Nuomonė. Apie elgesį automobilį sustabdžius kelių policijos patruliui

 (102)
Kaip turėčiau elgtis stabdomas ar sustabdytas kelių policijos patrulių? Ar policijos pareigūnai elgiasi tinkamai, neviršija savo įgaliojimų, ar jų elgesys etiškas? Kaip galiu apsisaugoti nuo netinkamo pareigūnų elgesio?
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI (O.Gurevičiaus nuotr.)

Tai klausimai, kuriuos, ko gero, ne kartą sau yra uždavęs ne vienas vairuotojas, sustabdytas kelių policijos patrulių. Tokiose situacijose, vairuotojams, siekiantiems apginti savo teises, pirmiausia reikėtų žinoti, kokias teises turi ir kaip privalo elgtis jį sustabdęs pareigūnas.

Vairuotojai, manantys, kad kelių policijos patruliai negali be pagrindo stabdyti jų vairuojamo automobilio yra visiškai teisūs. Vis dėlto pagrindų, leidžiančių tą daryti įstatymas numato tikrai labai daug.

Automobilio vairuotojui ar keleiviui pažeidus KET, Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ar kitų Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų reikalavimus, ar esant požymiams, kad nurodytų įstatymų pažeidimai galėjo būti padaryti, automobiliu vežant krovinį, kuris yra pritvirtintas ar vežamas pažeidžiant teisės aktų reikalavimus ir jo vežimas gali kelti grėsmę kitiems eismo dalyviams, taip pat automobilį vairuojant nesaugiai, policijos pareigūnai turi teisę jį stabdyti.

Taip pat, pareigūnai turi teisę stabdyti automobilį siekdami nustatyti ieškomus asmenis ar transporto priemones, vykdydami užsieniečių kontrolę, įtardami, kad automobiliu važiuojantys asmenys dalyvavo arba dalyvauja darant teisės aktų pažeidimą, vykdydami vilkikų vairuotojų vairavimo ir poilsio režimo, krovinių, keleivių vežimo ar automobilio techninės būklės kontrolę, siekdami informuoti vairuotojus apie eismo sąlygų ypatumus ar kitas nestandartines situacijas keliuose, siekdami suteikti pagalbą kitiems eismo dalyviams, jei tam yra būtina pasinaudoti sustabdytu automobiliu ar jo vairuotojo ir keleivių pagalba bei dalyvaudami policinėse priemonėse.

Aik Kančinian
Aik Kančinian
© Asmeninio archyvo nuotr.

Be to, kas išvardinta, kelių policijos patruliams yra suteikta teisė atidžiai stebėti tų markių ir modelių automobilius, kurių vairuotojai dažniausiai padaro KET pažeidimus ir patenka į eismo įvykius, vairuoja agresyviai, yra jauni arba egzistuoja kitos priežastys, kurias įvertinę kelių policijos patruliai gali daryti pagrįstą išvadą, kad automobilio vairavimo ypatumai yra ar gali būti pavojingi kitiems eismo dalyviams.

Taigi, pagrindų stabdyti automobilį policijos pareigūnai turi labai daug ir kai kurie iš jų akivaizdžiai suteikia pareigūnams galimybę piktnaudžiauti jų turimomis teisėmis ir stabdyti automobilį be konkrečios priežasties. Juk pareigūnui, paprašytam nurodyti priežastį, dėl kurios automobilis buvo sustabdytas, niekas nesutrukdys nurodyti, kad yra vykdoma tam tikrų asmenų ar automobilių paiešką, įtariama, kad automobilio vairuotojas ar keleivis dalyvauja darydami teisės pažeidimą, ar pareigūnui tiesiog pasirodė, kad automobilis buvo vairuojamas nesaugiai.

Stabdydami automobilį kelių policijos patruliai turi įsitikinti, kad jų veiksmai nekelia grėsmės žmonių saugumui, o stabdomas automobilis nesudarys nepatogumų kitiems eismo dalyviams. Iš esmės tai suteikia teisę vairuotojui, stabdomam policijos pareigūnų nesustoti bet kurioje vietoje, kurioje jis yra stabdomas, o vadovaujantis savo vidiniu įsitikinimu pasirinkti saugią vietą sustojimui.

