Į kelionę – su azartu

Šiais metais vyks jau penktasis toks ralis. Ralį mes labiau suprantame kaip sporto renginį, tačiau šis – ne toks. Tai greičiau pažintinis ir kultūrinis renginys po Lietuvą. Čia svarbiausia – ne kuo greičiau įveikti trasą, o kuo turiningiau ir prasmingiau.

Įvairiose Lietuvos vietose bet kokių modelių motociklais startavę renginio dalyviai per devynias valandas turi aplankyti kuo daugiau su kultūros paveldu susijusių objektų, prie jų nusifotografuoti ir atlikti tam tikras organizatorių pasiūlytas intelektines užduotis. Kad teisingai atsakytum į pateiktus klausimus, kartais net teks dalyvauti trumpose ekskursijose.

Kaip ir kokiu maršrutu važiuoti į pateiktus ir po visą Lietuvą išsibarsčiusius objektus ir kiek apskritai jų aplankyti, sprendžia pačios motociklininkų komandos, kuriose nuo dviejų iki dešimties asmenų. Kiekvienam objektui ir kiekvienai užduočiai teisingai atlikti skiriamas tam tikras nevienodas taškų skaičius – kuo daugiau taškų surinksi, tuo didesnis šansas laimėti. Tiesa, visą objektų ir užduočių sąrašą Mototurizmo ralio dalyviai gaus tik starto dienos rytą.

K. Oginskio keliais

Kadangi šiemet minime kunigaikščio, diplomato, garsiųjų polonezų kūrėjo Mykolo Kleopo Oginskio 250-ąsias gimimo metines, motociklininkų kelyje bus objektų, vienaip ar kitaip susijusių su šios iškilios asmenybės biografija arba apskritai muzika. Šiuos objektus organizatoriams atrinko ir pasiūlė prie renginio antrus metus prisidedantis Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos (KPD). Šiais metais projektas yra dalinai finansuojamas KPD lėšomis.

Kaip pasakojo penktus metus vykstančio Mototurizmo ralio viena iš organizatorių – komunikacijos specialistė, Lietuvos motociklų sporto federacijos (LMSF) komisijos narė Birutė Vaitkutė, Kultūros paveldo departamentas daug dėmesio kreipia į projektų socialinį-kultūrinį aktualumą, idėjos originalumą ir šiuolaikiškumą, geografinę sklaidą prisidedant prie nekilnojamojo kultūros paveldo atgaivinimo, pažinimo, įtraukiant skirtingas aktyviausias visuomenės auditorijas: šeimas, jaunimą.

Jai pritarė ir už motoralio punktus atsakingas vienas iš renginio organizatorių, motociklininkų gidu dirbantis Dmitrijus Ritchikas.

„Kultūros paveldo departamentas suranda neeilinių punktų ir dalijasi savo unikaliom žiniom. Tai ir yra tikras bendradarbiavimas tarp visuomenės ir valstybinės institucijos“, – džiaugėsi jis.

Antai trys privalomi objektai, susiję su M. K. Oginskiu, yra Rietavas, Užpaliai Utenos rajone ir Veisiejai Lazdijų rajone.

1812 metais Rietavą nupirko M. K. Oginskis ir dvarą pavedė valdyti sūnui Irenėjui. 1872 metais čia įsteigta pirmoji Lietuvoje profesionali muzikos mokykla, įkurtas simfoninis orkestras. Iki šių laikų išliko vaizdingas parkas, muzikos mokykla, jos pastate įsikūrė Rietavo istorijos muziejus, muzikantų bendrabutis, vandens bokštas, keli ūkiniai pastatai, sargo namelis.

Oginskių dinastijai priklausė ir Užpaliuose stovėjęs dvaras. Iki šių dienų yra išlikęs tik mūrinis dvaro pastatas, jo amžius neviršija 200 metų. Vienas reikšmingiausių Oginskių palikimų – Veisiejų dvaras ir miestelis Lazdijų rajone. Parkas, įrengtas šalia rūmų, yra vienas seniausių Lietuvoje. Svarbus parko elementas – 22 aukštų liepų ratas ir augantis 5,1 m apimties 30 m aukščio Veisiejų uosis.

