Duoti, nesitikint grąžos: ko vaikus išmoko mentorystė

 (3)
Tyrimais įrodyta, jog emocinis intelektas tiesiogiai lemia žmogaus santykių kokybę, asmeninį efektyvumą, tiek fizinę, tiek psichologinę sveikatą. Taip pat tyrimais patvirtinta, kad žmonės yra labiau linkę pasirinkti pozityviai nusiteikusius, entuziastingus, motyvuotus žmones.
Duoti, nesitikint grąžos: ko vaikus išmoko mentorystė
© Shutterstock nuotr.

Tuo tarpu psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos srityje veikiančios organizacijos „Mentor Lietuva“ ir Lyderystės ekspertų grupės (LEG) bendradarbiavimo praktika rodo, jog pozityvaus emocinio turinio žmonės sąmoningai apsisprendžia dalyvauti mentorystės programose – tapti mentoriais bei gali turėti lemiamos įtakos paauglio pasaulėžiūrai, mokymuisi bei ateities perspektyvoms.

Sėkmės pojūtis – stipriausias motyvacinis veiksnys

„Žmonės, kurie nusprendžia užsiimti savanoriška, mentoriaus veikla, suvokia būtinybę duoti, nesitikint grąžos. Tuo pačiu, nors skamba labai pompastiškai, siekia, kad augtų brandesnė Lietuva, kad pasaulis būtų geresnė vieta gyventi. Prasminių tikslų suvokimas yra labai aukštos brandos žmogaus požymis. Būdamas emociškai brandus žmogus, duodamas kitiems, mentorius laimi“, – sako LEG direktorė, emocinio intelekto kompetencijų lavinimo trenerė, konsultantė, lektorė Nomeda Marazienė.

Kalbėdama apie naudą, kurią gauna mentorystės programoje dalyvaujantis paauglys, N. Marazienė teigia, jog jis, visų pirma, mato sėkmingo, aukštos savigarbos bei savivertės žmogaus pavyzdį ir būtent toks žmogus gali palaikyti, paskatinti. „Nusivesdamas į teatrą, organizuodamas įvairias pramogines, sportines veiklas, jis sukuria vaikui kontekstą, kuriame jis pasijaučia sėkmingu. O sėkmingo žmogaus pojūtis yra pats stipriausias motyvacinis veiksnys. Tai duoda vaikui labai daug vidinio pasitikėjimo – jis tiki, kad jis gali, kad yra sėkmingas. Taip pat atsiranda noras bandyti, noras lipti iš komforto zonos“, – sako lektorė N. Marazienė.

Bendravimas su mentoriumi sukuria lūžio tašką

Organizacijos „Mentor Lietuva“ praktikoje jau buvo pavyzdžių, kai bendravimas su mentoriumi paaugliui tapo paskata imtis naujos, prasmingos veiklos. Tuo atveju mentorystės programoje dalyvaujantis suaugęs žmogus nusivedė vaiką į teatrą – tai buvo pirmas kartas, kai paauglys lankėsi teatre, po kurio jis ėmėsi režisuoti spektaklius mokykloje. „Tai įrodymas, kad net keli susitikimai su aukštų savasčių žmogumi gali būti lūžio taškas, kuris sukuria pokytį vaiko mąstysenoje, požiūryje, vertybėse“, – sako N. Marazienė.

Toks ženklus pokytis yra įmanomas net ir tais atvejais, kai šeimoje, kurioje auga paauglys, dominuoja ribojantys įsitikinimai, pesimistiniai požiūriai, agresyvus elgesys vertinant vieniems kitus ar dėl nesėkmių kaltinant kitus asmenis. „Augdamas tokioje aplinkoje vaikas išmoksta taip pat mąstyti ir elgtis, tačiau mentorius, kai jis yra ryškūs, pozityvus žmogus, gali sudaryti reikiamą atsvarą ir stabilizuoti situaciją – net tyrimais įrodyta, jog tiek vaikai, tiek suaugę žmonės yra labiau linkę pasirinkti teigiamo emocinio turinio žmones“, – sako LEG vadovė.

