Ką daryti, kad kiekvienas rytas būtų žvalus, o visą dieną liktume energingi?

 (12)
Ką daryti, kad kiekvienas rytas būtų žvalus, o visą dieną liktume energingi?
© Shutterstock nuotr.

Daugelis žmonių nuolat skundžiasi, kad ryte sunkiai keliasi, atsikėlę pusę dienos negali prabusti ar net lieka mieguisti iki vakaro. Ką reikėtų daryti, kad kiekvienas rytas būtų žvalus, o visą dieną liktume energingi?

Pasak ajurvedos mokslo, žmogui labai svarbu laikytis dienos režimo.

Dienos režimas ajurvedinėje pasaulėžiūroj užima turbūt svarbiausią vietą, kadangi tai yra savotiškas gamtos ciklo laikymasis. Kaip mes gyvename kiekvieną dieną, tokią sveikatą ir turėsime, tai reiškia, kad arba mes silpninsime savo sveikatą arba stiprinsime.

Dienotvarkės laikymasis suteikia žmogui optimizmo ir valios. O kai turime šias dvi savybes, galime versti kalnus, kadangi lengviau susidorojame su įvairiomis problemomis, stresu, mūsų protas tampa šviesesnis, ramesnis ir skaidresnis.

Paprastai užsiimant tam tikra praktika, rezultatų sulaukiama tik maždaug po 40 dienų, todėl nesitikėkite pirmą ar antrą dieną, kad gyvenimas ims keistis, o jus vaikščiosite šviežias kaip agurkėlis. Poslinkius galite pastebėti jau kitą rytą, bet tikras poveikis pasireikš po 40 dienų.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad čia prie valandų bus nurodomas saulės laikas, t.y. prie dabartinio laiko reikia pridėti maždaug 1,5 valandos.

Žmogaus ir gamtos ciklas eina išvien

Žmogus labai dažnai pamiršta, kad yra gamtos dalis ir bando susikurti savo individualų pasaulį, tačiau kaip bebūtų, nuo prigimties nepabėgsime, turime laikytis gamtos sukurtų dėsnių.

Keltis pagal ajurvedą rekomenduojama tekant saulei. Idealiausias metas yra 4-5 val., tačiau tik nedaugeliui pavyksta atsikelti tokiu metu.

Galima keltis, kai saulė teka anksti, tai būtų apie 6 valandą, truputį po 6. Šiuo metu laikas nuo 5 iki 7 yra pats geriausias laikas keltis. Atsikelsi nuo 7 iki 9 – būsi aistringas, tačiau nesuklyskite – aistringas nereiškia, kad būsi smagus, priešingai – bėgsi, nespėsi, griūsi, nervinsies, pyksi ir erzinsies. Jeigu jau yra žmonės, kurie keliasi po 9 valandos – jie atsikelia neišmanymo dalyje, dažnai būna pikti, dar lyg norėtų pamiegoti, jaučiasi nepailsėję.

Dienos režimo svarbu laikytis, nesvarbu, tai šeštadienis ar pirmadienis, jei norite „neišsimušti“ iš ritmo, kelkitės vienodu laiku visas septynias dienas per savaitę. Sakoma, kad geriausiai režimo laikosi gyvūnai. Jie juk nesako: „šiandien šeštadienis, pamiegosiu ilgiau“. Diena iš dienos jie laikosi rytinio laiko. Mes galėtume to pasimokyti iš gyvūnų.

Pirmas darbas, kurį atsikėlus turime padaryti – nusiprausti. Išsivalyti dantis, nusivalyti apnašas nuo liežuvio su liežuvio gremžtuku. Liežuvis yra šalinimo organas, apnašos yra per naktį susikaupę toksinai ir jei jų nenuvalysime, tai keliaus atgal į organizmą, toliau reikia nusiprausti po dušu. Geriausia - po vėsiu.

Ankstyvą rytą protas yra labai ramus, todėl būtina jį išnaudoti. Neužsiimkite buitiniais darbais, geriau medituokite, skaitykite dvasingų ir protingų žmonių parašytą literatūrą. Prieš meditaciją ar kažkokią praktiką labai svarbu yra nusiprausti.

