Moterų tarpusavio seksualiniai santykiai buvo pastebėti daugumoje kolonizuotų bendruomenių, valstybių, buvusių kolonijų sudėtyje bei nepriklausomose valstybėse Europos imperializmo saulėtekyje. Moterų tarpusavio santykių studijų sritis nušviečia atskirus socialinius-kultūrinius procesus, kurie lėmė seksualumo sampratą.
Afrika, juodaodė mergina
Išskirsime tris tarpusavio santykių lygius – intymi draugystė, erotiniai ritualiniai žaidimai ir suaugusiųjų lytiniai santykiai; jie parodo ir seksualumo įvairovę, ir socialinių procesų įtaką šiems dalykams.

Intymi draugystė

Tyrimas, atliktas mažame Lesotho miestelyje Pietų Afrikos viduryje, pasakoja apie intymią draugystę tarp berndraklasių merginų, kuri vadinta „mama-dukra“. Santykiai „mama-dukra“ yra visuotinai pripažinta draugystės forma tarp jaunesnių ir vyresnių merginų, kuri ypač išpopuliarėjo tarp juodaodžių Pietų Afrikoje 1950-aisiais.

Afrika, juodaodė mergina

Iki to laiko kaimo bendruomenėse jaunos, lytiškai bręstančios merginos buvo mokomos specialiose mokyklose, kurioms vadovavo vyresnės moterys. Kiekvienai naujai mokinei būdavo paskiriama „mama“ – vyresnė moteris, kuri padėdavo savo „dukrai“pažinti moterišką pasaulį. Tokia praktika sukūrė labai stiprius ryšius tarp dviejų kartų moterų, kurie pasireikšdavo ilgametėmis draugystėmis ir keitimusi dovanomis.

Dėl misionieriškų pastangų sustabdyti tokio pobūdžio švietimą, tokios mokyklos išnyko. Dabar jaunos merginos iš kaimo lanko šalimais esančių miestų mokyklas, tačiau lytiškai bręstančių merginų tarpusavio santykiai pakeitė senuosius kultūrinius ryšius.

„Mamos-dukros“ santykiuose dvi jaunos moterys ima susitikinėti, apsikeitinėja laiškeliais ir dovanėlėmis. Vyresnė mergina, kuri tampa „mama“, gali turėti vaikiną ar netgi vaikų, tačiau jaunesnioji, „dukra“, gali turėti tik mamą. „Mama“ yra pagrindinis žinių ir patarimų, kaip „apsiginti nuo seksualiai agresyvių jaunų vyrų“šaltinis ir parenka tinkamą porininką „dukros“ pirmiesiems pasimatymams.

Merginų, kurios tampa „mamomis“ ir „dukromis“, santykiai tampa romantine drama, kurioje vyksta jaunos moters subrendimas, santykių malonumo pajautimas, atsakomybės suvokimas. Savo santykius jos priima kaip meilės romaną; apsikabinimai, bučiniai, seksualiniai santykiai tampa to dalimi. Užaugusios merginos tampa kitų „dukrų“ mamomis arba ima susitikinėti su vaikinais.

Lesotho moterims „mamų-dukrų“ santykiai baigiasi prasidėjus santuokai su vyru, kai reikia skirti daug dėmesio buičiai ir šeimai, nors daugelis moterų visgi išsaugoja santykius su „dukromis“ ir po vedybų. Akivaizdu, kad šie santykiai yra svarbūs stiprių emocinių ir ekonominių ryšių tarp kaimo moterų lėmėjai.

Afrika

„Mamos-dukros“ santykiai yra nulemti kultūrinių faktorių. Pirmiausia tai lytinės brandos mokykla, kur jaunos merginos įgauna žinių apie suaugusiųjų seksualinius žaidimus ir susisieja glaudžiais draugystės ryšiais su vyresnėmis merginomis. Kultūrose, kur mamai su savo dukterimi kalbėti apie seksą yra tabu, vyresnės merginos lytinio auklėjimo mokyklose, taip vadinamos „mamos“, tampa visuomenėje įteisintų žinių apie suaugusiųjų gyvenimą šaltiniu. Kitos žinios gaunamos iš seksualumo ideologijų.

