Ne paslaptis, surasti gerą darbuotoją – nelengva. Dažnai dėl to vadovui tenka paaukoti ir lėšų, ir laiko. O kai kompetentingas darbuotojas jau surastas, darbo sutartis pasirašyta, gal galima lengviau atsikvėpti? Rūpesčių lyg ir nebeliko: atrankos baigėsi, žmogus yra, vadinasi, darbai dar greičiau pajudės pirmyn. Pajudės, bet tik tada, kai naujas darbuotojas „įeis į vėžes“, o tai gali ir užtrukti...
Moterys, darbas
© Corbis/Scanpix
Adaptacijai skiriama per mažai dėmesio

Nauja įmonė, vadinasi, kiti tikslai, kitokia darbo specifika, karjeros galimybės, tradicijos, galų gale, kitokia vidaus tvarka. Kaip naujam darbuotojui visa tai aprėpti ir tinkamai atlikti savo darbą? Vienas būdas – laikui bėgant jis viską perpras. Bet, kaip žinia, didžiuliu greičiu besikeičiančiame pasaulyje gaišti laiką – ne pati geriausia išeitis.

Yra ir kitas būdas – darbuotojui padėti: pristatyti įmonę, nušviesti padėtį rinkoje, paaiškinti, kokios perspektyvos laukia, ir kurį laiką domėtis, kaip jam sekasi, patarti, pakonsultuoti. Atrodo, tai savaime suprantama, tačiau kodėl dažnai būna taip, kad atėjęs į įmonę naujas darbuotojas turi glaustis prie kolegos stalo, bėgti pas biuro administratorę segtuvų, o kartais netgi ir laisvo kompiuterio prašyti, nes laukia skubus darbas, o jo darbo vieta vis dar neparengta. Bandomuoju laikotarpiu labiausiai nesinori pasirodyti niekam tikusiam...

Tiesa, stresai grūdina. Po tokių pirmųjų darbo dienų kitos atrodo niekis. O gal tai apgalvota strategija – naują darbuotoją mestelėti į veiklos sūkurį visiškai nepasiruošusį ir tokiu būdu išugdyti jo atsparumą stresams?

„Darbuotojų supažindinimui su darbu ir organizacija iš tiesų neretai skiriama per mažai dėmesio, – mano TEO LT, AB Personalo skyriaus projektų vadovė Rasa Jocienė. – Galbūt taip yra todėl, kad vadovas neteikia tam didelės reikšmės, gal nesuvokia, jog tai svarbu ne tik pačiam darbuotojui, bet ir įmonei, gal tiesiog visa tai užgožia daugybė kasdienių darbų. Tačiau kuo mažiau naujam žmogui reikės laiko adaptuotis, tuo greičiau jis atneš naudos įmonei.“

UAB „Blue Bridge“ administracijos skyriaus vadovė sako, kad darbuotojų adaptacijos programa turi atspindėti įmonės veiklos ypatumus ir lūkesčius, jai turi būti skiriamas didelis dėmesys ir ją kurti turėtų, jei yra, personalo vadovas, mažesnėje įmonėje – įmonės vadovas. Jei įmonė neskiria tam didelio dėmesio, vadinasi, menkai rūpinasi savo darbuotojais, be kurių ji rinkoje neišsilaikytų nė dienos.

Taigi kaip šiandien padedama darbuotojams adaptuotis įmonėse?

Laikas – pagrindinė investicija

„Kad įmonė turėtų gerą darbuotoją, yra du būdai tą pasiekti, – remdamasis praktika sako Kompetencijos ugdymo centro pardavimo ir rinkodaros skyriaus direktorius Donatas Šedys. – Pirmas – rinkoje ieškoti jau kompetentingo darbuotojo, antras – ugdyti žmogų, kad galėtų dirbti įmonėje reikiamą darbą.“

Pirmasis būdas, pasak direktoriaus, pasiteisina gan retai, nes kompetentingų žmonių, tinkančių būtent reikiamam darbui, labai sunku rasti. Antrasis būdas kur kas veiksmingesnis. Į Kompetencijos ugdymo centrą priimami studentiško amžiaus jaunuoliai. Neatsargu, rizikinga?

D. Šedys taip nemano: „Specialybė neturi lemiamos reikšmės, būtina, kad žmogus būtų suinteresuotas tobulėti ir išmokti dirbti įmonėje. Svarbus tiek teigiamas požiūris į darbuotoją, tiek pakankamai jam skiriamas dėmesys. Laikas – pagrindinė investicija.“

Anot direktoriaus, jei vadovas neskiria pakankamai dėmesio ir laiko, kad darbuotojas kuo greičiau ir lengviau įsilietų į organizaciją, jis vargiai suburs tvirtą komandą. Gal kurį laiką įmonei ir seksis, tačiau po poros metų ji tikrai nebeteks lyderės vardo. Jeigu vadovas dalį lėšų ir laiko skirs būtent darbuotojų adaptacijai, tai nebus švaistymas veltui, o gerai apgalvota strategija – įmonė turės labai realias galimybes po kelerių metų išsiveržti į pirmaujančiųjų gretas.