Pagal ajurvedą pusryčiai turi turėti saldaus skonio, galima rinktis saldžius vaisius, kokteilius, pieno produktus, riešutus, jogurtus ir pan. Juos geriausia valgyti nuo 6 iki 8 valandos.

Ajurveda pataria nevalgyti grūdinių produktų, kadangi jie yra sunkus maistas, jiems išskaidyti reikia daug energijos, kurią geriau pasilikti darbui. Pietums grūdinis maistas jau yra tinkamas. Grūdiniams nepriklauso tik grikių kruopos.

Jei norite pradėti ryte keltis anksti, svarbu nedaryti visko labai greitai. Pavyzdžiui, jei keldavotės 9 val. ryto ir staiga pradėsite keltis 6, organizmui gali būti šokas, todėl reikia pratintis kasryt keltis 5-10 minučių anksčiau.

Iš kur pasisemti valios? Reikia pradėti bent minimaliai laikytis dienos režimo, tik tada po truputį atsiras jėgų keisti viską toliau. Nuspręskite bent vieną savaitę pasilaikyti jo ir pamatę pokyčius nelabai norėsite grįžti prie senojo gyvenimo ritmo.

Pietauti, kai saulė aukščiausiame taške

Pagrindinis dalykas yra pietūs. Juos reikia valgyti, kai saulė yra aukščiausiame taške, t.y. apie 12 valandą. Kodėl gerai yra pietauti šiuo metu? Tuo metu mūsų skrandis ir žarnynas veikia maksimaliu pajėgumu, todėl maistas bus gerai ir lengvai suvirškintas ir liks daugiau energijos darbams, geroms emocijoms, šypsenai. Pietūs turi būti gausiausias dienos davinys.

Vakarieniauti patariama ne vėliau kaip 18 val. ir jokiu būdu vakare nerekomenduojama valgyti saldžių produktų, grūdinių kultūrų, bulvių, mėsos, žuvies. Maistas turi būti lengvas ir gaivus, pvz. vaisiai, daržovės, sriubytės, daržovių troškinukai.

Valandą ar dvi prieš miegą rekomenduojama išgerti pusę stiklinės šilto pieno su medumi ir saldžiais prieskoniais, pvz. cinamonu, pankoliu, saldymedžiu, muskato riešuto milteliais. Tai puikus būdas pagerinti miego kokybę.

Kodėl svarbu laiku atsigulti?

Intelektas ir protas geriausiai pailsi tarp 21 ir 23 valandos vakaro. Jeigu jūs užmiegate dešimtą, nukentės jų funkcijos. Gulantis miegoti po vienuoliktos, žmogaus proto ir intelekto potencija vis mažės. Tai vyksta iš lėto, todėl pastebėti savyje kokias nors permainas sunku. Žinant pirmuosius tų neigiamų pokyčių požymius, galima iš karto aptikti, kad mūsų sąmonėje atsirado problemų.

Pirmieji sąmonės degradacijos požymiai – tai dėmesio koncentracijos sumažėjimas arba didelė psichinė įtampa, žalingų įpročių sustiprėjimas, valios susilpnėjimas bei sekso, valgio, miego ir konfliktinių situacijų poreikio padidėjimas.

Toliau – chroniškas psichikos nuovargis ir pernelyg didelė psichinė įtampa, su kuria paprastai bandoma kovoti cigaretėmis ir nežmoniškais kavos kiekiais.

Šie žalingi įpročiai tiesiogiai susiję su dienos režimo nesilaikymu. Dažnai tokiais atvejais sutrinka kraujo spaudimas. Žemės spalvos veidas, nuvargusios ir be išraiškos akys, prislopinta psichika, galvos skausmai – visa tai rodo, kad žmogus gulasi per vėlai.

Jeigu žmogus nemiega tarp vienuoliktos valandos vakaro ir pirmos valandos nakties, nukenčia jo organizme cirkuliuojančios gyvybinės energijos aktyvumas. Ir kaip pasekmė – po kurio laiko pasireikš raumenų ir nervinės sistemos sutrikimai. Jeigu žmogus bent keletą dienų nemiega minėtu laiku, jis beveik iš karto pajunta silpnumą, pesimizmą, vangumą, apetito sumažėjimą, sunkumą visame kūne, psichinį ir fizinį nuovargį.

