Sužinokite, ar jums trūksta magnio

 (11)
Patiriate stresą, sparčiai augate, sportuojate, sergate cukriniu diabetu ar laukiatės? Tokiu atveju jums ypač svarbu šį tą žinoti apie vieną būtiniausių mineralų – magnį.
Nuovargis
Nuovargis
© Corbis

Jo trūkumas gali sutrikdyti daugelio organizmo sistemų veiklą ir taip pabloginti gyvenimo kokybę. Taigi kaip sužinoti, kad laikas papildyti magnio atsargas, ir kaip lengviausiai tai padaryti?

Magnio svarba mūsų organizmui

Pagal PSO mitybos normas, suaugusiems asmenims dienos magnio poreikis vidutiniškai yra 300–350 mg. Šis mineralas aktyvina daugiau nei 300 fermentų veiklą, todėl be jo negali vykti metabolinės energijos tiekimo, kaupimo ar išsaugojimo reakcijos. Magnis veikia ir kaip fiziologinis kalcio antagonistas. Būtent todėl jis ypač svarbus širdies, kraujagyslių, kaulinio skeleto, raumenų ir nervų sistemos veiklai.

Be to, kaip pastebi šeimos gydytoja Irma Vitkauskienė, organizme magnis reikalingas normaliai kvėpavimo funkcijai užtikrinti, kad nepaūmėtų kvėpavimo takų ligos, tokios kaip bronchinė astma arba lėtinė obstrukcinė plaučių liga. Magnis reikalingas gerai nuotaikai palaikyti, jis neleidžia kilti ar suretina migreninius galvos skausmus, ypač tinka sportuojantiesiems.

Organizmas negali pats pasigaminti magnio ar jo junginių, todėl jie turi patekti su maistu, bet ne visada maiste yra pakankamas jo kiekis. Dažniausiai magnio trūksta, kai yra nesubalansuota mityba, laikomasi svorį mažinančių dietų, badaujama. Taip pat magnio pasisavinimas gali sutrikti, kai žmogus viduriuoja ar vemia, kai atlikta plonųjų žarnų rezekcija, kai serga nepakankamos rezorbcijos sindromu ar endokrininėmis ligomis.

Kaip pajusti trūkumą

„Vienas pirmųjų simptomų, kad jums trūksta magnio, – mėšlungis, taip pat gali pablogėti nuotaika, miegas, atsirasti bendras silpnumas ar net širdies ritmo sutrikimas,“ – pastebi gydytoja I. Vitkauskienė.

Kiti simptomai, rodantys, kad gali trūkti magnio, yra nervingumas, bloga dėmesio koncentracija, atminties pablogėjimas, galvos skausmas, migrena. Gali atsirasti veido, sprando ir pečių srities raumenų traukuliai, skrandžio ir žarnyno, gimdos spazmai. Ima dilgčioti ar tirpti rankų ir kojų pirštai. Pastebėję tokius simptomus, turėtumėte susirūpinti, kaip papildyti trūkstamo makroelemento atsargas.

Kada reikia ypač

Apskritai indikacijų vartoti magnio preparatų yra labai daug, jos apima įvairius organus ir sistemas. Kardiologijoje – tai aterosklerozė, krūtinės angina, miokardo infarktas, arterinė hipertenzija, tachikardijos Kitos indikacijos yra premenstruacinis sindromas, preeklampsija ir eklampsija, hormonų disbalansas, lytinė disfunkcija, osteoporozė, alkoholizmas, cukraligė.

Tačiau yra būklių, kai magnio reikia daugiau.

„Magnio poreikis padidėja esant nėštumui, laktacijos metu, kada mamos maitina kūdikį, paaugliams, kai organizmas auga, be to, jaunimas ypač intensyviai sportuoja ir daug magnio netenka su prakaitu. Jo reikia ir vyresnio amžiaus žmonėms, kurių virškinamasis traktas prasčiau dirba ir nepasisavina visų maistingųjų medžiagų, tarp jų ir magnio,“ – vardija gydytoja I. Vitkauskienė.

Magnio praradimas gali padidėti ir vartojant tokius medikamentus, kaip diuretikai, širdį veikiantys glikozidai, citostatikai ir imunosupresantai, hormonai, geriamieji kontraceptikai, geležies ir kalcio turintys preparatai, etanolis, kai vartojami vidurių laisvinamieji preparatai.

