Prasidėjęs šiltasis sezonas į miesto gatves išviliojo dviračių transporto priemonių gerbėjus. Nors daugelyje pasaulio šalių motoroleriai ar motociklai yra pagrindinė susisiekimo priemonė mieste, mūsuose ši tradicija kol kas kelią skinasi sunkiai, sukeldama nemenką kai kurios visuomenės dalies agresiją.

Prieš keletą dienų Mokyklos gatvės rajone įvyko incidentas, kurio metu nukentėjo motoroleriu važiavęs 25 metų Antanas. Kažkoks vyras smogė jam per galvą metaliniu daiktu ir iššovė šautuvu į motorolerio priekinę apdailą.

Nukentėjęs vaikinas suskaičiavo, kad jam padaryta 300 litų žala, ir pasiskundė policijai.

Kol vyksta tyrimas, belieka spėlioti, kad užpuoliką sunervino motorolerio blerbimas.

Ramiose nuosavų namų kvartaluose bei užmiestyje gyvenantys žmonės neretai skundžiasi šio nemalonaus garso atakomis.

„Kad ir kas atsitiko, toks vyro elgesys nepateisinamas. Jeigu nenorėjo pasiskųsti policijai, galėjo pasikalbėti su motorolerio vairuotoju gražiuoju. Protingi žmonės visada randa išeitį“, – teigė Klaipėdos kelių policijos biuro (KEB) Kelių patrulių kuopos vadas Arnoldas Jankus.

Nervina šaižus garsas

Tačiau vargu ar toks patarimas įtikintų ne vieną dešimtį klaipėdiečių, kenčiančių blerbiančias kaimynų pramogas.

„Suprasčiau, jei motoroleris ar motociklas būtų naudojami kaip susisiekimo priemonė. Tačiau ne. Į darbus visi keliauja mašinomis, o po darbo grįžę namo sėda ant keturračių, motorolerių ir pradeda siautėti po langais. Taip jie pramogauja. Tegul pramogauja, bet ne kitų žmonių ramybės sąskaita“, – piktai apie kaimynus pasakojo šiaurinės miesto dalies gyventoja.

Panašu, kad ji ne vienintelė dėl to pyksta – neiškentusi keturračio blerbimo viena kaimynių išbėgo į gatvę ir vijosi jį su šake rankose.

Sukandę dantis tokias pramogas kenčia ir netoli miesto esančios sodų bendrijos gyventojai. Paauglys kaimynų sūnus vakarais išsuka iš savo kiemo, pavažiuoja kelias dešimtis metrų siaura gatvele ir grįžta. Taip lyg bitė į avilį vaikas siuva visą vakarą.

Gretimai gyvenantys žmonės niršta dėl trikdomos ramybės, bet tramdo emocijas, nes nenori susipykti su kaimynais.

Dviračių transporto priemonių vairuotojai nemalonūs ne tik kaimynams, bet ir vairuotojams keliuose.

„Iš Nidos, kur gyvenu, geru oru į darbą Klaipėdoje pats dažnai važiuoju dviračiu ir galiu pasidalyti patirtimi, kad kiti eismo dalyviai dviratėmis transporto priemonėmis važinėjančius žmones laiko kelių chuliganais. Važiuodamas motociklu esu patyręs, kad automobilių vairuotojai dažnai elgiasi nekorektiškai – nepraleidžia, pavojingai manevruoja, užkiša mašiną prieš motociklą“, – nemalonia patirtimi dalijosi Kelių patrulių kuopos vadas A.Jankus.

Nemoka rinkliavos

Kur kas palankiau nei nuo triukšmo pavargę kaimynai ir mašinų vairuotojai dvirates transporto priemones vertina pareigūnai bei valdininkai. Šiemet Kelių policijos biuro pareigūnai pradėjo agituoti klaipėdiečius šiltuoju metų laiku persėsti ant dviračių, motorolerių ar motociklų.

Taip norima sumažinti transporto srautus mieste, pagerinti Klaipėdos oro kokybę. Vairuotojai viliojami galimybe už šių transporto priemonių statymą centrinėje miesto dalyje nemokėti stovėjimo rinkliavos.

Tačiau pėstieji ir mašinų vairuotojai tokius raginimus vertina su siaubu – esą dviračių transporto premonių vairuotojai visiškai nepaiso eismo taisyklių: nardo eismo juostomis, viršija leistiną greitį, nedėvi šalmų.

Kelių patrulių kuopos vadas A.Jankus neslėpė – iš tiesų dviračių transporto priemonių vairuotojai dažnai pažeidžia eismo taisykles ir yra klaidingai įsitikinę, jog daugelis reikalavimų jiems netaikomi.

Nesibaimina vairuoti girti

Vyresni žmonės, ypač tie, kurie turi teisę vairuoti įvairias transporto priemones, įsitikinę, kad nenusižengia taisyklėms, jeigu mopedu ar motoroleriu važiuoja neblaivūs, teigdami, kad tai nėra transporto priemonė.

Pareigūnų patirtis rodo, kad daugybė motorolerių savininkų klaidingai mano, jog šioms transporto priemonėms nereikia nei registracijos, nei draudimo.

KEB pareigūnai ypatingą dėmesį dviratėms transporto priemonėms skiria nuo gegužės iki rudens.

Pastebėta, kad jų vairuotojai dažniausiai pavojingai manevruoja, o greičio viršijimas jiems nėra būdingas.

KEB tyrėja Neringa Jasinskaitė tikino, kad motociklų bei motorolerių vairuotojai neturi teisės pranerti tarp automobilių ir sustoti priešais šviesoforą tarp mašinų. Jie, kaip ir visi kiti eismo dalyviai, privalo stovėti paskui priešais važiuojančią transporto priemonę.

Radarų lėkdami nebijo

Greitį viršija dažniausiai jauni sportinių motociklų, vadinamų britvomis, vairuotojai. Policininkai juos mėgsta vadinti vienadieniais. Tokie dažniausiai neturi vairuotojo pažymėjimo, o jų plieno žirgas neretai net nepažymėtas valstybiniais numeriais.

Kitus eismo dalyvius neretai nervina greičio matuoklių nebijantys motociklininkai.

Ir nenuostabu – stacionarūs matuokliai motociklų nefiksuoja, nes juos vairuojantieji būna su šalmais, o ir valstybiniai numeriai yra tik gale.

Be to, pasak A.Jankaus, Klaipėdoje nėra stacionarių greičio matuoklių, kurie fiksuoja nuvažiuojančios transporto priemonės greitį. Tad nedrausmingi motociklininkai mūsų mieste turi bijoti tik policininkų su lazeriniais greičio matuokliais.

Nors šiemet motociklininkai ir motorolerių vairuotojai į avarijas nepateko, paprastai tokių eismo įvykių pasekmės būna labai skaudžios.

Daug kartų peržiūrėjęs šį pavasarį Gargžduose įvykusios avarijos, kurios metu žuvo motociklininkas, vaizdo įrašą, A.Jankus teigė įsitikinęs, kad galingus motociklus vairuoti turėtų būti leidžiama nuo 25-erių.

„Pats važinėju motociklu ir galiu patarti – jeigu motociklininkai visada jaustųsi važiuojantys ne pagrindine, o šalutine gatve, nelaimių išvengtų. Žinau, kad vairuojant mašiną pamatyti motociklą yra kur kas sunkiau nei automobilį. Menkiausia klaida kelyje gali kainuoti gyvybę. Vakarų Europos valstybėse beveik visi motociklininkai dėvi specialius rūbus, kurie apsaugo labiausiai pažeidžiamus organus. Pas mus neretai galima pamatyti motociklininką, avintį šlepetėmis, vilkintį marškinėliais ir šortais“, – piktinosi A.Jankus.

Statistika

Šių metų pradžioje Klaipėdoje buvo registruota

526 motoroleriai ir mopedai,

1 435 motociklai,

24 keturračiai iki 15 kilovatų galingumo,

galingesni keturračiai iki šiol būdavo registruojami kaip žemės ūkio technika.

Taisyklės

Motoroleriais ir mopedais važinėti turi teisę asmenys nuo 15 metų. Kaip ir visi kiti vairuotojai jie privalo išlaikyti Kelių eismo taisyklių teorijos egzaminą. Jam galima ruoštis ir savarankiškai.

Išlaikiusieji egzaminą gauna AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Praktikos egzamino jiems laikyti nereikia.

Jeigu mopedas ar motoroleris gali išvystyti didesnį nei 45 kilometrų per valandą greitį, o jų variklio darbinis tūris didesnis nei 50 kubinių centimetrų, juos gali vairuoti tik turintieji A1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą.

Motoroleriai registruojami Valstybinėje įmonėje „Regitra“.

Kiekvienas motorolerio ar lengvojo keturračio vairuotojas bei keleivis privalo mūvėti šalmą.

Šalmai nebūtini važiuojant tais motoroleriais, kuriuose yra rėmai bei gamykloje įrengti saugos diržai, tačiau mūsų gatvėse tokių beveik nesimato.