supirkimo punktai ir pan.

Parkavimo aikštelės patogumas yra labai subjektyvus klausimas. Jeigu labiau patyrusiam vairuotojui nesukels jokių nepatogumų, tai mažiau įgudę jos vengs. Tačiau nepatogumas nėra trūkumas, jei tinkamai komunikuojamas. Centro pirkėjai retai mato nepatogumus, jei jie nėra reklamuojami keičiant ar kitaip tobulinant. Parkingas nėra kelionės tikslas. Tačiau kainoms jautrūs lankytojai mato net mažiausius trūkumus, o sprendimai renkantis į kurį centrą važiuoti remiasi mažiausiu neigiamų emocijų rinkiniu iš ankstesnių apsilankymų.

Turint galvoje, kad kiekvienas parkingo sprendimas rėmėsi savo argumentacija, kuri ateityje mažai kam bus žinoma, galima vertinti tik pasekmes. Net labiausiai patyrę architektai kartais susiduria su apribojimais, kurie reikalauja skausmingų kompromisų. Į keletą dažniausiai aptarinėjamų automobilių stovėjimo aikštelių galima pažvelgti iš arčiau.

Mega

Istoriškai prekybos centras buvo suplanuotas aptarnauti labai didelę teritoriją. Tai vienintelė vieta, kur pavyko argumentuoti, kad Lietuvoje gali būti daugiau nei 1mln gyventojų traukos teritorija. Todėl erdvi atvira parkavimo aikštelė buvo būtina. Teisingos automobilių judėjimo kryptys lėmė mažiausią atstumą nuo automobilio iki artimiausio įėjimo. Pravažiuojantys vairuotojai nuolat matė aktyvumą aikštelėje ir gavo žinutę apie veiksmą centro viduje. Viskas, ko reikia užmiesčio molui, kurį perstatant pagal miesto galerijos reikalavimus sunku kažką prognozuoti.

Akropolis Vilnius

Projektas statytas, kai apie žemės kainą arba centro nuomos pajamų pardavimo galimybę dar nebuvo galvojama. Todėl itin erdvus pėsčiomis nuo miesto centro pasiekiamas parkingas yra prabanga ir privalumas, kurio negalėjo ir niekada negalės įveikti joks prekybos centras. Tačiau dėl patogios aikštelės centrą pasirenkantys lankytojai retai ieško pačio centro išskirtinumų, juolab kad dydis niekada negarantuoja laisvų vietų pasirinkimo. Nedengta aikštelė labai priklauso nuo oro sąlygų. Žiemą dėl kelių sniegingų dienų gali tekti laikyti milžiniškus sniego valymo pajėgumus. Vasarą lietingomis dienomis arba labai kaitinant saulei, pirkėjai rinksis mažiau patogų, bet dengtą parkingą.

Akropolis Kaunas

Puikus pavyzdys, kur itin sudėtingas sprendimas gali būti permatomas ir lengvai suvokiamas. Niekas nesitiki patogumo iš virš plačios gatvės pastatytos struktūros. Todėl negirdėjau ką nors skundžiantis. Kiek sunkiau, kai greta senamiesčio stovinčio stambaus nuo automobilių labai priklausančio prekybinio objekto traukos teritorija yra pusrutulio formos. Norom nenorom jis naudojasi natūralia senamiesčio trauka ir nėra konkurencingas kitų potencialių vietų prekybos centrams atžvilgiu.

Europa

Nuomininkai skundžiasi, kad centras nesprendžia automobilių stovėjimo aikštelės problemos. Nematau galimybės ją išspręsti dėl naudotojų interesų konflikto, todėl reiktų sutelkti dėmesį kitur. Esamą aikštelę dalinasi net trys skirtingi automobilių srautai, manevravimo keliai persidengia su magistraliniais. Biuruose dirbančių automobiliai stovi keliskart ilgiau nei prekybos centro lankytojų, o jie geriausias vietas užsiima gerokai prieš prasidedant prekybai. Pastačius papildomą aikštelę problema neišsispręs, nes centras naudojasi kitų pastatų sukuriama kritine mase, t.y. per mažas, kad dėl parkingo padidėtų trauka. Ypač kai už kelių šimtų metrų stovi centras su erdvia dviejų lygių požemine aikštele. Biurų lankytojai labai padidina lankomumo statistiką ir sumažina vieno apsilankymo perkamąją galią, tačiau spaudoje įvardintas apyvartos skaičius patvirtina, kad investuotojas tikrai nesiims ženklesnių kapitalinių investicijų artimiausiu metu ne tik į automobilių parkavimo aikštelę.