Jeigu žmogus nemiega tarp pirmos valandos nakties ir trečios valandos ryto, nukenčia jo emocinė energija. Atsiranda irzlumas, agresyvumas bei antagonizmas.

Kiekvienas žmogus turi individualų potraukį tam tikrai miego trukmei. Ji priklauso nuo amžiaus ir nuo to, kaip laikomasi dienos režimo. Senstant potraukis miegui mažėja, bet nesilaikant dienos režimo, jis visada būna didelis. Miego trukmė dar priklauso nuo kūno konstitucijos ir nuo veiklos pobūdžio.

Jeigu diena praeina pastoviai skubant ir didelėje nervinėje įtampoje, reikia miegoti septynias ar net aštuonias valandas ir keltis ketvirtą – šeštą valandą ryto. Bet visais atvejais gultis po dešimtos valandos vakaro kenksminga ir fizinei sveikatai, ir psichikai.

Praktiškai įsitikinęs, kad su rėžimu nepajuokausi, žmogus iš visų jėgų stengiasi laiku eiti miegoti. Tik po ilgos praktikos atsiranda įprotis laikytis šios taisyklės. Ją ignoruojant, mažėja intelektuali organizmo potencija, jos laikantis – valosi sąmonė ir didėja laimės jausmas.

Prieš miegą reikia nesipykti, nežiūrėti televizoriaus, nevartoti alkoholio.

Priežastys, kodėl gali būti sunku keltis

Norėdami ištaisyti situaciją, išanalizuokime pagrindines priežastis, kurios mums rytais neleidžia laiku atsikelti.

Vėlyva vakarienė, ypatingai grūdinis maistas ir saldumynai, sutrikdo virškinimą. Todėl organizme padidėja toksinų, kurie duoda nuovargio ir silpnumo pojūtį. Kūne jaučiamas sunkumas ir reakcijų sulėtėjimas.

Burnoje skonis, tarytum ten arkliai per naktį būtų stovėję, o pilve sunkumas. Taip atsitinka todėl, kad ten dar rūgsta mūsų vakarienė, kuri susivirškins tik po saulės patekėjimo. Todėl, jeigu jūs vakare valgote grūdinį, ankštinį, per daug aštrų, per daug sūrų, kartų, aitrų, rūgštų, saldų maistą, tai pakankamai jėgų išlįsti iš lovos pas jus atsiras tik po šeštos-septintos valandos ryto, tačiau jau nespėsite perimti iš Žemės tos dienos nuotaikos.

Jeigu žmogus vakare nesusiplanuoja rytdienos laiko, tai rytais visada atrodo, kad dar galima kažkiek pagulėti. Kalbant apie pagulėjimą, reikia pasakyti, kad jeigu jūs po prabudimo nesikeliate daugiau kaip penkias-septynias minutes, tai labai susilpnėja organizmo aktyvumas, ir atitinkamai sumažėja ankstyvo kėlimosi efektas. Ypatingai nuo to nukenčia žmogaus valia. Todėl, jeigu norite atsikratyti žalingų įpročių, prabudęs nedrybsokite lovoje.

Per šilta antklodė ir minkšta lova, tvankus ir šiltas kambarys, miegas užsidengus galvą, taip pat nešvari patalynė ir kūnas – taip pat sumažina minėtą tonusą ir kelia tingulį.

Vėlyvas gulimasis, vakariniai ginčai ir skandalai ar kokia nors karštligiška veikla, televizinis šlamštas – visa tai nenuteikia pilnaverčiam miegui.

Nesant gilesnio supratimo, kas yra laimė ir koks gyvenimo tikslas, rytais į galvą lenda mintys, kad didžiausia laimė – miegas šiltoje lovoje.

Jūsų lova gali būti patogeninėje zonoje. Tai tampa aišku, kai pabandai miegoti kitose vietose. Pasirodo, vienoje vietoje išsimiegi gerai, kitoje – jau ne.

Miegant galva turi būti atsukta į rytus, blogiausiu atveju, į šiaurę.

Kambaryje, kur miegama, neturi būti nei maisto, nei jo likučių, tuo labiau atvirame inde. Tai užteršia sąmonę ir trukdo miegoti.

