Kas lemia dietos sėkmę?

 (45)
Žmonija vis dar pralaimi kovą su nutukimu. Ir tai ne šiaip metafora, bet karti tikrovė, tiesiogine prasme apsunkinanti daugybės žmonių gyvenimus, įtakojanti įvairius fizinio kūno susirgimus ir ankstinanti mirtį. Ne be reikalo sakoma, kad trys papildomi kūno kilogramai iš žmogaus gyvenimo atima dvejus metus.
© Shutterstock nuotr.

Šiai problemai spręsti šiuo metu siūlomi trys pagrindiniai svorio metimo būdai: 1/ dietų laikymasis, 2/ fizinio krūvio didinimas, 3/ medžiagų apykaitą reguliuojančių preparatų vartojimas. Yra ir daugiau būdų, tačiau jie mažiau paplitę.

Kodėl nepadeda dietos, tarp kurių yra ne tik veiksmingų lieknėjimo atžvilgiu, bet padedančių atstatyti pašlijusią sveikatą? Atsakymas paprastas – užburtas dietų ratas, besisukantis pasikartojančiu režimu. Viskas prasideda nuo noro sulieknėti. Tada žmogus pradeda laikytis dietos.

Natūralu, kad kūno svoris ima mažėti. Ilgainiui prarandama savikontrolė ir grįžtama prie įprasto maitinimosi. Tada kūnas ne tik spėriai susigrąžina buvusį svorio rodiklį, bet ir prideda papildomų kilogramų atsargai. Yra paskaičiuota, kad kiekviena dieta vidutiniškai priaugina po 3-4 kilogramus. Ypatingai „veiksmingos“ dietos prideda 10 ir daugiau kilogramų.

Kodėl mažai padeda ar nepadeda fizinio aktyvumo didinimas? Šiame kovos su nutukimu lauke laukia nauji išbandymai. Turintiems didelį antsvorį žmonėms sportuoti nėra malonu. O tuos, kurie vis tik pasiryžta daugiau judėti, įsuka užburtas fitnesų ratas. Tikriausiai pažįstate ne vieną aktyvią sporto klubų lankytoją, kuri ir po penkerių sportavimo metų sėkmingai tebenešioja „barankas“ ant juosmens ir „bulkas“ ant sėdmenų.

Bėda tame, kad po užsiėmimų fizine veikla padidėja apetitas. Ir jei sportuojantis žmogus nekeičia maitinimosi įpročių, po sočios vakarienės jis paprastai gauna daugiau kalorijų, nei jų sudegino kilnodamas svarsčius ar važiuodamas dviračiu. Tokiu būdu jo raumenys pasislepia riebalų kailiniuose. Dėl padidėjusio svorio žmogus paprastai teisinasi, kad raumenys sveria daugiau nei lašiniai. Mitas! Raumenų ir lašinių svorio skirtumas yra nežymus.

Svoriui mažinti yra naudojamos ir medžiagų apykaitą reguliuojančios medžiagos arbatų, maisto papildų pavidalu. Paprastai tai būna laisvinantieji preparatai, kurių efektyvumas grįstas vandens iš kūno išvarymu. Toks lieknėjimo būdas nėra natūralus.

Kokia išeitis? Liekno, sveiko ir gražaus kūno paslaptis laikosi ant trijų banginių: tinkamo maitinimosi, saikingo fizinio aktyvumo ir psichologinių problemų, neleidžiančių sulieknėti, likvidavimo. Visos sąlygos yra vienodai svarbios. Informacijos apie sveikos mitybos principus bei kūno fizinio lavinimo sistemas yra nemažai, todėl apsistosiu ties psichologiniais lieknėjimo trukdžiais.

Psichologijoje yra išskiriamos septynios priežastys, dėl kurių žmonės negali susitvarkyti su iškilusiomis problemomis. Išspręsti lieknėjimo uždavinį neleidžia tie patys trukdžiai:

1. Antrinės naudos

Kokia gali būti storumo nauda? Valgymas yra vienas iš gyvenimo malonumų. Tokiu būdu kompensuojamas gyvenimo džiaugsmo trūkumas. Storumas gali būti ir pasiteisinimu sėdėjimui namuose ir nieko nedarymui, nes yra pavojinga bendrauti su žmonėmis.

2. Psichikos dalių konfliktas

Tikriausiai jums pažįstama situacija, kai iš vienos pusės norite sulieknėti, o iš kitos pusės sunku atsisakyti kaloringų skanumynų. Taip pasireiškia vidinis dalių konfliktas, kurį ilgainiui laimi besipriešinanti lieknėjimui dalis.

