– Andriau, tai vis dėlto ar sunku parašyti himną?
– Daina arba virsta himnu tam, kam jinai dedikuota, arba ne. Turi ne tik žinoti daug informacijos, bet ir išjausti ją, per save perleisti ir pateikti žmonėms. Himnas turi ateiti į jų širdis. Galima sakyti, kad himnai yra kaip užsakomasis žanras: ar pats užsakai jį sau parašyti, ar kiti prašo, nes jiems to reikia. Turi pribręsti, išmokti sudėti, ką turi geriausio. Bet himnas gali ir neprilipti tam, kam skirtas, visko pasitaiko. Taigi net sunku pasakyti, ar sunku himną parašyti.
– Kam buvo skirtas pirmas Tavo sukurtas himnas?
– Radijo stočiai „FM99“. Jį kūrėme kartu su Raimundu Valatka, jis ir yra dainos autorius, o aranžavome ją kartu. Grojome grupėje „Ex“, jos dainoms būdingas melodingumas, iškilmingumas, truputis pompastikos. Tai, ko ir reikia himnui.
– Kaip atsirado sumanymas parašyti himną Alytui?
– Kiek prisimenu, Alytaus miesto savivaldybė paskelbė konkursą, į jo antrą turą buvo atrinkta keliasdešimt autorių. Pagal tą patį poeto Antano Saulyno eilėraštį himnus pasiūlė keli kompozitoriai. Alytaus himno autorius – Darius Babijonas, tai jo idėja, jis paragino dalyvauti konkurse. Tuomet kaip tik buvau parašęs autorinę dainą pagal savo sukurtus žodžius. Darius išgirdo ir pasakė, kad jinai idealiai tiktų miestui kaip himnas. Taip ir išėjo, kad ši melodija buvo „užklota“ ant Saulyno žodžių, ir, kiek galiu spręsti, himnas miestui „prilipo“.
– Koks jausmas, kai gimtajame mieste skamba paties parašytas jo himnas?
– Aišku, jausmas labai geras. Ypač per miesto šventes, kai ar pats esi šalia scenos, ar joje, dainuoji kartu. Arba sėdi vakare balkone ir girdi, kaip žmonės skirstosi po koncerto ir dainuoja. Tikrai malonu. Tik gaila, kad tokia agentūra kaip LATGAA (Lietuvos autorių teisių gynimo asociacijos agentūra) negina autoriaus teisių, kad paskendusi biurokratijoje. Pagal agentūros duomenis, Alytuje himnas per metus ir neskamba… nė karto, jei spręstume iš to, kad autoriui už tai nesumokama.
– Simboliška, kad alytiškiai turi net du himnus – vienas oficialus Alytaus miesto, o kitas – emigrantų pamėgta daina. Kokia jos atsiradimo istorija?
– Pats daug metų gyvenau Anglijoje, ten sukūrėme grupę „Laiko sala“, dainavome lietuviškai. Vienas mano draugas parašė dainą „Kelias į namus“, o aš ją aranžavau. Neseniai Kęstutis Krivas sukūrė ir šios dainos vaizdo klipą. Ji tikrai nėra joks oficialus himnas, tačiau labai populiari tarp emigrantų, ypač alytiškių Londone, taigi, galima sakyti, tam tikra prasme juo tampa. Esu pakviestas į televizijos laidą „Emigrantai“ papasakoti apie šios dainos atsiradimą.
– Tikriausiai teko aplankyti įvairias Dzūkijos vietas, kai reikėjo parašyti Alytaus rajono himną?
