Visada smalsu, ar mados pasaulyje dirbantys žmonės atkreipia dėmesį į kitų žmonių išvaizdą.

„Aš daugiau galvoju apie save. Nepaisydamas savo profesijos, nesu iš tų žmonių, kurie kitus vertintų pagal išvaizdą, nes tai yra kvaila ir paviršutiniška“, - sakė dizaineris.

Vis dėlto netrukus jis įrodo, kad vertinti pagal išorę tikrai moka. Interviu metu surengiamas nedidelis testas: įvedami trys modeliai, dėvintys klasikinius kostiumus, ir klausiama: „Kuris kostiumas yra pigiausias, o kuris – brangiausias?“

Mados metras teisingai atsako net nemirktelėjęs: „Gerą kostiumą padeda atpažinti pečių forma, netinkamų raukšlių nebuvimas ir tai, kaip krinta kelnės. Štai tos atrodo kaip kamščiatraukis“, – pirštu parodo į pigiausias. Pasigirsta provokacija: „Kiek kainavo pigiausias kada nors pirktas Karlo kostiumas?“

Į tai mados pasaulio įžymybė atsako diplomatiškai teigdamas, kad jo gimtajame Hamburge apie pinigus nekalbama. Tačiau prasitaria, kad savo kurtų drabužių nenešioja, nes pernelyg gerai juos pažįsta. Mieliau renkasi jaunų dizainerių kūrinius, mat juos dėvėdamas gali reklamuoti mažai žinomus kūrėjus. Nuskamba klausimas: „Ar nejaučiate sentimentų Hamburgui, Vokietijai?“ Karlas Lagerfeldas patvirtina, kad ne: „Aš esu europietis. Esu išauklėtas būti europietis.“ 

Kadangi dizaineris kuria vieniems iš prabangiausių mados namų - "Chanel", jis tikriausiai gerai supranta, kas slypi po prabangos sąvoka. Karlas tai linkęs pirmiausia sieti su laiko samprata, su laisve veikti tai, ką nori, ir prisipažįsta esantis visai nepunktualus: „Aš apskritai pamirštu, ką turiu nuveikti atlikęs vieną ar kitą darbą, o tai ir yra prabangos viršūnė.“

Pokalbis neišvengiamai pasisuka apie finansų krizę: „Ar jaučiate krizę, pone Lagerfeldai?“ Atsakymas turėtų nustebinti dejuoti ir dievo šauktis linkusį lietuvį: „Krizė nei mados namų Karl Lagerfeld, nei Chanel dar nepalietė. Neseniai Rusijos sostinėje buvo pristatyta Chanel kolekcija „Maskva-Paryžius“, o po pristatymo viskas tiesiog šluote iššluota... Vieno vakaro apyvarta siekė du milijonus eurų.“

Beveik prieš metus dienos šviesą išvydęs pagal Karlo Lagerfeldo atvaizdą sukurtas pliušinis meškiukas puikiausiai atspindi dizainerio narciziškumą ir autorefleksiją.

Vieno žaislinio meškiuko kaina – 1000 eurų. Kodėl toks brangus? Atsakymas paprastas: „Nėra jokios prievartos pirkti. Nors kaina ir aukšta, visi egzemplioriai (iš viso buvo 2500 vienetų) jau parduoti. O gal man taip tik sakė, norėdami pamaloninti?“ – šypsosi mados metras.

Paradoksalu, tačiau naujausias mados tendencijas diktuojantis žmogus visiškai nesinaudoja naujųjų technologijų teikiamomis galimybėmis. Jis sakosi jas sekąs, tačiau iki šiol tenkinasi senojo pašto paslaugomis ir faksu: „Aš neatsisakau modernios technikos – mano kompiuteris yra mano galva. Be to, jei savo namuose turi kelis šimtus tūkstančių knygų, bent kelias esi perskaitęs. Manasis „Google“ yra viduje. Šiuolaikiniams žmonėms atrodo, kad mokėti naudotis naujausiomis technologijomis yra svarbiausias dalykas. Tai reikšminga, tačiau ir pačiam daug ką išmanyti būtina – juk kalbėdamas su žmogumi nepulsi ieškoti trūkstamos informacijos kompiuteryje.“

Garsusis dizaineris mokėsi savarankiškai ir beveik nelankė mokyklos. Būdamas šešerių laisvai šnekėjo vokiškai, angliškai, prancūziškai. Prancūzų kalbos mokytojui neretai pasakydavo pastabų dėl netaisyklingos jo tarties. Priešingai, nei daugelis pamanytų, jo mokytojas buvo sužavėtas.

