Viena visiems tinkanti bendra tiesa – tėvai nori, kad jų vaikai užaugę taptų kuo sėkmingesniais suaugusiaisiais, rašo lifehack.org.

Egzistuoja daugybė būdų palaikymui ir paskatinimui reikšti, žinioms perduoti, tačiau išanalizavę tai, ką savo atžaloms sakome, turėtume rasti atsakymą į itin svarbų klausimą: ar prisidedame prie vaiką kaip asmenybę auginančios mąstysenos, ar vis tik laikomės fiksuoto mąstymo varianto?

Asmenybinį augimą skatinanti ir fiksuota mąstysena

Dažniausiai šis skirtumas tarp augti skatinančios ir fiksuotos mąstysenos diegimo auginant vaiką būna labai subtilus. Abiem atvejais svarbus vaidmuo tenka pagyroms, tačiau pirmuoju atveju labiausiai vertinamas mokymosi procesas, o antruoju – mokymosi rezultatas.

Asmenybinį augimą skatinantis mąstymas didina norą mokytis labiau nei alkį gauti pritarimą, kuris dažniau pasitaiko fiksuotos mąstysenos atveju. Itin svarbu suvokti, kad lavindami asmenybinio tobulėjimo mąstymą mokome vaiką tinkamai žvelgti į nesėkmes. Kitaip tariant, fiksuota mąstysena vaiką skatina susitelkti į nesėkmę, jei užduoties įvykdyti nepavyksta, o štai vaikas, pasižymintis asmenybinį augimą skatinančia mąstysena, nesėkmės atveju nevertina savęs kaip nevykėlio, nors ir nepavyko pasiekti užsibrėžto tikslo.

Dažniausių fiksuoto ir augimą skatinančio mąstymo frazių pavyzdžiai

Augimą skatinančios mąstysenos esmė – vaiko galimybių, o ne vaiko proto akcentavimas. Štai keli dažnai pasitaikantys pokalbiai, rodantys skirtumą tarp nevienodų mąstymo variantų.

Fiksuota mąstysena: „Atsakei teisingai, puikiai padirbėta! Esi labai protingas!”

Augimą skatinanti mąstysena: „Atsakei teisingai, puikiai padirbėta. Labai sunkiai dirbai, kad suprastumei, kur slypi atsakymas!”
Fiksuota mąstysena: „Išsprendei šį galvosūkį labai greitai. Tau tai sekasi daryti kuo puikiausiai!”

Augimą skatinanti mąstysena: „Puikiai padirbėta! Gal pamėginsi išspręsti sudėtingesnį galvosūkį? Manau, tau pavyktų!“

Kodėl augimą skatinanti mąstysena yra tokia svarbi?

Specialistai neabejoja, kad augimą skatinanti mąstysena labai svarbi tinkamai motyvuojant vaiką, didinant jo pasitikėjimą savimi ir galiausiai nuvedant į sėkmę. Kai vaikas mėgina ką nors daryti pirmą kartą, jo mintys nebūna sutelktos į tai, kaip gerai užduotį pavyks atlikti ar koks jis yra protingas.

Kur kas svarbiau yra suprasti, kad galimybių skaičius yra neribotas, taigi galima mėginti daug kartų.

Visa esmė – vaiko savivertės kėlimas, leidžiant augančiai asmenybei nejausti baimės dėl galimų nesėkmių ir labiau pasitikėti savimi imantis užduočių įgyvendinimo.

Mokslininkai atliko tyrimą, kuriame dalyvavo septintos klasės mokiniai, mokslo metus pradėję beveik vienodais testų rezultatais. Visi vaikai buvo įvertinti pagal rodomus augimą skatinančios ir fiksuotos mąstysenos ženklus. Per dvejų metų laikotarpį fiksuotas užtikrintas skirtumų tarp šių dviejų mokinių grupių atstovų rezultatų augimas.

Paaiškėjo, kad vaikai, pasižymintys fiksuota mąstysena, turėjo iš esmės kitokių tikslų: jie buvo linkę vengti užduočių, kurias mėginant atlikti galėjo pasireikšti jų turimi trūkumai. Vaikai, pasižymintys asmenybės augimą skatinančia mąstysena, buvo linkę tikėti, kad protas gali būti lavinamas, todėl labai svarbu mokytis naujų dalykų.

Kada reikėtų imtis asmenybės augimą skatinančios mąstysenos lavinimo?

Tyrimai rodo, kad skatinti vaiko asmenybės augimą lavinančią mąstyseną niekada negali būti per vėlu. Dauguma vaikų iš prigimties pasižymi tokia mąstysena, tačiau atsakomoji reakcija, kurios sulaukiama, turi neįtikėtinai didelio poveikio tam, kad asmenybės augimą skatinanti mąstysena virstų fiksuotu variantu. Be jokios abejonės, tėvams labai norisi pagirti savo vaikus, tačiau kartais pritrūksta suvokimo, kaip vaikas interpretuoja atsakomąją reakciją.

Akivaizdu, kad optimalus metas imtis vaiko į asmenybinį augimą orientuotos mąstysenos skatinimo – tai momentas, kai atžala ima suprasti, ką kalbate. Vis tik tai toli gražu nereiškia, kad vyresnio vaiko atveju per didelių lūkesčių turėti neverta. Svarbu suvokti, kad imtis tokio mąstymo puoselėjimo ir skatinimo niekada nėra per vėlu.

Dauguma vyresnio amžiaus vaikų pasižymi augimą skatinančios ir fiksuotos mąstysenos kombinacija, kurios proporcija priklauso nuo patirties. Vis tik tėvai gali imtis augimą skatinančios mąstysenos lavinimo, pasitelkdami tinkamus žodžius, rodydami palaikymą ir skleisdami optimizmą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją