Įžvelgia lupikavimą

Klaipėdoje valstybinį vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaiko kas trečias ar ketvirtas būsimasis vairuotojas. Ši klaipėdiečių statistika viena blogiausių Lietuvoje.

Dažnam laikyti egzaminą tenka ne vieną kartą. Pretenduojantis į rekordininkus vaikinas teorijos egzaminą bandė laikyti 20 kartą. Kitam tiek pat kartų prireikė, kad įveiktų praktinį vairavimo egzaminą.

Klaipėdiečiai įtaria, kad išsvajoto vairuotojo pažymėjimo negauna ne dėl savo žioplumo. Kai kurie pasakoja istorijas, kaip „Regitros“ egzaminuotojas specialiai laikė numynęs stabdžio pedalą ar kabinėjosi centimetrų tikslumu.

Kai kurios klaipėdietės guodžiasi, kad baigti du universitetus buvo lengviau, nei laikyti egzaminą „Regitroje“.

Būsimi vairuotojai spėja, kad valstybės įmonei „Regitra“ naudinga sukirtinėti – už teorijos egzaminą mokama po 35 litus, o praktinį – per 100 litų, išlaikius tik aikštelėje, kitą kartą reikia mokėti per 82 litus.

Prilygina loterijai

Vairavimo mokyklos „Tiesus kelias“ vadovas Sigitas Miklovis, peržiūrėjęs „Regitros“ pateiktus duomenis, nustebo pamatęs, kad vieni paskutiniųjų miestų pagal išlaikymo rezultatus Lietuvoje – Klaipėda ir Tauragė.

„Tauragėje nėra nei žiedinių sankryžų, nei intensyvaus eismo, tad kodėl tokie blogi vairavimo egzaminų rezultatai?“ – stebėjosi ilgametis instruktorius.

Geriausiai sekasi būsimiems Kauno ir Panevėžio vairuotojams.

Edmundas Matuzevičius, vadovaujantis savo vardo vairavimo mokyklai, mano, kad egzaminų laikymo problema slypi pačiuose žmonėse.

Pasak jo, dalis mokinių vairavimo egzaminą prilygina „Teleloto“ loterijai ir bando savo laimę. Nors mokiniams vairavimo patariama mokytis kartu su šeimos nariais ar papildomai samdyti instruktorių, dažnas į šį pasiūlymą numoja ranka.

Kirpėjoms uždraustų vairuoti

E.Matuzevičiaus pastebėjimu, baigę 30 akademinių vairavimo valandų kursą ir išlaikę teorijos egzaminą, kai kurie žmonės įsivaizduoja tapę puikiais vairuotojais. Tačiau profesionalai įsitikinę, kad šito neužtenka – įgūdžius būtina šlifuoti.

Kai kurie mokiniai tiesiai rėžia, kad siūlantys palūkėti ir neskubėti laikyti vairavimo egzamino instruktoriai nori tik pasipelnyti.

„Juk žmogaus nesurakinsi grandinėmis ir nesakysi: neik laikyti, nes vis tiek neišlaikysi“, – užsispyrėlių sutramdymo nesiima mokyklos vadovas.

S.Miklovis stebisi, kodėl per 13 mokymo vairuoti metų ant rankos pirštų galėjo suskaičiuoti mokinius, kurie egzaminą išlaikė ne iš pirmo karto. Tačiau pastaraisiais metais neišlaikančiųjų auklėtinių padaugėjo.

Tiesa, instruktoriai išskyrė ir tam tikrą kategoriją žmonių, kuriems, jei būtų jų valia, neleistų vairuoti. Vieni šiai kategorijai priskyrė mokytojus ir kirpėjas. Kiti nebuvo tokie kategoriški, teigdami, kad vairavimo kultūra ir sugebėjimai priklauso nuo kiekvieno individualiai

Paiso net milimetrų

Vairavimo instruktoriai spėjo, kad neišlaikytų egzaminų statistiką didina ir pernelyg griežti „Regitros“ reikalavimai.

Vairavimo mokyklos vadovas Bronius Zikaras abejoja, ar liepus instruktoriams ir „Regitros“ egzaminuotojams įsibėgėti ir sustoti reikiamoje vietoje, šie įvykdytų užduotį pagal keliamus reikalavimus.

„Net dviejų naujų vienodų automobilių valdymas yra skirtingas. Nors mano stažas – per 30 metų, man reikia laiko priprasti prie naujo automobilio“, – kitą pavyzdį pateikė vairavimo mokyklos vadovas.

B.Zikaras pastebi, kad egzaminuotojai kabinėjasi itin smulkmeniškai – reikalaujama, jog vairuotojas per egzaminą automobilį pastatytų centimetrų ar net milimetrų tikslumu.

Tačiau kasdieniame gyvenime taip niekas nevairuoja. Atvirkščiai, sulaukiama vairuotojų pažymėjimą turinčių moterų, kurios instruktorių prašo papildomų pamokų, kaip pastatyti automobilį prekybos centro aikštelėje.

Kertasi su realybe

„Daugiau problemų įžvelgiu “Regitroje„ nei blogame žmonių pasiruošime“, – kolegai pritarė Klaipėdos darbo rinkos mokymo centro direktorės pavaduotojas Rolandas Kirkilis.

R.Kirkilio nuomone, vairuotojai egzaminus laiko po kelis kartus dėl „Regitros“ monopolio. Pasak jo, jei valstybės įmonė uždirbamus pinigus privalėtų įnešti į biudžetą, o ne pati iš jų išgyventi, situacija būtų kitokia.

Pavaduotojas atkreipė dėmesį, kad anksčiau B kategorijos vairuotojams paruošti buvo skiriama 20 valandų, o dabar – 30. Tačiau laikomų egzaminų rezultatai nepasikeitė.

R.Kirkilis įžvelgia nemažai absurdiškų „Regitros“ reikalavimų, kurie prasilenkia su realiu gyvenimu. Vienas tokių – mieste sustoti prie „Stop“ linijos ne toliau kaip per metrą.

Nors gyvenime šio nurodymo kiekvienas paiso skirtingai, per egzaminą jis priskiriamas prie kritinių klaidų. Tad mokinio paprašoma užleisti vairuotojo vietą, nes egzaminas būna neišlaikytas.

Pasak R.Kirkilio, žiedinėje sankryžoje eismo juostą galima keisti, o per „Regitros“ egzaminą draudžiama. Nors vairuotojas ir nepažeidžia kelių eismo taisyklių.

Stebina nepastovumu

Nuo šių metų pradžios vairavimo mokyklos privalėjo įsirengti filmavimo kameras, kad galėtų įamžinti mokyklinius egzaminus. Taip esą būtų pagerinta vairuotojų mokymo kokybė. Mat šiuo metu valstybinį vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaiko mažiau nei 40 proc. žmonių, kai ES vidurkis siekia 60 proc.

Tačiau vairavimo instruktoriai pasisako už tai, kad filmavimo kameros turėtų būti įrengtos ir „Regitros“ automobiliuose. Instruktoriai negali suprasti, kodėl puikiai vairavęs mokinys neišlaiko valstybinio vairavimo egzamino.

B.Zikaras pageidavo, kad vairavimo mokykloms keliami reikalavimai būtų pastovesni. Jis prisiminė neseną reikalavimą – automobilių statymui įrengti įkalnę ir nuokalnę. Vėliau šis nurodymas atšauktas, nors tam jau buvo išleista per 2 tūkst. litų.

Mokyklos vadovas spėjo, kad reikalavimas įrengti kameras taip pat bus greitai atšauktas. Mat jau prabilta, kad filmuojant pažeidžiamos kitų eismo dalyvių teisės.

Komentaras

Gintautas Nagelė, „Regitros“ Klaipėdos filialo vyresnysis specialistas

Teorijos egzaminą daugiau kartų laiko tie, kurie neatsakingi ir tinkamai nepasiruošia. Jaunimas nelabai vertina tėvų pinigus, už kuriuos laiko egzaminus. Pasimokius porą savaičių teorijos egzaminą galima išlaikyti iš pirmo karto. Visi klausimai yra aiškūs ir suprantami. Praktikos egzaminas sudėtingesnis, tad būtina rimčiau pasiruošti. Tam reikia papildomų vairavimo užsiėmimų. Bet ir apsižioplinti nėra sunku. Praktinis vairavimo egzaminas vertinamas pagal nustatytus kriterijus, o egzaminuotojas tik atlieka savo darbą. Užduotis kuria visa ministerija. Darbuotojų alga yra pastovi ir nepriklauso nuo to, kiek žmonių laikė egzaminą. Kaltinimas dėl įmonės suinteresuotumo uždirbti kuo daugiau pinigų skamba nešiuolaikiškai. Jei kyla abejonių dėl egzamino vertinimo, galima kreiptis į mane ar vadovus. Visada galima pasitikslinti klaidas ir nelikti nežinomybėje. Tik laiko klausimas, kada „Regitros“ automobiliuose bus įrengtos filmavimo kameros. Jos atsiras gal net šiemet. Bet abejoju, ar išlaikymo rezultatas nuo to pagerės. Gal tik sumažės konfliktinių situacijų. Jokia kamera žmonių neprivers mokytis.

Birutė Dirmotienė, Klaipėdos darbo rinkos mokymo centro direktorė

Supergriežti reikalavimai atsiranda dėl nesąžiningų vairavimo mokyklų. Pačioms mokykloms reikėtų pasitempti, kad baigimo pažymėjimai nebūtų parduodami arba ieškoma kitokių kelių, kaip apeiti įstatymus. Kursų lankytojai taip pat turėtų norėti mokytis vairuoti, o ne kaip nors gauti vairuotojo pažymėjimą. Kol abiem pusėms trūks sąžiningumo, noro ir motyvacijos, tol negalima tikėtis gerų rezultatų. Nė viena mokymo įstaiga nemoko chuliganiškai vairuoti gatvėse. „Regitra“ – monopolinė egzaminų laikymo įstaiga, kurios tikslas surinkti kuo daugiau pinigų.

Statistika

18 228 – tiek iš viso vairuotojo pažymėjimų Klaipėdos filiale išduota užpernai;

19 388 – tiek vairuotojo pažymėjimų išduota pernai;

5635 – tiek pernai laikė teorijos egzaminą B kategorijai;

4651 – tiek praktikos egzaminą;

43 329 – tiek pernai „Regitra“ išdavė pradedančiojo vairuotojo pažymėjimų (22 202 moterims ir 21 127 vyrams) Lietuvoje;

43 804 – tiek pažymėjimų išduota užpernai (21 717 moterims ir 22 087 vyrams).

Rekordai

39 – tiek vienam 26-erių vyrui prireikė bandymų, kad išlaikytų teorijos egzaminą;

25 – tiek kartų viena moteris laikė vairavimo egzaminą. Pažymėjimą ji gavo būdama 34 metų;

82 – tiek metų buvo vyriausiam pernai vairuotojo pažymėjimą gavusiam asmeniui.

Šaltinis: „Regitra“