Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę

 (30)
Pačioje praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT), nagrinėdamas ginčą dėl žalos, padarytos transporto priemonei besileidžiančiu kelio užtvaru (paprastai jis vadinamas „šlagbaumu“), pripažino, kad ši konstrukcija nelaikoma didesnio pavojaus mechanizmu.
Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Tai reiškia, kad nuo šiol siekiantiems žalos, padarytos kelio užtvaru, atlyginimo – nuostolius įrodinėti bus sunkiau.

Pasak advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ advokatės Gintarės Raišutienės, šio sprendimo priešistorė identiška šimtams pasitaikančių kiekvieną dieną: automobilio vairuotojas, norėdamas išvažiuoti iš teritorijos pasikėlė užtvarą ir pravažiavęs – užtvarą uždarinėjo su valdymo pulteliu.

Tuo metu kitas automobilis jau važiavo po užtvaru ir buvo apgadintas. Apgadinto automobilio savininkui buvo išmokėta draudimo išmoka ir draudimo bendrovė pateikė ieškinį uždarinėjusiam užtvarą vairuotojui dėl žalos atlyginimo.

Byloje buvo sprendžiama, ar mechaniškai veikiantis kelio užtvaras yra prilyginamas didesnio pavojaus mechanizmui (pagal Civilinį kodeksą), mat tokiu atveju draudimo bendrovei būtų paprasčiau įrodyti vairuotojo, kuris nuleido užtvarą, atsakomybę (kaltė būtų preziumuojama) ir prisiteisti draudimo išmokos atlyginimą.

Pagal Civilinį kodeksą laikoma, kad veikla yra susijusi su didesniu pavojumi aplinkiniams, kai asmuo naudoja pavojingus objektus (įrengimus, mechanizmus ar kt.) arba vykdo pavojingą veiklą (vežimus, tam tikros rūšies gamybą ar kt.) ir yra nepajėgus jų visiškai kontroliuoti. LAT yra konstatavęs, kad spręsti ar yra keliamas didesnis nei įprasta pavojus reikėtų pagal keletą kriterijų: ar yra itin didelė žalos atsiradimo rizika, ar negalima rizikos pašalinti atsargumo priemonėmis.

„Pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai mechaniškai veikiantį užtvarą pripažino didesnio pavojaus mechanizmu ir nusprendė, kad kelio užtvarą uždariusiam vairuotojui keliami aukštesni atsargumo ir atidumo standartai. Teismų vertinimu, užtvaro valdytojas, pravažiavęs pro užtvarą ir jį nuleisdamas, privalėjo įsitikinti, kad užtvaras nesukels žalos kitiems asmenims ar daiktams, – aiškina advokatė G. Raišutienė. – Tačiau LAT, analizuodamas minėtą situaciją, pabrėžė, kad kelio užtvaras yra įprastas, kelių eismo dalyviui gerai žinomas mechanizmas, kurio veikimo principas kiekvienam vairuotojui yra aiškus, suvokiamas ir nuspėjamas. Taip pat akcentavo, kad kiekvienas vairuotojas supranta, jog kelio užtvaro svirtis pakeliama turinčiam teisę pro jį pravažiuoti automobiliui ir nuleidžiama jam pravažiavus.“

Taigi, remiantis minėta LAT nutartimi, kelio užtvaras nėra laikomas padidinto pavojaus šaltiniu, o yra paprastas įrengimas, todėl norintys išsiieškoti išmoką (šiuo atveju – draudimo bendrovė) turi įrodyti visas deliktinės atsakomybės sąlygas, be to, turi būti įvertinami ir asmens, važiavusio pro besileidžiantį užtvarą, veiksmai.

Tad ne tik užtvarais besinaudojantiems vairuotojams reikėtų būti budresniems, bet ir nekantraujantiems pravažiuoti vairuotojams, nes įvykus incidentui būtų vertinami abiejų vairuotojų veiksmai.

www.cargonews.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 

Eismo kultūra ir patarimai

Baigiantis vasarai – svarbus priminimas vairuotojams ir pėstiesiems

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Kelių policijos valdybos pareigūnai jau šios savaitės pradžioje kontroliuos, kaip vairuotojai ir pėstieji laikosi Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Apie tai skelbiama sostinės VPK svetainėje internete.

Egzaminas vasariniams automobilio langų plovikliams: rezultatai nemaloniai nustebino (14)

Praėjusią žiemą eksploatacinius skysčius automobiliams gaminanti bendrovė „Lesta“ pasišovė ateiti į talką vairuotojams, nežinantiems kokiomis savybėmis iš tiesų pasižymi Lietuvos rinkoje pardavinėjami mašinų stiklų plovikliai. Įmonės laboratorijoje, įrengtoje pagal Vokietijos techninės patikros įmonių asociacijos „Dekra“ tyrimų metodiką, naudojant analogišką įrangą, buvo ištirta 13 skirtingų ploviklių.

Kaip smarkiai daužtas prabangus BMW garaže pavirto sveikutėliu automobiliu (349)

Ne kartą esame girdėję istorijų apie „auksarankius“ meistrus, kurie iš dviejų, trijų ar daugiau automobilių sulipdo vieną gražią, nublizgintą transporto priemonę. Tik vėliau patekusi į avariją tokia mašina išsibarsto kelyje į tiek atskirų dalių, iš kiek buvo „suklijuota“. Arba net dar smulkiau.

Ką įdomaus siūlo aukcionai

Tradiciškai yra kelios sąlygos, kurias atitikus galima tikėtis sėkmės parduodant seną automobilį aukcione. Viena – jis turi būti „Ferrari“. Arba jo turi būti pagaminti vos keli egzemplioriai. Arba tai turi būti labai senas modelis. Arba jis anksčiau priklausė kuriai nors įžymybei, kuri įžymybė yra planetos mastu – jokiu būdu ne Radžis ar Tikroji Išdykėlė.

„CityBee“ naikina atskiras stovėjimo zonas centre (23)

Automobilių dalinimosi paslaugą teikianti „CityBee“ skelbia naikinanti atskiras stovėjimo zonas Vilniaus ir Kauno centruose. Nuo šiol paslaugos vartotojai automobilį galės palikti bet kur, o miestų rinkliavų zonose stovėjimas net ir rezervacijos metu bus nemokamas, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Facebook draugai