Gera naujiena mėsėdžiams – sveiki užkandžiai

 (1)
Moksliniai tyrimai rodo, kad lietuviai – mėsos mėgėjų tauta. Sveikos gyvensenos specialistas Artūras Sujeta teigia, kad saikingas mėsos produktų vartojimas, neapleidžiant kitų svarbių mitybos elementų, gali būti naudingas, ypač mėgstantiems užkandžiauti vakarais, ir pabrėžia, kad svarbiausia pasirinkti kokybišką produkciją, kuri padėtų išsaugoti tiek gerą savijautą, tiek fizinę formą.
Sumuštinis su karštai rūkyta vištienos file
© Artūras Sujeta

Vakarinis užkandžiavimas – daugiau žalos ar naudos?

– Dienos režimas – vienas iš svarbiausių geros savijautos bei svorio kontrolės faktorių. Pradėję kurti savo dienos ritmą daugelis žmonių susiduria su vakarinio noro užkandžiauti problema. Jei valgymas vakarais nėra kontroliuojamas ir vyksta nuolatos, tai tikrai yra blogai.

Dažniausiai žmogus suvartotos energijos vėlai vakare jau nepanaudoja, o tai ne tik gali pabloginti nakties miegą, bet ir lemia riebalinio audinio didėjimą. Ilgalaikiai tyrimai, nagrinėjantys žmonių mitybos ir sveikatos ryšį, nurodo didesnę tikimybę priaugti riebalų ar net patirti nuolatinį energijos trūkumą nevartojant pakankamai maisto pirmoje dienos pusėje ir nuolat persivalgant vakarais.

Kita vertus, jei vieną ar du kartus pavalgysite vakare, nieko blogo tikrai nenutiks, ypač, jei tai pirmieji bandymai sąmoningai apriboti savo kalorijas. Žinoma, norint dažniau užkąsti ir sau leidus tai padaryti, reikia prisiminti labai svarbią, bet paprastą taisyklę – tarpai tarp valgių bei užkandžių. Jei pajutote norą valgyti, įvertinkite, ar prabėgo bent pusantros valandos, jei ne – kitą kartą vartokite daugiau maisto vienu valgymu.

Kaip išvengti nuolatinio noro valgyti, ar galima sumažinti tokius valgymo priepuolius?

– Dažnam žmogui yra ganėtinai sunku priprasti valgyti pusryčius, o pusryčių valgymas, remiantis klasikiniais ir naujausiais moksliniais straipsniais, yra viena iš kertinių priemonių, siekiant sumažinti suvartojamų kalorijų kiekį vakare. Trumpai tariant, vakarinis noras valgyti niekur greitai nepabėga, jis ramiai nueis, pradėjus sąmoningai stengtis suvartoti pagrindinius valgymus dienos eigoje.

Žinoma, yra ir kitų būdų, jei žmogus, tarkime, sportuoja ar užsiima aktyvia veikla dienos pabaigoje, natūralu, kad atsiras didesnis noras užkandžiauti vakarais, tokiais atvejais galima keisti treniruočių grafiką. Jei to padaryti neįmanoma, pavyzdžiui, dėl darbo, visada galima didinti valgymų skaičių dienos eigoje, o užkandžiams rinktis liesesnį, daugiau baltymų turinti maistą, ir taip svorio kontrolę išsaugoti tikrai pavyks.

Ar stingant laiko yra greitesnių išeičių?

– Jei kalbame apie greitą maistą, tai nėra išeitis. Tačiau, juk šiais laikais galime džiaugtis didele įvairių maisto produktų pasiūla. Žinoma, maisto įvairovė tampa ir mūsų galvos skausmu, ypač, jei maiste yra daug konservantų, priedų (cukraus, druskos, skonio stipriklių, dažiklių).

Artūras Sujeta
Artūras Sujeta
© Asmeninis archyvas

Renkantis jau paruoštą gaminį reikėtu atsižvelgti į jo pagaminimo kokybę ir nesidėti į burną bet ko. Jei žmogus vartoja mažai padažų, užtepėlių, įvairių riebalų pagrindu sukurtų greitų užkandžių, tai jau labai gerai. Jei po treniruotės suvartosite pieno gaminį, kuris turės daugybę – 20-30 g – pridėtinio cukraus, tai blogas pasirinkimas, kuris nepadidins sotumo, o tik pripratins jus vartoti daugiau saldumynų. Mėsos gaminiai – neblogas užkandis, bet visada verta išlaikyti saiką.