O štai dar trys punktai, kuriuose motociklininkai ieškos muzikinių momentų. Vienas iš jų yra Zanavykų sostinėje Šakiuose, centriniame parke esantis ir kas valandą skambantis 24 varpų karilionas, jo konstravimu rūpinasi kompozitorius karilionininkas Giedrius Kuprevičius. Su Šakių karilionu susijusi ir viena ypatinga Troškūnų Švč. Trejybės bažnyčios vargonų detalė. O trečias objektas bus labai palankus tiems, kurie startuos iš Klaipėdos ar jos apylinkių – tai garsus miesto simboliu laikomas Taravos Anikės skulptūra-fontanas, esantis Teatro aikštėje. Bet čia uždirbti taškų nebus taip lengva – organizatoriai sugalvojo sudėtingą (bet kartu labai linksmą) su šiuo objektu susijusią užduotį.

Mototurizmo kulminacija numatyta Birštone. Čia bus ne tik vertinami ir sumuojami ralio komandų surinkti balai ir apdovanojami nugalėtojai.

„Birštono savivaldybė kiekvienais metais stengiasi vis kitaip paminėti Baltijos kelio metines. Mūsų siekiamybė, kad šios datos paminėjimas būtų įsimintinas, išskirtinis, suburtų į miesto centrą kuo daugiau žmonių. Džiaugiamės, kad būtent Birštono kurortas yra puikios iniciatyvos „Pažink, suvienyk, būk kaip Vytis“ finišo miestas. Jau antrus metus prisidedame prie šios idėjos ir dėkojame iniciatyvos sumanytojams, kad turime galimybę švęsti Nepriklausomybės metines kitaip. Labai kviečiame visus, kurie nėra abejingi šiai dienai, atvykti į Birštoną ir kartu išgyventi vienybės jausmą“, – teigia Birštono savivaldybės vicemeras Vytas Kederys.

Renginio metu Birštone miesto gyventojams bei svečiams ir motociklininkams koncertuos atlikėjas Jurgis Didžiulis.

„Baltijos Kelias – labai reikšmingas įvykis mūsų istorijoje, kurį verta paminėti, kad ir ant geležinio žirgo kupros. Man smagu prisidėti prie sumanymo, kuris suderina šio reikšmingo įvykio paminėjimą šiuolaikiškai su aktyvia pramoga. Aš atvyksiu su savo projektu ir galėsiu ne tik susipažinti su kieta bendruomene, bet dar ir su savo vaikais pasivažinėti motociklais“, – kalbėjo J. Didžiulis.

Siekia suvienyti Lietuvos žmones

Mototurizmo ralio organizatorė B. Vaitkutė pasakoja, jog idėja rengti tokius ralius kilo prieš penkerius metus įvairių motociklų renginių organizatoriui Pauliui Albertavičiui.

„Šis motociklininkus vienijantis renginys turėjo tapti tarsi Baltijos kelio dienos paminėjimu. Tęsiant šią tradiciją renginiui pasirinktas savaitgalis, kai visa Lietuva prisimena šią svarbią dieną. Tada mes kviečiame motociklininkus pasižvalgyti po Lietuvą ir susipažinti su svarbiais kultūros paveldo objektais, kurių atkūrimui pastaruoju metu skiriama nemažai lėšų. Motociklų vairuotojus išlydinčios bendruomenės siunčia, deleguoja juos kaip savo miesto, vietos atstovus, kurie lyg pasiuntiniai keliauja po šalį, domisi jos kultūriniais ir istoriniais objektais, bendrauja su lankomų vietų bendruomenėmis. Taip gimsta tikras ir gyvas ryšys, o per jį – bendrumas tarp visų Lietuvos žmonių, ne tik tų, kurie vairuoja motociklus“, – kalbėjo mototurizmo entuziastė.