Svarbiausia, kad darbuotojas pasijustų laukiamas „Yra tekę girdėti atsiliepimų iš kitų įmonių, kad atėję į darbą nauji darbuotojai net kelias savaites neturi savo darbo vietos. Man sunku tai įsivaizduoti ir suprasti, kodėl taip yra, – sako UAB „Blue Bridge“ administracijos skyriaus vadovė Alma Reketienė. – Greičiausiai vadovai dėl laiko stokos tiesiog nesusimąsto, kad tokiu būdu kenkia savo įmonės įvaizdžiui ir veiklos rezultatams.“

A. Reketienė pasakoja, kad „Blue Bridge“ jau atrankos proceso metu tiesioginis vadovas darbuotojui išsamiai paaiškina jo būsimo darbo funkcijas. Pirmąją darbo dieną darbuotojo visada laukia paruošta darbo vieta, į kurią palydi biuro administratorė. Jis nepaliekamas vienas, skirtingais klausimais bendrauja atsakingi žmonės, į tą procesą įtraukti ir tiesioginis vadovas (supažindina su darbo specifika, skyriaus veikla, kolegomis), ir įmonės vadovybė (pristato įmonės filosofiją, misiją, viziją ir tikslus), ir personalo skyriaus darbuotojai (papasakoja apie organizaciją, procedūras, aptaria klausimus, susijusius su personalu), ir įvairių sričių specialistai (supažindina su IT, verslo valdymo, ryšių su klientais valdymo sistemomis ir t. t.).

Be to, kiekvienas naujas darbuotojas informuojamas, kuris kolega už kokią sritį atsakingas ir į ką šis turėtų kreiptis, iškilus klausimams.

„Svarbiausia, kad darbuotojas pasijustų laukiamas ir vertinamas, geras pirmas įspūdis turi didelę įtaką ilgalaikiam pasitenkinimui darbu, darbuotojo įsitraukimui ir darbo efektyvumui. Jausdamas palaikymą, darbuotojas stengsis kuo greičiau pritaikyti savo profesinius įgūdžius naujajame darbe, tinkamai atlikti naujas pareigas“, – įsitikinusi Alma Reketienė.

Bus tęsinys

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
Naujienų prenumerata

Top naujienos

Kaimynų prekybos tinklas ruošiasi galingam spurtui Lietuvoje (19)

Latvijos statybinių medžiagų ir buities prekių parduotuvių tinklo „ Depo “ prekybos tinklas...

Perspėja: šių specialistų Lietuvoje jau ieškoma masiškai (598)

Nors valdžios atstovai vis kartoja, kad mokytojų skaičius Lietuvoje turi mažėti, situaciją darbo...

Turkijoje siaučia pavojingas virusas: vienas iš simptomų – pykinimas (17)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) informuoja apie šių metų liepos ir rugpjūčio...

DELFI startuoja naujas kanalas Būstas (1)

Pagrindinis naujienų portalas DELFI skaitytojams pristato dar vieną gerą žinią. Jau nuo...

K. Girnius. Ar reikėtų „perkrauti“ santykius su Baltarusija? (31)

Pastarosiomis dienomis vis labiau rašoma apie Baltarusiją . Michailas Saakašvilis pasakė...

Archeologai patvirtino: pajūryje iš tiesų rastas kuršių piliakalnis

Archeologiniai tyrimai patvirtina, kad praėjusią vasarą Pajūrio regioniniame parke, vos už kelių...

Tragiška avarija Trakų rajone: susidūrė trys automobiliai, žuvo žmogus papildyta 10.11 (118)

Ketvirtadienį 06.41 valandą ryte Bendrajame pagalbos centre skubios pagalbos telefono numeriu 112...

Elito karai Rusijoje: eksministras tėškė kaltinimus V. Putino bendražygiui (55)

Rusijos valdžios elitų tarpusavio karai, apie kuriuos iki šiol kalbėjo tik stebėtojai, netikėtai...

Sumaištis Olandijoje: radijo stoties pastate buvo laikomi įkaitai atnaujinta 11.07 (13)

Olandų radijo stotyje 3FM keli žmonės buvo paimti įkaitais. Apie tai ketvirtadienį pranešė...