Kai trūksta kalio

 (5)
Kalis - vienas svarbiausių mikroelementų žmogaus organizme. Jis būtinas visų organizmo ląstelių gyvybei ir pagrindinėms funkcijoms užtikrinti: organizmo skysčių pusiausvyrai palaikyti, normaliai nervų sistemos ir širdies raumenų veiklai. Žmogaus organizme yra apie 140 g gryno kalio ( moterų organizme - apie 100 g).
Moteris
Moteris
© Corbis/Scanpix

Kalis yra svarbus kraujospūdžio reguliavimo procesams organizme, kartu su natriu būtinas vandens kiekio ląstelėse palaikymui. Kalis reikalingas valingiems skeleto raumenų sutraukimams ir nevalingiems širdies raumens ir virškinamojo trakto raumenų susitraukimams.

Kalis reguliuoja nervinio impulso perdavimą, energijos gamybai iš baltymų, riebalų ir angliavandenių medžiagų apykaitos metu. Kalis slopina laisvųjų radikalų neigiamą poveikį ląstelėm, mažina trombų susidarymą arterijose. Kalis netiesiogiai veikia kraujagyslių sienelę, mažindamas aterosklerozės formavimasi.

Kalio apykaita ir pusiausvyra


Inkstai yra pagrindinis kalio pusiausvyrą palaikantis organas. Jie išskiria 80% kalio pertekliaus. Todėl, net ir nedaug sutrikus kalio išskyrimui pro inkstus, greitai vystosi kalio pusiausvyros sutrikimai. Labai svarbi yra kalio pusiausvyra tarp ląstelių vidaus ir išorės. Jai sutrikus, sutrinka įvairūs procesai, vykstantys ląstelėje.


Minimalus kalio poreikis per dieną yra 1,6 - 2,0 g. Su maistu gaunamas kalio kiekis labai priklauso nuo mitybos bei amžiaus. 15 - 20 m. žmonės jo suvartoja per 3,4 g, miestiečiai ir pagyvenę žmonės - 2,5 g ir mažiau. Rekomenduojama kalio koncentracija serume suaugusiesiems yra 3,6-5,0 mmol/l, vaikams - 3,2-5,4 mmol/l

Pagrindinis kalio šaltinis - švieži ir džiovinti vaisiai, šviežios daržovės, pienas, mėsa. Maiste yra kalio fosfato, citrato ir acetato. Daugiausia kalio yra džiovintose figose, jūros dumbliuose, Taip pat nemažai jo yra džiovintuose vaisiuose (datulėse, slyvose), riešutuose, avokadose, grūdų sėlenose, kviečių daiguose, pupelėse).

Deja, dažniausiai su maistu gaunamo kalio nepakanka, ypač kai sergama širdies ir kraujagyslių ligomis (arterine hipertenzija, širdies ritmo sutrikimais, lėtiniu širdies nepakankamumu), cukriniu diabetu, vyresnio amžiaus žmonėms, nes jiems kalio paros dozė rekomenduojama ženkliai didesnė, nei galime suvartoti su maistu. 


Tuomet vystosi kalio trūkumas - hipokalemija. Esant nedideliam kalio trūkumui vargina bendras silpnumas ir nuovargis, pacientai skundžiasi dažnu širdies plakimu, užkietėjusiais viduriais, raumenų silpnumu, kojų mėšlungiu. Atsiranda nuotaikos pakitimai.


Didesnis kalio trukumas sukelia pavojingus širdies ritmo sutrikimus, gali padidėti kraujospūdis. gali būti pažeidžiami inkstai, pasireikšti nervų sistemos sutrikimai, depresija. Atsiranda pykinimas, vėmimas.

