Sužinokite, ar jums trūksta magnio

 (11)
Patiriate stresą, sparčiai augate, sportuojate, sergate cukriniu diabetu ar laukiatės? Tokiu atveju jums ypač svarbu šį tą žinoti apie vieną būtiniausių mineralų – magnį.
Nuovargis
Nuovargis
© Corbis

Jo trūkumas gali sutrikdyti daugelio organizmo sistemų veiklą ir taip pabloginti gyvenimo kokybę. Taigi kaip sužinoti, kad laikas papildyti magnio atsargas, ir kaip lengviausiai tai padaryti?

Magnio svarba mūsų organizmui

Pagal PSO mitybos normas, suaugusiems asmenims dienos magnio poreikis vidutiniškai yra 300–350 mg. Šis mineralas aktyvina daugiau nei 300 fermentų veiklą, todėl be jo negali vykti metabolinės energijos tiekimo, kaupimo ar išsaugojimo reakcijos. Magnis veikia ir kaip fiziologinis kalcio antagonistas. Būtent todėl jis ypač svarbus širdies, kraujagyslių, kaulinio skeleto, raumenų ir nervų sistemos veiklai.

Be to, kaip pastebi šeimos gydytoja Irma Vitkauskienė, organizme magnis reikalingas normaliai kvėpavimo funkcijai užtikrinti, kad nepaūmėtų kvėpavimo takų ligos, tokios kaip bronchinė astma arba lėtinė obstrukcinė plaučių liga. Magnis reikalingas gerai nuotaikai palaikyti, jis neleidžia kilti ar suretina migreninius galvos skausmus, ypač tinka sportuojantiesiems.

Organizmas negali pats pasigaminti magnio ar jo junginių, todėl jie turi patekti su maistu, bet ne visada maiste yra pakankamas jo kiekis. Dažniausiai magnio trūksta, kai yra nesubalansuota mityba, laikomasi svorį mažinančių dietų, badaujama. Taip pat magnio pasisavinimas gali sutrikti, kai žmogus viduriuoja ar vemia, kai atlikta plonųjų žarnų rezekcija, kai serga nepakankamos rezorbcijos sindromu ar endokrininėmis ligomis.

Kaip pajusti trūkumą

„Vienas pirmųjų simptomų, kad jums trūksta magnio, – mėšlungis, taip pat gali pablogėti nuotaika, miegas, atsirasti bendras silpnumas ar net širdies ritmo sutrikimas,“ – pastebi gydytoja I. Vitkauskienė.

Kiti simptomai, rodantys, kad gali trūkti magnio, yra nervingumas, bloga dėmesio koncentracija, atminties pablogėjimas, galvos skausmas, migrena. Gali atsirasti veido, sprando ir pečių srities raumenų traukuliai, skrandžio ir žarnyno, gimdos spazmai. Ima dilgčioti ar tirpti rankų ir kojų pirštai. Pastebėję tokius simptomus, turėtumėte susirūpinti, kaip papildyti trūkstamo makroelemento atsargas.

Kada reikia ypač

Apskritai indikacijų vartoti magnio preparatų yra labai daug, jos apima įvairius organus ir sistemas. Kardiologijoje – tai aterosklerozė, krūtinės angina, miokardo infarktas, arterinė hipertenzija, tachikardijos Kitos indikacijos yra premenstruacinis sindromas, preeklampsija ir eklampsija, hormonų disbalansas, lytinė disfunkcija, osteoporozė, alkoholizmas, cukraligė.

Tačiau yra būklių, kai magnio reikia daugiau.

„Magnio poreikis padidėja esant nėštumui, laktacijos metu, kada mamos maitina kūdikį, paaugliams, kai organizmas auga, be to, jaunimas ypač intensyviai sportuoja ir daug magnio netenka su prakaitu. Jo reikia ir vyresnio amžiaus žmonėms, kurių virškinamasis traktas prasčiau dirba ir nepasisavina visų maistingųjų medžiagų, tarp jų ir magnio,“ – vardija gydytoja I. Vitkauskienė.

Magnio praradimas gali padidėti ir vartojant tokius medikamentus, kaip diuretikai, širdį veikiantys glikozidai, citostatikai ir imunosupresantai, hormonai, geriamieji kontraceptikai, geležies ir kalcio turintys preparatai, etanolis, kai vartojami vidurių laisvinamieji preparatai.