Renginio pagrindinis organizatorius LMSF Mototurizmo komisijos narys Markas Dolgovas atkreipia dėmesį į negerus visuomenėje vyraujančius stereotipus – girdi, motociklininkai dažnai yra avarijų kaltininkai, jie negalvoja apie saugumą kelyje ir važinėja lyg patrakę.

„Iš tikrųjų motociklininkai nėra kažkokie begalviai nebrendilos. Jie yra drąsūs, aktyvūs, smalsūs ir intelektualūs žmonės. Neabejoju, kad tarp motociklininkų kokius 98 proc. sudaro atsakingai mąstantys ir intelektualūs vairuotojai. Jiems motociklas yra tobula priemonė pažinti kraštą. Ir tai mes siekiame įrodyti“, – paplitusią nuomonę nori keisti pašnekovas.

Praėjusių metų Mototurizmo ralyje dalyvavo daugiau nei pusantro šimto dalyvių, o šių metų pavasarį vykęs mažesnės apimties pažintinis ir kultūrinis ralis po Vilniaus apylinkes sutraukė per pustrečio šimto motociklininkų. Organizatoriai tikisi, kad rugpjūtį šis skaičius bus viršytas. Įsitraukti į ralį galima iki rugpjūčio 19 dienos.

Prasmingi pasivažinėjimai

„Galimybė pakeliauti po Lietuvą ir atrasti įdomių kultūros paveldo ir kitų objektų, apie kuriuos galbūt dar nieko nesi girdėjęs, be to, ir pasivaržyti su bendraminčiais iš visos Lietuvos – kas gali būti įdomiau?“ – sako 42-ejų Vytautas Šimkūnas, kuris su savo komanda „Kelelis tolimas“ 2013-ųjų metų ralyje buvo pripažintas nugalėtoju.

2013 metais vykusio motoralio tema buvo Lietuvoje esantys ir retai lankomi bokštai. V. Šimkūnas pasakojo, jog visų žemėlapyje nurodytų apžvalgos ar priešgaisrinių bokštų per skirtą laiką tikrai neįmanoma būtų aplankyti. Jie pasirinko bokštus, esančius Šiaurės Rytų Lietuvoje.

„Mes turėjome į bokštą pakilti ir jame nusifotografuoti, taip pat atlikti tam tikras užduotis. Apylinkių vaizdai nuo tų bokštų – tikrai fantastiški“, – prisiminė Vytautas.

Užkietėjęs motociklininkas žada dalyvauti ir šių metų ralyje, šis jau bus trečiasis. Tačiau sako, jog nekelia sau tikslo žūtbūt jį laimėti.

„Pirmas jau buvau, buvau ir trečias. Man svarbiausia – prasmingai pasivažinėti, pasivaržyti, su bendraminčiais susitikti, žodžiu, gerai praleisti laiką. Tokie renginiai labai praturtina – pamatai, ko nebuvai matęs. Net stebiesi, kad Lietuvoje galima aplankyti tokių įdomių objektų, apie kuriuos niekada nebuvai net pagalvojęs“, – smagiai išdėstė pašnekovas.

Praėjusių metų Mototurizmo ralio laimėtojas 32-ejų Sergejus Naumčikas, komandoje „Qbis“ važiavęs su savo kolega olandu Johanu van Zutphenu, sako, kad viena iš jų sėkmingo pasirodymo priežasčių buvo noras laimėti ir sklandus komandinis darbas, jį abu nuveikė su vienodu pasiaukojimu.

„Kai komanda mažesnė, tuomet lengviau valdyti situaciją. Mes buvome kaip vienas. Tiesą pasakius, neturėjome net laiko į tualetą suvaikščioti, o ir užkandžiaudavome nestabteldami. Įsivaizduokite, kaip smagu, kai reikia susirasti skylę savo šalme ir važiuojant per ją susikišti šokoladuką“, – savo įspūdžiais dalijosi Sergejus.

