Už dviejų su pusės tūkstančio kilometrų į rytus nuo Vilniaus, Rusijos Federacijos sudėtyje, Uralo kalnų papėdėje ir Kamos upės slėniuose plyti trys respublikos – Totorija, Udmurtija ir Baškirija. Visos jos gana skirtingos, tačiau turi nemažai ir bendro. Jų gyventojai neretai laikosi kartu, tad giminėse visai neretas atvejis turėti visų trijų tautų atstovus. Nežinantiems, kaip atrodė mūsų praeitis ir Sovietų Sąjunga, norintiems atgaivinti savo prisiminimus ar sužinoti kaip TSRS atrodytų XXI amžiuje, tai sėkmingai galima patirti čia.
© A.Didžgalvio nuotr.

Kelionė į šiuos kraštus prasideda iš milžiniškos (net ir Europos mastais) Kazanės krypties geležinkelio stoties Rusijos sostinėje. Pastarojoje esti net devynios keleivinių traukinių stotys, iš kurių viena garsiausių ir labiausiai apkrautų – Kazanės stotis (rus. Kazanskij vokzal).

Ši vieta niekad nemiega, kasdien aptarnauja dešimtis ilgų maršrutų traukinių, iš čia galima nuvažiuoti į Kaukazą, Sibirą, Tolimuosius rytus. Čečėnijos sostinė Groznas, aviacijos lopšys Uljanovskas, ant milžiniško Baikalo ežero kranto esantis Ulan-Ude, Tadžikijos sostinė Dušanbe, stambus Sibiro mazgas Tynda – tai tik kelios stotys, kur galima patekti iš Kazanės stoties. Kelionei į Baškiriją puikiai tiko traukinys, vykstantis į tolimąjį Altajų, Maskva-Barnaulas (Altajaus kraštų sostinė).

Atvykus į Baškiriją tučtuojau krenta į akis dvikalbiai kelio ženklai – rusų ir baškirų kalbomis. Kartais pavadinimai abiem kalbom visai vienodi, tačiau iškaboje vis tiek du vienodi užrašai. Resursų švaistymas, bet tai, atrodo, nieko nejaudina. Panaši padėtis ir Totorijoje, kurią kai kurios tautos tiesiog vadina Tatarstanu.

Baškirijoje yra mažas miestelis, besivadinantis Energetik. Tai – maža mūsų Elektrėnų kopija. Be čiuožyklos ar turizmo centro, bet užtat su milžinišku vandens telkiniu ir beveik identiška mūsų šiluminės Lietuvos elektrinės kopija. Tas pats kūrenant dujas išgaunamas 2400 megavatų galingumas, tie patys sovietinės architektūros pastatai aplink, panašūs ir trys kaminai šalia jėgainės. Panašu ir tai, jog elektrinės vadovo žodis čia dažnai net daug svarbesnis, nei vietinės savivaldos. Tiesa, ir žvejų su besimaudančiais čia aplink elektrinės vandens telkinį (milžinišką dirbtinį tvenkinį) tikrai daugiau. Vandenėlis visad šiltas ir švarus. Aplink zuja baškiriškos gamybos autobusai „Nefaz“, gaminami vos už 20-ies kilometrų esančiame Neftekamsko mieste.

Neftekamskas – Šiaulių dydžio miestas, svarbus respublikos šiaurinės dalies pramonės ir kultūros centras. Čia įsikūręs „Kamaz“ gamyklos filialas „Nefaz“ (rus. santrumpa iš Neftekamskiy Avtozavod) – didžiausias mieste darbdavys, gaminantis „Kamaz“ savivarčius, įvairiausias priekabas ir automobilių šasi bei „Nefaz“ autobusus. Jie niekad nebuvo ir nėra skirti Vakarų rinkoms – tai, iš esmės, tiesiog atnaujinti tarybinių autobusų modeliai. Tas pats nuobodus dizainas, toks pat nepatogumas keleiviui, prasta kokybė ir tokios pat žemos kainos. Tačiau tai nejaudina gamintojų – gamykla net ir dirbdama nepelningai nebankrutuotų. Per didelė jos įtaka regionui, o iki laisvos rinkos ekonomikos čia dar toloka. Kita vertus, yra paklausa, yra ir pasiūla.

Neftekamsko, o ir apskritai Baškirijos degalinės, atrodo, per pastaruosius 20 metų visai nesikeitė. Čia reikia mokėti iš anksto, kuro kolonėlės – tos pačios, tarybinės, lėtai pilančios kurą ir matomos senuose rusų filmuose. Apie parduotuvę šalia degalinės dažniausiai galima nebent pasvajoti – degalinių su jomis mieste gal viena ar dvi. Totorijoje reikalai trupučiuką geresni, mat ir pats regionas atrodo labiau sutvarkytas ir skrupulingiau prižiūrimas. Bet grįžkim prie Baškirijos.

