Septynios efektyvios prezentacijos taisyklės

 (15)
Kartais nuo vienintelės prezentacijos priklauso, ar laimėsite šimtatūkstantinį užsakymą arba pelnysite svarbių žmonių palankumą. Tyrimais nustatyta, kad atmintyje išlieka tik 7–20 proc. prezentacijos turinio, tačiau įspūdžio (kaip klausytojas jautėsi) – iki 80 proc. Kaip kontroliuoti įspūdį, kurį publikai paliks prezentacija?
Prezentacija
Prezentacija
© Corbis

Pataria prezentacijų konsultantas Arturas Laskauskas.

Norint geriau už kitus vairuoti, groti, gaminti valgį ar vadovauti, nepakanka įgimtų gabumų. Pranašumo suteikia žinios. Lygiai taip pat ir kuriant įspūdį. Rengdami kokybiškesnes prezentacijas, pasinaudokite šiais patarimais.

1. Kuo įspūdingesnė įžanga. Pirmam įspūdžiui nebus antro šanso! Nuomonę apie kalbėtoją žmonės susidaro per pirmas 30–90 sek. Be to, įžangos metu kalbėtojas turi klausytojus atitraukti nuo blaškančių pašalinių minčių: apie nebaigtus darbus, planuojamus pirkinius ir pan. Tik po „užkabinančios“ įžangos publika sukaups dėmesį ir pasiruoš išgirsti prezentacijos esmę. Kaip sukurti tą įspūdingiausią įžangą – čia jau visas menas.

Vidutinis kalbėtojas prezentaciją galbūt pradės nuo retorinio klausimo: pvz., kur dar turime taupymo rezervų? Drąsesnis prezentacijos autorius vietoj pirmųjų žodžių demonstratyviai sudegins banknotą ir intriguojančiai patylės 5 sek. Dėmesys – garantuotas, nes publika susidomi, kai atomazga nėra lengvai nuspėjama. Įtampą išnaudoja ne tik detektyvinių romanų autoriai...

2. Susikoncentruokite tik į svarbiausius dalykus. Tai viena sunkiausiai įgyvendinamų taisyklių. Dauguma mano, kad įtikins labiau, jei išvardins kuo daugiau punktų. Tačiau prezentacijose svarbiau ne tai, kiek pranešėjas pasako, bet tai, kiek klausytojas išgirsta ir įsisavina. Septynios temos arba potemės įsimenamos sunkiau, negu viena. Jei esmės neišdėstote per 20 minučių – galbūt informacija nepakankamai susisteminta arba tiesiog per daug temų?

3. Prezentacija vertinga tiek, kiek siūlo naudos klausytojams. Dažnai vadybininkai visur rodo tą pačią standartinę prezentaciją. Ir patiems nusibosta kartotis, ir klausytojai muistosi: „O kas man iš to?“ Pasvarstykite (arba specialiai pasidomėkite): kokių poreikių, lūkesčių ir klausimų turi jūsų klausytojai? Kaip pagerės jų situacija, jei pasinaudos prezentacijos pasiūlymu? Ir dar: kiek žmonių – tiek interesų! Kai apie naują savo įmonės gaminį rengiate prezentaciją pirkėjams, juos domins techninės charakteristikos. Bet įmonės akcininkams prezentacijoje būtų įdomiau kitkas – iš naujo gaminio planuojamas pelnas!

4. Pirma žodį ištarkite, tik po to – rodykite užrašytą! Įprastas vaizdelis: viena po kitos ekrane rodomos „PowerPoint“ skaidrės, o pranešėjas balsu kartoja tai, ką klausytojai jau spėjo perskaityti. Tai nepagarba publikai: juk žmonės ir patys moka skaityti. Ir prarastas dėmesys: niekas nesiklauso, visi skaito. Efektyviau būtų pirmiausia pasakyti, tik po to įjungti skaidrę – kaip pagalbinę priemonę.