– Daugiau gal susipažinau su rajonu virtualiai, naršydamas internetą. Kai grįžau iš Anglijos, man pasiūlė parašyti himną Alytaus rajonui. Sugalvojau, kad šįkart reikia ir tekstą pačiam parašyti. Teko pavartyti nemažai istorinių puslapių, tačiau juk negali himne banaliai panaudoti vien faktų. Reikia apvilkti į gražesnį rūbą. Apdainuoti atskirų miestelių ypatybes buvo galima ir plačiau, bet, manau, kiekviena seniūnija save himne atpažįsta. Per metus internete himną perklausė tūkstantis žmonių. Jei palygintume su Alytaus himnu, tai jis turėjo per 20 tūkstančių peržiūrų per trejus metus. Taigi viskas yra gerai, rajono himnas pamažu prigyja, o vadovai jį gražiai reklamuoja. Netgi išleido kalendorių su himno tekstu. Šaunu!
– O kaip Alytaus himnas, ar yra kokių naujų sumanymų dėl jo?
– Nuo pat sugrįžimo iš Anglijos stengiuosi kasmet per miesto šventę pristatyti naują Alytaus himno versiją. Užpernai jis skambėjo su keturiomis solistėmis, pernai – roko versija su grįžusiais alytiškiais muzikantais Dariumi Mileriu, Raimundu Valatka, Ričardu Vymeriu. Tai daroma „3A studijos“ ir Dariaus Babijono iniciatyva. Pernai pradžiugino ir tai, kad projektui „Alytaus audioarchyvas“ buvo skirta lėšų per kultūros projektų konkursą, esu tikrai dėkingas savivaldybei, nes anksčiau buvo toks požiūris, kad kviestiniams svečiams – atlikėjams užtekdavo, o saviems – ne. Šiemet irgi galvojame miesto šventei teikti pasiūlymą, taip pat norėtume išleisti Alytaus audioarchyvo kompaktinį diską. Medžiaga paruošta, reikia tik finansavimo.
– Girdėjau, kad esi parašęs himną ir futbolo komandai. Kažin ar būtina gerai žaisti futbolą, kad atspindėtum himne jo dvasią?
– Lietuvių išeivių futbolo komanda Vokietijoje, kuriai teko kurti himną, tekstą pateikė pati, paskui dar buvo užsakymas iš karatė klubo. (Juokiasi.) Pats tikrai nesu didelis sportininkas, bet, kaip kuriantis žmogus, galiu įsikūnyti į daugelį personažų, ypač kurdamas muziką miuziklams. Taip nutiko ir rašant himną „Drevinuko“ mokyklai-darželiui. Perskaičiau Anzelmo Matučio poemą apie Drevinuką nuo pradžios iki pabaigos, nes iš vaikystės mano atmintyje buvo likusios tik nuotrupos. Labai nustebino šita knygelė! Taip gražiai parašyta apie gamtą, apie gėrį ir blogį. Himną „Drevinuko“ mokyklai parašyti pasirodė visai lengva, nes labai smarkiai įkvėpė Anzelmo Matučio tekstas, jaučiausi tiesiog persmelktas miškų. Himną įrašėme studijoje, vaikai įdainavo patys, jiems tai buvo tikra atrakcija. Labai šauni jų vadovė Dalia, prisidėjusi prie šito sumanymo įgyvendinimo. Himnas atsirado būtent mokyklos iniciatyva. Manau, kūrinys turės ir išliekamąją vertę, taip pat ir įrašas, juk vaikai užaugs, o jų balsais skambės mokyklos himnas. Kažkas po daugelio metų pasakys: „Va, aš ten dainavau.“
– Gal tai nauja mada gerąja prasme – mokyklos, gimnazijos, darželiai nori turėti savo himnus ir juos populiarinti? Kai kurie jau ir turi.
– Vakaruose tokius himnus, dainas jau seniai turi visos mokyklos, klubai ir panašiai, o pas mus dar tik ateina ši banga. Man atrodo, kad tai geras sumanymas apibendrinti idėjas, išreikšti per dainą, kas esi, kas tau patinka. Net ir partijos kuria sau himnus. Tik dar neteko joms rašyti, neįsivaizduoju savęs tai darančio.
– Paties kūrybinėje sąskaitoje – mažiausiai penki himnai. Kažin ar daug yra Lietuvoje žmonių, kurie jų tiek sukūrė?
