Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę

 (30)
Pačioje praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT), nagrinėdamas ginčą dėl žalos, padarytos transporto priemonei besileidžiančiu kelio užtvaru (paprastai jis vadinamas „šlagbaumu“), pripažino, kad ši konstrukcija nelaikoma didesnio pavojaus mechanizmu.
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Tai reiškia, kad nuo šiol siekiantiems žalos, padarytos kelio užtvaru, atlyginimo – nuostolius įrodinėti bus sunkiau.

Pasak advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ advokatės Gintarės Raišutienės, šio sprendimo priešistorė identiška šimtams pasitaikančių kiekvieną dieną: automobilio vairuotojas, norėdamas išvažiuoti iš teritorijos pasikėlė užtvarą ir pravažiavęs – užtvarą uždarinėjo su valdymo pulteliu.

Tuo metu kitas automobilis jau važiavo po užtvaru ir buvo apgadintas. Apgadinto automobilio savininkui buvo išmokėta draudimo išmoka ir draudimo bendrovė pateikė ieškinį uždarinėjusiam užtvarą vairuotojui dėl žalos atlyginimo.

Byloje buvo sprendžiama, ar mechaniškai veikiantis kelio užtvaras yra prilyginamas didesnio pavojaus mechanizmui (pagal Civilinį kodeksą), mat tokiu atveju draudimo bendrovei būtų paprasčiau įrodyti vairuotojo, kuris nuleido užtvarą, atsakomybę (kaltė būtų preziumuojama) ir prisiteisti draudimo išmokos atlyginimą.

Pagal Civilinį kodeksą laikoma, kad veikla yra susijusi su didesniu pavojumi aplinkiniams, kai asmuo naudoja pavojingus objektus (įrengimus, mechanizmus ar kt.) arba vykdo pavojingą veiklą (vežimus, tam tikros rūšies gamybą ar kt.) ir yra nepajėgus jų visiškai kontroliuoti. LAT yra konstatavęs, kad spręsti ar yra keliamas didesnis nei įprasta pavojus reikėtų pagal keletą kriterijų: ar yra itin didelė žalos atsiradimo rizika, ar negalima rizikos pašalinti atsargumo priemonėmis.

„Pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai mechaniškai veikiantį užtvarą pripažino didesnio pavojaus mechanizmu ir nusprendė, kad kelio užtvarą uždariusiam vairuotojui keliami aukštesni atsargumo ir atidumo standartai. Teismų vertinimu, užtvaro valdytojas, pravažiavęs pro užtvarą ir jį nuleisdamas, privalėjo įsitikinti, kad užtvaras nesukels žalos kitiems asmenims ar daiktams, – aiškina advokatė G. Raišutienė. – Tačiau LAT, analizuodamas minėtą situaciją, pabrėžė, kad kelio užtvaras yra įprastas, kelių eismo dalyviui gerai žinomas mechanizmas, kurio veikimo principas kiekvienam vairuotojui yra aiškus, suvokiamas ir nuspėjamas. Taip pat akcentavo, kad kiekvienas vairuotojas supranta, jog kelio užtvaro svirtis pakeliama turinčiam teisę pro jį pravažiuoti automobiliui ir nuleidžiama jam pravažiavus.“

Taigi, remiantis minėta LAT nutartimi, kelio užtvaras nėra laikomas padidinto pavojaus šaltiniu, o yra paprastas įrengimas, todėl norintys išsiieškoti išmoką (šiuo atveju – draudimo bendrovė) turi įrodyti visas deliktinės atsakomybės sąlygas, be to, turi būti įvertinami ir asmens, važiavusio pro besileidžiantį užtvarą, veiksmai.

Tad ne tik užtvarais besinaudojantiems vairuotojams reikėtų būti budresniems, bet ir nekantraujantiems pravažiuoti vairuotojams, nes įvykus incidentui būtų vertinami abiejų vairuotojų veiksmai.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Eismo kultūra ir patarimai

Autogamintojų ir importuotojų asociacija tvarkys netinkamas eksploatuoti transporto priemones

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos apsaugos agentūra Autogamintojų ir importuotojų asociacijai išdavė licenciją, suteikiančią teisę organizuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą. Nuo šiol transporto priemonių gamintojai ir importuotojai bei automobilinių atliekų turėtojai Lietuvoje eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą galės patikėti Autogamintojų ir importuotojų asociacijai, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Į teismą atvedęs kuriozas: istorija, kurią verta žinoti visiems automobilių savininkams (102)

Įsivaizduokite situaciją. Iš jūsų pavogė automobilį, o po metų sulaukiate žinios, kad juo padaryta avarija ir jums teks padengti žalą, nors apie vagystę buvo informuota policija. Tokia gana kurioziška byla buvo nagrinėjama Vilniaus apylinkės teisme ir sveikas protas nugalėjo – pripažinta, kad automobilio netekęs pilietis jau nėra už jį atsakingas.

Dega vis daugiau apleistų automobilių

Neeksploatuojami ir be priežiūros palikti automobiliai vis dažniau tampa gaisro, keliančio pavojų žmonėms ir aplinkai, priežastimi. Nuo šių metų pradžios jau degė 133 transporto priemonės ir tokių įvykių kasmet daugėja, rašoma pranešime žiniasklaidai. Vilniaus gyventojas nufotografavo, kas per savaitę atsitiko su apleistu automobiliu.

„Regitros“ informaciją išgirdo ir suprato ne visi (56)

Laikas pasikeisti senus vairuotojo pažymėjimus baigėsi vasario pradžioje, tačiau keliuose – dar daugybė to nepadariusių vairuotojų. Ko jie delsia ir kaip teisinasi policijos pareigūnams? Ar pavėlavę išties rizikuoja netekti teisės vairuoti?

Nusivylęs pilietis: traiškykite pėsčiuosius perėjose, nes liksite nenubausti (338)

Avarijos metu Mažeikiuose buvo sunkiai traumuota pėsčioji. Jos artimuosius itin papiktino policijos veiksmai – pareigūnai nusprendė nebausti vairuotojo. Priešingai – netgi buvo svarstoma atsakomybėn patraukti pačią nukentėjusiąją. Policija turi savo versiją. Pareigūnai teigia, kad pėsčioji į gatvę žengė degant raudonam šviesoforo signalui.
Facebook draugai