Sužinokite, ar jums trūksta magnio

 (11)
Patiriate stresą, sparčiai augate, sportuojate, sergate cukriniu diabetu ar laukiatės? Tokiu atveju jums ypač svarbu šį tą žinoti apie vieną būtiniausių mineralų – magnį.
Nuovargis
Nuovargis
© Corbis

Jo trūkumas gali sutrikdyti daugelio organizmo sistemų veiklą ir taip pabloginti gyvenimo kokybę. Taigi kaip sužinoti, kad laikas papildyti magnio atsargas, ir kaip lengviausiai tai padaryti?

Magnio svarba mūsų organizmui

Pagal PSO mitybos normas, suaugusiems asmenims dienos magnio poreikis vidutiniškai yra 300–350 mg. Šis mineralas aktyvina daugiau nei 300 fermentų veiklą, todėl be jo negali vykti metabolinės energijos tiekimo, kaupimo ar išsaugojimo reakcijos. Magnis veikia ir kaip fiziologinis kalcio antagonistas. Būtent todėl jis ypač svarbus širdies, kraujagyslių, kaulinio skeleto, raumenų ir nervų sistemos veiklai.

Be to, kaip pastebi šeimos gydytoja Irma Vitkauskienė, organizme magnis reikalingas normaliai kvėpavimo funkcijai užtikrinti, kad nepaūmėtų kvėpavimo takų ligos, tokios kaip bronchinė astma arba lėtinė obstrukcinė plaučių liga. Magnis reikalingas gerai nuotaikai palaikyti, jis neleidžia kilti ar suretina migreninius galvos skausmus, ypač tinka sportuojantiesiems.

Organizmas negali pats pasigaminti magnio ar jo junginių, todėl jie turi patekti su maistu, bet ne visada maiste yra pakankamas jo kiekis. Dažniausiai magnio trūksta, kai yra nesubalansuota mityba, laikomasi svorį mažinančių dietų, badaujama. Taip pat magnio pasisavinimas gali sutrikti, kai žmogus viduriuoja ar vemia, kai atlikta plonųjų žarnų rezekcija, kai serga nepakankamos rezorbcijos sindromu ar endokrininėmis ligomis.

Kaip pajusti trūkumą

„Vienas pirmųjų simptomų, kad jums trūksta magnio, – mėšlungis, taip pat gali pablogėti nuotaika, miegas, atsirasti bendras silpnumas ar net širdies ritmo sutrikimas,“ – pastebi gydytoja I. Vitkauskienė.

Kiti simptomai, rodantys, kad gali trūkti magnio, yra nervingumas, bloga dėmesio koncentracija, atminties pablogėjimas, galvos skausmas, migrena. Gali atsirasti veido, sprando ir pečių srities raumenų traukuliai, skrandžio ir žarnyno, gimdos spazmai. Ima dilgčioti ar tirpti rankų ir kojų pirštai. Pastebėję tokius simptomus, turėtumėte susirūpinti, kaip papildyti trūkstamo makroelemento atsargas.

Kada reikia ypač

Apskritai indikacijų vartoti magnio preparatų yra labai daug, jos apima įvairius organus ir sistemas. Kardiologijoje – tai aterosklerozė, krūtinės angina, miokardo infarktas, arterinė hipertenzija, tachikardijos Kitos indikacijos yra premenstruacinis sindromas, preeklampsija ir eklampsija, hormonų disbalansas, lytinė disfunkcija, osteoporozė, alkoholizmas, cukraligė.

Tačiau yra būklių, kai magnio reikia daugiau.

„Magnio poreikis padidėja esant nėštumui, laktacijos metu, kada mamos maitina kūdikį, paaugliams, kai organizmas auga, be to, jaunimas ypač intensyviai sportuoja ir daug magnio netenka su prakaitu. Jo reikia ir vyresnio amžiaus žmonėms, kurių virškinamasis traktas prasčiau dirba ir nepasisavina visų maistingųjų medžiagų, tarp jų ir magnio,“ – vardija gydytoja I. Vitkauskienė.

Magnio praradimas gali padidėti ir vartojant tokius medikamentus, kaip diuretikai, širdį veikiantys glikozidai, citostatikai ir imunosupresantai, hormonai, geriamieji kontraceptikai, geležies ir kalcio turintys preparatai, etanolis, kai vartojami vidurių laisvinamieji preparatai.