5. Išlaikykite akių kontaktą. Iš psichologinių studijų žinoma, kad norėdami įtikinti, mažiausiai 90 proc. kalbėjimo laiko turime žiūrėti klausytojams į akis. Patarimas drovesniems: žvelkite truputėlį aukštėliau negu publikos akys. Nei vienas nepastebės skirtumo – paprasčiausiai periodiškai žvilgsniu praskriekite virš klausytojų viršugalvių.

6. Viskuo pasirūpinkite pats. Dėl nesklandumų publika kaltina tik pranešėją („nepasiruošė“). Nesvarbu, kad garso įrangos neįjungė technikas, o projektoriaus kabelį pamiršo asistentas. Ir nesitikėkite pakantumo, jei atėjus numatytam pietų laikui, jūsų prezentacijos pabaiga vėluos 2 minutes – visi bus pamiršę, kad pradėjote pusvalandžiu vėliau, nes užtruko ankstesnis kalbėtojas.

7. Kuo įsimintinesnė pabaiga. Teatro profesionalai žino: žiūrovus reikia apstulbinti prieš nusileidžiant uždangai. Tai galioja ir prezentacijoms: kaip tik pabaigoje reikalinga kulminacija, atmintyje išliksianti ryškiau negu visa kita. Gerą prezentaciją baigti žodžiais „Tiek šiam kartui“ arba „Ačiū už dėmesį“ – tai tas pat, kaip laiminčiai krepšinio komandai palikti aikštelę likus 3 min. iki rungtynių pabaigos - pergalės kaip nebūta!

Pasinaudokite patyrusių kalbėtojų gudrybe: prezentaciją pradėkite planuoti ne nuo pradžios, bet nuo pabaigos. Kokią pagrindinę mintį norite pranešti? Kokiomis priemonėmis tą mintį pateiktumėte įspūdingiau?

www.DELFI.lt
Registruoti (0) Anonimiški (15)
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Karjera

Sėkmės formulė pradedantiesiems darbuotojams (5)

Absolventų kompetencijos – dažna šiandieninių diskusijų tema, ypač vasaros pradžioje, kai į darbo rinką plūsteli naujai „iškeptų“ absolventų banga. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija kompetencijas vadina „XXI amžiaus ekonomikų valiuta“.

Ar tai, jog kalbatės su savimi, reiškia, kad esate beprotis? (52)

Esu 23 metų mergina. Turiu vieną labai keistą savybę – kartais kalbuosi pati su savimi. Bet ne tyliai, o garsiai arba prieš miegą (patyliukais). Tai pastebi jau visi mano šeimos nariai, kartais brolis dėl to neužmiega. Man baisu… Gal jau sergu?

Kas lemia, kada mes vadovaujamės širdimi, kada protu (1)

Gyvenimą užklupus vienokiems ar kitokiems išbandymams, sunkioms situacijoms, kartais imame savęs klausti – kuo šįkart vadovautis: protu ar širdimi. Ir nors situacijų ir paties gyvenimo įvairiapusiškumas mus priverčia kartais vadovautis vienu, kartais – kitu, visgi visą žmoniją būtų galima suskirstyti į dvi dalis: į tuos, kurie dažniausiai sprendimus priima vadovaudamiesi emocijomis (širdimi) ir į tuos, kurie sprendžia protu.

Gudrybės, kaip paprašyti pakelti atlyginimą (15)

Pinigų klausimas dažnai yra tabu. Kartais atrodo, kad drąsiau kalbėti apie seksą, nei apie atlyginimą ar premiją Naujųjų metų proga. Siekdami kovoti su finansinėmis baimėmis, aptarkime, kaip paprašyti didesnio atlyginimo.

Kur stoti arba aukštojo mokslo pasirinkimo kančios (26)

Nors nesu studentė, vis dažniau tenka padiskutuoti aukštojo mokslo pasirinkimo tema. Galbūt ji iškyla į paviršių dėl to, kad tik neseniai nutilo triukšmas dėl baigiamųjų mokyklos egzaminų bei stojamųjų, o gal dėl to, kad paskutiniu metu tenka daugiau bendrauti tiek su mokslus besirenkančiais moksleiviais ar jų susirūpinusiais, stresuojančiais tėveliais. Bet kuriuo atveju, akivaizdu, kad daugeliui tai viena aktualiausių temų.