1. Jei lėktuvo durys atidarytos, mums nemoka.

Prieš skrydį stiuardesės deda lagaminus ir krepšius į lentynas virš sėdynių. Šis laikas algalapiuose neatsispindi, stiuardesėms moka tik už „skrydžio valandas“. Atidėti, atšaukti skrydžiai, sustojimai mums atsiliepia lygiai taip, kaip keleiviams, gal net daugiau.

Tiesa, oro linijų bendrovės nėra beširdės – nuo tos akimirkos, kai atvykstame į oro uostą iki tada, kai vartai užsiveria pakeliui namo, gauname rankpinigių – 1,50 dolerio už valandą. Nedaug, bet šis tas.

2. Konkurencija arši

Kai 2010 m. „Delta“ paskelbė, jog reikia 1 000 stiuardų, sulaukė 100 000 paraiškų. Tai reiškia, kad dauguma gavusių darbą turėjo medicininį ar teisinį išsilavinimą. Toks išsilavinimas nėra būtinas, norint tapti stiuardese, šansai bus didesni, jei mokėsite antrą užsienio kalbą, patirties dirbant su klientais, patirties oro linijų bendrovėje. Na bet jei neišgyvensite iš metinės 18 000 dolerių algos (tai daugiausia, ką gali uždirbti naujokas), nė nesiųsite gyvenimo aprašymo.

3. Stiuardesės privalo būti ne per žemos ir ne per aukštos

Per „Pan American“ aukso amžių septintą dešimtmetį stiuardesėms buvo keliami griežti reikalavimai. Jos privalėjo būti ne mažesnio nei 1,6 metro ūgio, sverti ne daugiau nei 59 kilogramus, o 32 m. baigti darbą. Jos negalėjo būti ištekėjusios, turėti vaikų. Dauguma stiuardesių išdirbdavo 1,5 metų.

Aštuntą dešimtmetį už stiuardesių teises kovojanti organizacija privertė oro linijų bendroves pakeisti reikalavimus. Pirmiausia panaikino privalomą išėjimo iš darbo amžių, vėliau – draudimą tekėti.

Šiais laikais stiuardesės gali dirbti tol, kol pajėgia skraidyti ir dalyvauti kasmetiniuose mokymuose. Dešimtą dešimtmetį neliko reikalavimų svoriui. Šiandien reikalavimai yra susiję su saugumu: ūgis turi būti toks, kad paimtume lagaminą iš viršutinės lentynos ir kad nesiremtume galva į lubas.

4. Mus gali atleisti dėl keisčiausių priežasčių

Pirmas pusmetis yra griežtas bandomasis laikotarpis. Kartą stiuardesę atleido už tai, kad buvo užsirišusi aplink juosmenį uniformos švarkelį, kitą atleido už tai, kad apsimetė dirbančia visu etatu, kad galėtų nemokamai skraidyti namo (per bandomąjį laikotarpį lengvatų neduoda). Na o jei pranešame, kad sergame, negalime skristi net kaip keleivis ar su kita oro linijųbendrove.

5. dietinė „Coca cola“ – mūsų priešas

Sunkiausia įpilti dietinės „Coca colos“, nes ji labai putoja. Kol įpilu jos stiklinę, per tą laiku galiu įpilti tris stiklines kitų gėrimų. Ir nors duoti keleiviam skardinių negalima, kartais taip darome.

6. Jei mėgintumėte pranešti lavoną į lėktuvą, pastebėtume

Tikriausiai girėta istorija, kaip keleivis Majamyje norėjo įsinešti į lėktuvą mirusią motiną lagamine. Kodėl? Todėl, kad persigabenti žmogaus kūną brangu. Kainos įvairios, iki 5 000 dolerių.

Laimė, mano praktikoje niekas nemėgino įsinešti lavono, na o mano kambario raugei taip nutiko. Pamačiusi neįgaliojo vežimėlyje sėdinti vyrą pilku veidu, ji iš karto suprato, kad jis negyvas. Lėktuvui teko neplanuotai leistis.

Mirusiu lėktuve gali apskelbti tik esantis medikas. Tais retais atvejais darbuotojai pasistengs elgtis kuo korektiškiau. Geriausia tam pasiruošusi bendrovė – Singapore Airlines“ – lėktuve yra speciali spinta kūnui, jei kartais kas mirtų.

7. Mes – pirmieji gynėjai, kovojant su prekyba žmonėmis

Pradėjusi skraidyti nė nemaniau, kad teks bendradarbiauti su policija, bet tai – svarbi darbo dalis. Viskas prasidėjo, kai „American Airlines“ stiuardesė Sandra Fiorini paliudijo Kongrese, jog 18 m. vaikinas įsinešė naujagimį su dar nenukirpta virkštele. Motinos nė ženklo, tik pieno buteliukas ir dvejos sauskelnės šešių valandų skrydžiui.

S. Fiorini pranešė apie įtartiną keleivį, tačiau nesulaukė teisėsaugininkų reakcijos. 2007 m. S. Fiorini susitiko su organizacijos „Innocents at Risk“ įkūrėja Deborah Sigmund, jos abi ėmė mokyti stiuardeses ir stiuardus, į ką atkreipti dėmesį ir kam skambinti. 2011 m. per Futbolo taurės čempionatą šimtai stiuardesių ir stiuardų ėmė talkinti policijai, užkertant kelią prostitucijai.

8. Vyresnumas reiškia trumpesnius sijonus

Mūsų darbe nurodomas ne tik maršrutas ir darbo dienos bei laisvadieniai, bet ir gyvenamosios sąlygos – bute gali gyventi net 20 stiuardesių. Vyresnumas lemia, pirmame ar antrame lovos aukšte miegosite, ar toli nuo laiptinės bus jūsų kambarys.

Vyresnumas lemia netgi sijono ilgį – nesibaigus bandomajam laikotarpiui negalima trumpinti jų iki tam tikro ilgio. Pasibaigus bandomajam laikotarpiui, galima parodyti daugiau kojų. Pilotai iš sijonų ilgio sprendžia, kurios stiuardesės yra naujokės ir su kuriomis yra lengviau paflirtuoti (viena stiuardesė tyčia netrumpino sijono, kad sulauktų daugiau dėmesio).

9. Jus tikrai nesate patyrę ekstremaliai stiprios turbulencijos

Vien JAV lėktuvais kasdien skraido 2 mln. žmonių. Nuo 1980 m. turbulencija buvo tiesioginė mirties priežastis tik trims žmonėms. Dviem atvejais keleiviai nebuvo prisisegę saugos diržų.

Per tą patį laikotarpį Federalinė aviacijos administracija užfiksavo 300 sunkių sužalojimų dėl turbulencijos, du trečdaliai nukentėjusiųjų buvo stiuardesės ir stiuardai. Ką rodo šie skaičiai? Kol sėdite prisisegę saugos diržą, didesnė tikimybę nukentėti nuo krentančio lagamino negu nuo turbulencijos.