Nepriklausomai nuo amžiaus ar vairavimo patirties, daugiau nei pusė šalies vairuotojų yra įsitikinę, jog labiausiai eismo saugumą padidintų vairavimo kultūros kėlimas, o ne griežtesnės baudos už Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus ar daugiau patruliuojančių pareigūnų. Tokius duomenis gavo didžiausia šalies draudimo bendrovė „Lietuvos draudimas“, internete apklaususi beveik 10 tūkstančių respondentų.
© DELFI skaitytojo nuotr.

Vis dėlto realybėje vairuotojų nuomonė nesutampa su jų elgesiu. Tiek tyrimai, tiek eismo ekspertai tvirtina, kad didelės baudos ir keliuose matomi policijos pareigūnai taip pat skatina vairuotojus važiuoti laikantis KET.

„Mūsų inicijuota apklausa parodė, kad, vairuotojų nuomone, eismo saugumą Lietuvos keliuose labiausiai padidintų skiriamas didesnis dėmesys vairavimo kultūros kėlimui. Tokią poziciją išreiškė net 57 proc. iš beveik 10 tūkst. apklaustų respondentų. Ši nuomonė ypač ryški tarp tų, kurių vairavimo stažas yra nuo 5 iki 10 metų, tačiau net ir jauni ar ką tik vairuotojo pažymėjimus gavę vairuotojai jaučia, kad reikia kelti eismo kultūrą ir tai turėtų reikšmingą įtaką saugumui keliuose“, – teigia „Lietuvos draudimo“ Gyventojų draudimo skyriaus vadovas Andrius Gimbickas.

Anot jo, eismo dalyvių kultūrą saugumo keliuose garantu labiausiai laiko tie vairuotojai, kurie patys praktiškai niekada nepažeidžia KET. Paradoksas, tačiau tai, kad eismo dalyvių kultūra yra svarbiausia eismo saugumui, mano net ir tie, kurie prisipažįsta patys KET pažeidžiantys dažnai ar praktiškai kiekvieną kartą važiuodami.

Tyrimas atskleidė, kad 17 proc. vairuotojų įsitikinę, jog efektyviausia drausminti pažeidėjus būtų įrengiant daugiau techninės įrangos (vaizdo kamerų, greičio matuoklių). Tik maždaug 1 iš 9 vairuotojų teigė, kad eismo saugumą geriausiai padidintų sugriežtintos baudos.

„Kaip parodė tyrimas, didesnės baudos už KET pažeidimus daugumos vairuotojų vairavimo įpročių nepakeistų. Reikšmingesnę įtaką jos turėtų tik dviem grupėms žmonių: jauniems vairuotojams (19–25 metų) ir senjorams (daugiau nei 76 metų amžiaus) vairuotojams“, – pastebi „Lietuvos draudimo“ ekspertas.

Remiantis tyrimo duomenimis, vos 8 proc. respondentų mano, kad, norint didinti eismo saugumą, reikia, kad šalies keliuose patruliuotų daugiau policijos pareigūnų. „Šiuo aspektu, vairuotojų nuomonė prasilenkia su saugumo ekspertų požiūriu ir su pačių vairuotojų elgesiu kelyje. Prieš maždaug metus mūsų atliktas tyrimas parodė, kad policijos pareigūnų patruliavimas yra itin efektyvus eismo dalyvių drausminimo būdas. Sužinoję, jog priekyje jų tyko policija, greitį visuomet sumažina 70 proc. šalies vairuotojų. Kartais taip elgiasi beveik ketvirtadalis – 25 proc. vairuotojų, ir tik 5 proc. vairuotojų toliau tęsia kelionę tokiu pat greičiu“, – pasakojo Andrius Gimbickas.

Lietuvos policijos atstovų nuomone, eismo saugumą mūsų šalies keliuose pirmiausia pagerintų kiekvieno eismo dalyvio atsakingumas už savo veiksmus, supratimas, kad kelyje esame ne vieni.

„Net ir KET yra akcentuojama pagrindinė visų eismo dalyvių pareiga: eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu. Tiems 57 proc. eismo dalyvių, kurie įsitikinę, kad saugumą labiausiai pagerintume ne baudomis, o ugdydami vairuotojų kultūrą, telieka imtis antrojo žingsnio – patiems pradėti elgtis garbingai ir atsakingai. Tuomet pamatysime, kad ilgainiui ir kiti eismo dalyviai pradės elgtis atitinkamai bei didės saugumas keliuose“, - sakė Policijos departamento prie VRM atstovė spaudai Lina Nemeikaitė.