Romos katalikų bažnyčia skatina Lesotho merginų nekaltybės saugojimą, o vietiniam tikėjimui sako, kad „moterų jausmingumas yra drąsinamas ir varžomas, bet niekada nebus neigiamas“. Jaunos moterys stengiasi ilgiau saugoti nekaltybę, kad taptų „karštesnėmis“. Jų seksualinė praktika su kitomis merginomis moko jas lavinti ir kontroliuoti savo seksualinius geismus.

Trečiasis faktorius, lemiantis „mamų-dukrų“ santykius tai istorinė sąvoka „motsoalle“ (ypatinga draugė) – abipusio susižavėjimo ir keitimosi dovanomis partnerystė, kuri buvo praktikuojama Lesotho apylinkių kaimo moterų ankstesniais laikais. Senovėje vedę vyrai ir ištekėjusios moterys turėdavo kitų seksualinių partnerių nei jų sutuoktiniai.

Šios kultūrinės praktikos atspindėdavo seksualumo ideologiją, kuri teigė, kad moterys pačios yra savo seksualinio gyvenimo kalvės. Tokie ypatingi santykiai būdavo ilgalaikiai, erotiški ir egzistuodavo šalia oficialių santuokų. Viena moteris, kuri turėjo „motsoalle“, buvo neturtinga kaimo žemdirbė beveik visą savo gyvenimą. Kai ji ištekėjo, išsikėlė gyventi į savo vyro šeimos namus. Moteris dirbo jų fermoje – ganė avis ir augino kukurūzus. Jos vyras dirbo kelininku, todėl dažnai nebūdavo namuose. Šeima augino šešis vaikus. Štai kaip ši moteris apibūdina savo santykius su savo moterimi „motsoalle“:

„Tai panašu į tai, kaip vyras pasirenka tave būti savo žmona, nes nori dalintis viena lova. Moteris tave pasirenka taip pat, tik ji nenori dalintis savo lova. Ji tik nori meilės. Kai moteris myli kitą moterį, ji gali mylėti visa savo širdimi.“

Afrika, juodaodė mergina

Tokie santykiai būdavo oficialiai pažymimi ir įteisinami dovanų dovanojimu ir šventėmis, kuriose dalyvaudavo visa bendruomenė. Šiai progai būdavo skerdžiama avis, paruošiamos dovanos, o kaimynai iš artimiausių apylinkių ateidavo valgyti, gerti ir šokti. Ritualinės apeigos, kai viena moteris pasižadėdavo kitai, būdavo viešai įteisintos.

„Motsoalle“ nebuvo nei grėsmė, nei alternatyva įprastinei santuokai. Pasak tyrimo autorės, jos ir jos „motsoalle“ vyrai buvo labai patenkinti jų santykiais. Ši moteris rašė: „Senais laikais draugystė būdavo labai gražus dalykas – vyrai ir moterys buvo draugais. Draugystė buvo tokia pat svarbi kaip santuoka. Dabar šis paprotys išnyko, viskas pasikeitė“

Lesotho regiono skurdas ir dažnos vyrų kelionės buvo lyg ir pateisinimas moterų intymioms draugystėms. Toks teisinimas lyg ir teigtų, kad moterys myli viena kitą tik tada, kai negali patenkinti savo heteroseksualių poreikių. Tačiau aprašytasis atvejis rodo, kad visai kiti socialiniai-kultūriniai faktoriai lemia moterų tarpusavio geidulius. Lesotho moterų seksualumas kilo iš moterų draugystės, bendraamžių bendravimo kultūrinių tradicijų ir seksualinės ideologijos, kad moteris pati turi pasirūpinti savo seksualumu. Artimi emociniai santykiai tarp moterų vertinti kaip normalūs moters brendimo proceso elementai.

Intymi draugystė tarp tos pačios lyties asmenų yra įprastas reiškinys Centrinės Afrikos kraštuose. Panašus ryšiai į aprašytuosius siejo Sudano ir Zairo moteris. Pirmą kartą tokie kultūriniai reiškiniai buvo pastebėti 1930-aisiais metais, Azandės bendruomenė susidėjo iš kelių karalysčių, kuris sudarė turtingųjų ir vargšų klasės. Lesotho vaiko kilmę lemdavo vyriškoji linija, vaikai priklausydavo vyro giminei. Vyras galėdavo turėti keletą sutuoktinių, kiekviena žmona turėdavo savo atskirą būstą vyro žemėje.

