Atsargiai, grybai!

Kai kas norėtų pasimėgauti grybais, bet bijo. Iš tiesų, grybų yra ir labai pavojingų. Maža to, “blogų” grybų net gi daugiau, nei “gerų”. Tačiau tai ne priežastis jų atsisakyti. Paprasčiausiai reikia laikytis elementarių saugumo taisyklių ir būti išrankesniais. Kaip ir viliotų grybas, jeigu neįsitikinę, kad jis valgomas - neimkite.
Ir nebandykite “perauklėti” abejotinų egzempliorių - verdant ir konservuojant grybų toksinai nesunaikinami. Taip pat nerekomenduojama “laukinius” grybus pirkti turguje. Juk net geriausi tam tikrose sąlygose augę grybai gali kaupti nuodus. Pavyzdžiui, jeigu jie auga ekologiškai nešvariose vietose: prie kelkraščio, miesto ribose, prie gamyklų.

Grybų sudėtis priklauso ir nuo metų laiko, ir nuo oro. Sausą, karštą vasarą biologiškai aktyvių junginių juose būna dešimtis kartų daugiau, nei lietingą rudenį. Taip muskarino toksino kiekis išauga nuo 1 iki 65%. Tačiau ir kai kurios naudingos medžiagos, kai jų būna per daug, gali įgauti pavojingų savybių. Todėl, paprastai, apsinuodijimai vasariniais grybais sunkesni. Jeigu nenorite rizikuoti, geriau apsiribokite tik “kultūriniais”, t.y., dirbtinai išaugintais egzemplioriais. Pasirinkimas, žinoma, nedidelis, tačiau nėra jokios rizikos sveikatai.

Daugelis grybus smerkia dėl neypatingai sugyvenamo charakterio. Iš tikrųjų, grybų baltymai įsisavinami blogiau (beveik 70 %), nei gyvuliniai. Grybuose taip pat daug blogai tirpstančių medžiagų, kurios iš organizmo daugiausiai išvedamos per inkstus, ir tik nedidelis kiekis pašalinamas per žarnyną. Su nuodais kovoja kepenys ir paprastai pralošia. Todėl susitvarkyti su tokiu maistu pagal jėgas tik suaugusiam žmogui su normaliu virškinimu, sveikomis kepenimis ir inkstais. Todėl mažiems vaikams (iki 7 metų) grybų geriau neduoti - mažyliai neturi tam reikalingų fermentų.

Taip pat derėtų atsiminti, kad senuose grybuose ir tuose, kurių po rinkimo nesuspėjote perdirbti paros laikotarpyje, susidaro irimo produktai, sukeliantys nervų, širdies- kraujagyslių, kvėpavimo ir virškinimo sistemų sutrikimus.

Grybų kulinarijos pradžiamokslis

Nevirtus galima valgyti tik “kultūrinius” grybus (šampinjonus).

“Laukinius” grybus būtina termiškai apdoroti (ne mažiau nei 30 minučių).

Grybai tinka derinti su daržovėmis bei kruopomis, mėsa bei žuvimi.

Kavamalėje susmulkinti džiovinti grybai sriubose ir padažuose geriausiai įsisavinami.

Nepersistenkite su prieskoniais: per stiprus aromatas gali sunaikinti grybų “žavesį”.

Geriausias grybų draugas - kepti svogūnai, kurie ne tik neužmuša jų natūralaus skonio ir aromato, o, priešingai, sustiprina.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Namai

Kodėl verta skaityti kūdikiams? Specialistų patarimai

Apie skaitymo naudą vaikams kalbama daug. O ką mes žinome apie skaitymą kūdikiams? Kuo skirsis raida vaikų, kurių gyvenime nuo pirmųjų dienų buvo knygos, ir vaikų, kurie tokios galimybės neturėjo? Savo įžvalgomis dalijasi skaitymo specialistas, psichologas ir dviejų vaikų mama.

Žaislų mados: iš kur atsiranda ir kiek išsilaiko (3)

Dar ne taip seniai visos pasaulio mergaitės verkė dėl lėlių Barbių ir atrodė, kad jų šlovė niekada neišblės, tačiau dabar mažosios tiesia rankas į lėlės–siaubūnes, vadinamas monstrėmis.

Pristatė ranka pieštą kelionių po Lietuvą žemėlapį vaikams

Internetinis kelionių projektas Lietuvon.lt kartu su grafike Neringa Žukauskaite sukūrė pirmąjį Lietuvoje ranka pieštą šalies žemėlapį vaikams.

Atostogų užsienyje dilema: ką daryti susirgus vaikui (1)

Vasarą dvigubai padaugėja atvejų, kuomet užsienyje su atžalomis atostogaujančios šeimos patiria rimtus iššūkius dėl vaikų sveikatos ar nelaimingų atsitikimų.

Mankšta padės sumažinti nemalonius pojūčius nėštumo metu

Atėjus vasarai turiu gerą progą praleisti daugiau laiko lauke ir jį išnaudoti kažkiek aktyvesnei fizinei veiklai, kuri pastaruoju metu man labai padeda kovoti su bendru organizmo apsunkimu ir tiesiog suteikia gerą energijos užtaisą.