Magnio yra duonos gaminiuose iš grubiai maltų grūdų miltų bei kruopose, pupose, žirniuose, riešutuose, daržovėse, abrikosuose. Pieno produktuose magnio yra palyginti nedaug, bet juose šis elementas yra lengvai pasisavinamoje formoje. Daugiausia magnio turi žuvis (ypač lašišinė), chalva, soja, šokoladas, švieži vaisiai, arbūzai.

Rūgštis, pagerinanti magnio poveikį

Ne tik magnis, bet ir oroto rūgštis, tiksliau – jų derinys padeda užtikrinti gerą savijautą.

Oroto rūgštis pirmą kartą buvo išskirta 1905 m. iš karvės pieno išrūgų (graik. oros – „išrūgos“). Jos nedideli kiekiai aptinkami piene, išrūgose, jogurte, o ožkų ir avių krekenose jos ypač daug. Šiek tiek šios rūgšties yra motinos piene, tačiau priešpienyje jos būna 4–5 kartus daugiau.

Laisva oroto rūgštis paprastos difuzijos būdu patenka į ląstelės vidų, tačiau šis procesas yra ribotas ir nėra veiksmingas. Tačiau junginyje su mineralu ji jungiasi prie baltymų, šis kompleksas tampa lipofiliškesnis (tirpus riebaluose, lipiduose) ir lengviau patenka į ląstelę.

„Oroto rūgštis, prisijungusi magnį, greičiau keliauja krauju į ląstelę ir į organą taikinį. Ji fiksuoja magnį ląstelėje, magnis ilgiau veikia, taigi rūgštis sustiprina magnio poveikį ląstelėje, todėl pagerėja jo pasisavinimas, ir koncentracija tampa optimali. Oroto rūgštis neleidžia cholesteroliui prilipti prie kraujagyslių sienelių, be to, palaiko cholesterolį koloidinės būklės ir taip apsaugo kraujagysles nuo aterosklerozės progresavimo,“ – aiškina derinio veiksmingumą gydytoja.

Žurnalas „Sveikas žmogus“
Registruoti (0) Anonimiški (11)
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Grožis ir sveikata

I. Gerčienės knyga „Lieknėju paskutinį kartą“ – lyg pabudimas iš nesibaigiančio lieknėjimo košmaro (4)

Ką konkrečiai reikia daryti, kad ne tik sulieknėtumėte, bet ir lengvai išlaikytumėte pasiektą svorį? Kaip lieknėti be streso ir įtampos, mėgaujantis maistu ir gyvenimu?

Dantų rovimas – kraštutinė procedūra: kada jos prireikia? (4)

Dantų rovimas – procedūra, kuri kaip sako specialistai, atliekama tik kraštutiniu atveju. Tačiau iškilus pavojui sveikatai, nelieka kito pasirinkimo, tik danties traukimas. Po kiekvienos chirurginės operacijos svarbu laikytis režimo: nerūkyti, negerti alkoholio, atsargiai valyti dantis.

Ar tikrai mėsoje gausu hormonų ir antibiotikų? (8)

Prekybininkų duomenimis, labiausiai Lietuvoje augančia preke jau kelerius metus iš eilės tampa mėsa, ypač vištiena – pastarosios pardavimai per metus išaugo apie 10-11 proc. ir sėkmingai kyla toliau. Nepaisant didėjančio populiarumo, žmonės vis dar retkarčiais suabejoja, ar mėsa iš tiesų yra sveikas produktas.

Sunku patikėti: bjaurias odos ligas sukelia paprasčiausias stresas (12)

Plokščioji kerpligė – gana dažna liga, dėl kurios imama varstyti dermatologo kabineto duris. Nustatyta, kad žmonės, sergantys plokščiąja kerplige, sudaro apie 1 % visų dermatologinių pacientų. Plokščioji kerpligė nėra pavojinga bendrai žmogaus sveikatos būklei, tačiau dėl šios ligos sukeliamų simptomų gali suprastėti žmogaus gyvenimo kokybė. Domimės, kas sukelia plokščiąją kerpligę, kokie požymiai išduoda šią ligą ir kaip ją gydyti.

Kaip ir kur gydyti karpas, kad netektų kentėti baisaus skausmo (15)

Karpos – virusų sukeliama infekcija, kuri pasireiškia odos ląstelių išaugomis ir gali atsirasti bet kurioje kūno vietoje. Nors karpos dažniausiai nėra skausmingos ar pavojingos, atsiradusios gerai matomoje vietoje, pavyzdžiui, ant rankų, gadina estetinį vaizdą, sukelia diskomfortą, tad žmogus nori jų kuo greičiau atsikratyti. Laimei, ne tik gamta, bet ir šiuolaikinė medicina gali pasiūlyti įvairių karpų gydymo būdų.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.