Kodėl tiek daug sveikos mitybos rekomendacijų, o retas jų laikosi?

 (10)
Sveika mityba – viena aktualiausių bei labiausiai plėtojamų temų ir ypatingai artėjant lapkričio 8 d., kai minima Europos sveikos mitybos diena. Šią dieną skatinama atkreipti dėmesį į mitybą, nuo kurios priklauso ne tik gera savijauta, bet ir sveikata. Tačiau net ir daug žinodami, domėdamiesi, žmonės nesilaiko sveikos subalansuotos mitybos principų, o tam yra keletas priežasčių.
Kodėl tiek daug sveikos mitybos rekomendacijų, o retas jų laikosi?
© Shutterstock nuotr.

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) įvardina mitybą kaip vieną iš lemiamų sveikatos veiksnių ir nuolat atnaujina sveikos mitybos rekomendacijas, viešina naujausius mokslinius tyrimus šioje srityje. Nors visuomenė ir domisi tuo, deja, pokyčiai nevyksta ir toliau vartojamas „greitas”, riebus, daug cukraus ir druskos bei mažai skaidulinių medžiagų turintis maistas. Aktualia problema tampa iš dalies hidrintų ir visiškai hidrintų riebalų vartojimas, vyraujantis nesaikingumas, neatsižvelgimas į maisto produktų įvairovę ir subalansuotą mitybą.

Mityba - emociškai jautri tema Lietuvoje

Visuomenėje kalbėti apie mitybą nėra priimtina, kiekvienas turi savo nuomonę ir įsitikinimus. Tai tarsi politinė tema, palietus ją, dažnai kyla nesusipratimų. Lietuvoje nėra įprasta teirautis apie planuojamą valgyti patiekalą ar perkamą maisto produktą. Ar patiekale nėra pieno produktų, kokie riebalai, kiek druskos, cukraus, dažnai paklausus, padavėjai nustemba, o paprašius salotų padažą patiekti atskirai – lieka nepatenkinti. Taip pat lietuviai dar nemoka mėgautis maistu ir nėra susiformavusi valgymo kultūra, valgymui neskiriama laiko.

Dažnas pilietis, kuris domisi „sveika mityba”, suvalgęs, pavyzdžiui, „greito maisto“ restorane riebaluose keptų bulvyčių su daug druskos, jaučia kaltės jausmą, kai, pavyzdžiui, Prancūzijos ar Italijos piliečiai pasakytų: „Buvo puiki šventė”. Mes kartais per daug susirūpinę tuo, ką darome ir nepastebime, ką darome dažnai: linkstama prie vienos pusės kraštutinumų, valgomos vien daržovės, o į kitą maistą nekreipiamas dėmesys. Tampa svarbu būti sočiam.

Šiuolaikinis žmogus kuria naujas technologijas, tačiau iki galo nesuvokia, ką ir kaip valgyti bei kiek to maisto suvalgyti? Žmogui vis sunkiau susiorientuoti maisto produktų rinkoje, kur spekuliuojama „sveiko maisto” sąvokomis ir daugelis pasimetę: gal valgyti ekologiškus maisto produktus, gal būti žaliavalgiu, vegetaru ar veganu, o gal rinktis produktus, be konservantų, arba nevartoti glitimo turinčių produktų.

„Atlikus socialinės atsakomybės projekte „Sveikatai palankūs” dalyvaujančių ugdymo įstaigų tėvelių apklausą rezultatai nustebino: du trečdaliai apklaustųjų įvardina sveiką mitybą, pirma, kaip ekologiškų maisto produktų vartojimą, antra, didesnį vaisių ir daržovių vartojimą“, - rezultatus pateikė VšĮ „Tikra mityba“ direktorė Danguolė Gasparavičienė.

Suvokiant sveiką mitybą egzistuoja daugybė mitų.

„Vienas tokių - ekologiškų maisto produktų sutapatinimas su sveikata, kadangi retas, kuris žino – kas iš tikrųjų gali būti vadinama ekologišku produktu. Juk galima gerti net gi ekologišką degtinę, užsikąsti ekologiška rūkyta dešra, ar tai sveikatai palanku?! Arba išsirenkama parduotuvėje, pavyzdžiui, padažai be konservantų, nors juose daug druskos, riebalų ir jie pilami ant pridegusio mėsos kepsnio, kuris suvalgomas greitai ir gerai nesukramčius. Visuomenė turi suprasti, kad svarbu visuma, o ne pavieniai aspektai. Bet norint tai įgyvendinti, turi būti sveikatai palankaus maisto pasirinkimas tiek prekybos centruose, tiek viešojo maitinimo sektoriuje. Jei neturi laiko pasigaminti maisto namuose, turi turėti sveikatai palankias alternatyvas, nes daugelis pietus darbo dienomis valgo kavinėse, o gaminimui namuose perka maisto produktus prekybos centruose. Turime turėti galimybes sveikatai palankų maistą valgyti čia ir dabar”, - teigė sveikatai palankaus maisto technologė Raminta Bogušienė.

