Tad dietologai pataria tik viena – atidžiai rinktis. Ir primena, kad namuose gamintas maistas praktiškai visuomet sveikiausias.

Rengiama tvarka

Vis kalbama apie tai, kad būtų naudinga restoranų ar kavinių valgiaraščiuose nurodyti ir patiekalų kalorijų skaičių. Deja, atsipalaiduoti itin griežtai mitybą kontroliuojantiesiems viešojo maitinimo įstaigose nevalia. Tenka gerai apsvarstyti, o kartais net gerai išsiklausinėti, pavyzdžiui, iš ko pagamintas padažas, koks faršas naudotas maltinukui ir t.t. Panašių problemų turi ir alergiški vieniems ar kitiems maisto produktams asmenys.

Sveikatos apsaugos ministerija jau kurį laiką rengia tvarką, pagal kurią kavinės ir restoranai privalės informuoti klientus apie patiekaluose esančias alergizuojančias medžiagas.

Nuomonės, kaip tai padaryti, gerokai skiriasi, bet pačią naujovę specialistai vertina teigiamai. Pagal ją viešojo maitinimo įstaigoms privaloma nurodyti maisto patiekaluose esančias alergiją ar maisto netoleravimą sukeliančias medžiagas, bet dėl informacijos pateikimo būdo gali nuspręsti pačios Europos Sąjungos valstybės.

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos bei Lietuvos restoranų vyriausiųjų virėjų ir konditerininkų asociacijos atstovai siūlo, kad viešojo maitinimo įstaigų meniu matomoje vietoje būtų pateiktas užrašas: „Jei esate alergiškas, informuokite mus.“

Tačiau ko gero daugelis esate susidūrę su situacija, kad padavėjas neišmano visų patiekalų sudėties. Tuomet viskas priklauso tik nuo jo sąžinės – patingės ir improvizuos atsakydamas į klausimą ar iš tiesų keliaus pasiklausti virtuvės šefo. Iš padavėjų gi yra tekę girdėti, kad ypač tinkliniuose restoranuose dėl tokių klausimų virtuvės darbuotojai tik juokiasi ir atsakinėja ironiškai arba padavėjas yra net išujamas iš virtuvės – nėra gi laiko į nesąmoningus klausimus atsakinėti, darbo ir taip daug.

Jei patiekalas nekokybiškas

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistai primena, kad kilus pagrįstiems įtarimams, jog patiekalas yra nesaugus ar nekokybiškas, arba neatitinka valgiaraštyje pateiktos informacijos, vartotojai visų pirma pretenzijas turėtų išsakyti įmonės personalui ir reikalauti, kad patiekalas būtų pakeistas į tokį pat tinkamos kokybės.

Jei už patiekalą sumokėta prieš jį pateikiant, grąžinti patiekalą pardavėjui ir reikalauti grąžinti sumokėtus pinigus. Todėl visuomet pravartu išsaugoti pirkimo čekį ir pasistengti patiekalą grąžinti kaip įmanoma greičiau.

Tačiau jeigu viešojo maitinimo įmonė nevykdo aukščiau nurodytų reikalavimų, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą visą parą veikiančia nemokama telefono linija 8 800 40 403 arba užpildyti elektroninę skundo formą – anketą.

Komentaras:

Gydytoja dietologė Žana Antonova:

- Kiekviena kavinė ar restoranas turi savitą maisto gaminimo receptūrą. Tad sveikai besimaitinantis žmogus pats turi atidžiai rinktis. Viešojo maitinimo įstaigų valgiaraščiuose esama įvairių patiekalų, ne būtinai atitinkančių sveikos mitybos principus. Kavinės jais vadovautis neprivalo. Nors iš tiesų galima rasti labai sveikus patiekalus ruošiančių įstaigų, tik, kaip minėjau, reikia atidžiai ieškoti, rinktis.

Net ir dešrainis ar mėsainis gali būti tinkamai paruoštas ir pakankamai sveikas. Viskas priklauso nuo sudėties ir ruošimo technologijos. Pavyzdžiui, baltų miltų mėsainio bandelė yra menkesnės maistinės vertės nei iš pilno grūdo, su įvairiomis sėklomis.