Lengvai trinkteli durys. Dešinė ranka suranda diržo sagtį, po akimirkos pasigirsta spragtelėjimas. Dar akimirka ir dešinės rankos rodomasis pirštas spaudžia mėlynos spalvos mygtuką „Power“. Įsižiebia du ekranai, tačiau variklis tyli. Keli spustelėjimai centriniame ekrane ir per garso sistemą pasigirsta Dinah Washington balsas, kviečiantis popietę nukeliauti į Mėnulį. Ką gi, dešinė ranka atlieka paskutinę užduotį prieš startą ir nustato pavarų svirtį į režimą „Drive“. Koja spustelėja akceleratorių ir ratai ima suktis. Padangų šnarėjimas yra vienintelis pašalinis garsas, kurį galima girdėti. Ir nors ratus į priekį varo pusantro šimto arklių kaimenė, variklis neišsiduoda.

Taip prasideda kelionė naująja „Opel Ampera“ rytinėmis Kopenhagos gatvėmis. Pirmą kartą sėdus prie šio automobilio vairo iš tiesų galima pasijusti tarytum fantastinio filmo herojumi, kuris su savo futuristine transporto priemone turi skubiai imtis kokios nors misijos. Tiesa, kadangi mano misijos tikslas – ne Mėnulis, o už pusantro šimto kilometrų esantis restoranėlis, niekur skubėti nereikia. Galop už tokį vairavimo stilių man atlyginama – centriniame ekrane esantis subalansuoto važiavimo indikatorius beveik visą laiką išlieka žalias, o informacinis ekranas rodo, kad mano vairavimo efektyvumas siekia 92 proc.

Kopenhagos gatvėse piko valanda. Praeiviams, dviratininkams ir kitiems vairuotojams šis automobilis neabejotinai daro įspūdį. Pastarųjų akį patraukia iš pilkų automobilių masės išsiskiriantis veržus ir novatoriškas „Opel Amperos“ dizainas. O praeivius ir dviratininkus dažniausiai nustebina tarytum iš niekur išdygusi transporto priemonė. „Opel“ atstovai dar prieš įkeliant koją į šį automobilį kelis kartus pakartojo, kad vairuoti jį reikia gerokai atidžiau ir numatyti ne tik savo veiksmus, bet ir tai, ką gali sumanyti aplinkiniai. Ne veltui šis automobilis turi dviejų tipų garso signalus – vieną, įprastai skardų, skirtą kitų vairuotojų dėmesiui atkreipti, ir kitą, kiek švelnesnį, kuriuo galima „baidyti“ pėsčiuosius.

Nuriedėjus 20 kilometrų benzininis variklis vis dar kantriai tyli. Būtent dėl šios priežasties „Opel“ atstovai nesutinka šios transporto priemonės vadinti hibridu. Pastarųjų ratus didžiąją laiko dalį suka benzininis variklis, o elektrinės pavaros įsijungia tik tada, kai reikia pajudėti ar važiuojama nedideliu greičiu. „Opel Amperos“ ratus visą laiką suka elektrinė pavara ir nors jame sumontuotas 1,4 litro darbinio tūrio benzininis variklis, jis skirtas itin galingam elektros generatoriui. Tad „Opel Ampera“ yra pats tikriausias elektromobilis, sugebantis nuvažiuoti šio tipo transporto priemonėms neįtikimai ilgą atstumą (per 500 kilometrų).

Po valandėlės siauras Kopenhagos gatveles pakeičia platesnis užmiesčio kelias, o greičio limitas pakyla iki 80 km/val. ribos. Pagaliau atsiranda proga pamatyti, ko „Opel Ampera“ verta užmiestyje. Pasirinkęs sportinį važiavimo režimą smarkiau spustelėju akceleratorių ir galva netikėtai bumbtelėja į sėdynės atlošą, greičio rodmenys į viršų ima sparčiai kopti, o visi taupaus vairuotojo rodikliai nueina perniek. Įspūdinga. Visa tai – dėl neįtikimai didelio nepertraukiamo elektrinio variklio sukimo momento, siekiančio 370 Nm. Su „Opel Ampera“ pasiekti 60 km/val. greitį pakanka 3–4 sekundžių, todėl pajudant nuo šviesoforo galima nesunkiai aplenkti net ir automobilius, turinčius poros šimtų arklių benzininius agregatus.