Išgirdęs klausimą, ar šiandien pats žavisi savimi, kūrėjas ima filosofiškai svarstyti: „Šiandien esu šaltesnis ir laikausi atstumo nuo savęs paties. Aš stoviu čia, bet iš esmės esu ten. Aš savo paties marionetė. Kas ją valdo – Jūs nematote, tik pačią marionetę. Ar tai esu aš – nežinau.“

Mados guru teigia nesusidūręs su jokiu religiniu auklėjimu. Kai buvo mažas, jis neprivalėjo sekmadieniais kulniuoti į bažnyčią, lankyti katekizmo pamokų ir priimti Komunijos. Dizainerio tėvai buvo labai liberalūs ir ne vien švietėjiško ar religinio auklėjimo temomis. K. Lagerfeldo atmintyje vis dar gyvas jo motinos susidūrimas su vienu mokytoju. Pastarajam rekomendavus, kad Karlas nusikirptų ilgus savo plaukus, motina tėkštelėjo mokytojui per veidą su jo paties kaklaraiščiu ir išrėžė: „O kodėl Jūs vis dar nacis?“

Mažai žinomas faktas, kad jaunystėje Karlas Lagerfeldas troško tapti karikatūristu. Dar ir dabar žymusis couturier ne tik piešia kitų žmonių karikatūras, bet ir prisipažįsta pats gaunąs labai daug savo atvaizdų – beveik po vieną atvaizdą per dieną. Tad drąsiai galėtų jais ištapetuoti visą sieną.

Anot dizainerio, liūdna, tačiau esti tokių banalių žmonių, kurių karikatūrų paprasčiausiai neįmanoma nupiešti. Į klausimą, ar galėtų nupiešti Heidi Klum karikatūrą, atsako, kad ne, nes jos nepažįstąs.

Pasiteiravus, ką jis mano apie jos vyrą Sealą, kuris yra pareiškęs, kad „Karlas Lagerfeldas yra vargšas senas žmogus“, dizaineris kerta per jautriausią vietą: „O ką Sealas mano apie mano turtų dydį? Be to, nesu dermatologas, tačiau tokios odos kaip jo turėti nenorėčiau.“

Gandai, nusivylimai ir troškimų neišsipildymas – tokia pramogų verslo kasdienybė. Taigi mados bei muzikos pasaulio atstovų profesijos susijusios su didele neteisybe: noro čia niekuomet nepakanka – tuo mados kūrėjas visiškai įsitikinęs. Negali tiesiog rėžti tapsianti naująja Claudia Shiffer. Lygiai tokios pačios taisyklės galioja ir apie roko žvaigždžių karjerą svajojantiems jauniesiems muzikantams.

Pašnekovo nuomone, jei neįstengi susitaikyti su neteisybe ir jos priimti, eik dirbti į valstybinę įstaigą... Mada neteisinga ne tik modeliams, bet ir dizaineriams. Čia nėra jokių taisyklių, negalima tiksliai pasakyti, ką reikia padaryti norint pasiekti šlovę, mados verslas prasilenkia su bet kokia logika. Kai pasidomima, ar teisinga tai, kad jis yra viena iš didžiųjų mados žvaigždžių, mados caras atkerta: „Visi jau prie to priprato.“

Iš šiuolaikinių dainininkių Karlas Lagerfeldas labiausiai mėgsta apkūniąją Beth Ditto, nes ji talentinga, gali gerai dainuoti, turi charizmą, energiją, o visa tai nesusiję su lieknumu. Dizaineris žavisi merginos atvirumu ir laisvumu. Paklaustas, ar tai yra signalas, kad pamažu atsitraukiama nuo lieknumo kulto, Karlas pamini modelį Larą Stone. Ši naujoji žvaigždė pasižymi apvaliomis moteriškomis formomis ir sveria mažiausiai šešiais ar aštuoniais kilogramais daugiau, nei yra įprasta manekenėms. Ji netgi amerikietiškojo „Vogue“ redaktorei Annai Wintour sugebėjo atrėžti, kad nesikeis dantų – juk žurnalas turi gerus retušuotojus.

Jei kalbame apie kūno apimtis, tai reikia pabrėžti, jog drabužiai gražiai gula tik ant moterų, kurios dėvi ne didesnius kaip keturiasdešimt antro dydžio apdarus, o grožio standartas vis dar nepakito – tai trisdešimt ketvirtas dydis. Pats dizaineris dėvi keturiasdešimt šešto dydžio drabužius. Jis sakosi esąs gyvas "kokakola ir šviežiu sūriu". Mados profesionalo nesugundysi saldumynais, kadangi tai prieštarauja stipriam jo charakteriui, neleidžiančiam pasiduoti silpnybėms. Karlas Lagerfeldas lygina save su miško žvėrimi, kuris valgo tik tai, kas jam tinka, o viso kito net nepaliečia.

Vis dėlto kūrėjas teigia esąs pakantus kitų žmonių silpnybėms – juk nemažai laiko praleido su tais, kurie vartoja daug alkoholio ir rūko. Tuo tarpu jis pats liko stebėtojas ir niekada gyvenime nevartojo šių dalykų. Karlas įsitikinęs, kad vieni žmonės turi savidestrukcijos instinktą, o kiti – savisaugos jėgą. Būtent pastaroji ir yra dizainerio varomoji jėga. Keista, bet jis žavisi žmonėmis, kurie po truputį save naikina, ypač talentingais žmonėmis: „Galbūt Amy Winehouse nebūtų tokia talentinga be viso to, ką išgyveno. Ar kas nors gali ją teisti, patys neturėdami tokio talento? Aš – ne, nes neturiu.“

