Važiavimas laisva pavara: ar įmanoma sutaupyti?

 (549)
Taupumas – dorybė. Ir saugumas kartais aukojamas dėl taupumo. Laisva pavara – taupymas ar nesaugumo garantas? Riedėti ant laisvo ar įjungus pavarą? Paprasti klausimai, tačiau specialistai pateikia gana skirtingus atsakymus.
Pavarų perjungimo svirtis
Pavarų perjungimo svirtis
© Gamintojo nuotr.

DELFI apie laisvą pavarą nuomonės klausė buvusio lenktyninko Dariaus Jonušio ir VGTU automobilių katedros vedėjo doc. dr. Saugirdo Pukalsko.

Taupumas

Riedant laisva pavara automobilio variklis veikia. Tai reiškia, kad naudoja degalus. Minimaliai, bet naudoja. Riedant įjungus pavarą, bet nespaudžiant akceleratoriaus pedalo, variklį suka ratai, o degalai nenaudojami.

S. Pukalskas sako, kad tarybiniuose automobiliuose ir nespaudžiant gazo degalai buvo deginami, tačiau šį kartą diskutavome apie XXI amžiaus transporto priemones.

Taigi, kas taupiau? Atsakymas iš pirmo žvilgsnio paprastas. Tačiau paaiškėja, kad viskas nėra taip jau elementaru.

„O kiek sutaupoma riedant laisva pavara? Aš taip niekada nedarau. Yra dvi medalio pusės. Teoriškai galima sakyti, riedėdamas laisva pavara truputėlį taupai kurą. Tas truputėlį – labai sąlyginis. Laisva pavara važiuojant, variklis vis tiek dirba laisva eiga, jis juk neužgęsta.

Jei tiesiog atleidi akceleratoriaus pedalą, negazuoji, tai variklis sukasi. Lygiai taip pat, kaip laisva pavara, bet jam nereikia sukti ratų ir deginti papildomo kuro. Tai todėl ta ekonomija riedant laisva pavara, yra 0,000000.... Ta prasme, reikia labai detaliai atlikti tyrimus laboratorijoje. Čia neužtenka prisipilti baką ir žiūrėti, kiek nuvažiuoji. Reikia laboratorinių bandymų, kad sužinotumėm realų skirtumą“, – sako D. Jonušis.

„Kas taupiau? Žiūrint, koks režimas, kokios sąlygos. Labai daug veiksnių. Matote, važiuojant laisva pavara automobilis nėra stabdomas, o kai įjungta pavara – automobilis stabdomas.

Vėlgi, kur mes judame. Jei prie šviesoforo ir reikia stabdyti tada taip, jungiame pavarą ir tuo momentu automobilio variklis nevartoja nė kiek degalų. Bet jei įsibėgėjame, išjungiame pavarą, priekyje jokios kliūties nėra ir riedame, čia daugiau kalbame apie užmiestį, tai jei mes to automobilio nestabdysime, nebus stabdymo varikliu, tai aišku, kad mes toliau nuriedėsime. Gal variklis ir naudos kažkiek degalų, bet minimaliai ir mes automobilio nestabdysime“, – sako S. Pukalskas.

D. Jonušis galiausiai nesiryžta kategoriškai teigti, kas yra taupiau. Bet kokiu atveju skirtumas būtų visiškai minimalus.

„Mes tik galime teoriškai kalbėti apie taupymą, bet realiai galima tai sužinoti tik po detalių tyrimų. Gal laisva pavara bus ekonomiškiau, gal įjungus pavarą. Bet aš kalbu apie dydį. Kad vadintumėm ekonomija, turi būti kažkoks dydis piniginėje, litruose. To tikrai nebus. Tai menzūrėlių dydžių klausimas, o ne realus taupymas“, – sako D. Jonušis.

Saugumas

Kalbant apie saugumą, D. Jonušio ir S. Pukalsko nuomonės išsiskyrė.