Stabdantys automobilį pareigūnai privalo dėvėti uniformą, reikalavimą sustoti išreikšti aiškiai duodant signalą lazdele arba skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties. Kelių policijos patruliai, norėdami sustabdyti automobilį važiuodami tarnybine transporto priemone, privalo įjungti mėlynos spalvos švyturėlius su garso signalu, o reikalavimą sustoti išreikšti per garsiakalbį.

Priešingu atveju, vairuotojas gali būti suklaidintas ir pagalvoti, kad pareigūnai nereikalauja sustoti, o tiesiog skuba į iškvietimą ir prašo atlaisvinti kelią.

Papildomi reikalavimai kelių policijos patruliams yra keliami stabdant automobilį tamsiu paros metu. Tamsiu paros metu, ekipažą turi sudaryti ne mažiau negu du pareigūnai, dėvintys uniformas su šviesą atspindinčiais elementais ir dirbantys automobiliais ar motociklais, pažymėtais policijos skiriamaisiais ženklais.

Vairuotojai, tamsiu paros metu stabdomi neuniformuotų kelių policijos patrulių ar pareigūnų, naudojančių policijos skiriamaisiais ženklais nežymėtus automobilius ar motociklus turi teisę stabdomi nesustoti.

Sustabdęs automobilį ir bendraudamas su vairuotoju kelių policijos patrulis privalo mandagiai prisistatyti, aiškiai nurodydamas savo vardą, pavardę ir pareigas, trumpai ir aiškiai išdėstyti sustabdymo priežastis ir tikslą. Vairuotojui pareikalavus, pareigūnas privalo parodyti tarnybinį pažymėjimą, kuris rodymo metu negali būti įdėtas į piniginę ar kitokį aplanką, galintį uždengti tam tikrus jame nurodytus duomenis.

Vairuotojui padarius teisės pažeidimą, pareigūnas privalo aiškiai nurodyti jam pažeidimo esmę, leisti pačiam paaiškinti pažeidimo aplinkybes.

Sustabdymo metu pareigūnui naudojant garsą ar vaizdą fiksuojančias priemones, vairuotojas ir keleiviai turi būti apie tai įspėti. Vairuotojui ir keleiviams pareiškus prieštaravimus dėl to, kad pareigūnas naudoja garsą ar vaizdą fiksuojančias priemones, pareigūnas, siekdamas nepažeisti vairuotojo ir keleivių teisės į atvaizdą, privalo tokius savo veiksmus nutraukti, išskyrus atvejus, kuomet vairuotojas ar keleiviai padarė teisės pažeidimą.

Jei pareigūnas dėl tam tikrų priežasčių negali arba nėra įgaliotas priimti sprendimo dėl padaryto teisės pažeidimo, jis negali reikšti savo nuomonės dėl vairuotojo kaltės, komentuoti ar vertinti susidariusios situacijos.

Apieškoti sustabdytą automobilį įstatymas policijos pareigūnams suteikia teisę tik vienu atveju – tiriant ar atskleidžiant nusikalstamas veikas. Tai reiškia, kad vairuotojas turi teisę nesutikti leisti pareigūnui apieškoti jo automobilio, jeigu buvo sustabdytas ne dėl aukščiau nurodytos priežasties, kurią sustabdymo metu jam turėjo nurodyti pareigūnas.

Iš esmės kiekvienas policijos pareigūnas, vykdydamas savo pareigas privalo gerbti žmogaus teises, vadovautis humanizmo, visuomenės moralės, teisėtumo, veiklos viešumo ir prievartos naudojimo išimtinai tik būtinais atvejais ir jos proporcingumo principais. Tai reiškia, kad pareigūnas, sustabdęs automobilį su vairuotoju ir keleiviais privalo bendrauti taktiškai ir jų neįžeisti.

