Važiavimas laisva pavara: ar įmanoma sutaupyti?

 (549)
Taupumas – dorybė. Ir saugumas kartais aukojamas dėl taupumo. Laisva pavara – taupymas ar nesaugumo garantas? Riedėti ant laisvo ar įjungus pavarą? Paprasti klausimai, tačiau specialistai pateikia gana skirtingus atsakymus.
Pavarų perjungimo svirtis
© Gamintojo nuotr.

DELFI apie laisvą pavarą nuomonės klausė buvusio lenktyninko Dariaus Jonušio ir VGTU automobilių katedros vedėjo doc. dr. Saugirdo Pukalsko.

Taupumas

Riedant laisva pavara automobilio variklis veikia. Tai reiškia, kad naudoja degalus. Minimaliai, bet naudoja. Riedant įjungus pavarą, bet nespaudžiant akceleratoriaus pedalo, variklį suka ratai, o degalai nenaudojami.

S. Pukalskas sako, kad tarybiniuose automobiliuose ir nespaudžiant gazo degalai buvo deginami, tačiau šį kartą diskutavome apie XXI amžiaus transporto priemones.

Taigi, kas taupiau? Atsakymas iš pirmo žvilgsnio paprastas. Tačiau paaiškėja, kad viskas nėra taip jau elementaru.

„O kiek sutaupoma riedant laisva pavara? Aš taip niekada nedarau. Yra dvi medalio pusės. Teoriškai galima sakyti, riedėdamas laisva pavara truputėlį taupai kurą. Tas truputėlį – labai sąlyginis. Laisva pavara važiuojant, variklis vis tiek dirba laisva eiga, jis juk neužgęsta.

Jei tiesiog atleidi akceleratoriaus pedalą, negazuoji, tai variklis sukasi. Lygiai taip pat, kaip laisva pavara, bet jam nereikia sukti ratų ir deginti papildomo kuro. Tai todėl ta ekonomija riedant laisva pavara, yra 0,000000.... Ta prasme, reikia labai detaliai atlikti tyrimus laboratorijoje. Čia neužtenka prisipilti baką ir žiūrėti, kiek nuvažiuoji. Reikia laboratorinių bandymų, kad sužinotumėm realų skirtumą“, – sako D. Jonušis.

„Kas taupiau? Žiūrint, koks režimas, kokios sąlygos. Labai daug veiksnių. Matote, važiuojant laisva pavara automobilis nėra stabdomas, o kai įjungta pavara – automobilis stabdomas.

Vėlgi, kur mes judame. Jei prie šviesoforo ir reikia stabdyti tada taip, jungiame pavarą ir tuo momentu automobilio variklis nevartoja nė kiek degalų. Bet jei įsibėgėjame, išjungiame pavarą, priekyje jokios kliūties nėra ir riedame, čia daugiau kalbame apie užmiestį, tai jei mes to automobilio nestabdysime, nebus stabdymo varikliu, tai aišku, kad mes toliau nuriedėsime. Gal variklis ir naudos kažkiek degalų, bet minimaliai ir mes automobilio nestabdysime“, – sako S. Pukalskas.

D. Jonušis galiausiai nesiryžta kategoriškai teigti, kas yra taupiau. Bet kokiu atveju skirtumas būtų visiškai minimalus.

„Mes tik galime teoriškai kalbėti apie taupymą, bet realiai galima tai sužinoti tik po detalių tyrimų. Gal laisva pavara bus ekonomiškiau, gal įjungus pavarą. Bet aš kalbu apie dydį. Kad vadintumėm ekonomija, turi būti kažkoks dydis piniginėje, litruose. To tikrai nebus. Tai menzūrėlių dydžių klausimas, o ne realus taupymas“, – sako D. Jonušis.

Saugumas

Kalbant apie saugumą, D. Jonušio ir S. Pukalsko nuomonės išsiskyrė.