Kalio trūkumo priežastys

• nepakankamas suvartojimas (alkoholizmas, nervinė anoreksija, griežta dieta ir kt.);


• padidėjęs išsiskyrimas pro inkstus (mineralokortikoidų perteklius, diuretikai ir kt.);


• padidėjęs išsiskyrimas iš virškinamojo trakto (vėmimas, viduriavimas);


• padidėjęs išsiskyrimas su prakaitu. Vasarą, kuomet gausiai prakaituojama, netenkama nemažai mikroelementų, ypatingai kalio. Todėl vasarą kyla didesnis arterinės hipertenzijos pavojus. Norint sumažinti kalio netekimą ir išvengti kraujospūdžio padidėjimo, rekomenduojama mažinti vartojamos valgomosios druskos kiekį.

Jeigu natris, kurio yra valgomojoje druskoje, skatina hipertenzijos vystymąsi, tai jo „giminaitis" kalis, atvirkščiai - būtinas normaliai širdies veiklai. Be to, vasara rekomenduojama valgyti daugiau nei kitu metų laiku kalio turinčių maisto produktų.

Užsitęsusi hipokalemija ypatingai pavojinga žmonėms, jau turintiems širdies problemų:


• sergantiems hipertenzija. Ypatingai didesnę rizika turi žmonės, kurie valgo sūrų maistą ir mažai kalio turinčio maisto.


• sergantiems širdies nepakankamumų, net ir nedidelis kalio trūkumas labai pavojingas.


• sergantiems išemine liga, dėl kalio trūkumo gali kilti nesavalaikiai širdies raumens susitraukimai, gali pavojingai sutrikti širdies ritmas.

Viena dažniausių hipokalemijos priežasčių - gydymas šlapimo išsiskyrimą skatinančiais vaistais, kurie labia dažnai skiriami gydant šias širdies ligas. Hipokalemija nustatoma 20-50 proc. pacientų, vartojusių diuretikų.

Kalio trūkumą galima papildyti vartojant maisto papildus, turinčius kalio. Kai trūksta kalio, nereikia pamiršti papildomai vartoti ir magnio, kuris būtinas visaverčiam kalio pasisavinimui žmogaus organizme.

vitaminai.lt
Registruoti (0) Anonimiški (5)
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Grožis ir sveikata

Turite viršsvorio? Kaip pradėti sportuoti nepakenkiant sveikatai?

Liepos 1-ąją į „Effectus“ sporto klubą rinkosi projekto „Lieknėju“ dalyvės. Kartu su kitomis antsvorio turinčiomis dailiosios lyties atstovėmis jos sportuoja pagal trenerių joms pritaikytą programą. Moterys nekantriai laukė sveikatos specialistų įvertinimo ir patarimų, kaip lieknėti nepakenkiant savo sveikatai?

Vertinga vaistažolė, kurią pats metas rinkti: galite išsivirti netgi uogienės + naudingi receptai (12)

Pasiruošti kovai su negalavimais galima pačiame vasaros įkarštyje – šviežiai užplikyta liepžiedžių arbata yra geriausia priemonė nuo peršalimo. Bet liepžiedžiai tokie naudingi, kad neapsiribojama vien arbata – jie naudojami kulinarijoje ir kosmetologijoje.

Įdomūs faktai apie mūsų kūną (37)

Smalsi žmonių prigimtis skatina judėti pirmyn ir stengtis pažinti kuo daugiau pasaulio paslapčių. Norint sužinoti ką nors naujo ir netikėto, nereikia toli žvalgytis.

Trešnėse – vitaminų lobiai, tačiau persivalgyti nepatartina (23)

Prasidėjo trešnių sezonas. Vienas iš didžiausių šių saldžiųjų vasaros uogų privalumų – jose daug antioksidantų, vienas kurių – antocianidino glikozidas, suteikiantis trešnėms unikalią tamsiai raudoną, beveik juodą spalvą.

Mankšta paplūdimyje: tiems, kurie netingi

„Judam kartu“ ir asmeninė trenerė bei mitybos ir įpročių formavimo specialistė Kristina Paulauskaitė – Šlaustienė siūlo treniruotę paplūdimyje - kad atostogos neprailgtų, o praeitų naudingai.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.