Kita vertus, aplink daug kur galima rasti netvarkytą, žmogaus mažai liestą gamtą. Važiuojant plentu (kurie niekad nebuvo ir dabar nėra tinkamai, mūsų supratimu, išasfaltuoti), horizonte matai sau naftos pompas – jos dieną naktį čia siurbia juodąjį auksą iš žemės gelmių. Šis vaizdas irgi nesikeičia dešimtmečius. Tai turi didelę reikšmę respublikos ekonomikai. Iš to ir miesto pavadinimas: Neftekamsk (rus. Neft – nafta, Kama – plati, vandeninga ir ilga Rusijos upė).

Miesto centre – nenugriauta milžiniška Lenino statula, o gatvių pavadinimai tiesiog kalba praeitimi. Pagrindinės miesto gatvės: Komjaunuolių, Lenino, Markso, Spalio, Socialistinė ir pan. Ta pati tarybinė estetika atsispindi ir miesto gyvenime: milžiniškos geltonos giros statinės ir pagyvenusi apkūni moteriškė prie kranelio, plakatai apie Rusijos tautų draugystės stiprybę, didžioji dauguma automobilių – rusiškos gamybos, vadovybės portretai ir vėliavėlės prie pastatų, tarybinio stiliaus iškabos (tarkime, „šlovė Baškiriškai energetikai!“) o taksistas nuveš į bet kurį miesto galą vos už 30 rublių (apie 4 litus).

Prie daugiaaukščių namų tiesiog kiemuose ganosi ožkos. Privačių namų kvartalas, mūsų supratimu, labiau primintų didelę sodų bendriją. Nors kaimuose pagal federalinę programą atsiranda valstybiniai taksofonai, juos jau spėjo nukonkuruoti privatūs mobilieji tinklai. Geriausi baškiriški plentai neprilygsta mūsų priemiestinėms trasoms.

Apie malonų aptarnavimą galima nebent pasvajoti. Ir nors paslaugų sferoje dirbančios moterys čia į savo klientus žiūri ne kaip į darbo dalį (o kaip į trukdį), nieko ypatingo būti sutiktam restorane administratorės su itin gilia, mūsų supratimu, iškirpte ar pašte už langelio pamatyti moterį, pasipuošusią stipriai jos šlaunis aptempiančiomis kelnėmis. Jei tokiai nusišypsosite, ji tai palydės nustebusiu veidu. Niekam neįdomu, ko jūs iš tikro norite, jei už tai nemokate atskirai. Verslo vadovybei tai irgi nusispjaut – nes darbuotojai priimti vadovaujantis ne kvalifikacija, o asmeniniais ryšiais. O konkurencijos dažnai tiesiog nėra dėl plačiai išsikerojusios valdininkijos.

Bet visi šie nesklandumai pasimiršta tiesiog paragavus visame pasaulyje itin vertinamo baškiriško medaus, jaučiant, kaip puikiai čia visur ant kabliuko kimba žuvys, žinant, kad švariuose miškuose drąsiai galima medžioti daugybę žvėrių bei bendraujant su paprastais, todėl neišlepusiais žmonėmis.

Vaizdai iš Baškirijos ir Udmurtijos – fotoalbume

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
Savaitės naujienų prenumerata

Top naujienos

Seimo nariai nenori įteisinti savo atostogų (43)

Dar 2005 metais gautas Konstitucinio Teismo išaiškinimas, kad parlamentarams reikia įstatymu...

Po rekonstrukcijos atidarytą „Maximą“ sekmadienio vakarą užliejo vanduo gedimas parduotuvėje likviduotas (177)

Vilniuje vos prieš dešimt dienų po keturis mėnesius trukusio atnaujinimo atidarytoje Mindaugo g....

Lietuva apsisprendė – pažadas NATO bus įgyvendintas, bet džiaugsmą lydi nerimo signalai (1396)

Kitąmet Lietuva pirmą sykį per pastaruosius du dešimtmečius gynybai skirs 2 proc. BVP –...

Išbandymas alkotesteriu: kodėl pareigūnai vengia antro karto (5)

Socialiniuose tinkluose garsiai nuskambėjo istorija, kai viena vairuotoja pasiskundė, jog policijos...

Norite užauginti sveikus vaikus? Sekite suomių pavyzdžiu (3)

Aktyvūs vaikai yra ne tik laimingesni, bet pasižymi geriau išlavintais gebėjimais, sveikatos...

Persigalvojo: su slaptažodžiais nebereikia tiek vargti (7)

Tikriausiai jūsų slaptažodis – paini raidžių, skaičių ir punktuacijos kombinacija. Pasirodo,...

Šią savaitę orai nelepins: skėčio reikės beveik kasdien (11)

Šią savaitę skėčių beveik nepaleisime iš rankų, ypač savaitės pradžioje. Antroje savaitės...

Artėja visiškas Saulės užtemimas: kaip į tai reaguos gyvybė Žemėje (77)

Veikiausiai girdėjote, kad rugpjūčio 21 dieną įvyks Saulės užtemimas. Tūkstančiai žmonių...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (42)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...