Santuokiniai ryšiai buvo pagrįsti išskaičiavimu – vyrui reikėdavo žmonų, kad dirbtų jo žemes, o moteris gaudavo žemės ir sau, kad galėtų kažką užsiauginti ir vėliau parduoti. Apsikeitimas prekėmis vykdavo visoje apylinkėje. Tai sutvirtindavo moterų finansinę padėtį ir praplėsdavo jų socialinius ryšius. Tokiame kontekste Azandės moterys ieškodavo draugystės, kad galėtų sėkmingiau plėtoti savo verslą.

Afrika, juodaodė mergaitė

Tokie draugystės ryšiai tarp moterų buvo oficialūs mainų ir paslaugų santykiai. Jie būdavo įtvirtinami specialia ceremonija ir vadinosi „bagburu“. Jos metu dvi moterys apsikeisdavo mažomis dovanėlėmis, tada perlauždavo kukurūzo burbuolę perpus ir kiekviena savo pusę pasodindavo savam darže. Tokie santykiai neapsiribodavo vien dalykiška partneryste - moteris siedavo glaudus emocinis ryšys, o kartais ir erotinio pobūdžio bendravimas.

Deja, dauguma žinių apie šią Azandės bendruomenės instituciją „bagburu“, atkeliavo iš vyrų lūpų – jų baimės dėl savo žmonų ir fantazijos. Azandės moterys turėdavo atsiklausti savo sutuoktinio leidimo, kad galėtų pradėti „bagburu“ santykius. Kai kurie vyrai galvodavo, kad moterys, kurias sieja tokie santykiai, palaikydavo ir seksualinius santykius. Vyrai stengdavosi sulaikyti savo moteris nuo tokių erotinių nuotykių, tačiau retai uždrausdavo žmonai pradėti „bagburu“.

Autorius mažai pasakoja apie seksualinius ryšius tarp moterų tokioje bednruomenės institucijoje, tačiau skelbiama istorija apie dviejų moterų mylejimąsi po „bagburu“ ceremonijos, rodo, kad toks elgesys nebuvo neįprastas. Taigi šiuo atveju darbiniai moterų ryšiai lemdavo ir moters seksualumo sampratą - ji rasdavo, kur tyrinėti ir lavinti savo seksualumą už santuokos ribų.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
Naujienų prenumerata

Top naujienos

Į populiarumo viršūnes braunasi primiršta šventė: išleidžia tūkstančius eurų (46)

Jei anksčiau prabangiausia šeimos švente buvo įvardijamos vestuvės , tai pastaruoju metu į...

Naktis Vilniuje: netikėtai atpažintas kelių erelis ir vienas už kitą įdomesni pažeidėjai (8)

Naktį iš penktadienio į šeštadienį Vilniaus policijos pareigūnai surengė reidą. Pylimo...

Hobis tapo antrąja profesija (7)

Garsiausiame Pietų Dzūkijos turguje, veikiančiame Lazdijų rajono Veisiejų miesto pakraštyje,...

Orai: įspūdingą karštį nuplaus liūtys (7)

Panašu, kad šį savaitgalį vėl sulauksime panašios karščio kulminacijos kaip ir praėjusį:...

Laisvalaikio veikla lietuviui atnešė milijonus: atskleidė sėkmės formulę (26)

Vienas iš „ Vinted “ įkūrėjų Justas Janauskas , atsimindamas studijų laikus Vilniaus...

Sutemus į „Karklę“ sugūžėjo minios: konfiskuoja ir alkoholį, ir narkotikus papildyta 23:40 (81)

Penktadienio vidurdienį duris atvėrusio festivalio „ Karklė “ apsaugos darbuotojai nesnaudžia...

Ekspertai kai kuriuos Laisvės aikštės pertvarkos projektus pavadino isteriškais (26)

Dailės galerijoje aptarus 10 pateiktųjų projektų, kaip atnaujinti Laisvės aikštę ir jos...

Kai katės pervertina savo galimybės: bando įsirangyti į kelis kartus mažesnes vietas (9)

Yra vienas dalykas, kurį katės mėgsta daryti labiau nei valgyti ir tinginiauti - bandyti sutilpti...

Socialiniame tinkle paatviravo apie sekso metu patirtus sužalojimus (22)

Seksas turėtų būti malonus dalykas, bet kartais jis pasisuka priešinga linkme ir tampa…...

Šiltesni nei įprasta orai išsilaikys ne tik rugpjūtį, bet ir rugsėjį (12)

Pagal dabar turimą informaciją, ne tik rugpjūčio pabaiga, bet ir rugsėjo pradžia turėtų būti...