Kaip kovoti su emociniu valgymu?

 (3)
Emocinis valgymas – tai didelio maisto kiekio suvartojimas, dėl kurio kaltas ne fiziologinis alkis, bet jausmai. Tokiais atvejais dažniausiai norisi riebaus, saldaus, nesveiko maisto. Ekspertai mano, kad 75 proc. persivalgymų sukelia emocijos.
© Shutterstock nuotr.

Daugelis mūsų laikui bėgant sužinome, kad maistas gali padėti nusiraminti, bent jau trumpam. Tad jį ir prisimename, kai norime susidoroti su emocinėmis problemomis.

Persivalgymą ir nepageidaujamą svorio augimą gali sukelti depresija, nuobodulys, vienišumas, pyktis, nerimas, nepasitenkinimas, stresas, problemos su antrąja puse, savigarbos trūkumas. Valgymas tampa įpročiu, kuris trukdo mokytis efektyvių problemų sprendimo būdų.

Tad jei nenorime persivalgyti ir priaugti svorio, turime išsiaiškinti, kas išprovokuoja emocinį valgymą.

Kas sukelia emocinį alkį?

Jį sukelia emocijos ir situacijos, kurias galima suskirstyti į 5 pagrindines grupes:

* Socialinis valgymas. Tai valgymas kartu su kitais žmonėmis. Persivalgymą gali išprovokuoti raginimai valgyti, nenorėjimas išsiskirti iš kitų, barniai prie pietų stalo, jausmas, kad esame nelygiaverčiai.

* Emocijos. Mes valgome, nes nuobodžiaujame, esame apimti streso, jaučiame įtampą, nerimą, esame kamuojami depresijos, jaučiamės vieniši. Maistas padeda “užpildyti tuštumą”.

* Situacijos. Valgome, nes turime galimybę tai daryti. Pavyzdžiui, einame pro kepyklėlę ir užsukame “ko nors skanaus”. Valgymas gali būti siejamas ir su tam tikra veikla, pavyzdžiui, kai kurie žmonės mėgsta kramsnoti žūrėdami televizorių, kino teatre, sporto renginyje.

* Neigiamas savęs vertinimas. Valgome, nes esame blogos nuomonės apie save. Pavyzdžiui, baudžiame save už storumą, valios neturėjimą.

* Psichologija. Valgome dėl tam tikrų fiziologinių priežasčių, pavyzdžiui, didelio akio, kuris kilo praleidus pusryčius ar pietus, bandydami atsikratyti galvos ar kito skausmo.

Norėdami išsiaiškinti, kokie veiksniai išprovokuoja jūsų persivalgymą, pradėkite užsirašinėti, ką ir kada valgote, kokias emocijas jaučiate, ką galvojate. Netrukus suprasite, kokios yra pagrindinės jūsų emocinio valgymo priežastys.

Kaip išsivaduoti iš užburto rato?

Emocinį valgymą sukeliančių veiksnių nustatymas yra pirmasis žingsnis siekiant atsikratyti emocinio valgymo, tačiau vien to nepakaks, kad nustotumėte tai daryti. Valgymas, išprovokuotas tam tikrų emocijų ar situacijų, tikriausiai jau yra tapęs įsisenėjusiu įpročiu. Tad antrasis žingsnis yra pakeisti įpročius ir rasti alternatyvas valgymui.

Kai pajusite, kad vėl užplūdo emocija, kuri verčia valgyti nejaučiant fiziologinio alkio, pabandykite užsiimti kita veikla:

* Paskaitykite gerą knygą ar žurnalą, pasiklausykite muzikos.
* Išeikite pasivaikščioti.
* Giliai pakvėpuokite.
* Paskambinkite draugui.
* Išplaukite indus, išskalbkite drabužius, sutvarkykite kiemą.
* Nuplaukite automobilį.
* Parašykite laišką.
* Užsiimkite bet kokia jums malonia veikla, kol praeis noras valgyti.

Ką daryti, jei dėmesio nukreipimas nepadeda?

Deja, ne visiems pavyksta tiesiog nukreipti dėmesį nuo maisto ir vietoj to užsiimti kita veikla. Efektyviau kovoti su emociniais stresais jums gali padėti:

* Atsipalaidavimo pratimai
* Meditacija
* Individuali ar grupinė terapija.

Šie metodai gali padėti susidoroti su emocinėmis problemomis ir išmokyti jas spręsti efektyvesniais ir sveikesniais būdais. Jei reikia daugiau informacijos, pasikonsultuokite su savo gydytoju.

Siekdami pažaboti emocinį valgymą ir mokydamiesi naujų problemų sprendimo būdų, nepamirškite apdovanoti savęs už pasiekimus. Mes esame linkę kartoti elgesį, už kurį mums buvo atlyginta, todėl apdovanokite save, kai jausitės to nusipelnę. Nusipirkite naują palaidinę, suplanuokite atostogas, nueikite pasidaryti masažo. Apdovanodami save už pergales, padidinsite tikimybę išsiugdyti ir išlaikyti naujus sveikus įpročius.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Aukso vertės lietuviška piktžolė ir kodėl jos taip nemėgsta prancūzai (50)

Tie prancūzai, sakyčiau, yr labai keisti žmogėnai. Va, apie kiaulpienes tūpčioja, aikčioja, kaip esą aniems lietuviams gerai, kad tiek žemės turi ir ekologiškas kiaulpienes gali sau leist augint, paskui sau kasinėtis ir sveikai gyventi. Ir italai štai kiaulpienių pūkus kaip dideliausią auksą sėklų parduotuvėse pardavinėja.

Mitybos specialistė V. Kurpienė: Gavėnios pasninkas – alternatyva sveikai mitybai

Šylant orams daugelis susirūpiname, ką dėti į savo lėkštes: kuo paįvairinti mitybą ar ko atsisakyti, siekiant atgauti buvusias formas.

Ekspertai paneigė penkis mitus apie lieknėjimą

Laikas nebesivadovauti šiais nevykusiais patarimais. Kitaip nei byloja visos „dietų taisyklės“, mesti svorį neturėtų būti labai sunku.

Kokie produktai kalti dėl mieguistumo (2)

Tikriausiai ne vienas yra susidūręs su situacija, kai pavalgius užsinori nusnūsti. Pasirodo, dėl to kaltas ne tik nuovargis, bet kai kurie maisto produktai.

Ką svarbu žinoti žiedadulkėms jautriems žmonėms

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras informuoja, jog pradėti žiedadulkių sklaidos stebėjimai, kuriuos vykdo Šiaulių universiteto Aplinkotyros katedros mokslininkų ir tyrėjų grupė. Ore jau fiksuojamos alksnio ir lazdyno žiedadulkės.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.