Grybai, grybai...

 (1)
Ar mėgstate grybus? Dauguma į šį klausimą atsakys “taip”. Bet kuriuo atveju, prie šventinio stalo mažai kas atsisakys malonumo pasmaguriauti marinuoto kazlėko arba burnoje pajusti žiuljeno su šampinjonais švelnumą. Tiesa, dažniausiai šiais momentiniais susitikimais visa meilė ir apsiriboja. O gaila. Grybai verti to, kad mūsų stalą puoštų kasdien.
Istorija ir geografija

Kad grybai dieviški sutvėrimai, tikėjo senovės graikai ir romėnai, kinai ir indai, afrikiečiai ir indėnų gentys. Daugelis jų teigė, kad grybai atsiranda iš griaustinio. Pavyzdžiui, senovės graikų vieno grybo pavadinimas verčiamas kaip “žaibo smūgis”, kinai turi “griaustinio dundesio grybas”, o Meksikoje visus grybus vadina “dievo kūnu”.

Iki šiol įvairios tautos grybus vertina skirtingai. Pavyzdžiui, vokiečiai nevalgo rausvosios paberžės, kuri rusų grybautojui puikus laimikis. Prancūzijoje nevalgomais laikomi kelmučiai ir ūmėdės. Anglijoje pripažįstami tik šampinjonai, briedžiukai ir triufeliai, o visi kiti grybai laikomi nevalgomais. Italijoje pumpotaukšliai- delikatesas, tačiau kazlėkai laikomi blogais, pavojingais, o Šveicarijoje baiminamasi valgyti net baravykus.

Grybai_2

Ar žinote, kad:

Vitamino A daugelyje grybų - rudmėsėse, baltuosiuose, makavykuose, voveraitėse - ne mažiau, nei morkose.

Vitamino B6 rudmėsėse, voveraitėse, baltuosiuose ir šampinjonuose yra tiek, kiek ir grūdinėse kultūrose bei jautienos kepenyse.

Vitamino C voveraitėse ne mažiau, nei citrusiniuose, serbentuose ir česnake.

Vitamino D baravykuose tiek, kiek svieste.

Mineralinių druskų kiekiu grybai nenusileidžia šviežioms bulvėms. Pagal kalcio ir fosforo kiekį artimi žuviai.

100 g virtų kelmučių visiškai patenkina žmogaus vario ir cinko paros normą.

Pagal sieros kiekį grybai viršija visas daržoves ir vaisius.

Cukraus ir druskos grybuose yra tiek, kiek ir jautienos kepenyse.

Azotinių medžiagų grybų sudėtyje daugiau, nei mėsoje, kiaušiniuose, žirniuose arba rugiuose.

Problema

Grybai_3

Tie, kurie gyvena aktyvų gyvenimą, turi suvartoti pakankamą kiekį baltymų. Dauguma tradicinių baltymų šaltinių turi gyvulinių riebalų, kurie padeda kauptis cholesteroliui. Augalinis maistas naudingas sveikatai, bet jis, skirtingai, nei gyvulinis, nėra toks sotus. Skanus ir sotus maistas dažniausiai turi daug kalorijų. Kad būtume lieknesni, stengiamės mažiau valgyti; tai gali sukelti svarbių mikroelementų ir vitaminų trūkumą. Naudingi daržovių ir kruopų patiekalai, tačiau dažnam atrodo beskoniai ir greitai nusibosta.

Sprendimas

Grybuose yra beveik tiek pat baltymų, kiek ir jautienoje (džiovintuose - tris kartus daugiau), ir dukart daugiau, nei kiaušiniuose. Baltymų balansui palaikyti pakanka per parą suvalgyti 100 g grybų. Gyvulinių riebalų grybuose nėra. Turėdami visus augalų privalumus, grybai sugeba greitai “numalšinti” mūsų apetitą.

Pagal kaloringumą grybai artimi kitoms “gamtos gėrybėms”: 100g jų yra 30- 50 kalorijų. Pagal maistinę vertę grybai - tikri rekordininkai: bendros masės gyvybiškai svarbių medžiagų yra maždaug 1,5 %. Tinkamas daržovių, kruopų ir grybų derinimas paįvairina kasdieninį meniu ir daugelį patiekalų paverčia ne tik naudingais, bet ir labai skaniais.

Koks grybas geriausias?

Grybai_4

Iki šiol vyksta moksliniai ginčai dėl to, koks grybas pagal maistines savybes vertingiausias. Ilgą laiką pirmavo baravykas. Lyderių grupėje, be abejonės, yra rudmėsė, gruzdas, paberžis, raudonikis, šampinjonas, kazlėkas, voveraitė, rausvoji paberžė, ūmėdė, kelmutis.

Kiekvienas jų turi neginčijamų privalumų. Pavyzdžiui, baravykas ypač turtingas vitaminais ir baltymais, jis lėtina ir pristabdo vėžio ląstelių dauginimąsi; voveraitėje - didelis kiekis vitaminų B6 ir PP; rudmėsė - rekordininkė pagal vitamino A kiekį ir be to turi antibaktericidinių savybių.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Namai

Kodėl verta skaityti kūdikiams? Specialistų patarimai

Apie skaitymo naudą vaikams kalbama daug. O ką mes žinome apie skaitymą kūdikiams? Kuo skirsis raida vaikų, kurių gyvenime nuo pirmųjų dienų buvo knygos, ir vaikų, kurie tokios galimybės neturėjo? Savo įžvalgomis dalijasi skaitymo specialistas, psichologas ir dviejų vaikų mama.

Žaislų mados: iš kur atsiranda ir kiek išsilaiko (3)

Dar ne taip seniai visos pasaulio mergaitės verkė dėl lėlių Barbių ir atrodė, kad jų šlovė niekada neišblės, tačiau dabar mažosios tiesia rankas į lėlės–siaubūnes, vadinamas monstrėmis.

Pristatė ranka pieštą kelionių po Lietuvą žemėlapį vaikams

Internetinis kelionių projektas Lietuvon.lt kartu su grafike Neringa Žukauskaite sukūrė pirmąjį Lietuvoje ranka pieštą šalies žemėlapį vaikams.

Atostogų užsienyje dilema: ką daryti susirgus vaikui (1)

Vasarą dvigubai padaugėja atvejų, kuomet užsienyje su atžalomis atostogaujančios šeimos patiria rimtus iššūkius dėl vaikų sveikatos ar nelaimingų atsitikimų.

Mankšta padės sumažinti nemalonius pojūčius nėštumo metu

Atėjus vasarai turiu gerą progą praleisti daugiau laiko lauke ir jį išnaudoti kažkiek aktyvesnei fizinei veiklai, kuri pastaruoju metu man labai padeda kovoti su bendru organizmo apsunkimu ir tiesiog suteikia gerą energijos užtaisą.