„Kita medalio pusė. Nuo to laiko, kai tu įjungi laisvą pavarą, tu vairuoji ne automobilį, o riedi vežimu. Toks yra skirtumas tarp vežimo ir riedančio laisva pavara automobilio. Tai yra didžiausias klausimas – varančiųjų ratų sukimąsis nuo variklio suteikia automobilio kontrolę. Todėl yra didesnis pavojus riedėti laisva pavara. Tai reiškia, kad laisva pavara tu važiuoji nekontroliuojamame automobilyje.

Dar vienas blogas dalykas, kad pavarą vis tiek kažkada reikės įjungti. Kai įjungsi pavarą, tada reiks atleisti sankabą, tada dar, žiūrėk, nepataikysi, tada varantieji ratai nuslys. Jei bus slidu, tai bus dar pavojingiau. Aš to niekada nedarau, nes tai yra nesąmonė“, – kategoriškas D. Jonušis.

Tuo tarpu S. Pukalskas linkęs diskutuoti, ar išties riedėjimas laisva pavara yra toks nesaugus.

„Tas saugumas, net nežinau. Instruktoriai moko, kad nesaugu, nes tokie yra „Regitros“ reikalavimai. Bet tas nesaugumas... Net nežinau. Šiuolaikiniame automobilyje tiek tų sistemų visokiausių. Aišku, jei slidu bet kokiu atveju saugiau važiuosi su pavara. Bet jei ne, tai net nežinau, kur čia būtų nesaugumas – stabdžiai veikia, visos sistemos veikia“, – sako S. Pukalskas.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 

Eismo kultūra ir patarimai

Policijos reidas: prasižengęs vairuotojas rytą pradėjo nuo pasiaiškinimų (12)

Antradienio rytą buvo tikrinamas Žirmūnų žiedinę sankryžą pravažiuojančių vairuotojų budrumas ir taisyklių laikymasis. Policijos pareigūnai vykdė vairuotojų, kurie nepraleidžia pėsčiųjų, einančių per perėją, kontrolę. Reido metu įkliuvusiems vilniečiams teks mokėti baudas.

Vilniečio iškeltas galvosūkis: kaip elgtis tokiose sankryžose? (128)

Maždaug kas trečias eismo dalyvis, pažeidęs taisykles ir sustabdytas policijos pareigūno, teisinasi nežinojęs vienos ar kitos kelių eismo taisyklės (KET). Taip teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės tvarkos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Irena Biriukovienė.

Rugsėjo iššūkiai: kaip vairuotojams taupyti laiką? (3)

Pirmosios rugsėjo savaitės vairuotojams yra sudėtingos: automobilių kiekis gatvėse drastiškai išauga, moksleiviai ir studentai grįžta į mokymo įstaigas, tamsus paros metas tampa vis ilgesnis, o vėstantys vakarai peno šypsotis taip pat nesuteikia. Norint be nuostolių išgyventi pirmąsias rudens akimirkas, reikia tinkamai joms pasiruošti, rašoma pranešime žiniasklaidai.

5 smulkmenos, vedančios vairuotojus iš proto (2)

Niekas taip nesugadina nuotaikos savo automobilį kruopščiai prižiūrinčiam vairuotojui, kaip smulkios, tačiau dažnai pasitaikančios žalos, tarp kurių – ir durelių įbrėžimai ar buferio įlenkimai. Norint pašalinti jų pasekmes prireikia ne tik pakeisti savo planus ir atrasti papildomo laiko darbotvarkėje, bet ir išleisti nemenką sumą pinigų. Draudikų sukaupta statistika rodo, kad ji vidutiniškai gali siekti iki 300 eurų, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Baigiantis vasarai – svarbus priminimas vairuotojams ir pėstiesiems (2)

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Kelių policijos valdybos pareigūnai jau šios savaitės pradžioje kontroliuos, kaip vairuotojai ir pėstieji laikosi Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Apie tai skelbiama sostinės VPK svetainėje internete.
Facebook draugai