Kaip ir bet kuris asmuo, taip ir policijos pareigūnas asmeniškai atsako už savo veiksmus ir jų sukeltus padarinius. Todėl vairuotojas, pagrįstai manydamas, kad jį sustabdęs kelių policijos patrulis nesivadovauja aukščiau nurodytais principais, turi teisę jį filmuoti. Kelių policijos patruliai – statutiniai pareigūnai, vykdantys visuomeninę veiklą, dėl to atskiras leidimas filmuoti ar fotografuoti pareigūną nereikalaujamas. Tačiau filmuotos medžiagos vairuotojas negali paviešinti, jei ji gali žeminti pareigūno garbę, orumą ar dalykinę reputaciją.

Vis dėlto, tam tikrų Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų taisyklių, moralės ir etikos normų privalo laikytis ne tik policijos pareigūnai. Vairuotojams, sustabdytiems kelių policijos patrulių taip pat derėtų kalbėti ir elgtis mandagiai, nesipriešinti teisėtiems pareigūnų reikalavimams ir neatlikti jokių įstatymams prieštaraujančių veiksmų.

Tiek vairuotojai, tiek ir policijos pareigūnai yra žmonės, todėl mandagus ir taktiškas vairuotojo elgesys su pareigūnu neabejotinai įtakoja paties pareigūno elgesį su vairuotoju ir atvirkščiai.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Eismo kultūra ir patarimai

Blogi vairuotojai visada prišaukia nelaimes (16)

Blogi vairuotojai nori nenori prišaukia nelaimes. Tai galima nesunkiai konstatuoti pasižiūrėjus šį vaizdo klipą, kuriame surinkti siužetai iš viso pasaulio. Kažkas nepatingėjo į vieną vietą sudėtį gausybės vaizdo registratoriais užfiksuotų situacijų, kuriose vyrauja tiesiog nevykę sprendimai prie vairo, kad kiti vairuotojai galėtų pasimokyti.

Pareigūnai tikrino autobusų keleivius: saugos diržą segasi tik po įspėjimo (14)

Lapkričio mėnesį Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai atliko neįprastus patikrinimus – tikrino, ar saugos diržą užsisega tarptautinių maršrutų autobusais važiuojantys keleiviai. Patikrinimai parodė, kad daugiau kaip pusė keleivių, važiuodami autobusu, vis dar nesirūpina savo saugumu.

Prasideda: keturi megapoliai uždraus dyzelinius automobilius (69)

Atėnų, Meksiko, Madrido ir Paryžiaus merai susitarė iki 2025 metų uždrausti dyzeliniais varikliais varomus automobilius ir sunkvežimius, informuoja BBC. Tuo pat metu merai pažadėjo skatinti alternatyvių transporto priemonių - elektromobilių, hibridinių ir vandeniliu varomų automobilių - naudojimą. Merai taip pat ketina plėsti pasivaikščiojimo zonas miestuose ir dviračių infrastruktūrą.

Girto jaunojo vairuotojo šou: tendencija nedžiugina (20)

Šeštadienio popietę Telšiuose, Luokės gatvėje, neblaivus jaunuolis sukėlė eismo įvykį – nepasirinkęs saugaus greičio jis prarado kontrolę, išvažiavo į priešingą eismo juostą ir susidūrė su kitu automobiliu. 1996 m. gimęs jaunuolis buvo gerokai įkaušęs (2,14 prom.). Jo vairuotas „Hyundai Accent“ buvo paženklintas žaliu klevo lapu. DELFI aiškinasi, kaip dažnai dėl neblaivių, mažai patirties turinčių vairuotojų kaltės kyla eismo įvykiai.

Policija pranešė, ko keliuose laukti iškart po Kalėdų (17)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad gruodžio mėnesį policijos pareigūnai šalies keliuose tradiciškai vykdys respublikines prevencines eismo dalyvių kontrolės priemones. Kaip skelbiama policijos departamento svetainėje internete, gruodį didesnį dėmesį pareigūnai skirs pėsčiųjų, dviratininkų ir vadeliotojų nusižengimams bei vairuotojų chuliganiškam vairavimui ar naudojimuisi mobiliaisiais telefonais.
Facebook draugai