Lietuviai vartoja mėsos gaminius, norėdami greitai ir skaniai pavalgyti namuose, ir tai ne visada yra blogai, ir tikrai geriau nei greitas maistas ar mano minėtos užtepėlės, kuriose galime rasti pilną cheminių elementų lentelę. Apskritai, vertinant žmonių mitybą Lietuvoje, atlikti moksliniai tyrimai pabrėžia, kad mes esame per daug mėsiška tauta, tačiau, jei kalbėsime apie saikingai vartojamą mėsą, jos gaminius vertinčiau ne taip griežtai.

Ar paruošti mėsos gaminiai labiau tinkami vartoti vakare?

– Visų pirma, Lietuva yra ganėtinai unikali šalis, nes turi mėsos gaminių rūšingumą, ko neturi mūsų kaimynai latviai. Natūralu, kad kuo aukštesnė mėsos gaminio rūšis, tuo kokybiškesnės mėsos žaliavos turi būti naudojamos jų gamybai. Todėl, jei renkatės aukščiausios rūšies mėsos gaminius, jie turi būti gaminami tik iš mėsos žaliavos, nenaudojant pakaitalų, maisto užpildų ir mechaniškai atskirtos mėsos.

Žinoma, reiktų atkreipti ir į mėsos kilmę, jei kalbėtume apie paukštieną – tokia mėsa dažnai pasižymės geresnių riebalų ir baltymų santykiu. Kada vartoti mėsą kaip užkandį ar vakarinį valgymą, priklauso nuo kiekvieno žmogaus individualių maitinimosi ypatybių. Jei nuolat pramiegate pusryčius, o praleidę pusryčius labai norite valgyti vakare, galite rinktis mėsą net ryte, kita vertus, dažniausiai liesos paukštienos mėsos maistas galėtų būti vakarinis pasirinkimas, pavyzdžiui, lekiant į sporto klubą po dienos darbų.

Sumuštinis su file ir vyšniniais pomidorais
Sumuštinis su file ir vyšniniais pomidorais
© Artūras Sujeta

Lietuvių pamėgtos dešros visgi nėra absoliutus blogis?

– Lietuviai vis dar mėgsta ne tik įvairias mėsos dešras, bet ir įvairius mėsos vyniotinius, dešreles, tiesa, čia mus turbūt aplenktų vokiečiai. Svarbu prisiminti, kad tas pats skonis gali slėpti visai kitą kokybę. Suprantama, nuolat ir per daug vartoti šių produktų nerekomenduojama, bet jei atsižvelgsite į mėsos ir pačio gaminio rūšį – dažniau vartosite aukščiausios rūšies mėsos gaminius, kurie vertingesni, mažiau pakenksite sau. Vienas kitas vištienos dešros gabalėlis su salotomis juk tikrai geriau nei guminukų sauja su energetiniu gėrimu.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Grožis ir sveikata

Kai plaukai ima žilti, kelio atgal nėra (36)

Kodėl plaukai praranda spalvą, kodėl kai kurie žmonės pražyla nesulaukę nė trisdešimties, ir ar yra priemonių, sulėtinančių šį procesą?

Mitybos specialistė apie magiškąsias žalios spalvos daržoves (1)

Mėgautis maistu – privaloma. Pakeisti mitybos įpročius bus sunku, jeigu įstatysite save į rėmus, pradėsite save riboti, skaičiuosite kiekvieną kąsnį, o vėliau persivalgysite. Svarbiausia – klausyti savo organizmo, duoti jam kokybiško ir maistingų medžiagų kupino maisto.

Mitybą pakeitusi Aurelija: mano kūnas pasikeitė neatpažįstamai (19)

23-ejų Aurelija Kavolytė pripažįsta, kad kartais būdavo sunku, tačiau dabar sveika mityba tapo visiškai įprasta. Išėjusi su draugais mergina ramiai geria vandenį, arbatą ar kavą ir tai jai vis labiau patinka.

Bėgimas su grupe: pradedantiesiems tai kur kas efektyviau

Ne vienam susižavėjusiam ir užsidegusiam bėgimo virusu bėgikui naujokui entuziazmas dingsta jau po kelių treniruočių ir baigiasi nubėgus vos kelias dešimtis kilometrų. Tiems, kurie bandė bėgioti tik vieni ir šio užsiėmimo po kelių bandymų atsisakė, patariama pabandyti bėgti su grupe.

Sukritikavo populiarią grožio priemonę: kūną ne lieknina, o žaloja (18)

Į Lietuvą neseniai atkeliavo populiarūs korsetai moterims, kurie, pasak reklamų, padeda sulieknėti ir įgyti vapsvos liemenį.
KMI skaičiuoklė
  kg
      cm
      
Moterims rekomenduojamas KMI dydis yra 18-23, vyrams 20-25.
Mažiau kaip 18.5 - nepakankamas svoris.
18.5 - 25 – normalus.
25 - 30 – antsvoris.
Daugiau nei 30 – nutukimas.