Po neįtikėtinai sėkmingo Laisvės festivalio visuomenės pasitikėjimo sparnais skraidantis Andrius Tapinas padarė internetinę televiziją, į komandą subūrė feisbuko nuomonės lyderių drymtymą, nufilmavo pirmą laidą ir per tris dienas susirinko 6000 dolerių per mėnesį (dabar jau daugiau) iš laisvai nusiteikusių prenumeratorių.

Ką aš apie tai galvoju?

1. Kaštai. Savanorių darbas pigus, bet televizija brangus reikalas. Aukšto lygio studijinė laida gali kainuoti iki 10 000 eurų; akivaizdu, kad šitos laidos kaštai dešimteriopai mažesni, bet tai amžinai nesitęs: scenaristams reikia valgyti, muzikantams reikia gerti, o Tapinas, nors ir kūdas, dar turi ir šeimą. Tarkime, pučiant nuostabaus feisbuko vėjams, sezono vienos laidos kaštų vidurkis bus kokie 2500 eurų (įskaitant, kad trys serijos per mėnesį bus filmuojamos ne tiesiogiai). Dar bus nemokamo laiko palaikant aikštingą rėmėjų bendruomenę. Bet čia visai be pelno. O darbo, kaip matėme iš pirmos laidos – labai daug.

Kita vertus, „Tamsta”, ko gero, patalpas duoda nemokamai, žmonės už nuomą išgeria daug alaus tą dieną, kuri šiaip turėtų būti lėtas vakaras.

2. Uždarbis. Per Patreon (neįtikėtinai spaminanti platforma, už savo 2 dolerius gavau kokius 8 laiškus) Tapinas jau surinko apie 8000 dolerių per mėnesį; šis skaičius gali ir kristi (neišvengiamai bus žmonių, kuriems nepatiks turinys; supras, kad mokėti po 2 dolerius per mėnesį nėra prasmės; dar kas nors) ir augti (jei narystės privalumai bus aiškiau išreikšti). Žinoma, sunku prognozuoti tokio talentingo žmogaus kaip Andrius polėkį, bet spėčiau, kad per porą mėnesių ta parama nusistovės ties panašia suma.

Uždarbis iš bilietų skamba kur kas geriau: susidomėjimas šou buvo didžiulis, vadinasi, galima nesunkiai parduoti tris šimtus bilietų po kokius 10 - 15 eurų. Perkėlus kalėdinį laidos vakarėlį į kokią „Compensą” ar net „Žalgirio” areną galima iš renginio ir gerai uždirbti – bet tai jau visai kitas verslo planas.

3. Reklaminės perspektyvos. Realūs pinigai už turinį yra reklaminiai, o čia kol kas sekasi prasčiau. Magiškas „Youtube" peržiūrų skaičius yra maždaug 500 000 - 600.000. Tokia laida peržengia digital viralo skaičių ir tampa labai įdomi reklamdaviams. Jei pagrindiniam „Laisvės TV" produktui pavyks peržengti tokią ribą – rėmėjų netrūks. Kol kas tai padarė vienintelis tęstinis produktas - „Serialas”. „Laisvės” peržiūrų kiekis neblizga ir, pagal dabartinę tendenciją, nusistovės ties kokių 100 000 riba. Tiesa, nežinia kiek žmonių laidą žiūrėjo dar šeštadienį Patreon platformoje ir juos reiktų sudėti. Jei ta situacija nesikeis, laida bus įdomi arba idėjiniams rėmėjams arba tiems, kuriems labai įdomi jaunųjų nuomonės formuotojų ir politikų auditorija. Čia, žinia, loterija: parduosi – neparduosi.

4. Laidos pardavimas kabelinėms televizijoms. Potencialiai galėtų būti pinigų (įsivaizduoju kaip linksmai TEO ar CGates pijarintųsi įtraukę „Laisvės TV" į savo kanalų sąrašą). Nežinau kiek, matyt, moka pagal reitingus. Bet kuriuo atveju – čia ateities reikalai – savaitinės laidos neužteks, reikės daugiau produktų.

