Šlapimo takų infekcijos padažnėja atšalus orams

 (26)
Pilvo skausmas
Pilvo skausmas
© Corbis/Scanpix

Atėjus rudeniui ir atšalus orams, sveikatos rūpesčiai užklumpa dažniau. Šlapimo takų infekcijos dažniausiai padažnėja šaltuoju metų laiku, nes peršąlama dėl netinkamos aprangos ar organizmo neprisitaikymo prie vėsių orų. Tiesa, moteris šlapimo takų negalavimai kamuoja žymiai dažniau nei vyrus.

Makštyje yra palanki aplinka infekcijai tūnoti, o anatominis artumas ir trumpas šlapimo kanalas didina infekcijos patekimo į šlapimo pūslę galimybes.

Įvairių epidemiologinių tyrimų duomenimis, 2-7 proc. moterų serga šlapimo takų infekcinėmis ligomis. Lytiniai santykiai ir estrogenų trūkumas yra šias ligas predisponuojantys faktoriai. Lytinių santykių metu traumuojama šlaplės gleivinė ir susidaro sąlygos infekcijai. Kiti infekcijų rizikos faktoriai yra kontraceptinės makšties diafragmos, spermicidai, kontraceptinės putos ir vaginitai.

Tačiau vyrų šį liga taip pat neaplenkia. Ypatingai tai aktualu vyresnio amžiaus vyrams, kurie turi problemų dėl prostatos, kadangi padidėjusi prostata spaudžia šlapimo takus, pasunkėja šlapimo nutekėjimas, tokių būdu susidaro palankesnės sąlygos susirgti šlapimo pūslės uždegimu.

Šlapimo organų infekcija - terminas, apimantis grupę ligų ir reiškiantis mikroorganizmų sukeltą uždegimą bet kurioje šlapimą išskiriančioje dalyje. Viena dažniausių šlapimo organų infekcijų - cistitas. Tai šlapimo pūslės uždegimas, sukeltas mikroorganizmų ar kitų veiksnių. Dažniausiai cistitą sukelia infekcija, patekusi iš išorės (dažniausiai tai Escherichia coli, enterobakterijos Proteus, Klebsiella bei kt. mikroorganizmai - Enterococcus faecalis, Staphylococcus saprophyticus). Taip pat kartais infekciją sukelia ir virusai. Pasitaiko ir ne mikrobinės kilmės cistitų.

Pagal etiologiją galima cistitą skirti į: bakterinį, virusinį, alerginį, cheminį (sukeltą vaistų).

Kaip susergama cistitu?

Bakterijos į šlapimo pūslę patenka dažniausia per šlaplę. Normali šlapimo pūslė turi turi apsaugos nuo infekcijos būdų. Vienas iš pagrindinių - normalus šlapinimasis, kurio metu į aplinką pašalinamos ir į šlapimo pūslę patekusios bakterijos. Kitas apsaugos būdas - sveika, normali šlapimo takų gleivinė. Ją dengia gleivės, į kurias bakterijos ar virusai „įklimpsta", gleivės atsisluoksniuoja ir kartu su bakterijomis pasišalina su šlapimu. Yra ir kitų, daug sudėtingesnių (imuninių) apsaugos būdų, kurie iki galo nėra dar išaiškinti.

Ar žmogus susirgs šlapimo takų infekcija, priklauso nuo daugelio kitų veiksnių: organizmo būklės, imuniteto susilpnėjimo, gretutinių ligų, peršalimo ir kitų imunitetą slopinančių būklių.

Simptomai

- Pagrindinis ūminio cistito simptomas - dizurija - dažnas ir staigus noras šlapintis, skausmingas šlapinimasis.
- Skausmas pilvo apačioje.
- Gali pakilti temperatūra.
- Gali pakisti šlapimo spalva, jis gali būti su kraujo priemaiša.
- Atsiranda specifinis šlapimo kvapas.
- Cistitas trunka keletą dienų, gydomas antibakteriniais vaistais.

Papildomos priemonės, palengvinančios ligos eiga

Svarbu, susirgus cistitu, gerti daug skysčių (2,5-3 l per dieną), kad sustiprėtų šlapinimasis, ir kad su šlapimu pasišalintų kuo daugiau bakterijų. Labai tinka spanguolių arbata, nes ji rūgština šlapimo takų terpę ir taip blogina sąlygas bakterijoms daugintis. Tinka petražolių, meškauogių, dilgėlių arbata. Petražolė, dilgėlė skatina šlapimo išsiskyrimą, todėl padeda išplauti bakterijas iš šlapimo takų, meškauogės veiklioji medžiaga arbutinas naikina bakterijas.

Esant skausmingam šlapinimuisi, patartina keliolika minučių pasėdėti šiltoje ramunėlių vonelėje.
Sergant šiuo uždegimu reikėtų vengti sūraus, aštraus ir rūgštaus maisto, patartina valgyti daugiau kruopų košių, virtų ir troškintų daržovių.

Patartina vengti kavos, citrusinių vaisių sulčių, gazuotų gėrimų, alkoholio.

Sergant ypatingai griežtai reikia laikytis asmens higienos taisyklių, kasdien švariai nusiplauti išorinius lytinius organus ir išangę, vengti juos dirginančių higienos priemonių, kontraceptikų.

