Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę

 (30)
Pačioje praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT), nagrinėdamas ginčą dėl žalos, padarytos transporto priemonei besileidžiančiu kelio užtvaru (paprastai jis vadinamas „šlagbaumu“), pripažino, kad ši konstrukcija nelaikoma didesnio pavojaus mechanizmu.
Perspėjimas vairuotojams: teismas įvertino „šlagbaumo“ keliamą grėsmę
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Tai reiškia, kad nuo šiol siekiantiems žalos, padarytos kelio užtvaru, atlyginimo – nuostolius įrodinėti bus sunkiau.

Pasak advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ advokatės Gintarės Raišutienės, šio sprendimo priešistorė identiška šimtams pasitaikančių kiekvieną dieną: automobilio vairuotojas, norėdamas išvažiuoti iš teritorijos pasikėlė užtvarą ir pravažiavęs – užtvarą uždarinėjo su valdymo pulteliu.

Tuo metu kitas automobilis jau važiavo po užtvaru ir buvo apgadintas. Apgadinto automobilio savininkui buvo išmokėta draudimo išmoka ir draudimo bendrovė pateikė ieškinį uždarinėjusiam užtvarą vairuotojui dėl žalos atlyginimo.

Byloje buvo sprendžiama, ar mechaniškai veikiantis kelio užtvaras yra prilyginamas didesnio pavojaus mechanizmui (pagal Civilinį kodeksą), mat tokiu atveju draudimo bendrovei būtų paprasčiau įrodyti vairuotojo, kuris nuleido užtvarą, atsakomybę (kaltė būtų preziumuojama) ir prisiteisti draudimo išmokos atlyginimą.

Pagal Civilinį kodeksą laikoma, kad veikla yra susijusi su didesniu pavojumi aplinkiniams, kai asmuo naudoja pavojingus objektus (įrengimus, mechanizmus ar kt.) arba vykdo pavojingą veiklą (vežimus, tam tikros rūšies gamybą ar kt.) ir yra nepajėgus jų visiškai kontroliuoti. LAT yra konstatavęs, kad spręsti ar yra keliamas didesnis nei įprasta pavojus reikėtų pagal keletą kriterijų: ar yra itin didelė žalos atsiradimo rizika, ar negalima rizikos pašalinti atsargumo priemonėmis.

„Pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai mechaniškai veikiantį užtvarą pripažino didesnio pavojaus mechanizmu ir nusprendė, kad kelio užtvarą uždariusiam vairuotojui keliami aukštesni atsargumo ir atidumo standartai. Teismų vertinimu, užtvaro valdytojas, pravažiavęs pro užtvarą ir jį nuleisdamas, privalėjo įsitikinti, kad užtvaras nesukels žalos kitiems asmenims ar daiktams, – aiškina advokatė G. Raišutienė. – Tačiau LAT, analizuodamas minėtą situaciją, pabrėžė, kad kelio užtvaras yra įprastas, kelių eismo dalyviui gerai žinomas mechanizmas, kurio veikimo principas kiekvienam vairuotojui yra aiškus, suvokiamas ir nuspėjamas. Taip pat akcentavo, kad kiekvienas vairuotojas supranta, jog kelio užtvaro svirtis pakeliama turinčiam teisę pro jį pravažiuoti automobiliui ir nuleidžiama jam pravažiavus.“

Taigi, remiantis minėta LAT nutartimi, kelio užtvaras nėra laikomas padidinto pavojaus šaltiniu, o yra paprastas įrengimas, todėl norintys išsiieškoti išmoką (šiuo atveju – draudimo bendrovė) turi įrodyti visas deliktinės atsakomybės sąlygas, be to, turi būti įvertinami ir asmens, važiavusio pro besileidžiantį užtvarą, veiksmai.

Tad ne tik užtvarais besinaudojantiems vairuotojams reikėtų būti budresniems, bet ir nekantraujantiems pravažiuoti vairuotojams, nes įvykus incidentui būtų vertinami abiejų vairuotojų veiksmai.

www.cargonews.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 

Eismo kultūra ir patarimai

Specialistą stebina vairuotojai: žmonės visiškai nepasiruošę žiemai papasakojo, ką daryti (23)

Kelininkus žiema užklupo netikėtai. Jei nori sunervinti kelininką, būtinai pasakyk šią frazę. Tačiau šis banalus posakis tinka ir nemažai daliai vairuotojų. Esate vienas iš jų, jei apšalusius langus teko valyti kompaktinio disko dėžute ar kokiu kitu tam neskirtu, po ranka pasitaikiusiu daiktu.

Apie mitus ir tiesą: ką daryti, sugedus automobilio stabdžiams (3)

Geri automobilio stabdžiai – vienas iš saugios kelionės garantų, jei tik laiku jais pasirūpinama. Laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“ parodė, kaip po avarijų atrodo automobiliai, kurių stabdžiams verkiant reikėjo remonto. Kur taupo vairuotojai ir kaip sukčiauja meistrai? Mitas ar tiesa, kad prapuolus stabdžiams automobilį dar įmanoma sustabdyti pavaromis?

Norite išmokti vairuoti? Nedarykite sau „meškos paslaugos“ (16)

Keliuose kiekvieną sezoną netrūksta naujų vairuotojų, juk kone kiekvienas kažkada tokiu buvome ar planuojame tapti. Kas svarbiau, gautas vairuotojo pažymėjimas ar pamokos? Vairavimo instruktorius prisipažino, kad pats blogiausias būsimų vairuotojų sprendimas – saviapgaulė ir ėjimas lengviausiu keliu.

Pradinukai nelips į netvarkingus autobusus (3)

Kaip elgtis gatvėje ir į kokią transporto priemonę nederėtų lipti, net jeigu ji – mokyklinis autobusas? Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, atsakymais į šiuos ir daugelį kitų saugaus elgesio klausimų savo žinių kraiteles praturtino Anykščių rajono Kurklių Stepono Kairio pagrindinės mokyklos bei Kavarsko pagrindinės mokyklos daugiafunkcinio centro pradinukai.

Kvailiausio metų vairuotojo „rinkimuose“ turime potencialų nugalėtoją (18)

Eismo įvykį Čitos mieste Rusijoje sukėlęs automobilio „Lexus GS“ vairuotojas itin nesėkmingai bandė pasislėpti nuo policijos medinėje tualeto būdelėje: vyras įkrito į grindyse išpjautą angą. Apie šį teisėsaugos pareigūnų užfiksuotą įvykį visiškai neseniai buvo pranešta naujienų agentūros svetainėje chita.ru.
Facebook draugai