Pats menininkas nelygina savęs su kitais dizaineriais ir nevertina, kaip žmonės nešioja ir derina jo kurtus drabužius: „Skonis ir stilius yra du skirtingi dalykai. Tarkime, asmuo renkasi drabužių derinį, kuris, mūsų nuomone, yra tiesiog tragiškas, bet tas žmogus tuo metu yra devintame danguje. Aš negaliu būti pretenzingas ir sakyti, kad sukūriau gerą skonį ir mano nuomonė čia yra svarbiausia.“

Kalbai pasisukus apie Hiltonų šeimos turtų paveldėtoją Paris Hilton dizaineris išsako nuomonę, kad ši mergina bando „prasimušti“ į visus žurnalus, nors neturi jokio talento, o tai reikalauja tikrai daug drąsos: „Nemanykite, kad ši modelio figūrą turinti mergina yra kvaila. Anaiptol. Ji inteligentiška ir, norėdama pakliūti į visuomenės akiratį, moka iš savęs pasijuokti.“

Pasiteiravus, kur dizaineris keliauja, norėdamas atsipalaiduoti, jis sakosi visuomet esąs atsipalaidavęs. Įdomu sužinoti, kiek gi lagaminų paprastai pasiima į kelionę... Atsakymas: iki penkiolikos. Savaime suprantama, jis pats visų jų neneša, bet pakuoja pats, nes nori žinoti, kur kas sudėta: knygos, popierius laiškams, šviežia rupi duona, gausybė aksesuarų, tarp jų ir kultiniai jo žiedai.

Savo tėvų vedybinius žiedus Karlas nešioja pasikabinęs ant grandinėlės, mat dienai baigiantis jo pirštai suplonėja ir smunkančius papuošalus tenka rinkti nuo grindų.

Dizaineris nenoriai prisipažįsta, kad keliauja privačiu lėktuvu, mat negali praeiti nepastebėtas. Jo laiką švaisto žmonės, norintys su juo nusifotografuoti, ypač šeimos, o neretai gerbėjai iš jaudulio nesuvaldo fotoaparato. Be to, gan dažnai būna, kad fanai net įgnybia įžymybei į užpakalį...

Taigi nestebina, kad garsusis dizaineris pasaulį vadina scena, kurioje vaidinama dvidešimt keturias valandas per parą. Žinodami tai, galime puikiai suprasti, kad idealus Karlo Lagerfeldo savaitgalis prasideda penktadienio vakare parsinešus kalnus knygų, jas rūšiuojant ir skaitant, taip pat piešiant iki pirmadienio pietų. Nors yra gana iškalbingas, mados kūrėjas nejaučia poreikio daug kalbėti.

Lagerfeldas nevertina žmonių, kurie sako ilgas kalbas apie politinį korektiškumą, o patys šių principų nesilaiko. Be to, esą dažnai žmonės prašo jį skirti lėšų fondui, kuris rūpinasi humanitariniais reikalais. Tuomet couturier atkerta: „O gyvūnų Jūs nemylite?“

Niekam ne paslaptis, kad nuolatos sklando daugybė gandų apie mados genijaus homoseksualumą.

„Ar maloni buvo bučinio scena su moterimi Andy Warholo filme „Meilė“? Nuskamba sąmojingas atsakymas: „Taip. Argi atrodo, kad tai buvo tragiška vaidyba?“ Kiek tuo metu Karlui buvo metų, niekas negali atsakyti, bet bohemiškieji aštuntojo dešimtmečio vakarėliai gerokai skyrėsi nuo dabartinių, kuriuose svarbiausia pripažinimas, šlovė ir pinigai. O anuomet pagrindinis dalykas buvo gerai pasilinksminti. Ar nejautė Karlas Lagerfeldas pagundos dalyvauti šiuose bohemiškuose renginiuose? Ar nė karto dizaineris nebuvo padauginęs alkoholio? „Yra tekę, tačiau man nepatinka alkoholis – aš iš karto užmiegu.“

Žvelgiant į praeitį, smalsu pasiteirauti, ar niekuomet mados metras nenorėjo susilaukti palikuonių?

„Esu pernelyg paviršutiniškas, egoistiškas ir per daug užsiėmęs savimi, kad galėčiau būti geras tėvas. Turėti vaikų – rimtas dalykas, o aš net į save nežvelgiu rimtai, kaip galėčiau rūpintis kitais?“  - atrėžė.

Karlas Lagerfeldas – tikras savęs „inscenizavimo“ meistras, virtuoziškai kuriantis visiems įsimintiną autoportretą. Kiekvienas potėpis, balso tonas, žodis turi savo reikšmę. Kas slypi už šio intensyvių spalvų sluoksnio? Viena aišku – jo autentiškumas ir ištikimybė sau įkvepia, o nepralenkiamas mikliakalbiškumas žavi net ir prieštaringai jį vertinančius žmones. Tai nekelia nuostabos – juk į kiekvieną klausimą mados karalius turi atsakymą.

Naujajame žurnalo "EXPRESS MADA" numeryje: rudens-žiemos taisyklės, pagrindinės tendencijos ir sezono topai!