Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę

 (30)
Pačioje praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT), nagrinėdamas ginčą dėl žalos, padarytos transporto priemonei besileidžiančiu kelio užtvaru (paprastai jis vadinamas „šlagbaumu“), pripažino, kad ši konstrukcija nelaikoma didesnio pavojaus mechanizmu.
Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Tai reiškia, kad nuo šiol siekiantiems žalos, padarytos kelio užtvaru, atlyginimo – nuostolius įrodinėti bus sunkiau.

Pasak advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ advokatės Gintarės Raišutienės, šio sprendimo priešistorė identiška šimtams pasitaikančių kiekvieną dieną: automobilio vairuotojas, norėdamas išvažiuoti iš teritorijos pasikėlė užtvarą ir pravažiavęs – užtvarą uždarinėjo su valdymo pulteliu.

Tuo metu kitas automobilis jau važiavo po užtvaru ir buvo apgadintas. Apgadinto automobilio savininkui buvo išmokėta draudimo išmoka ir draudimo bendrovė pateikė ieškinį uždarinėjusiam užtvarą vairuotojui dėl žalos atlyginimo.

Byloje buvo sprendžiama, ar mechaniškai veikiantis kelio užtvaras yra prilyginamas didesnio pavojaus mechanizmui (pagal Civilinį kodeksą), mat tokiu atveju draudimo bendrovei būtų paprasčiau įrodyti vairuotojo, kuris nuleido užtvarą, atsakomybę (kaltė būtų preziumuojama) ir prisiteisti draudimo išmokos atlyginimą.

Pagal Civilinį kodeksą laikoma, kad veikla yra susijusi su didesniu pavojumi aplinkiniams, kai asmuo naudoja pavojingus objektus (įrengimus, mechanizmus ar kt.) arba vykdo pavojingą veiklą (vežimus, tam tikros rūšies gamybą ar kt.) ir yra nepajėgus jų visiškai kontroliuoti. LAT yra konstatavęs, kad spręsti ar yra keliamas didesnis nei įprasta pavojus reikėtų pagal keletą kriterijų: ar yra itin didelė žalos atsiradimo rizika, ar negalima rizikos pašalinti atsargumo priemonėmis.

„Pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai mechaniškai veikiantį užtvarą pripažino didesnio pavojaus mechanizmu ir nusprendė, kad kelio užtvarą uždariusiam vairuotojui keliami aukštesni atsargumo ir atidumo standartai. Teismų vertinimu, užtvaro valdytojas, pravažiavęs pro užtvarą ir jį nuleisdamas, privalėjo įsitikinti, kad užtvaras nesukels žalos kitiems asmenims ar daiktams, – aiškina advokatė G. Raišutienė. – Tačiau LAT, analizuodamas minėtą situaciją, pabrėžė, kad kelio užtvaras yra įprastas, kelių eismo dalyviui gerai žinomas mechanizmas, kurio veikimo principas kiekvienam vairuotojui yra aiškus, suvokiamas ir nuspėjamas. Taip pat akcentavo, kad kiekvienas vairuotojas supranta, jog kelio užtvaro svirtis pakeliama turinčiam teisę pro jį pravažiuoti automobiliui ir nuleidžiama jam pravažiavus.“

Taigi, remiantis minėta LAT nutartimi, kelio užtvaras nėra laikomas padidinto pavojaus šaltiniu, o yra paprastas įrengimas, todėl norintys išsiieškoti išmoką (šiuo atveju – draudimo bendrovė) turi įrodyti visas deliktinės atsakomybės sąlygas, be to, turi būti įvertinami ir asmens, važiavusio pro besileidžiantį užtvarą, veiksmai.

Tad ne tik užtvarais besinaudojantiems vairuotojams reikėtų būti budresniems, bet ir nekantraujantiems pravažiuoti vairuotojams, nes įvykus incidentui būtų vertinami abiejų vairuotojų veiksmai.

www.cargonews.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Eismo kultūra ir patarimai

Rugpjūtis – nedėkingiausias vasaros mėnuo vairuotojams (7)

Gyventojams nekantraujant pasimėgauti tikra vasara, o saulei lepinant vis dažniau, žmonės savaitgaliais ar po darbų palieka miestus ir traukia į sodybas, pajūrį, prie ežerų. Orams šylant ir vasaros sezonui įsibėgėjant tokių išvykų tik padaugės, o gyventojų transporto priemonėms teks įveikti ne vieną šimtą kilometrų plieskiant karštai vasaros saulei.

Kaip nepatekti į nesąžiningų autoservisų meistrų pinkles (37)

Pažadėjo remontą už vieną kainą, bet paėmė dvigubai daugiau. Nesąžiningų meistrų triukai skaudžiai paliečia patiklius automobilių vairuotojus. LRT televizijos laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ herojams už taip ir nesuremontuotą automobilį teko pakloti šimtus eurų. Ar pasipelnyti norinčias automobilių dirbtuves pažabos griežtesni reikalavimai?

Pradedančiosios vairuotojos išpažintis: instruktorius įžnybdavo ten, kur svetimas vyras neturėtų liestis (139)

Dažnai patyrę vairuotojai, gatvėse pamatę žaliu klevo lapu paženklintą automobilį, jį skuba aplenkti. Baisu, kad nepatyręs vairuotojas sukels avarinę situaciją? Tačiau specialistai mano, kad iš tiesų patys pradedantieji vairuotojai turėtų bijoti agresyviai nusiteikusių „kelių gaidelių“.

Vilnius pavargo nuo netvarkingų vairuotojų: pranešti apie pažeidimą dabar bus itin paprasta (123)

Vilniaus savivaldybė žengė gana įdomų ir netradicinį žingsnį – išplatinta instrukcija, kaip teisingai fiksuoti Kelių eismo taisyklių pažeidimus ir juos perduoti savivaldybei. Sostinės valdžia tokį žingsnį aiškina paprastai – apie pusė visų pažeidimų fiksuojama netinkamai, todėl nubausti pažeidėjų neįmanoma. Be to, tai tik pirmas žingsnis – planuojama, kad ateityje pradės veikti mobilioji programėlė, kurios pagalba „priduoti“ pažeidėjus bus itin paprasta.

Vairuotojai miegos ramiau: siekiama pakelti autoservisų paslaugų kokybę (23)

Lietuvos Standartizacijos departamentas inicijavo naują transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugų standartą. Specialios darbo grupės pagal ES reikalavimus parengtas dokumentas turėtų užtikrinti autoservisų teikiamų paslaugų kokybę bei suteikti daugiau aiškumo tiek klientams, tiek patiems paslaugų teikėjams.
Facebook draugai