3. Reikšmingų asmenų programavimas

Svarbiausias vaidmuo maitinimosi įpročių ir įsitikinimų formavime tenka tėvams. Prisiminkim kad ir raginimus suvalgyti dar vieną šaukštą „Už mamą!“, „Už tėtį!“, „Už močiutę!“...

4. Ankstyvosios vaikystės psichotraumos

Šios psichotraumos yra susijusios su ankstyvuoju vaikystės laikotarpiu nuo gimimo iki pusantrų metų, todėl paprastai jų neprisimename. Tam galėjo pasitarnauti ir vaikučio maitinimas „pagal Spoką“, laikantis griežto režimo. Tarp maitinimų mažylis pajaučia didelį alkį, kurį jo pasąmonė apibendrina kaip bazinį įsitikinimą, kad šiame pasaulyje gyventi yra nesaugu, ir todėl maisto atsargas reikia kaupti. Ir kaupia lašinių pavidalu.

5. Įsitikinimų sistema

Efektyviai sulieknėti gali trukdyti įsitikinimai, tokie kaip „lieknėti yra sunku“, „visi Jonaičiai yra apkūnūs ir čia nieko nepadarysi“, „su amžiumi kūno svoris turi didėti“, „vyras ne šuo, ant kaulų nepuola“, ar net priešingas „jei būsiu liekna, tai vyrai manimi naudosis“ ir daugelis kitų. Pasąmonė šiuos įsitikinimus priima kaip programas veikimui, todėl sėkmingai realizuoja tai, kas sakoma ar galvojama.

6. Identifikacija su etalonu

Pirmaisiais ir reikšmingiausiais pavyzdžiais, kokiais reikia būti, dažniausiai tampa tėvai. Vyresniems žmonėms darosi vis sunkiau rasti sau tinkamų etalonų.

7. Savęs baudimas

Savęs baudimas storumu paprastai būna nesąmoningas.

Kaip matome, lieknėjimo trukdžių yra nemažai, tačiau ne visi kartu, o tik keli iš jų būna aktualūs vienam žmogui. Šiuolaikinė psichoterapija gali padėti ir padeda sėkmingai spręsti psichologines problemas.

Tačiau ir net ne psichologinės priežastys yra pagrindinė kliūtis, neleidžianti pasiekti norimą svorį ir tokiu jį išlaikyti iki gilios senatvės. Be aiškaus suvokimo, netgi praregėjimo (!), kad nutukimas yra didelė bėda, trumpinanti gyvenimą ir bloginanti jo kokybę, be didelio noro palikti ankstesnį gyvenimą ir tapti lieknu, sveikesniu, gražesniu ir laimingesniu žmogumi, lieknėjimo procesas iš vietos nepajudės. Reikia norėti taip, kad galėtum. Ir tada padės visos protingai naudojamos priemonės.

www.neurokodas.lt

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Mūsų protėviai miegojo kitaip. Ir buvo žymiai sveikesni

Sunku tuo patikėti, bet istorikai ir mokslininkai linkę manyti, jog šiuolaikinis žmogus miega visiškai ne taip, kaip protėviai senovėje. Gamta užprogramavo visiškai kitą miego režimą. Prasidėjus mokslinei techninei pažangai, žmogus nutarė pats tvarkytis savo laiką.

Ruošiamės bėgimo varžyboms: 3 pagrindiniai bėgimo tipai (2)

Kaip pasiruošti bėgimo varžyboms? Tiesiog bėgti ir tiek? Pradžioje kelis kilometrus, vėliau dešimt, dar vėliau kelias dešimtis… Pasirodo ruošiantis ilgų distancijų varžyboms net ir bėgti galima (ir reikia) skirtingai.

Pasitikrinkite, ko trūksta jūsų organizmui (19)

Atsižvelgiant į tai, ką valgote dažniausiai, galima nesunkiai pasakyti, ko trūksta jūsų organizmui.

Sužinoję apie agurkų naudą, norėsite juos valgyti kasdien (30)

Agurkai – puiki vasaros daržovė. Jie lengvai auga, jų yra įvairių rūšių, įvairių formų. Agurkuose mažai kalorijų, be to, jie ne tik aprūpina organizmą vandeniu ir elektrolitais, bet ir daugeliu vitaminų.

A. Pauliukevičius paaiškino, kodėl lieknėjantiems svarbu valgyti kas tris valandas (141)

Ne paslaptis, kad nuo sveikatos priklauso darbingumas, o su juo ir profesinė sėkmė, emocinė sveikata ir net asmeninė laimė. O sveikata, pasak kultūristo, trenerio ir rašytojo Andriaus Pauliukevičiaus, labiausiai priklauso nuo mitybos.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.