Motociklininkas patikino, jog visų žemėlapyje pažymėtų objektų niekam nepavyktų aplankyti per nurodytą laiką. Praėjusiais metais motociklininkai lankė ekstremaliausius – didžiausius, aukščiausius, žemiausius, giliausius, tolimiausius – objektus. Sergejus su kolega pasirinko Pietryčių Lietuvą. Pernykščio ralio laimėtojas pasakojo, kad teko keliauti įvairios kokybės keliais. Važiuojant Medininkų pilies link navigacijos prietaisas neparodė, kad jiems teks atsimušti į upę, per kurią nutiestas tik pėstiesiems skirtas tiltas.

„Žinojom, kad galimybė įgriūti į vandenį buvo labai didelė, bet ką daryti? Padrąsinom vienas kitą, persižegnojom ir – pirmyn. Mums pasisekė“, – smagiai prisiminė pernykščio ralio nugalėtojas.

Sergejus sakė, jog pats motociklininko teises gavo 2010 metais. Iki šiol toliausiai jam yra tekę motociklu nuvažiuoti į Rusijos gilumą – pasiekti Volgą ir žemyn leistis kone iki Kaspijos jūros.

„Žmogus, kuris tik pradeda važinėti motociklu, pirmaisiais metais jaučia didelę euforiją. Jam nesvarbu, kur, kad tik galėtų važiuoti. Tačiau laikui bėgant šis požiūris keičiasi – norisi keliauti turiningiau, o ne ten, kur šauna galvon. Toks renginys kaip Mototurizmo ralis yra prasmingas pasivažinėjimas, teikiantis moralinį pasitenkinimą, o ne šiaip sau kažkoks „pagazavimas,“ – kalbėjo pernykščio Mototurizmo ralio nugalėtojas.

Daugiau kaip 15 metų motociklo vairavimo stažą turintis ir daugybę Europos šalių sportiniu bei kelioniniu motociklais išmaišęs intelektinio renginio po Lietuvą „Mototurizmo ralis“ organizatorius M. Dolgovas rimtai susimąsto, paklaustas, kokį pranašumą teikia kelionė motociklu.

„Ilgai galvojau apie tai, tačiau ilgai ir jokių privalumų neįžvelgiau. Juk važiuodamas motociklu sunaudoji netgi daugiau degalų, negu jų reikia dyzeliniam automobiliui, o ir daiktų su savimi negali pasiimti tiek, kiek gali susidėti į automobilio bagažinę; esi atviras, pažeidžiamas. Jei užklumpa lietus, specialiai skirtų motociklininko drabužių vilktis irgi labai nesinori. 

Galiausiai supratau, kad vienintelis žygio motociklu privalumas – pradedi be galo vertinti savo kelionės tikslą. Atrodo, tarsi būtum pasiekęs Šventąją žemę. Imi mėgautis kiekviena nauja pažintimi, vertini kiekvieną aplankytą kultūros paveldo ar kitą objektą. Tau norisi domėtis kiekvienu medeliu, kiekvienu stulpeliu, nukeliavęs kitokia transporto priemone į visa tai net nekreiptum dėmesio. Kelionė motociklu, atrodo, mažą dalykėlį paverčia tikru stebuklu“, – filosofinę keliavimo motociklu vertę pabrėžia ralio organizatorius.

Jam visiškai pritarė ir kolegė bei draugė Birutė, kartu apkeliavusi motociklu Europą. Ji motociklais susidomėjo ankstyvoje vaikystėje, pomėgį paveldėjo iš mamos, kuri į darbą važinėdama motociklu taip susipažino su tėčiu.

Mototurizmo ralio organizatoriai neabejoja, kad šiųmetis ralis taip pat bus netikėtų atradimų kupinas stebuklas, ir priminė Rietavo Oginskių kultūros istorijos muziejaus direktoriaus Vyto Rutkausko žodžius: „Jeigu Oginskis būtų gyvas, jis tikrai važiuotų kartu.“