Kaip kovoti su lėtiniu vidurių užkietėjimu

 (38)
Gauname skaitytojų laiškų, kuriuose klausiama, kaip išspręsti lėtinio vidurių užkietėjimo problemą. Apie tai pasakoja gydytoja dietologė Eglė Kliukaitė.
Problemos
Problemos
© Shutterstock nuotr.

Lėtinis vidurių užkietėjimas – itin paplitusi ir aktuali problema visuomenėje, kuri dažniau pasireiškia moterims nei vyrams. Įvairių šaltinių duomenimis, iki 20 proc. gyventojų patiria lėtinį vidurių užkietėjimą. Ši problema tampa dar aktualesnė vyresniame amžiuje – tai patiria net 2/3 vyresnių kaip 70 metų amžiaus žmonių. Apie 80 % asmenų, vartojančių vaistus gretimoms ligoms gydyti, vidurių užkietėjimą patiria dažniau.

Dažniausiai vartojami vaistai, sukeliantys vidurių užkietėjimą:

• geležies preparatai;
• nuolat vartojami analgetikai (morfinas, kodeinas, metadonas);
• virškinamąją sistemą veikiantys vaistai (mažinantys skrandžio sulčių rūgštingumą – antacidiniai, kurių sudėtyje yra aliuminio hidroksido ar kalcio karbonato);
• antidepresantai (amitriptilinas, citalopramas, fluoksetinas, imipraminas);
• nesteroidiniai preparatai nuo uždegimo (ibuprofenas, naproksenas);
• antihipertenziniai vaistai (AKF inhibitoriai);
• vaistai nuo Parkinsono ligos (biperidinas, bromokriptinas);
• vaistai nuo epilepsijos (topiramatas, etosuksimidas) ir kt.

Vidurių užkietėjimas – patologinė būklė, kuriai gali būti būdingi bent du kriterijai (Rome III) trunkantys ilgiau nei 3 mėn. per pastaruosius 6 mėn:

• stanginimasis*;
• kietos ar sausos išmatos*;
• nevisiško išsituštinimo jausmas*;
• anorektalinės obstrukcijos/blokados jutimas*;
• pagalba rankomis palengvinant tuštinimąsi*;
• tuštinimasis < 3 kartai per savaitę.
* ≥ 25% tuštinimųsi.

Galimos priežastys

Lėtinis vidurių užkietėjimas atsiranda dėl daugelio priežasčių, kai sutrinka virškinamojo trakto motorika, ir diagnozuojamas pirmiausia atmetus galimas organines vidurių užkietėjimo priežastis:

• endokrininės ir medžiagų apykaitos ligos (cukrinis diabetas, hiperparatiroidizmas, hipotiroidizmas, hiperkalcemija, uremija);
• virškinimo trakto ligos (skrandžio ir dvylikapirštės opaligė, lėtinis pankreatitas, disbakteriozė, dirgliosios žarnos sindromas, storosios žarnos navikai);
• neurologinės ligos (insultas, Parkinsono liga, nugaros smegenų navikai, išsėtinė sklerozė);
• depresija;
• išeinamosios angos ligos (išangės įtrūkimai, hemorojus, paraproktitas), lydimos išreikšto skausmo ir trukdančios žarnyno ištuštinimui.

Apie 90 proc. visų vidurių užkietėjimo atvejų organinė priežastis nenustatoma.

Būtina nedelsiant kreiptis į gydytoją, jei staiga atsiranda nepaaiškinamas vidurių užkietėjimas (toliau išvardinti požymiai), tuštinimosi įpročių pasikeitimas, nes tai gali būti rimtos ligos signalas:

• tuštinimasis vyksta daugiau nei 3 dienas (nepaisant gyvenimo būdo, mitybos korekcijos);
• intensyvūs pilvo skausmai;
• kraujas išmatose;
• vidurių užkietėjimo epizodai kaitaliojasi su viduriavimu;
• tiesiosios žarnos skausmas;
• plonos, į pieštuką panašios išmatos;
• nepaaiškinamas svorio kritimas.

Laimei, vidurių užkietėjimas daugeliu atvejų yra laikina problema. Paprasti kasdieniniai gyvenimo būdo pokyčiai tokie kaip didesnis fizinis aktyvumas, pakankamas skysčių vartojimas ir mityba, praturtinta ląsteliena, padeda ilgainiui išvengti vidurių užkietėjimo.

Rekomendacijos

Padidinkite maistinių skaidulų kiekį iki 25–30 g per dieną (didinkite palaipsniui, nes per staigiai padidintas skaidulinių medžiagų kiekis mityboje gali sukelti pilvo pūtimą). Pagrindiniai maisto šaltiniai, su kuriais gaunamos skaidulinės medžiagos, yra vaisiai, daržovės, grūdai ir jų produktai.

• Įtraukite į savo racioną avižų sėlenų, linų sėklų, kuriomis galite pagardinti sausus pusryčius, duonos gaminius, jogurtus.