„Kita medalio pusė. Nuo to laiko, kai tu įjungi laisvą pavarą, tu vairuoji ne automobilį, o riedi vežimu. Toks yra skirtumas tarp vežimo ir riedančio laisva pavara automobilio. Tai yra didžiausias klausimas – varančiųjų ratų sukimąsis nuo variklio suteikia automobilio kontrolę. Todėl yra didesnis pavojus riedėti laisva pavara. Tai reiškia, kad laisva pavara tu važiuoji nekontroliuojamame automobilyje.

Dar vienas blogas dalykas, kad pavarą vis tiek kažkada reikės įjungti. Kai įjungsi pavarą, tada reiks atleisti sankabą, tada dar, žiūrėk, nepataikysi, tada varantieji ratai nuslys. Jei bus slidu, tai bus dar pavojingiau. Aš to niekada nedarau, nes tai yra nesąmonė“, – kategoriškas D. Jonušis.

Tuo tarpu S. Pukalskas linkęs diskutuoti, ar išties riedėjimas laisva pavara yra toks nesaugus.

„Tas saugumas, net nežinau. Instruktoriai moko, kad nesaugu, nes tokie yra „Regitros“ reikalavimai. Bet tas nesaugumas... Net nežinau. Šiuolaikiniame automobilyje tiek tų sistemų visokiausių. Aišku, jei slidu bet kokiu atveju saugiau važiuosi su pavara. Bet jei ne, tai net nežinau, kur čia būtų nesaugumas – stabdžiai veikia, visos sistemos veikia“, – sako S. Pukalskas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Eismo kultūra ir patarimai

Automobilio pirkimas: kaip neužkibti ant sukčių kabliuko (70)

Visi esame girdėję istorijų, kaip nesąžiningi automobilių pardavėjai apgavo pirkėją. Bet būna ir atvirkštinių variantų. Prekeiviai tikina, kad pamažu įsitvirtina ir papildomos sutartys, kurios pasirašomos kartu su automobilio pirkimo-pardavimo sutartimis. Tokiu būdu apsisaugo abi pusės – pardavėjai pasakoja, kad pasitaiko atvejų, kai nupirktą automobilį pirkėjai nori grąžinti, nors su juo spėjo prasukti ne vieną tūkstantį kilometrų.

Nufilmavo greitkelyje siautėjusį visureigį (16)

Net neabejojame, kad, pasižiūrėję šį vaizdo įrašą, neabejotinai imsite svarstyti, kokios antgamtinės jėgos iš šio „Ford Explorer“ atėmė gebėjimą važiuoti tiesiai ir jis ėmė greitkelyje išdarinėti tikras nesąmones, skelbia carscoops.com.

Spūsčių reitingas: paskelbtas nelaimingiausių miestų dešimtukas (16)

Transporto analitinė įmonė INRIX paskelbė miestų, kuriuose – didžiausios automobilių spūstys, reitingą. Kaip informuoja motor.ru, pirmą vietą reitinge užėmė Los Andželas, o antroje miestų su ilgiausiomis automobilių spūstimis sąrašo vietoje atsidūrė Maskva.

Panaudota alyva lietuviams ne pavojingų medžiagų kokteilis (2)

Panaudota automobilių alyva pagal Europos Sąjungos (ES) reglamentus ir Lietuvos įstatymus yra priskiriama pavojingosioms atliekoms, su kuriomis turi būti atitinkamai tvarkomasi, rašoma pranešime žiniasklaidai. Nepaisant to, Lietuvoje dar įprasta į tokį alyvos atliekų statusą numoti ranka, o pažeidimų laikydami ir atsikratydami panaudota alyva daro tiek automobilių vairuotojai, tiek transporto priemonių remontu ir technine priežiūra užsiimančios įmonės.

Dalis vairuotojų apie nebegaliojančius pažymėjimus gali nežinoti (57)

Senųjų vairuotojų pažymėjimų, kurie baigė galioti vasario 3 dieną, kol kas vis dar nepasikeitė beveik 90 tūkst. žmonių. Tikėtina, kad nemaža jų dalis gyvena užsienyje ir galbūt net nežino, jog vairuoja turėdami pažymėjimą, kuris nebegalioja. Vairuoti Lietuvoje su tokiu senu laminuotu pažymėjimu galima, bet gresia bauda už dokumento neturėjimą.
Facebook draugai