Ne paslaptis, kad pirmą savaitę ar net mėnesį sėdant prie vairo be instruktoriaus jauni vairuotojai neišvengia streso. Ne gana to, be natūralaus nerimo atsiranda ir papildomų situacijų kelyje, kurios sukelia norą šokti pro automobilio langą ir nebegrįžti, nebent tik į keleivio vietą.
© Vida Press

Pasak Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovo Raimondo Bieliausko, siaubą keliančios situacijos kelyje paprastai kartojasi, bet tai dar nereiškia, jog jos neišvengiamos. Specialistas išskiria pagrindines priežastis, kurios gąsdina „klevo lapus“ ir pataria, kaip išvengti streso ir sėkmingai gerinti vairavimo įgūdžius.

Gerais norais pragaras grįstas

Praktiškai kiekvienas vairuotojas – senas ar jaunas, yra susidūręs su patyrusiu vairuotoju, kuris, net ir sėdėdamas ne vairuotojo vietoje, aktyviai dalinasi savo patirtimi ir pamokymais. Neretai tą žinių dalijimąsi lydi ir griežtas tonas bei spalvingi posakiai.

Pasak draudimo eksperto, bet kokie emocionalūs ar staigūs komentarai išmuša iš vėžių nepatyrusius vairuotojus ir ne tik neužsifiksuoja atmintyje, bet stumteli asmenį, sėdintį už vairo, neracionalaus ir nekoordinuoto elgesio link.

„Nors susivaldyti, kai prie vairo sėdintis žmogus atrodo pasimetęs ir neužtikrintas, yra labai sudėtinga, vis tik reiktų išlikti ramiais. Tiek patarimai, tiek kritika turėtų būti išsakoma argumentuotai, ramiu tonu. Jei nesate tikras, kad jaunasis vairuotojas sugebės nesikarščiuodamas priimti pamokymus, reiktų palaukti, kol vairuotojas sustos ir tuomet ramiai išdėstyti, ką ir kodėl reiktų keisti jo vairavime, kur reiktų patobulėti“, – pataria R. Bieliauskas.

Tiesa, yra žmonių, kurie patys nevairuoja ir nesuprasdami labai jautriai reaguoja į įvairias situacijas kelyje: aikčioja privažiavus arčiau kito automobilio, liepia stabdyti dar mirksint žaliam šviesoforo signalui.

„Tokiais atvejais sprendimas yra labai paprastas – tokius keleivius sodinti ant galinės automobilio sėdynės arba prieš važiuojant perspėti, jog vairuotojas yra nepatyręs ir bet kokie trukdžiai gali jį blaškyti“, – teigia ekspertas.

Baimė sutikti kelių erelį

Dar vienas kelių baubas – per daug sau leidžiantys ir etiketą bei taisykles kelyje pamirštantys vairuotojai. Aštrūs paskutinės sekundės manevrai, garsinis signalas, įkyrus važiavimas prisiglaudus prie automobilio galo – visa tai gali išmušti iš vėžių ir patyrusius, ką jau kalbėti apie jaunus, tik teises gavusius, vairuotojus.

„Per daug pasitikintys savo jėgomis vairuotojai sukelia ir daugiausiai avarinių situacijų, nes kitiems sunku nuspėti jų elgesį kelyje. Žinoma, lyginant su pietine Europa ar Pietryčių Azija, mūsų vairuotojų bendras mentalitetas yra pakankamai ramus, tačiau jų keliamas chaosas ypač atsiliepia neįgudusiems vairuotojams“, – teigia R. Bieliauskas. Paklaustas, koks geriausias patarimas jauniems vairuotojams vengiant įžūlių kelių eismo dalyvių, ekspertas teigia, kad vienintelė išeitis – praktika. „Geri vairavimo įgūdžiai, kitų eismo dalyvių elgesio numatymas – tai išsivysto tik praktikuojantis“.

Nepasitikėjimas savimi nepažįstamose vietovėse

Kalbant apie dalykus, keliančius baimę ir nepasitikėjimą naujiems vairuotojams, neįmanoma nepaminėti vairavimo nepažįstamose vietovėse. Dažniausia situacija – išvažiavimas iš nedidelio miesto ar gyvenvietės į didmiestį. Didelio miesto kelių išskirtinumas – kelios juostos, aktyvios žiedinės sankryžos, teorijos knygose išmokti, bet dar praktikoje nematyti ženklai. Šios priežastys dažnais atvejais skatina pasirinkti viešą transportą vietoj patogaus nuosavo.

„Reikia nepamiršti, jog automobiliai ir galimybė juos vairuoti turi teikti daugiau laisvių, o ne jas riboti. Todėl, jei sėdint prie vairo jaučiatės neužtikrintai, keliones reiktų atidėti. Geriausia tokiu atveju kurį laiką pasipraktikuoti sekmadieniais arba vakarais, kai keliuose jau yra nedaug automobilių. Tuomet galima išbandyti nežinomus maršrutus, sankryžas“, – sako transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas.

Namo – per aplinkui

Paradoksalu, bet kartais nauji vairuotojai baiminasi važinėti net ir gerai pažįstamomis gatvėmis. Išmanant miesto specifiką, naujieji kelių eismo dalyviai susidaro ir pasirenka nebūtinai greičiausią ir patogiausią maršrutą, o tokį, kuris atitiktų jų įgūdžius ir būtų mažiau gąsdinantis. Tokius sprendimus – namo ar į darbą važiuoti ilgesniu maršrutu, dažnai skatina jau minėtos žiedinės sankryžos, pervažos ar sankryžos esančios įkalnėje.

„Toks elgesys visiškai suprantamas, tačiau visi pradedantys vairuotojai anksčiau ar vėliau ketina tapti visaverčiais kelių eismo dalyviais, todėl būtina įveikti savo baimes. Visada galima papildomai pavažinėti mieste su instruktoriumi arba išnaudoti vairavimo aikšteles. Atsikračius nemėgstamų kelių ar sankryžų automobilis suteiks dar daugiau komforto ir, žinoma, saugumo,“ – ramina R. Bieliauskas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kaip išsirinkti teisingą alyvą (9)

Reguliarus vairuotojų rūpestis – alyvos keitimas – glaudžiai susijęs su važiavimo kokybe,...

Pavojingosios atliekos yra gerokai arčiau mūsų kasdienybės nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio

Pavojingųjų atliekų sąvoka dažnam gyventojui dar neretai asocijuojasi su žalsvai...

Ne tik baudžiamoji atsakomybė, bet ir automobilio konfiskacija (14)

Kaip nusikalstamos veikos padarymo įrankį, priemonę ar nusikalstamos veikos rezultatą, Kauno...

Susiremontavote automobilį po avarijos? Dar nereiškia, kad galite juo važiuoti (19)

Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, nuo šių metų sausio mėnesio Lietuvoje įregistruota...

Pasiruoškite: vaizdas sostinės gatvėse skirsis kaip diena ir naktis (45)

Pirmąsias rugsėjo savaites eismas sostinėje taps kur kas intensyvesnis – į gatves išvažiuos...

Top naujienos

Vaizdas pro langą į Europą: Baltijos regionas Kremliui – tik viena jo baisios strategijos detalė (8)

Su rusų ekonomistu, žurnalistu Dmitrijumi Travinu DELFI susitiko Europos universitete Sankt...

Paėmusieji būsto paskolas viliojami galimybe sutaupyti nemenką sumą (1)

Tūkstančiai šalies gyventojų įsigydami nuosavą būstą skolinosi pinigų iš bankų....

Orai: pajusime tikrą rudens alsavimą (10)

Iki pat savaitės pabaigos šalyje išsilaikys gaivūs orai , dažnai varvės dangus, įsismarkaus...

Traukinys Maskva-Vladivostokas: lietuviai juo vyko, tikėdamiesi nuotykių ir problemų (229)

Šią vasarą aš – Tadas, ir mano brolis Mantas, atostogoms nusprendėme pasirinkti kiek...

Geriausi pusryčiai norintiems sulieknėti (1)

Norintys mesti svorį gali lengviau atsikvėpti – šį kartą nereikės valgyti nieko neįprasto. Ir...

Sezoninį darbą pasirinko dėl neįprastos priežasties: šis įdarbinimas buvo pats svarbiausias (17)

Dauguma jaunuolių sezoninį darbą renkasi dėl paprastų priežasčių, vieni nori užsidirbti...

Eksperimentas: 7 absoliutaus pritarimo vyrui dienos (24)

Kas bus, jei ištisą savaitę pamėginsime pritarti bet kokiam vyro sprendimui? Eksperimentas, kurį...

Tris kartus už nuosavus tvirtesni dantys – per parą (58)

„ Dantys per vieną valandą – dantys vienai valandai“, – anksčiau ironizuodavo...

Rusijos propagandos gniaužtuose atsidūrusios šalies atstovė: žmonės mąsto, emigruoti ar dar palaukti (304)

Jauna moteris, buvusi kandidatė Moldovos prezidento rinkimuose Maia Sandu yra pasiryžusi...

Prasidėjo visiškas Saulės užtemimas: pasigrožėkite vaizdais (29)

Rugpjūčio 21 d. įvyks neeilinis visiškas Saulės užtemimas, kurį galės stebėti tūkstančiai...