Magnio yra duonos gaminiuose iš grubiai maltų grūdų miltų bei kruopose, pupose, žirniuose, riešutuose, daržovėse, abrikosuose. Pieno produktuose magnio yra palyginti nedaug, bet juose šis elementas yra lengvai pasisavinamoje formoje. Daugiausia magnio turi žuvis (ypač lašišinė), chalva, soja, šokoladas, švieži vaisiai, arbūzai.

Rūgštis, pagerinanti magnio poveikį

Ne tik magnis, bet ir oroto rūgštis, tiksliau – jų derinys padeda užtikrinti gerą savijautą.

Oroto rūgštis pirmą kartą buvo išskirta 1905 m. iš karvės pieno išrūgų (graik. oros – „išrūgos“). Jos nedideli kiekiai aptinkami piene, išrūgose, jogurte, o ožkų ir avių krekenose jos ypač daug. Šiek tiek šios rūgšties yra motinos piene, tačiau priešpienyje jos būna 4–5 kartus daugiau.

Laisva oroto rūgštis paprastos difuzijos būdu patenka į ląstelės vidų, tačiau šis procesas yra ribotas ir nėra veiksmingas. Tačiau junginyje su mineralu ji jungiasi prie baltymų, šis kompleksas tampa lipofiliškesnis (tirpus riebaluose, lipiduose) ir lengviau patenka į ląstelę.

„Oroto rūgštis, prisijungusi magnį, greičiau keliauja krauju į ląstelę ir į organą taikinį. Ji fiksuoja magnį ląstelėje, magnis ilgiau veikia, taigi rūgštis sustiprina magnio poveikį ląstelėje, todėl pagerėja jo pasisavinimas, ir koncentracija tampa optimali. Oroto rūgštis neleidžia cholesteroliui prilipti prie kraujagyslių sienelių, be to, palaiko cholesterolį koloidinės būklės ir taip apsaugo kraujagysles nuo aterosklerozės progresavimo,“ – aiškina derinio veiksmingumą gydytoja.

Žurnalas „Sveikas žmogus“
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Plastikos chirurgai įspėja: pasitikrinkite krūtų implantus (10)

Jei prieš dešimtmetį plastinės operacijos buvo prabanga, tai šiuo metu jos tapo kone kasdienybe. Plastikos chirurgai išskiria tris populiariausias kūno dailinimo procedūras: riebalų nusiurbimą, krūtų dailinimą ir pilvo plastiką. Tačiau Lietuvoje visgi populiariausios išlieka krūtų didinimo ar atkūrimo operacijos, sakoma pranešime spaudai.

Sugalvojo, kaip atsikratyti silpnybės saldumynams: prizas – susižavėję žvilgsniai (13)

Namuose vaikus auginanti Rita į sporto salę pradėjo vaikščioti dėl sveikatos. Tačiau tai tik oficiali priežastis.

Moteris kamuojanti liga plinta: vaistai nebeveikia, o medikų patarimai nepadeda (99)

Kasmet daugybė moterų susiduria su šlapimo takų infekcijomis, tačiau šis skaičius gali būti gerokai didesnis, mat tyrimais aptinkamos ne visos infekcijos. Apie 30 procentų pacientų organizmai nereaguoja į jiems išrašytus antibiotikus, rašo dailymail.co.uk.

Vaisių kokteilis - vietoj šampano: kas pasikeistų (2)

„Tūkstančio mylių kelionė prasideda nuo pirmo žingsnio“, - kadaise rašė išminčius Lao Tzu. Jis buvo teisus. O kas pasikeistų, jei vakarėlių metu rinktumėtės ne įprastu gėrimu tapusį šampaną, bet sveiką kokteilį? Anot VšĮ „Moters Sveikatos Centras“ įkūrėjos Ritos Gliaudelienės: „Rezultatas būtų akivaizdus – pagerėtų ne tik jūsų savijauta, taptumėte energingesni, bet įgytumėte imunitetą rudeniniam peršalimui“,- sakoma pranešime spaudai.

Ginekologas: moterims reikėtų pasiūlyti „menstruacinius laisvadienius“ (77)

Jungtinės Karalystės rinkos tyrimų kompanijos „YouGov“ atlikto tyrimo, apklaususio daugiau kaip 1 000 moterų, metu, net 52 proc. jų teigė, kad kas mėnesį patiria menstruacijų skausmus, bet vos 27 proc. jų apie skausmus praneša savo viršininkui.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.