Profilaktika

Norint išvengti šios nemalonios ligos, būtina pasirūpinti profilaktikai savo šlapimo pūsle, bendra organizmo būkle, stiprinti imunitetą.

Šaltuoju metų sezonu metu stenkitės nesušalti kojų, o jei jau taip įvyko, grįžę namo pamerkite kojas į šiltą vonia, įlašinkit kelis lašus kadagio uogų ekstrakto.

Mūvėkite šiltesniais, laisvesniais natūralių pluoštų apatiniais drabužiais, kadangi sintetiniai drabužiai yra tinkamesnė terpė bakterijos daugintis.

Būtina reguliariai šlapintis.

Skysčių būtina pakankamai gerti ne tik jau susirgus, bet ir profilaktiškai. Patartina per dieną išgerti ne mažiau 2 litrų skysčių, geriausia švaraus vandens - tokiu būdu iš šlapimo takų pašalinamos bakterijos.

Profilaktiškai ir gydomaisiais tikslais per dieną rekomenduojama vartoti 300-500 ml spanguolių sulčių. Vietoj to galima gerti ir kapsules su spanguolių sulčių ekstraktu. Panašų poveikį į spanguolių turi mėlynės ir bruknės.

Moterims, besiskundžiančioms dažnais šlapimo takų uždegimais, rekomenduojama lytinių santykių metu naudoti lubrikantą.

Svarbu rūpintis tarpvietės higiena ir nepamiršti pasimylėjus pasišlapinti.

Stengtis gyventi sveiką gyvenimo būdą, gerai maitintis, sportuoti, kadangi visi šie veiksniai bendrai stiprina ir organizmą bei imuninę sistemą.

Nerekomenduojama valgyti aštraus maisto, kuris dirgina šlapimo pūslės gleivinę.

Venkit alkoholio ir nerūkykite.

Būtina tik pajutus pirmuosius šlapimo takų infekcijos požymius kreiptis į gydytoją, kuris nustatys diagnozę ir skirs reikalingą gydymą. Vaistus reikia vartoti tiek, kiek paskyrė gydytojas, net jei ir pradėjus gydytis pradedat jaustis gerai. Netinkamai ar nevisaverčiai gydomas arba visiškai negydomas šlapimo pūslės uždegimas gali komplikuotis ir turėti įvairių pasekmių (lėtinis šlapimo pūslės uždegimas, inkstų ligos, nėštumo komplikacijos, kurios savo ruožtu sukelia kitas ligas).

vitaminai.lt
 
26
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Grožis ir sveikata

Pataria mitybos specialistė V. Kurpienė: nerandu laiko sau, apaugau lašiniais, nes kiti svarbesni už mane (11)

2014 balandžio mėn. 25 d. 09:19
„Rašau, gal galėsit padėt man, nes pati sau jau negaliu padėti... Man 40 metų, vaikai jau paaugę, bet aš vis nesurandu laiko sau. Labai rūpinuosi kitais, o sau pačiai laiko nelieka. Be to, esu labai jautri, tai užsiauginau neblogą lašinių sluoksnį“,- rašo DELFI skaitytoja. Jai pataria sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė.

Kamieninės ląstelės: ar saugoti?

2014 balandžio mėn. 25 d. 08:00
Esu dviejų vaikų mama ir dabar laukiuosi trečio. Neseniai pirkdama vaikui drabužėlius gavau lankstinuką apie kamieninių ląstelių saugojimą. Niekada prieš tai nebuvau apie tai girdėjusi, bet pasidomėjusi supratau, kad tai gali būti labai reikalingas dalykas. Ką mano profesionalai apie šį procesą? Ar verta tai daryti dėl vaiko ateities ir kokioms ligoms gydyti gali būti panaudotos kamieninės ląstelės? (Vilija, 36 metai)

„Judam kartu“ pataria: kaip sportuoti pradedantiems ir pažengusiems

2014 balandžio mėn. 25 d. 00:01
Sportiniai krūviai skirstomi labai įvairiai. Pagal fizinio aktyvumo rūšį sportuojantys žmonės renkasi tai, kas jiems atrodo tinkamiausia. Turintys tikslą sustangrinti raumenis ar užsiauginti raumeninės masės renkasi fitneso ar kūno dizaino treniruotes. Trenerės Dalios Vengrytės patarimai.

Akių grožis: kaip kovoti su pirmosiomis raukšlėmis (11)

2014 balandžio mėn. 24 d. 00:01
Žvilgsnio galia aprašyta žymiausių pasaulio rašytojų, apdainuota garsiausių muzikantų ir įamžinta talentingiausių dailininkų. Didžiausi romantikai beatodairiškai tiki meile iš pirmojo žvilgsnio, o psichologai sako, kad akyse atsispindi ne tik žmogaus nuotaika, bet ir visas gyvenimas.

Artėja masinis šiaurietiškojo ėjimo žygis (8)

2014 balandžio mėn. 23 d. 11:54
Artėja masinis šiaurietiškojo ėjimo žygis
Organizatorių nuotr.
Gegužės 10 dieną sostinėje vyksiantis masinis šiaurietiškojo ėjimo žygis visus suvienys bendram tikslui – sveikatos labui, skatinti fizinį aktyvumą, puoselėti šiaurietiškojo ėjimo kultūrą, būti atviriems ir vieningiems.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.