• Valgykite daug šviežių/troškintų daržovių ir vaisių su odele (jei nevargina pilvo pūtimas). Tinka morkos, moliūgas, bulvės (ypač virtos su lupenomis), artišokai, Briuselio, žiediniai kopūstai, baklažanai, cukinijos, pastarnokai, pomidorai, agurkai – 400–500 g per dieną (2/3 šio kiekio turėtų būti šviežios daržovės).

Suvalgykite apie 300 g per dieną įvairių šviežių vaisių (pvz.: obuolių, persikų, apelsinų).

• Kasdien valgykite džiovintų vaisių (pvz.: slyvų, razinų), tai padės sureguliuoti žarnyno veiklą. Rinkitės rupaus malimo miltų juoda duoną vakarykščio kepimo (praturtintą sėlenomis, saulėgrąžomis, neskaldytais grūdais), įvairias košes (pvz.: avižų dribsnių, avižų dribsnių su sėlenomis, grikių, kviečių, rudųjų ryžių), įvairius makaronų patiekalus, javainius.

Valgykite reguliariai 4–5 kartus per dieną. Patiekalus virkite, troškinkite.

Užtikrinkite pakankamą skysčių balansą. Negazuoto vandens išgerkite ne mažiau kaip 1,5–2 l per parą (juoda, žalia arbata bei kava neįtraukiama į skysčių balansą). Ribokite kofeino turinčius gėrimus, kurie mažina skysčių kiekį organizme.

Reguliariai mankštinkitės. Fizinė veikla (priimtinausia jos forma) atliekama reguliariai, pvz., vaikščiojimas, plaukimas ar važiavimas dviračiu stimuliuoja žarnyno veiklą, stiprina pilvo preso raumenis. Rekomenduojamas fizinis aktyvumas per savaitę bent 150 min. trukmės.

Formuokite teisingus tuštinimosi įpročius. Atkreipkite dėmesį į gamtos raginimą ir neatidėliokite noro tuštintis. Kuo ilgiau jūs atidėliosite, tuo daugiau vandens bus absorbuojama iš žarnų turinio ir taip skatinamas vidurių užkietėjimas.

Pasitelkite į pagalbą vidurius laisvinančius preparatus. Kartais būna atvejų, kai turime į pagalbą pasitelkti papildomų priemonių ypač, jei anksčiau minėti patarimai nėra pakankamai veiksmingi, tada vertėtų paskirti laisvinamuosius preparatus. Kadangi minėtų preparatų pasiūla ypač didelė, todėl juos vartoti reikėtų tik pasitarus su gydančiu gydytoju.

Venkite mažai skaidulų turinčio, per daug riebaus ir saldaus, kepto, rūkyto, sūdyto maisto: sausainių, biskvitų, bandelių, pyragų, gazuotų produktų, cukraus, saldumynų, riebių pieno bei mėsos produktų.

Žurnalas „Sveikatos langas“
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Grožis ir sveikata

Dailios kūno linijos ir be sporto salės: sužinokite kaip! (12)

Nėra laiko sportuoti? Kūno rengybos specialistė Lucile Woodward įsitikinusi, kad pasirūpinti savo kūnu galima neatsitraukiant nuo įprastų reikalų. Štai keletas patarimų, kuriuos ji siūlo prieš dvejus metus pasirodžiusioje savo knygoje „Svajonių figūra: mažos gudrybės“.

Pritrenkiančios ir įkvepiančios sulieknėjusių moterų istorijos (37)

„Kaip atsikratyti nereikalingų kilogramų?“ – klausimas, skambantis ne vienos moters galvoje. Laimė, nemažai jų atrado gražios figūros formulę: reguliarus bėgimas ir subalansuota mityba. Žinoma, tai kainuoja daug valios ir pastangų, bet rezultatas jų vertas. Realūs pavyzdžiai kalba patys už save – moterys numetė dešimtis kilogramų!

PMS: būsena, į kurią galima pažiūrėti kitaip (1)

Tik trys raidės, ir visi žinome, apie ką kalbėsime, apie ką diskutuosime. O aš siūlau kitaip tų trijų raidžių pagalba pažvelgti į moters vidų, kai sunkios gyvenimo permainos meta mums iššūkius, likimas nutaria išmėginti asmenybės stiprumą.

Ypatingos Himalajų druskos galios: valo organizmą, gydo peršalimą, jaunina odą (24)

Vis populiarėjant sveikai gyvensenai, daugeliui žmonių tapo įprasta kasdien ieškoti sveikatai naudingesnių alternatyvų. Himalajų druska — viena populiariausių įprastos druskos alternatyvų, naudojama ne tik maistui gardinti, bet ir grožio, sveikatinimo procedūroms. Kokiomis iš tiesų savybėmis pasižymi ši druska?

Ką daryti, kad dailus vasaros įdegis džiugintų iki rudens? (10)

Vasaros atostogas neretai primena ne tik patirti įspūdžiai, bet ir dailiai įdegęs kūnas. Ir nors norėtume atostogų įdegiu puikuotis iki pat vėlyvo rudens, kartais šis išblunka vos per kelias savaites.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.