Edukologė: vaikas gali rašyti net pirštu, jam nebūtinas rašiklis

 (9)
Jei pedagogas į vaiko raštą pradės kreipti dėmesį tik tada, kai šis taps nebesuprantamas, bus per vėlu, LRT KLASIKAI sako Lietuvos edukologijos universiteto Edukacinių tyrimų instituto direktorė Daiva Jakavonytė-Staškuvienė.
© Shutterstock nuotr.

Vaikas gali rašyti net pirštu, jam nebūtinas rašiklis. Svarbiausia išmokti taisyklingai vesti raidę nuo pradžios iki pabaigos“, – pastebi ji.

Sakote, kad dailyraštį turėtume suvokti daug plačiau. Tai – susikoncentravimą, susikaupimą, dėmesį ir kitus dalykus apimanti sritis. Kokia yra dailyraščio istorija?

– Abu mano seneliai buvo pradinių klasių mokytojai, puikiai atsimenu, kad jų ranka rašyti tekstai buvo netgi ne tokie, kokie yra šiandien dailyraščio tekstai, – jie buvo kaligrafiški. Gebėjimas rašyti buvo toks tvirtas, kad taip išmokęs žmogus gražiai rašydavo iki gyvenimo pabaigos.

Tačiau tais laikais mokymosi priemonės buvo gerokai skurdesnės. Vaikai buvo mokomi rašyti ant smėlių dėžių ar kortelių, jose buvo galima užrašyti kokią nors raidę ir vėl ištrinti.

Senieji metodai sugrįžta. Šiandien nemažai mokyklų smėlio dėžutes naudoja pirmais vaiko rašto formavimosi etapais. Vaikas gali rašyti net pirštu, jam nebūtinas rašiklis. Svarbiausia išmokti taisyklingai vesti raidę nuo pradžios iki pabaigos.

Technologijų įtaka daro poveikį ir padeda mokytis kalbos. Juk skaityti ir rašyti galima išmokti įvairiais būdais. Rašydamas arba lytėdamas žmogus formuoja save kaip asmenybę. Taip jis tampa mąslesnis. Negirdėjau nė vieno pažangaus mokslo, kuris neskatintų rašyti ranka. Amerikoje netgi yra tokių mokyklų, kuriose nėra kompiuterių.

Vadinasi, vėl grįžtama prie pirmųjų, senųjų metodų. Minėjote, kaip svarbu viską liesti...

– Šiandien aktualus ne tik dailyraščio klausimas. Europoje viena iš pagrindinių temų yra mokymasis gamtoje ir iš gamtos. Vaikui reikia atrasti ir suprasti, kam jam reikia to rašto. Atėjęs į mokyklą, jis mano, kad galima puikiausiai gyventi ir be skaitymo bei rašymo. Taip pat, jei pedagogas į vaiko raštą pradės kreipti dėmesį tik tada, kai šis taps nebesuprantamas, bus per vėlu.

Kalbant apie dailyraštį, norisi akcentuoti kokybės klausimą. Rašyti taisyklingai bent jau pradinių klasių mokiniui dažnai yra nemažas iššūkis, nes dėmesio koncentracijos, atminties, smulkiosios motorikos ir kitų gebėjimų, išmoktų mokantis rašyti, mums reikės visą gyvenimą.

Kiek dailyraštis dabar yra istorinis paveldas, kurį reikia išsaugoti?

– Dailyraštį galime vadinti istoriniu paveldu, bet mokėjimas rašyti ranka ir šiandien formuoja įvairiausius vaiko gebėjimus – ne tik dailaus nurašymo, bet ir jo minties raiškos. Visas kalbos mokymasis jungiasi į sistemą, dėl to, tarkime, viena raidė jungiama prie kitos. Nesimokoma pagal abėcėlę. Dar labai svarbu raidžių aukštis, žinojimas, kada raidę reikia rašyti atkėlus ranką, o kada – ne, raidžių jungimas, sugebėjimas rašant raidę neišlįsti iš už linijos, nebraukyti.

Ar vaikai supažindinami su dailyraščio nauda? Juk dažnas gal pagalvoja, kam mokėti rašyti ranka, jeigu jis to beveik nedaro?

– Lietuvoje nėra reikalaujama rašyti dailyraščiu, bet šiokius tokius kriterijus vis dėlto turime sau kelti – svarbu rašyti įskaitomai, suprantamai ir tvarkingai. Nes būna ir taip, kad jau antroje klasėje vaikas neįskaito savo rašto. Suaugusieji, ypač mokytojai, tikrai turėtų mokėti rašyti dailyraščiu, nes šioje srityje pavyzdys yra labai svarbu. O kai vaikai mokosi rašyti rašytines raides, aptariama, kuo jos skiriasi nuo spausdintinių.

O kokie studentai ateina pas Jus? Ar sunku juos išmokyti gražiai rašyti?

– Patys įvairiausi. Jie dažniausiai sako, kad nesitikėjo, jog prireiks tiek daug pastangų, atidumo ir laiko. Dar vienas labai svarbus dalykas – neskubėti. Jei mokytojas prašo rašyti dailiai ir be klaidų, bet kartu liepia mokiniams paskubėti, raginimas paskubėti sugriauna idėją ugdyti kokybišką ir gražų raštą.

Ar taisyklės, kad pradinių klasių mokytojas turi mokėti rašyti dailyraščiu, yra reglamentuotos?

– Reglamentuota yra tik tai, kad vaikas suaugusiojo ranka parašytą tekstą turėtų suprasti ketvirtoje klasėje.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Namai

Specialistai perspėja: televizorius – blogis, saugokite vaikus (12)

Televizoriai ir kompiuteriai provokuoja vaikų diabetą, įspėja specialistai.

Pirmasis telefonas vaikui: ką turėtų žinoti tėvai (5)

Šiais laikais sakyti, jog reikia vaiką „saugoti“ nuo technologijų, inovacijų ar naujovių būtų naivu. Išmanieji prietaisai ir technologijos labai greit įsiveržė į kiekvieno iš mūsų gyvenimus, o vaikams tai jau tiesiog neatskiriama jų gyvenimo dalis.

Vaikų noras laimėti šiltnamius vienus tėvus suvienijo, kiti bandė gudrauti (11)

Jau antrą savaitę šalies vaikų darželiai ir kitos ikimokyklinio ugdymo skyrius turinčios įstaigos varžosi dėl galimybės laimėti nuosavus šiltnamius savo mažiesiems auklėtiniams.

Universiteto dėstytojos patarimai, kaip ugdyti kūrybiškus vaikus (3)

Dabartinei visuomenei, susiduriančiai su sparčiais pokyčiais bei iššūkiais, ypač aktuali kūrybingos asmenybės ugdymo problema. Daugėja kūrybiškumo reikalaujančių profesijų, didėja kūrybinį darbą dirbančių žmonių poreikis, o ir sėkmingas visuomenės augimas vis tvirčiau siejamas su asmenimis, gebančiais dirbti komandoje, bendrauti, kūrybiškai mąstyti, nesunkiai prisitaikyti, pasitikėti savimi.

Paskelbė populiariausių šunų sąrašą (27)

Amerikos grynaveislių šunų augintojų klubas paskelbė naujausią pačių populiariausių šunų sąrašą ir jo viršūnėje vėl karaliauja labradorai retriveriai.