Specialistas: dabartinis maistas – didžiulė problema

 (25)
Į mūsų virtuvę skverbiasi naujas – funkcinis – maistas. Ar jis naudingas sveikatai, ar nėra kokio paslėpto pavojaus?
Specialistas: dabartinis maistas – didžiulė problema
© Shutterstock nuotr.

Kalbame su Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos instituto vadovu profesoriumi Rimantu Stuku.

Kuo funkcinis maistas skiriasi nuo įprastų produktų?

– Funkcinis arba funkcionalusis maistas yra tai, ką įprastai valgome. Tačiau dėl technologinio proceso metu pakeistų savybių jis organizmui gali turėti sveikatinamąjį poveikį. Tai jokiu būdu nėra maisto papildas, vartojamas tabletės ar kapsulės forma. Jis pagamintas iš natūralių komponentų, bet žymiai geresnis ir praturtintas atitinkamomis medžiagomis. Funkcinį maistą galima vartoti kiekvieną dieną.

Jis nebūtinai yra ekologiškas, pagrindinis kriterijus – kad jis turėtų konkrečią kūno dalį arba visą organizmą stiprinančią funkciją, kurios kitas produktas, priklausantis tai pačiai produktų linijai, neturi. Tarkim, viena juoda duona bus paprastas maistas, nors ji vertinga ir biologiškai maistinga. O kita – jau priklausys funkcinio maisto grupei, nes turės ką nors daugiau: skaidulų, bus praturtinta sėklomis, grūdais, vitaminais, mineralinėmis medžiagomis.

Taip pat funkciniu maistu galima vadinti produktą, iš kurio yra pašalintos sočiosios riebalų ir įdėtos polinesočiosios rūgštys. Arba pašalintas cholesterolis ir įvesta augalų sterolių. Tokio produkto sudėtis yra arba pakeičiama, arba papildoma.

Tai perspektyvi mityba?

– Funkcinis maistas naudingas dėl įvairių priežasčių. Pavyzdžiui, jei maiste yra koks alergiją sukeliantis baltymas, technologinis procesas leidžia jį pašalinti. Tuomet konkrečiam maisto produktui alergiją turintis žmogus gali drąsiai jį vartoti.

Dar viena didžiulė problema – žmonės šiandien mažiau gamina patys, nusiperka jau paruoštą maistą. Vartojimo metu jis jau nebūna šviežias, praranda dalį biologinės vertės. Per didelis išgryninto rafinuoto maisto kiekis neleidžia organizmui pakankamai apsirūpinti skaidulinėmis medžiagomis.

Todėl kasdien valgant funkcinio maisto produktus galima gauti tų medžiagų, kurių kitu atveju gal ir pritrūktume, aprūpinti organizmą pakankamu biologiškai aktyvių medžiagų, vitaminų, provitaminų, bioflavonoidų, mineralinių, skaidulinių medžiagų kiekiu. Taip atkristų ir maisto papildų vartojimo poreikis.

Ar pagrįstos žmonių baimės dėl produktų modifikavimo?

– Naujų gamybos technologijų yra įvairių. Tai – tiek genetiškai modifikuotas, tiek nanotechnologijas naudojant gaminamas maistas. Tačiau kalbant apie funkcinį maistą galima įžvelgti vien privalumus.

Tai – pažangus metodas, nukreiptas sveikatai stiprinti, ligų profilaktikai, žmogaus darbingumui bei gerai savijautai palaikyti. Jeigu produkte yra koks nors genetiškai modifikuotas komponentas, etiketėje jis visada turi būti paženklintas.

Žmonės tik iš nežinojimo gali pamanyti, kad jei kas nors modifikuojama, tai jau yra ir kenksminga. Nors funkcinis maistas nėra specialiai ženklinamas, padarant specialius skyrelius, į jį būtų galima atkreipti pirkėjo dėmesį.

Savaitraštis „Lietuvos sveikata“
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Grožis ir sveikata

Kaip sumažinti streso padarinius figūrai (1)

Šiuolaikinėje visuomenėje stresas yra vis labiau įprastas ir ne vienas žmogus jaučia vienokius ar kitokius ilgalaikio streso padarinius sveikatai. Mažas streso kiekis nėra kenksmingas, tačiau nuolatinis stresas gali sukelti skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opaligę, bronchinę astma, migreną, cukrinį diabetą bei begalę kitų ligų.

10 priemonių nuo menstruacijų skausmo (8)

Skausmingos menstruacijos – vienos nemaloniausių mėnesio dienų.

Kiek ir kokių daržovių valgyti, kad ilgiau gyventume (11)

Pasirodo, būsite sveikesni, jei per dieną septynis kartus valgysite vaisių ir daržovių, nors anksčiau buvo rekomenduojami penki kartai. Tyrimas, kuriame dalyvavo 65,226 vyrai ir moterys, parodė – kuo daugiau vaisių ir daržovių jie valgė, tuo mažesnė buvo mirties rizika, mažesnė vėžio ir širdies ligų grėsmę, informuoja BBC.

Iš pajūrio grįžo su ašaromis: kuo malšinti saulės sukeltus skausmus (104)

Vilnietis Saulius kartu su šimtais tūkstančių poilsiautojų savaitgalį praleido prie jūros, tačiau atgal į sostinę grįžo su ašaromis akyse ir skausmu, kurį kėlė kiekvienas judesys ar prisilietimas.

Šventojoje surengta rekordinė jogos mankšta (6)

Birželio 24-ąją Šventosios paplūdimyje vyko rekordinė jogos mankšta – prie Baltijos jūros Saulės pasveikinimą atliko beveik 300 žmonių. Dviejų dienų sveikatingumo renginiu „Tūkstantis saulių“ Lietuva minėjo Tarptautinę jogos dieną. Masinį Saulės pasveikinimą ketinama užregistruoti Lietuvos rekordų registre.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.