Vaikų valgiaraščiai viešojo maitinimo sektoriuje ir inicijuojami pokyčiai

Lietuvos viešojo maitinimo sektoriaus patiekalų pasiūlymai vaikams neramina. Populiarūs vaikų žaidimų kambariai, restoranai, kavinės, užkandinės, kurios turi atskirus valgiaraščius vaikams, siūlo mažai biologiškai vertingus patiekalus: „gruzdintos bulvytės“, „mėsainiukas“, „kalakutienos iešmelis“, „pica“, „linksmieji blyneliai“. Šie patiekalai galimai sveikatai nepalankūs dėl tokių aspektų: daug cukraus, druskos ir riebalų, mažai mineralinių medžiagų ir vitaminų, mažai daržovių, žalumynų, vaisių, skaidulinių medžiagų, su maisto priedais, galimai nekokybiški riebalai. Taip pat negaminami „tausojantys patiekalai”, maistas ruošiamas nešviežiai, naudojant pusgaminius.

„Teigiame, kad tokia patiekalų sudėtis mažai kuo skiriasi nuo greito maisto restoranų. Būtų puiku, jei tokiais patiekalais mėgautųsi mūsų vaikai tik švenčių proga, kurios būtų gerokai retesnės nei kasdienybė, nes būtent ji formuoja jaunosios kartos valgymo kultūrą”, - teigė Danguolė Gasparavičienė.

Anot eksperčių, visi turime prisiimti atsakomybę už susidariusią situaciją viešojo maitinimo sektoriuje ir maisto pramonėje, kaip ekonomistai pasakytų, nėra pasiūlos be paklausos. Pagal eksperčių atliktos apklausos duomenis, didžioji dalis tėvelių nurodo, kad jų vaikai pirmenybę teikia bulvytėms, miltų gaminiams, saldainiams, sūreliams, bandelėms, dešrelėms, manų košei, geria saldžius gėrimus ir pan. „Valgyti vaisių ir daržovių, viso grūdo košių, vandens, pasak tėvų, vaikai renkasi retai. Mes siekiame, kad vaikai būtų ne tik sotūs, valgytų skanų maistą, bet turime tikslą išmokyti juos mėgautis sveikatai palankiu maistu ir formuoti jų valgymo kultūrą”, - nurodė VšĮ „Tikra mityba“ ekspertė Raminta Bogušienė.

Lietuvos maisto pramonės aktyviai gamina sveikatai palankius maisto produktus

„Jei gaminami sveikos mitybos principus atitinkantys maisto produktai ir patiekalai, tai vartotojas turi tokius patiekalus atpažinti. Juk ne visi turime būti maisto ekspertais. Mes sukūrėme „Sveikos mitybos standartą”, kurio tikslas inicijuoti pokyčius viešojo maitinimo sektoriuje, maisto pramonėje, kad atsirastų daugiau sveikatai palankių produktų bei patiekalų ir vartotojui būtų paprasta juos atpažinti. Siekdami šio tikslo sukūrėme ne tik sveikos mitybos kriterijų rinkinį, bet ir atpažinimo ženklą vartotojams – „Sveikos mitybos standartas”.

VšĮ „Tikra mityba“ tikslas – siekti sveikos mitybos žinių suvienodinimo namuose ir ugdymo įstaigose, partnerystės ir bendradarbiavimo tarp visų suinteresuotų šalių, lemiančių vaikų ir visos šeimos mitybą. Tai užtikrintų teisingą jaunosios kartos sąmoningumo ugdymą ir skatintų viešojo maitinimo sektoriaus pokyčius sudarant valgiaraščius pagal sveikos mitybos principus. Svarbu auginti ne tik viešojo maitinimo personalo maisto gaminimo sąmoningumą, kad būtų laikomasi privalomųjų maisto saugos ir kokybės reikalavimų, bet ir ruošti sveikatai palankius patiekalus, siūlyti subalansuotus valgiaraščius ir gaminti su meile.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Prieš prakaito kvapą – alūno akmuo

Teigiama, kad kalio alūno druska – pati natūraliausia gamtoje susiformavusi higienos priemonė. Jos pagrindu pagaminti dezodorantai ir antiperspirantai gali tapti daug sveikesniu įprastų prakaitavimą mažinančių priemonių pakaitalu.

Nuleiskite garą: Tae bo treniruotė (3)

„Judam kartu“ ir grupinių užsiėmimų instruktorė Viktorija Juknevičienė klausia: „Ar karštą vasaros dieną, norite išleisti garą?“.

Po maudynių ir lytinių santykių užklumpanti liga: kaip apsisaugoti? (29)

Atlikti tyrimai rodo, kad vasarą itin padaugėja šlapimo takų infekcijų. O jeigu šie negalavimai užklumpa atostogų metu – gali sužlugti visi kruopščiai puoselėti planai, tenka skubiai ieškoti vaistų ir gydytis.

Morkų nauda sveikatai: saugo nuo kai kurių organų vėžio ir insulto (11)

Naudingiausi sveikatai yra morkų sudėtyje esantys beta karotinas ir skaidulos. Be to, ši šakninė daržovė – puikus antioksidantų šaltinis.

Didžiausi gražios figūros priešai vasarą: kaip juos įveikti?

Viliojantis ant žarijų kepamos mėsos aromatas, alkį malšinantys užkandžiai, gazuoti gaivieji gėrimai su ledukais ir malonus drybsojimas saulės atokaitoje – taip atrodo mūsų iškylos gamtoje.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.