Magnio yra duonos gaminiuose iš grubiai maltų grūdų miltų bei kruopose, pupose, žirniuose, riešutuose, daržovėse, abrikosuose. Pieno produktuose magnio yra palyginti nedaug, bet juose šis elementas yra lengvai pasisavinamoje formoje. Daugiausia magnio turi žuvis (ypač lašišinė), chalva, soja, šokoladas, švieži vaisiai, arbūzai.

Rūgštis, pagerinanti magnio poveikį

Ne tik magnis, bet ir oroto rūgštis, tiksliau – jų derinys padeda užtikrinti gerą savijautą.

Oroto rūgštis pirmą kartą buvo išskirta 1905 m. iš karvės pieno išrūgų (graik. oros – „išrūgos“). Jos nedideli kiekiai aptinkami piene, išrūgose, jogurte, o ožkų ir avių krekenose jos ypač daug. Šiek tiek šios rūgšties yra motinos piene, tačiau priešpienyje jos būna 4–5 kartus daugiau.

Laisva oroto rūgštis paprastos difuzijos būdu patenka į ląstelės vidų, tačiau šis procesas yra ribotas ir nėra veiksmingas. Tačiau junginyje su mineralu ji jungiasi prie baltymų, šis kompleksas tampa lipofiliškesnis (tirpus riebaluose, lipiduose) ir lengviau patenka į ląstelę.

„Oroto rūgštis, prisijungusi magnį, greičiau keliauja krauju į ląstelę ir į organą taikinį. Ji fiksuoja magnį ląstelėje, magnis ilgiau veikia, taigi rūgštis sustiprina magnio poveikį ląstelėje, todėl pagerėja jo pasisavinimas, ir koncentracija tampa optimali. Oroto rūgštis neleidžia cholesteroliui prilipti prie kraujagyslių sienelių, be to, palaiko cholesterolį koloidinės būklės ir taip apsaugo kraujagysles nuo aterosklerozės progresavimo,“ – aiškina derinio veiksmingumą gydytoja.

Žurnalas „Sveikas žmogus“
Registruoti (0) Anonimiški (11)
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Grožis ir sveikata

Kaip prisiversti sportuoti? Patarimai motyvacijai ir kalorijų deginimo treniruotė (1)

Kai vieną rytą pabudus suvoki, kad skrandį spaudžia vakar vėlai vakare suvalgyti pyragėliai ir nedžiugina mintis, kad reikės lįsti į jau ir taip braškančius džinsus, pagalvoji: ar nevertėtų pradėti sportuoti? Vertėtų. Bet...

Produktai, ypatingai kenkiantys imuninei sistemai (44)

Dažnai valgydami susimąstome tik apie skonį, kurį jaučiame valgydami ir sotumo jausmą, ateinantį pavalgius. Viso pasaulio medikai vieningai teigia, kad turėtume atidžiau rinktis, ką dedame į burną – ligos jaunėja, jų daugėja, o mūsų mitybos įpročiai darosi vis nesveikesni ir tolsta nuo pagrindinių principų, kurių turėtume laikytis.

Ką dažniausiai per miegus veikia lunatikai ir kitos nakties įdomybės (3)

Neretai vaikščiojimas per miegus suvokiamas kaip mistinis ir bauginantis reiškinys, kai žmogus, nevaldantis sąmonės, iškrečia baisių dalykų. Prie tokio požiūrio nemažai prisidėjo siaubo filmai. Iš tiesų lunatizmas nėra nei mistiškas, nei labai retas reiškinys.

Kaip aš mečiau rūkyti: padėjo keistas dalykas (22)

Apie vandenį daug rašoma. Vanduo fizikiniu požiūriu gali būti kietas, minkštas ir virsti dujomis. Chemiškai – tai du vandenilio ir vienas deguonies atomas. Dvasiškai – tai jungianti medžiaga, naudojama krikštui. Fiziologiškai – tai troškulio malšinimas. Gyvybiškai – trys dienos be vandens, ir žmogų ištinka mirtis.

Misija: sulieknėti iki vestuvių

Jeigu ruošiatės vestuvėms, turbūt jau spėjote pagalvoti apie scenarijų, svečius, makiažą, suknelę ir... gražesnes kūno linijas. Tokiu atveju norisi per trumpiausią laiką pasiekti stulbinančius rezultatus. Visgi užsimojus atsikratyti papildomų riebaliukų liemens ar sėdmenų srityje, vargu ar padės net ir griežčiausios dietos. Tad kaip įgyvendinti savo misiją, nesigadinant šventinio pasiruošimo džiaugsmo ir sveikatos?
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.