Jeigu šalia kas nors miega, atsikelkite kuo tyliau. Jei vis tik išbudinote, neverskite žmogaus keltis, nes jo susierzinimas persiduos jums ir ateityje trukdys jums anksti atsikelti.

Jeigu rytais kažkas bando jus įkalbėti vėl atsigulti, nesiginčykite ir mandagiai, bet kiek galima greičiau, nutraukite pokalbį. Kitaip ankstyvas kėlimasis pradės jums kelti negeras asociacijas.

Atsikėlus reikia kuo greičiau lįsti po dušu, kitaip mieguista atmosfera įveiks žvalumą, ir ankstyvo kėlimosi efektas bus nepataisomai sugadintas.

Prieš miegą reikia visiems dovanoti už nuoskaudas ir paprašyti atleidimo, nes blogi santykiai su žmonėmis irgi trukdys miegoti. Tiesiog linkėkite ir linkėkite visiems laimės, kol pagaliau užmigsite.

Net jeigu žmogaus gyvenimas labai įtemptas, bet nukreiptas į laimingo gyvenimo dėsnių pažinimą, tai jis, nepaisant jokių sunkumų, visada bus sveikas, žvalus ir laimingas, jeigu laikysis dienos režimo.

Jei žmogus neturi galimybės laikytis dienos režimo, pvz., dirba naktį, tuomet jis turėtų pasistengti bent kiek galima jo prisilaikyti, pvz., valgyti pietus laiku, pasirinkti dienos metui tinkamą maistą.

Ekodiena
 
12
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Grožis ir sveikata

Specialistės: aktyviai gyventi lengva, reikia tik tam ryžtis (9)

2014 gegužės mėn. 8 d. 11:17
Lietuviai aistringai domisi sportu, tačiau patys aktyviai gyventi nėra linkę. 2013 m. atliktas „Eurobarometer“ tyrimas parodė, kad fiziškai aktyvūs tėra mažiau nei pusė šalies gyventojų, be to, tik 15 proc. lietuvių sportuoja reguliariai – 2-3 kartus per savaitę.

Pačios paprasčiausios infekcijos netrukus gali tapti mirtinos (53)

2014 gegužės mėn. 8 d. 06:45
Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) išleido pirmąją išsamią apžvalgą apie visame pasaulyje augantį mikroorganizmų atsparumą antimikrobiniams preparatams. Apžvalgoje daug dėmesio skiriama ir kasdien vis aktualesne tampančiai bakterijų atsparumo antibiotikams problemai. PSO surinkti, išanalizuoti, apibendrinti duomenys iš 114 pasaulio šalių leido padaryti liūdnoką išvadą: augantis mikroorganizmų atsparumas antimikrobiniams preparatams grasina rimtais sveikatos sutrikimais ar net mirtimi. Bet kuriam iš mūsų, bet kuriame pasaulio kampelyje.

Viskas apie priešlaikę ejakuliaciją: gydo dubens dugno pratimai (44)

2014 gegužės mėn. 8 d. 00:01
Priešlaikė ejakuliacija nustatoma 20-30 proc. vyrų, besikreipiančių į sveikatos specialistus dėl seksualinių problemų. Kadangi nemažai vyrų, turinčių seksualinių bėdų, į medikus net nesikreipia, tikslesnis šio sveikatos sutrikimo mastas lieka neaiškus.

Gražios odos paslaptys: kas iš tiesų padeda, o kas kenkia (15)

2014 gegužės mėn. 8 d. 00:01
Veidrodėli, veidrodėli, kas pasaulyje gražiausias? Jei vien pažvelgus į jį akivaizdu, kad nepretenduojate į šį titulą dėl papilkėjusios, pavargusios, raukšlelėmis pasipuošusios odos, panikuoti neverta! Metas susipažinti su namie atliekama odos priežiūra, kuri padės išsaugoti jaunystę ir grožį.

Kaunas savaitgalį kviečia į nemokamą sveikatingumo renginį (7)

2014 gegužės mėn. 8 d. 00:01
Kauno miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras primena, jog gegužės 10-ąją minima Pasaulinė judėjimo sveikatos labui diena ir kviečia į nemokamą sveikatingumo renginį „PAJUDAM“.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.