Ozas

Vienas moderniausių sprendimų Europoje, kur yra net keturi skirtingi būdai palikti automobilį, dažnai atsiduria kritikos taikiniu. Tačiau niekada negirdėjau, kad kas nors konkrečiai įvardintų rimtas planuotojų klaidas: kolonų perteklių svarbiose manevravimo vietose arba tai, kad kas antras aukštas neturi įėjimo į parduotuvių alėją, trečiame aukšte lankytojai dažnai sprendžia liftų rebusą. Ženklinimo keitimai, sienų perdažymai ir kalbos apie sudėtingą parkavimo aikštelę sumenkino pastangas pasiūlyti geriausią paslaugą lankytojams. Parkavimas ant stogo yra brangiausias sprendimas ir apsimoka labai retai, tačiau viršutinis daugiaaukštės parkavimo aikštelės lygis naudojamas kartingams, svarstomi kiti alternatyvūs panaudojimo būdai.

Panorama

Dažnai įvardinamas kaip patogiausias. Du aukštai po žeme, patogus, nemokamas. Todėl visiškai nenuostabu, kad juo neribotai naudojasi aplinkinių biurų nuomininkai ir sunkiai veikia antras parduotuvių aukštas. Galimybė įvesti nemokamą parkavimą tik centro lankytojams padarytų jį daug patogesniu, bet kai stambus centras priklausomas nuo artimiausios specifinės kaimynystės, vargu ar tokia galimybė svarstoma. Maistininkas yra blogiausias nuomininkas investicijos atsipirkimo prasme, tačiau jo pritraukiamas srautas turi tarnauti už nuomą mokančioms parduotuvėms. Dabar maisto parduotuvė turi net nuosavus slenkančius laiptus. Mėginimas įdiegti elektroninę navigaciją tik išduoda, kad išplanavimas neužtikrina tolygaus automobilių pasiskirstymo.

Go9

Tai vienas unikalesnių projektų, kuris turi neribotą automobilių stovėjimo aikštelę ir didžiausią traukos teritoriją. Tačiau to nežino ir neišnaudoja, todėl dažnai užsimena apie sudėtingą parkingą po Gedimino prospektu ir reklamuojasi net kituose miestuose raginant atvykti automobiliu. Patyrę prekybos centrų valdytojai kartais juokauja, kodėl pas mus automobiliai parkuojami parduotuvių alėjose, kai šiame centre automobiliai net pasitinka lankytojus prie įėjimo.

VCUP

Kaip ir visas prekybos centras, automobilių stovėjimo aikštelė tarnauja tik iš bėdos. Tačiau dera su lūkesčiais ir niekam nebekelia klausimų. Parkavimas greta prekybos centrų labiausiai matomose ar integruotose kaimynystėse yra natūraliai komplikuotas. Retai kas atvažiuoja dėl patogaus parkavimo, todėl prekybos galerija yra vienas geriausiai matomų pastatų, tačiau dėl ribotų ambicijų nėra gausiai lankomas, todėl parkavimo su apribojimais pakanka. Būtų kebliau, jei turgaus principus valdyme pakeistų prekybos centro metodai.

BIG

Mėginimas įtikti lankytojams vietų skaičiumi lėmė neblogą aikštelę priešais ir statistinę po pastatu. Akivaizdžiai aikštelė tarnauja daugiausia traukos operatoriui, o pastarasis mažai prisideda prie srautų užtikrinimo greta esančioje parduotuvių alėjoje. Žmonių skaičius kaimynystėje leistų išgyventi su mažesniu parkavimo vietų skaičiumi, tačiau centras nėra pozicionuojamas kaip laiko praleidimo vieta bendruomenei, o reklamuojamas važiuojantiems automobiliu dideliu atstumu aplink. Kažkada simboliškai pasivadinę dideliu, savininkai užprogramavo ir didesnį automobilių aikštelės poreikį.

Pirmą straipsnio dalį galite skaityti čia.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją