Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę

 (30)
Pačioje praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT), nagrinėdamas ginčą dėl žalos, padarytos transporto priemonei besileidžiančiu kelio užtvaru (paprastai jis vadinamas „šlagbaumu“), pripažino, kad ši konstrukcija nelaikoma didesnio pavojaus mechanizmu.
Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Tai reiškia, kad nuo šiol siekiantiems žalos, padarytos kelio užtvaru, atlyginimo – nuostolius įrodinėti bus sunkiau.

Pasak advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ advokatės Gintarės Raišutienės, šio sprendimo priešistorė identiška šimtams pasitaikančių kiekvieną dieną: automobilio vairuotojas, norėdamas išvažiuoti iš teritorijos pasikėlė užtvarą ir pravažiavęs – užtvarą uždarinėjo su valdymo pulteliu.

Tuo metu kitas automobilis jau važiavo po užtvaru ir buvo apgadintas. Apgadinto automobilio savininkui buvo išmokėta draudimo išmoka ir draudimo bendrovė pateikė ieškinį uždarinėjusiam užtvarą vairuotojui dėl žalos atlyginimo.

Byloje buvo sprendžiama, ar mechaniškai veikiantis kelio užtvaras yra prilyginamas didesnio pavojaus mechanizmui (pagal Civilinį kodeksą), mat tokiu atveju draudimo bendrovei būtų paprasčiau įrodyti vairuotojo, kuris nuleido užtvarą, atsakomybę (kaltė būtų preziumuojama) ir prisiteisti draudimo išmokos atlyginimą.

Pagal Civilinį kodeksą laikoma, kad veikla yra susijusi su didesniu pavojumi aplinkiniams, kai asmuo naudoja pavojingus objektus (įrengimus, mechanizmus ar kt.) arba vykdo pavojingą veiklą (vežimus, tam tikros rūšies gamybą ar kt.) ir yra nepajėgus jų visiškai kontroliuoti. LAT yra konstatavęs, kad spręsti ar yra keliamas didesnis nei įprasta pavojus reikėtų pagal keletą kriterijų: ar yra itin didelė žalos atsiradimo rizika, ar negalima rizikos pašalinti atsargumo priemonėmis.

„Pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai mechaniškai veikiantį užtvarą pripažino didesnio pavojaus mechanizmu ir nusprendė, kad kelio užtvarą uždariusiam vairuotojui keliami aukštesni atsargumo ir atidumo standartai. Teismų vertinimu, užtvaro valdytojas, pravažiavęs pro užtvarą ir jį nuleisdamas, privalėjo įsitikinti, kad užtvaras nesukels žalos kitiems asmenims ar daiktams, – aiškina advokatė G. Raišutienė. – Tačiau LAT, analizuodamas minėtą situaciją, pabrėžė, kad kelio užtvaras yra įprastas, kelių eismo dalyviui gerai žinomas mechanizmas, kurio veikimo principas kiekvienam vairuotojui yra aiškus, suvokiamas ir nuspėjamas. Taip pat akcentavo, kad kiekvienas vairuotojas supranta, jog kelio užtvaro svirtis pakeliama turinčiam teisę pro jį pravažiuoti automobiliui ir nuleidžiama jam pravažiavus.“

Taigi, remiantis minėta LAT nutartimi, kelio užtvaras nėra laikomas padidinto pavojaus šaltiniu, o yra paprastas įrengimas, todėl norintys išsiieškoti išmoką (šiuo atveju – draudimo bendrovė) turi įrodyti visas deliktinės atsakomybės sąlygas, be to, turi būti įvertinami ir asmens, važiavusio pro besileidžiantį užtvarą, veiksmai.

Tad ne tik užtvarais besinaudojantiems vairuotojams reikėtų būti budresniems, bet ir nekantraujantiems pravažiuoti vairuotojams, nes įvykus incidentui būtų vertinami abiejų vairuotojų veiksmai.

www.cargonews.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Eismo kultūra ir patarimai

Kyšių neimantiems techninės apžiūros kontrolieriams – solidus paskatinimas (18)

Lietuvos techninės apžiūros įmones vienijanti asociacija „Transeksta“ sukūrė korupcijos užkardijimo sistemą. Kaip teigiama pranešime žiniasklaidai, joje kruopščiai išdėstyti visi įmanomi korupcinio pobūdžio veiksmai ir požymiai, kaip juos atpažinti. Čia pateikta ir detali instrukcija, kaip užfiksuoti ir kam pranešti apie neteisėto atlygio siūlymus ar reikalavimus.

Prieš ilgąjį savaitgalį – pareigūnų perspėjimas (4)

Šį ilgąjį šventinį savaitgalį, birželio 23-26 d., vėl bus vykdomos vairuotojų blaivumo kontrolės priemonės ‒ Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Kelių policijos valdybos Kelių patrulių rinktinės pareigūnai pasirinktose sostinės vietose ir pasirinktame apskrities rajone tikrins vairuotojų blaivumą, ar nevairuoja apsvaigę nuo narkotinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų.

Avarijų skaičius išaugo ketvirtadaliu: kaip saugiai vairuoti per Jonines? (9)

Prasidedant ilgajam savaitgaliui dėl intensyvaus eismo keliuose ir susidariusių spūsčių kelionės automobiliu neišvengiamai tampa rizikingesnės. Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) duomenimis, vien per pirmuosius penkis šių metų mėnesius, eismo įvykių skaičius išaugo beveik ketvirtadaliu, teigiama pranešime žiniasklaidai.

Pardavus automobilį pribloškė netikėta bauda (94)

Bauda už jau senokai parduotu automobiliu padarytą nusižengimą, ko gero, gali kiekvieną „išversti iš koto“. Tačiau tokios istorijos nebestebina nei Kelių policijos pareigūnų, nei viešosios tvarkos prižiūrėtojų, kuriems tokias baudas dažnai tenka „susirinkti“ atgal ir ieškoti naujojo mašinos savininko.

Ginčas dėl geležinkelio pervažos: gyventojams kyla ypač rimtų problemų (13)

Naująja „Rail Baltica“ vėže rieda vis daugiau traukinių, tačiau šio tarptautinio geležinkelio pervažų problema taip ir liko neišspręsta. Iki šiol pervažos užtvertos primityviais rakinamais arba tik uždaromais užtvarais, kuriuos važiuojantieji keliu turi kaskart išlipę atidarinėti ir uždarinėti, rakinėti, pirmyn atgal kelis kartus vaikščioti per pavojingą geležinkelio ruožą, o įsėdę į transporto priemonę taip pat negarantuoti, kad saugiai pervažiuos.
Facebook draugai