Mentoriams – galimybė įsivertinti savo emocinę brandą

Galimybė rinktis bei turėti progų bendrauti su pozityvias emocijas skleidžiančiais bei kuriančiais žmonėmis ypatingai svarbi paauglystėje. Šiuo laikotarpiu – nuo maždaug 10-ies metų vaiko „psichologinė bambagyslė“ atitrūksta. Tėvai, kiti suaugusieji, kurie dalyvauja vaiko ugdyme, vis mažiau lemia tolesnę vaiko raidą. Vis didesnę įtaką turi bendraamžiai, juos supanti aplinka, kontekstas, į kurį paauglys pakliūva. Jei joje yra emociškai brandus žmogus, kuris spinduliuoja pozityvius lūkesčius, su kuriuo bendraudamas paauglys jaučia jam rodomą besąlyginę pagarbą, pasitikėjimą, tai tampa labai stipriu emociniu turiniu“, – teigia N. Marazienė.

Šį turinį kuriantys žmonės – organizacijos „Mentor Lietuva“ mentorystės programos dalyviai turi galimybę nusistatyti savo emocinės brandos lygį. Remiantis „Mentor Lietuva“ ir LEG bendradarbiavimo susitarimu, visi šio pusmečio mentorystės programos dalyviai – mentoriai gali atlikti emocinio intelekto (EQ) testą bei gauti individualią ataskaitą („Self Evaluation Inventory Leadership Report“). Lietuvių partnerių – vienos pirmųjų pasaulyje EQ srityje tyrimus pradėjusios JAV kompanijos „Six Seconds“ plėtojamas EQ testas matuoja aštuonias asmens emocinio intelekto kompetencijas.

Testo rezultatai parodo, ar žmogui jų užtenka kasdienėms operacijoms atlikti įprastomis sąlygomis ir ar jų pakanka kilus įtampoms asmeniniame ar darbiniame gyvenime. Tuo tarpu LEG vadovė neabejoja, jog gavus individualias EQ ataskaitas, sustiprės mentorių savęs pažinimas bei savivoka, bus identifikuotos stipriosios kompetencijos, susijusios su savęs valdymu ir sprendimų kokybe kasdienėse situacijose bei pokyčių kontekste. Taip pat, turėdami savo EQ kompetencijų nuotrauką, mentoriai galės susidaryti kryptingos saviugdos gaires.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 
Naujienų prenumerata

Namai

Vaikų sėkmės pagrindas – stiprus ryšys su tėvais (3)

Kai kurie tėvai jau nuo pavasario vidurio suka galvas, kuo reikės užimti vaikus per vasaros atostogas.

Psichologas: vaikams trūksta žinių apie maisto kultūrą ir teisingą mitybą (7)

Kasdien sprendžiame įvairius gyvenimo klausimus – skubame į darbą, skaičiuojame finansus, rūpinamės savo ir artimųjų buitimi. Į kai kuriuos kasdienius veiksmus įtraukiame ir savo vaikus – pavyzdžiui, einame su mažamečiais į parduotuvę nusipirkti maisto, tuo pačiu juos supažindiname su mūsų visuomene bei jos taisyklėmis.

Ar įmanoma sudominti vaiką matematika per atostogas? (2)

Jūsų vaikas turi ypatingų gabumų tiksliesiems mokslams? O galbūt kaip tik matematika jam sekasi sunkiau?

Gyvybės stebuklas: ar žinote, kada embrionas tampa panašus į žmogų? (4)

Šeštąją nėštumo savaitę embrionas yra 5 milimetrų ilgio. Jo širdis plaka beveik dvigubai greičiau už tavo – 140-150 tvinksnių per minutę.

Mokyklos aprangos kolekcija daug judantiems vaikams (11)

„Šiaurės licėjaus“ mokiniai jau šį rugsėjį skubės į mokyklą su specialiai jiems kurta mokyklinės aprangos kolekcija. Ši drabužių linija nė iš tolo neprimena įprasto vaizdo, kurį būdinga matyti Lietuvoje – neliko vietos languotiems sarafanams ir per dideliems švarkams.