Kaip kovoti su emociniu valgymu?

 (3)
Emocinis valgymas – tai didelio maisto kiekio suvartojimas, dėl kurio kaltas ne fiziologinis alkis, bet jausmai. Tokiais atvejais dažniausiai norisi riebaus, saldaus, nesveiko maisto. Ekspertai mano, kad 75 proc. persivalgymų sukelia emocijos.
Kaip kovoti su emociniu valgymu?
© Shutterstock nuotr.

Daugelis mūsų laikui bėgant sužinome, kad maistas gali padėti nusiraminti, bent jau trumpam. Tad jį ir prisimename, kai norime susidoroti su emocinėmis problemomis.

Persivalgymą ir nepageidaujamą svorio augimą gali sukelti depresija, nuobodulys, vienišumas, pyktis, nerimas, nepasitenkinimas, stresas, problemos su antrąja puse, savigarbos trūkumas. Valgymas tampa įpročiu, kuris trukdo mokytis efektyvių problemų sprendimo būdų.

Tad jei nenorime persivalgyti ir priaugti svorio, turime išsiaiškinti, kas išprovokuoja emocinį valgymą.

Kas sukelia emocinį alkį?

Jį sukelia emocijos ir situacijos, kurias galima suskirstyti į 5 pagrindines grupes:

* Socialinis valgymas. Tai valgymas kartu su kitais žmonėmis. Persivalgymą gali išprovokuoti raginimai valgyti, nenorėjimas išsiskirti iš kitų, barniai prie pietų stalo, jausmas, kad esame nelygiaverčiai.

* Emocijos. Mes valgome, nes nuobodžiaujame, esame apimti streso, jaučiame įtampą, nerimą, esame kamuojami depresijos, jaučiamės vieniši. Maistas padeda “užpildyti tuštumą”.

* Situacijos. Valgome, nes turime galimybę tai daryti. Pavyzdžiui, einame pro kepyklėlę ir užsukame “ko nors skanaus”. Valgymas gali būti siejamas ir su tam tikra veikla, pavyzdžiui, kai kurie žmonės mėgsta kramsnoti žūrėdami televizorių, kino teatre, sporto renginyje.

* Neigiamas savęs vertinimas. Valgome, nes esame blogos nuomonės apie save. Pavyzdžiui, baudžiame save už storumą, valios neturėjimą.

* Psichologija. Valgome dėl tam tikrų fiziologinių priežasčių, pavyzdžiui, didelio akio, kuris kilo praleidus pusryčius ar pietus, bandydami atsikratyti galvos ar kito skausmo.

Norėdami išsiaiškinti, kokie veiksniai išprovokuoja jūsų persivalgymą, pradėkite užsirašinėti, ką ir kada valgote, kokias emocijas jaučiate, ką galvojate. Netrukus suprasite, kokios yra pagrindinės jūsų emocinio valgymo priežastys.

Kaip išsivaduoti iš užburto rato?

Emocinį valgymą sukeliančių veiksnių nustatymas yra pirmasis žingsnis siekiant atsikratyti emocinio valgymo, tačiau vien to nepakaks, kad nustotumėte tai daryti. Valgymas, išprovokuotas tam tikrų emocijų ar situacijų, tikriausiai jau yra tapęs įsisenėjusiu įpročiu. Tad antrasis žingsnis yra pakeisti įpročius ir rasti alternatyvas valgymui.

Kai pajusite, kad vėl užplūdo emocija, kuri verčia valgyti nejaučiant fiziologinio alkio, pabandykite užsiimti kita veikla:

* Paskaitykite gerą knygą ar žurnalą, pasiklausykite muzikos.
* Išeikite pasivaikščioti.
* Giliai pakvėpuokite.
* Paskambinkite draugui.
* Išplaukite indus, išskalbkite drabužius, sutvarkykite kiemą.
* Nuplaukite automobilį.
* Parašykite laišką.
* Užsiimkite bet kokia jums malonia veikla, kol praeis noras valgyti.

Ką daryti, jei dėmesio nukreipimas nepadeda?

Deja, ne visiems pavyksta tiesiog nukreipti dėmesį nuo maisto ir vietoj to užsiimti kita veikla. Efektyviau kovoti su emociniais stresais jums gali padėti:

* Atsipalaidavimo pratimai
* Meditacija
* Individuali ar grupinė terapija.

Šie metodai gali padėti susidoroti su emocinėmis problemomis ir išmokyti jas spręsti efektyvesniais ir sveikesniais būdais. Jei reikia daugiau informacijos, pasikonsultuokite su savo gydytoju.

Siekdami pažaboti emocinį valgymą ir mokydamiesi naujų problemų sprendimo būdų, nepamirškite apdovanoti savęs už pasiekimus. Mes esame linkę kartoti elgesį, už kurį mums buvo atlyginta, todėl apdovanokite save, kai jausitės to nusipelnę. Nusipirkite naują palaidinę, suplanuokite atostogas, nueikite pasidaryti masažo. Apdovanodami save už pergales, padidinsite tikimybę išsiugdyti ir išlaikyti naujus sveikus įpročius.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Laimės hormonų terapija – efektyvus būdas atsikratyti priklausomybių (8)

Tradicinei Rytų medicinai priskiriama akupunktūra efektyviai taikoma ir moderniose klinikose, pavyzdžiui, ausų arba aurikuliarinė akupunktūra padeda atsikratyti priklausomybių: alkoholizmo, rūkymo, lošimo, valgymo sutrikimų, gerokai palengvina sunkiųjų narkotikų abstinenciją.

5 paprasti pratimai, kurie padės atsikratyti pėdų skausmo

Žmogaus kūno kaulai yra vieni su kitais sujungti, todėl nieko keisto, kad vienoje vietoje jaučiamas skausmas gali netrukus sukelti problemų kitose kūno vietose. Pavyzdžiui, skausmas pėdoje greitai gali sukelti skausmą visoje kojoje.

Kiaušidžių vėžys: kaip jį atpažinti? (1)

Didžiojoje Britanijoje beveik pusė moterų, sergančių mirtinai pavojingu kiaušidžių vėžiu, pas šeimos gydytoją (angl. general practitioner, toliau – GP) apsilanko mažiausiai tris kartus prieš tai, kai liga joms pagaliau diagnozuojama.

Nemokamos sveikatos patikros programos. Ar žinote visas? (6)

Šiuo metu pacientams siūlomos šešios nemokamos prevencinės sveikatos patikros programos, finansuojamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis. Ir nors dauguma lietuvių į gydytojus kreipiasi tik susirgę, bent šiems tyrimams neturėtų likti abejingi.

Oranžiniai Kalėdų skanėstai saugo nuo vėžio ir padeda lieknėti (33)

Kalėdų metas daugeliui neįsivaizduojamas be mandarinų ir jų skleidžiamo aromato.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.