Kelis kartus smarkiau užmynus greičio pedalą baigiasi elektros likučiai baterijoje ir automobilio sistema pagaliau pabudina benzininį variklį. Kadangi jis suka elektros generatorių, o ne ratus, jo darbo ritmą reguliuoja pagrindinis kompiuteris. Iš pradžių atrodo, kad nedidelis variklis pamišęs – jo sūkiai pašoka tuomet, kai greičio pedalas atleidinėjamas, o spustelėjus norint greitai pajudėti iš vietos, jis apskritai prityla. Po kiek laiko prie tokių variklio garsų, kurie visiškai neatitinka dešinės kojos judesių, tenka įprasti.

Sustojus aikštelėje prieina susidomėjęs danas. Pirmiausia, jis paklausia, koks tai automobilis, o sužinojęs užduoda patį svarbiausią klausimą – ar vyriausybė taiko subsidiją jį įsigyjant? Danijoje, kaip ir Lietuvoje, jokių subsidijų elektromobiliams kol kas nėra.

Gamintojų teigimu, nuvažiuoti 100 km atstumą šiuo elektromobiliu kainuoja 11,05 lito, o tą patį atstumą įveikti automobiliu su našiu dyzeliniu varikliu – 25 litus; per metus pirmojo eksploatacija turėtų atsieiti apie 1400 litų, antro – apie 3500 litų. „Opel Amperos“ kaina siekia maždaug 150 tūkst. litų, vis dėlto panašaus lygio automobilį su našiu dyzeliniu varikliu įsigysite už 60–70 tūkst. litų. Vadinasi, kainos skirtumas važinėjant su „Opel Ampera“ atsipirktų po kokių 35 metų. Ko gero, net lietuviai nėra tokie kantrūs, kad tiek laiko trintų vieną automobilį.

Be to, nors „Opel Ampera“ kurta taip, kad prilygtų įprastam automobiliui su vidaus degimo varikliu, pigiau juo važinėti galima tik 50–60 kilometrų, t. y. kai naudojama vien pigesne elektra užpildyta baterija. Gaminti elektrai automobilyje pasitelkus benzininį variklį reikia 5–6 litrų benzino 100 kilometrų. Neką taupiau už bet kurį kitą nedidelį automobilį.

Ne veltui tokių elektromobilių gamintojai stengiasi įtikinti įvairių šalių vyriausybes dėl subsidijų. Danai turi daug vėjo elektrinių, kurių dalis naktį pagamintos elektros nueina veltui, todėl būtų gana racionalu ją panaudoti elektromobiliams įkrauti. Lietuva pertekliniais elektros energijos ištekliais pasigirti negali, tiek degalus, tiek elektrą turime importuoti. Todėl toks elektromobilis šiandien Lietuvoje yra paprasčiausiai per brangus tiek žmogui, tiek valstybei. Todėl „Opel“ šūkiui „teisingas automobilis tinkamu metu“ pritarti neišeina.

Kadangi „Opel Ampera“ yra automobilis iš ateities, apie ją ir pakalbėkime. 2020 metai. Atominė elektrinė jau paleista, o lietuviai vis dar linkę turėti tik vieną vaiką. Į valdžią po 8 metų pertraukos ruošiasi grįžti Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partija. Pagrindinis jų programos akcentas – smarkiai subsidijuojama elektrinė keturvietė „Opel Ampera“, naudojanti pigią lietuvišką elektros energiją ir skatinanti tradicinę šeimą 2 + 2.

„Opel Ampera“ specifikacija

Mums patiko
Du garso signalai, energijos regeneravimo sistema
Mums nepatiko
Per 30 įvairių mygtukų turintis centrinis prietaisų skydelis
Nuosprendis 7/10
Automobilių ateitis šiandien. Tačiau apgailestaujant tenka ištarti: ačiū, mums per brangu.
Eksploatacinės ypatybės:
nuo 0 iki 100 km/val. per 9 sekundes, didžiausias greitis 160 km/val., apytikrės degalų sąnaudos 16 kWh/100 km, arba 1,6 l/100 km
Techniniai duomenys:
elektrinė pavara 150 AG, 370 Nm; benzininis variklis 1398 cm3, 4 cilindrai, 86 AG, 130 Nm; 2000 kg (baterijos svoris 198 kg), CO2 emisija mažiau nei 40 g/km
Papildomos įrangos sąraše pasirinkite:
įkrovimo kabelio adapterį
Venkite šito:
žaisti su informaciniu ekranu, kai vairuojate
Kaina: 148 000 litų