Kaip kovoti su emociniu valgymu?

 (3)
Emocinis valgymas – tai didelio maisto kiekio suvartojimas, dėl kurio kaltas ne fiziologinis alkis, bet jausmai. Tokiais atvejais dažniausiai norisi riebaus, saldaus, nesveiko maisto. Ekspertai mano, kad 75 proc. persivalgymų sukelia emocijos.
Kaip kovoti su emociniu valgymu?
© Shutterstock nuotr.

Daugelis mūsų laikui bėgant sužinome, kad maistas gali padėti nusiraminti, bent jau trumpam. Tad jį ir prisimename, kai norime susidoroti su emocinėmis problemomis.

Persivalgymą ir nepageidaujamą svorio augimą gali sukelti depresija, nuobodulys, vienišumas, pyktis, nerimas, nepasitenkinimas, stresas, problemos su antrąja puse, savigarbos trūkumas. Valgymas tampa įpročiu, kuris trukdo mokytis efektyvių problemų sprendimo būdų.

Tad jei nenorime persivalgyti ir priaugti svorio, turime išsiaiškinti, kas išprovokuoja emocinį valgymą.

Kas sukelia emocinį alkį?

Jį sukelia emocijos ir situacijos, kurias galima suskirstyti į 5 pagrindines grupes:

* Socialinis valgymas. Tai valgymas kartu su kitais žmonėmis. Persivalgymą gali išprovokuoti raginimai valgyti, nenorėjimas išsiskirti iš kitų, barniai prie pietų stalo, jausmas, kad esame nelygiaverčiai.

* Emocijos. Mes valgome, nes nuobodžiaujame, esame apimti streso, jaučiame įtampą, nerimą, esame kamuojami depresijos, jaučiamės vieniši. Maistas padeda “užpildyti tuštumą”.

* Situacijos. Valgome, nes turime galimybę tai daryti. Pavyzdžiui, einame pro kepyklėlę ir užsukame “ko nors skanaus”. Valgymas gali būti siejamas ir su tam tikra veikla, pavyzdžiui, kai kurie žmonės mėgsta kramsnoti žūrėdami televizorių, kino teatre, sporto renginyje.

* Neigiamas savęs vertinimas. Valgome, nes esame blogos nuomonės apie save. Pavyzdžiui, baudžiame save už storumą, valios neturėjimą.

* Psichologija. Valgome dėl tam tikrų fiziologinių priežasčių, pavyzdžiui, didelio akio, kuris kilo praleidus pusryčius ar pietus, bandydami atsikratyti galvos ar kito skausmo.

Norėdami išsiaiškinti, kokie veiksniai išprovokuoja jūsų persivalgymą, pradėkite užsirašinėti, ką ir kada valgote, kokias emocijas jaučiate, ką galvojate. Netrukus suprasite, kokios yra pagrindinės jūsų emocinio valgymo priežastys.

Kaip išsivaduoti iš užburto rato?

Emocinį valgymą sukeliančių veiksnių nustatymas yra pirmasis žingsnis siekiant atsikratyti emocinio valgymo, tačiau vien to nepakaks, kad nustotumėte tai daryti. Valgymas, išprovokuotas tam tikrų emocijų ar situacijų, tikriausiai jau yra tapęs įsisenėjusiu įpročiu. Tad antrasis žingsnis yra pakeisti įpročius ir rasti alternatyvas valgymui.

Kai pajusite, kad vėl užplūdo emocija, kuri verčia valgyti nejaučiant fiziologinio alkio, pabandykite užsiimti kita veikla:

* Paskaitykite gerą knygą ar žurnalą, pasiklausykite muzikos.
* Išeikite pasivaikščioti.
* Giliai pakvėpuokite.
* Paskambinkite draugui.
* Išplaukite indus, išskalbkite drabužius, sutvarkykite kiemą.
* Nuplaukite automobilį.
* Parašykite laišką.
* Užsiimkite bet kokia jums malonia veikla, kol praeis noras valgyti.

Ką daryti, jei dėmesio nukreipimas nepadeda?

Deja, ne visiems pavyksta tiesiog nukreipti dėmesį nuo maisto ir vietoj to užsiimti kita veikla. Efektyviau kovoti su emociniais stresais jums gali padėti:

* Atsipalaidavimo pratimai
* Meditacija
* Individuali ar grupinė terapija.

Šie metodai gali padėti susidoroti su emocinėmis problemomis ir išmokyti jas spręsti efektyvesniais ir sveikesniais būdais. Jei reikia daugiau informacijos, pasikonsultuokite su savo gydytoju.

Siekdami pažaboti emocinį valgymą ir mokydamiesi naujų problemų sprendimo būdų, nepamirškite apdovanoti savęs už pasiekimus. Mes esame linkę kartoti elgesį, už kurį mums buvo atlyginta, todėl apdovanokite save, kai jausitės to nusipelnę. Nusipirkite naują palaidinę, suplanuokite atostogas, nueikite pasidaryti masažo. Apdovanodami save už pergales, padidinsite tikimybę išsiugdyti ir išlaikyti naujus sveikus įpročius.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Agurkų dieta ne tik tirpdys kilogramus, bet ir išvalys organizmą (3)

Su agurkų dieta, įtraukiant į valgiaraštį kuo daugiau agurkų, galima pasiekti puikių rezultatų, tad kol ši daržovė vis dar auga mūsų daržuose, naudokimės. Taip pat agurkus galima naudoti sveikatinimo procedūroms, kai kurioms naminėms kosmetinėms procedūroms ir veido kaukėms, nes agurkai labai palankiai veikia odą.

Modelis S. Burbaitė turi savo grožio paslapčių: verta pasimokyti visiems (16)

Modelis ir grožio tinklaraštininkė Simona Burbaitė yra daugelio merginų grožio etalonas. Pasiteiravome žinomos merginos, kaip ji rūpinasi savo oda, kuri švyti ne tik fotosesijų metu, bet ir kas dieną.

„Velomaratone“ skilo du šalmai, bet galvos - sveikos (2)

„Kiekvienas privalo pasirūpinti savo saugumu. Tėvai privalo rodyti pavyzdį vaikams, treneriai – auklėtiniams. Šalmas saugo galvą ir net gyvybes. Rekomenduoju juo pasirūpinti prieš nugriūnant nuo dviračio, o ne pagalvoti apie tai po fakto“, - sako dviratininkų treneris Vaidas Rimkus.

Motyvacija sportui: jeigu gali Petras - kodėl aš negaliu? (3)

Norite sportuoti, bet po kelių bandymų nusprendžiate, kad tai ne jums?

Treniruotė su lazda pilvo presui (1)

Laikas dailinti pilvo raumenis! Kineziterapeutas Tadas Puzara kviečia atlikti efektyvius pratimus pilvo presui.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.