Jos teigimu, praktika rodo, kad atsakomybės neišvengiamumas už padarytą pažeidimą – baudos – taip pat yra efektyvi neatsakingų asmenų drausminimo priemonių. „Paskirta nuobauda siekiama ne tik nubausti, bet ir auklėti žmogų, kad jis laikytųsi įstatymų, gerbtų bendro gyvenimo taisykles, nedarytų naujų teisės pažeidimų, – sakė L. Nemeikaitė. – Kaip veiksmingą priemonę dar paminėčiau ir socialinę reklamą – vykdytos kampanijos turėjo efektą – keliuose skaudžių nelaimių sumažėjo, vairuotojai geriau laikosi reikalavimo prisisegti saugos diržą, pasirūpina kėdutėmis vaikams.“

„Lietuvos draudimo“ apklausa šį pavasarį buvo rengiama interneto tinklalapyje DELFI. Į klausimus atsakė beveik 10 tūkst. interneto vartotojų.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasiruoškite: vaizdas sostinės gatvėse skirsis kaip diena ir naktis (44)

Pirmąsias rugsėjo savaites eismas sostinėje taps kur kas intensyvesnis – į gatves išvažiuos...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (97)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Būsimųjų vairuotojų laukia iššūkiai: bus dar daugiau neišlaikiusiųjų iš pirmo karto (68)

Norintieji gauti vairuotojo teises tiesiog apgulė „Regitrą“. Daugelis skuba praktinį...

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (15)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su...

V. Radžiūnas. Kodėl žmogaus gyvybė įvertinta vos 90 eurų (15)

Jūs lekiate 90 km/val., viena ranka laikote vairą, kita – išmanųjį telefoną. Pirštais...

Top naujienos

Pavalgęs A. Užkalnis sako, kad Nidą metas branginti, kol visai užbrangs (52)

Žinau, žinau, šiandien ne toks sekmadienis, kad galima būtų ramiai apie Nidą rašyti: nebėr tų...

Trečdalis menopauzės sulaukusių moterų turi šią „dovaną“: ginekologas paaiškino, kada reikia sunerimti (16)

Daugelis moterų net neįtaria, jog jų gimdoje vystosi miom a. O dažniausiai jas atlikti padeda...

Kaip iš tikrųjų atrodo gyvenimas Rusijos glūdumoje (158)

Švintant saulei Jevdokimovas, kaimas Rusijos glūdumoje, tingiai bunda iš miego ir nyra iš trobas...

Greitai uždirbti iš savo buto gali ne visi: ko labiausiai reikia? (2)

Lietuvoje, ypatingai didmiesčiuose ir kurortuose, populiarėja trumpalaikės nuomos verslas. Jį...

Sąmokslo teorijų karalienė: kas slypi už kalbų apie slapta pasaulį valdančius žmones (382)

Mito apie iliuminatus atsiradimo istorija atskleidžia, kaip šiandien gimsta melagingos žinios, o...

Skaitmeninės legendos: A. Sabonis ir Š. Marčiulionis žais tarp visų laikų NBA geriausiųjų? (4)

Vasarai artėjant prie pabaigos NBA vaizdo žaidimų kūrėjai atskleidžia vis daugiau paslapčių...

„Velomaratono“ dalyviai slysčiojo lietaus išpraustame Vilniuje, bet gerino pernykščius rezultatus (18)

Sekmadienį aštuntą kartą startavo masiškiausias šalyje dviračių sporto renginys...

Sugriuvus automobilių stovėjimo aikštelei, mašinos pakibo ore (17)

Nottinghamo centre, įgriuvus daugiaaukštei automobilių aikštelei, dalis joje stovėjusių mašinų...

Ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų dirba „Palangos bobutės“ (143)

300 kvadratinių metrų dydžio butas vasarai Palangoje jau atgyvena, sako „Ober-Haus“ Vakarų...

Naktinis reidas Vilniuje: nepilnametis prie vairo ir nuo dėmesio į krūmus sprukęs doras jaunuolis (44)

Naktinis reidas Vilniuje prasidėjo iškart pričiuptais dviem vairuotojo pažymėjimų...