5. Konkurentai: prodiuseriai ir televizijos. Ploja katutėmis ir stebi. Ramiai stebi. „Laisvės TV" nėra ir niekada nebus rimtas konkurentas jokiai televizijai. Tačiau šios iniciatyvos nesėkmė (arba sėkmė) gali parodyti kiek pinigų be reklamos galima realistiškai susirinkti už turinio internete rodymą. Ir TV3, ir LNK turi visą eilę nišinių produktų, kuriuos teoriškai visai entuziastingai paremtų mokios visuomenės grupės, nors jų reitingai ir katastrofiški.

6. Aš suprantu, kad Tapinas blogai vertina feisbuko sponsored postus ir netiki internetine reklama. Bet reikia prisiminti, kad reklama egzistuoja, o FB ir „Youtube" algoritmai postus rodo tikrai ne visiems. Dabar jau parėmė visi early adopteriai, todėl rekomenduoju pamiršti savo principus ir reklamuoti tiek paramą Patreone („Prisijunk prie laisvės Lietuvoje kūrėjų dabar" vs. „Pamatyk kaip Tapinas suvaro Zuoką anksčiau nei kiti"), tiek pačią laidą. Daug nekainuos, o algoritmus apeisite ir peržiūrų skaičių maksimizuos.

7. Pasaulinė patirtis. Yra labai sėkmingų mažmeninio fundraisingo pavyzdžių – nuo kabelinių televizijų modelio ir „Netflix” iki idėjinių kampanijų (pinigus už turinį renka ir tiriamieji žurnalistai, ir Wikileaks, ir profesinių sąjungų interesus ginanti kairioji Vokietijos spauda). Tačiau visi tie modeliai turi apibrėžtumą: arba tai pinigai už pramoginį produktą, arba tai pinigai už politinę idėją. Čia yra truputį abiejų, todėl reikės grynintis.

8. Išeinant iš to: nesuprantu, kodėl pramoginį turinį kurianti chebra apsiskelbė, kad nesieks pelno? WOT? Aš netikiu nepelno projektų gyvybingumu, nes gamtoje toks daiktas neegzistuoja. Ir apskritai – kas per durna mada, kad visokį gėrį galima daryti tik nemokamai? Pelningą ir visuomenės lūkesčius atitinkantį verslą sukūręs daug kartų patrauklesnis už geranorį nevykėlį.

9. Turinys. Oliveris, Stewartas, Colberas, Fallonas (gal dar ką pamiršau?) viename. Lietuvoje panašius dalykus buvo mėginama kelis sykius nesėkmingai daryti ir visi jie žlugo, nes neatsirado tinkamo vedėjo ir nebuvo intelektualinių (ir finansinių) resursų bajeriukams. Tapinas, nors ir jaudinosi, nors ir neišlaikė pauzių, kol kas geriausias variantas – didele dalimi dėl to, kad jis akivaizdus visų šių šou fanas. Humoro kokybė – tikrai nebloga, nors ne visus bajerius pavyko gerai pateikti (o dalis bajerių spėjo pasenti). Ansamblis, tarkime, stengėsi, bet dainų tekstai pranoko vokalisto gebėjimus juos linksmai sudainuoti. Kamera klydo, užkadrinio juoko buvo per mažai. Apskritai – trūko profesionalumo, kuris atsiranda iš repeticijų ir patirties. Politinis aštrumas ir šioks toks „partizaniškumas" – jėga, Lietuvoje visi žurnalistai privalo apsimesti objektyviais ir be pažiūrų, ko nėra nei JAV, nei UK.

Bet tai kol kas – geriausias tokio žanro atstovas Lietuvoje. Manau, donorai mėnesį susitvarkyti laidai tikrai leis. Kita vertus, jei nepavyks sukurti pramoginio turinio, visada galima kurti puikią politinių užgauliojimų laidą.

Šiaip – labai įdomu. Turi gi žmonės energijos, čia gi žiaurus darbas. Sveikinimai.

P.S. Greed is good.