– Jeigu darai kažką muzikos srityje Lietuvoje, tai, kitaip nei užsienyje, turi būti labai universalus, nes kitaip bus sunku. Čia privalai mokėti viską ir sugebėti daug aprėpti: ir technologijas, ir kūrybą, ir keletą instrumentų valdyti, dainuoti, ir sugebėti kitus mokyti. Dievulis man, matyt, nepagailėjo, nes visą gyvenimą ėjau link tokio universalumo, mėginau suderinti technologijas ir atlikimą, pats groju gitara, pianinu, mušamaisiais instrumentais, nuo paauglystės grupę groti mokiau. Kai jauti, kaip kiekvienas instrumentas skamba, tada lengviau ir aranžuotes kurti.
Kalbant apie himnus, tai bene daugiausia jų turbūt yra parašęs Marijonas Mikutavičius. Labai kūrybingas žmogus. Kūrybingumo, žinoma, kuriant himnus reikia, nors kartais užtenka kibirkštėlės, idėjos, kuri pastumia į priekį. Šiuo metu turiu planų dar vienam himnui, jau yra kūrinys, bet tegul tai dar lieka paslaptis. Kol kas.
– Kalbant ne tik apie himnus, bet ir apie įdomiausius pastarojo meto „3A studijos“ darbus, tai būtų jaunimo simfoninio orkestro „Svajonė“ kompaktinio disko įrašas. Kaip sakė vienas politikas: o kam reikia įrašinėti orkestro CD? Ir kaip jam paaiškinti, jog vien tai, kad Alytuje galima kokybiškai įrašyti simfoninę muziką, ką ten kalbėti apie patį atlikimą, jau savaime yra didžiulis pasiekimas?
– Nereikalavau miesto valdžios (ar ko nors kito), kad nupirktų ir įrengtų man garso įrašų studiją. Apie ją svajojau nuo vaikystės, todėl pats per 25 metus užsidirbau – čia ir užsienyje, ėmiau paskolas ir ją įsirengiau. Dabar tiesiog suteikiu tokią paslaugą Alytuje. Juk mano studijoje įrašas kainuoja tris ar keturis kartus pigiau nei Vilniuje ar Kaune. Taip taupau visų mūsų, mokesčių mokėtojų, pinigus. Kitaip kolektyvams, chorams, orkestrams, grupėms reikėtų samdyti autobusus, vykti į kitus miestus. O „Svajonės“ kompaktinis diskas visų pirma labai reikalingas pačiam miestui. Kaip ir muzikinis tiltas su Ročesteriu.
Teko būti atsakingam už garsą jo metu. Nenoriu pasakyti, kad, jei manęs nebūtų, tokio renginio nebūtų galimybės kokybiškai įgarsinti. Tačiau su mielu noru padėjau, nes žinojau, kaip tai padaryti, ir organizatoriai JAV liko patenkinti garso kokybe, tikrai nepasišiukšlinome prieš kitą pusę Atlanto. Todėl manau, kad įvairių sričių specialistai, kurie grįžta į Lietuvą, Alytų (jei leisite ir man vadintis garso specialistu), labai reikalingi. Valio, kad jie grįžta, o ne išvažiuoja! Pagaliau yra geranoriškumo faktorius, kai tam tikras paslaugas teiki netgi nekalbėdamas apie pinigus. Kitą kartą jie nieko nereiškia, kai gali žmogui padėti. Tačiau kai yra rimtas darbas, tada už jį turi būti atlyginama. Patalpų teatro pastate, kuriose įsikūrusi studija, nuomą savivaldybė pratęsė, tačiau už komunalinius mokesčius juk mokėti tenka, vos ne kitame darbe turi dirbti, kad juos sumokėtum. Tokia yra realybė.
Trumpiau kalbant, niuansų daug, bet galima pasakyti ir paprastai: man atrodo, valdininkai, politikai turėtų pagaliau suprasti, kad kultūra yra gražu ir reikalinga.