Pasirodo, avaringumui įtaką daro ne tik žalingi įpročiai, tačiau ir tam tikros natūralios euforinės būsenos, kurias patiria viena konkreti žmonių grupė – autosporto varžybų dalyviai. Tačiau ne patys lenktynininkai, o lenktynių žiūrovai! Šį keistą reiškinį pakomentavo N40 vyrų autoklubo pilotas Algirdas Kazlauskas.
Bekelės maratone aplink Lietuvą – grėsminga avarija
© Organizatorių nuotr.

Ralio žiūrovų psichologija: kas atsitinka?

„Lenktynių metu, sportininkams važiuojant iš greičio ruožo, bendro naudojimo kelių grioviuose beveik visą laiką pamatysi nuo kelio nulėkusį „civilinį“ automobilį, jei ne du ar tris“, – pastebėjimais dalijasi A. Kazlauskas. – Tas pats kartojasi ir vakare, kai fanai po renginio išsivažinėja namo – nedidelių autoįvykių pastebimai padaugėja“.

Vienas iš vyrų judėjimo N40 įkūrėjų pasakojo, jog kurį laiką nebuvo tikras dėl savo teorijos, siejančios lenktynių stebėjimą su padidėjusiu polinkiu patekti į autoįvykius. Todėl nutarė pasikonsultuoti su specialistais iš kelių policijos. A. Kazlauskas iš bičiulio komisaro gavo atsakymą, jog pareigūnai apie šį reiškinį žino ir po autosporto renginių iš tikrųjų dažnai turi daugiau darbo. Manoma, jog įsiaudrinę lenktynių žiūrovai nejučiomis patys įsijaučia į lenktynininkų vaidmenis, sumažėja baimės faktorius, atsiranda noras greičiau ir efektingiau įveikti kelio vingius.

„Tai jokiu būdu nėra moralinis priekaištas autosporto renginių organizatoriams“, – teigė pilotas. – Anaiptol, lenktynių greitis ir siautulys žiūrovams dovanoja adrenaliną, aistrą ir kitas puikias emocijas, tik svarbu visą tą susikaupusį pozityvą nukreipti tinkamais kanalais, pavyzdžiui, išmėginant savo jėgas tikroje lenktynių trasoje su šiam tikslui pritaikytu bolidu“.

Įspūdingi lietuvių lenktynininkų „stogai“

„300 ežerų ralyje“ su patyrusia Baltarusijos šturmane Tatjana Tsyrfa startavęs A. Kazlauskas taip pat atkreipė dėmesį į skirtingą eismo įvykio kainą lenktynėse ir realiame gyvenime: „Lietuvos ralio čempionato etapuose ir kitose varžybose galima išvysti įspūdingų kūlvirsčių, po kurių bolidai lyg niekur nieko atsitiesia ir nurūksta toliau, todėl atsitiktiniam žiūrovui gali susidaryti klaidingas įspūdis, jog ir kasdienybėje rimtų pasekmių nebus“.

Pavyzdžiui, birželio mėnesį N40 komandos visureigis „Toyota Land Cruiser“ bekelės maratone „4x4 Perimetras“ žemyn stogu nusirito į krūmokšnių paslėptą 4-5 m. gylio skardį po to, kai pilotas 70 km/val. greičiu įveikinėjo staigų posūkį, manydamas, jog kelio kelkraštyje laukia „draugiška pievutė“.

Tuo tarpu Žemaitijos ralyje po dramatiško kūlvirsčio „stogą pagavo“ netgi toks patyręs lenktynininkas kaip Darius Biesevičius, kuriam tąkart asistavo minėtoji T. Tsyrfa. Jo pilotuojamas „Mitsubishi Lancer Evo“ bolidas posūkį įveikinėjo saugiu greičiu, tačiau slysdamas automobilis „užkliuvo“ visiškai nekaltai atrodančiame kelkraštyje, kur veikiausiai savo juodą darbą nudirbo pasislėpęs akmuo ar duobutė. Abiem atvejais ekipažai sėkmingai tęsė savo pasirodymą lenktynėse.

Kas leidžiama ralio lenktynininkui, tas...

Anot A. Kazlausko, sportininkai leidžia sau papokštauti apie tai, kiek per karjerą surinko „stogų“, tačiau realiame gyvenime tokie kūlvirsčiai dažnai baigiasi tragiškai: „Vairuotojai turi įvertinti, jog lenktynėms specialiai rengiamuose sportiniuose automobiliuose yra integruojami ypatingi saugos elementai: sumontuojami specialūs saugos lankai, ekipažas prisisega saugos diržais kurie žmogui neleidžia pajudėti nei centimetro į šoną, jau nekalbant apie tokią smulkmeną kaip aukščiausios kokybės sportinės padangos“.

„Kasdienio eismo metu rizikuoti mėgstančio vairuotojo padangos formaliai dar gali būti tinkamos, tačiau jau ne pirmos jaunystės, todėl sudėtingesnių manevrų metu vairuotoją tokios padangos gali ir pavesti“, – bičiuliui antrino padangomis prekiaujančios kompanijos „Diglita“ direktorius Jan Bogdzievič.

„Neteisūs tie, kurie smerkia žmogaus aistrą greičiui, staigiems posūkiams ir visagaliam adrenalinui, tačiau ekstremaliems automobilizmo malonumams yra vieta ir laikas, todėl ir buriame gyvenimo skonio nepraradusius vyrus į nacionalinį autoklubą“, – tvirtino A. Kazlauskas.

Saugaus ir sportinio vairavimo ypatumais, N40 vyrų autoklubo atstovai, ketina pasidalinti ketvirtadienį, rugpjūčio 28 d., 19 val. Vilniaus senamiestyje, Amatininkų užeigoje, Didžioji g. 19/2. Visi norintys vyrai su šeimomis laukiami viešame pasisėdėjime kurio metu, be vairavimo ypatumų, vaizdais ir įspūdžiais iš ekspedicijos „N40 Trakai - Ulan Bator“ dalinsis klubiečiai Vaidotas Marozas ir Šarūnas Paliokas. Dalyvauti kviečiami visi, kam nesvetimas automobilis ir kam įdomios keistos kelionės keistais automobiliais po keistas šalis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasiruoškite: vaizdas sostinės gatvėse skirsis kaip diena ir naktis (45)

Pirmąsias rugsėjo savaites eismas sostinėje taps kur kas intensyvesnis – į gatves išvažiuos...

Atsibodo valdžios diskriminacija – renka parašus (97)

Šiemet įsigaliojęs naujasis Administracinių nusižengimų kodeksas jau kurį laiką neramino...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (99)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Būsimųjų vairuotojų laukia iššūkiai: bus dar daugiau neišlaikiusiųjų iš pirmo karto (69)

Norintieji gauti vairuotojo teises tiesiog apgulė „Regitrą“. Daugelis skuba praktinį...

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (15)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su...

Top naujienos

Neseniai po rekonstrukcijos atidarytoje „Maximoje“ – sujudimas: evakuojami pirkėjai (148)

Vilniuje vos prieš dešimt dienų po keturis mėnesius trukusio atnaujinimo atidarytoje Mindaugo g....

Artėja visiškas Saulės užtemimas: kaip į tai reaguos gyvybė Žemėje (60)

Veikiausiai girdėjote, kad rugpjūčio 21 dieną įvyks Saulės užtemimas. Tūkstančiai žmonių...

Šią savaitę orai nelepins: skėčio reikės beveik kasdien

Šią savaitę skėčių beveik nepaleisime iš rankų, ypač savaitės pradžioje. Antroje savaitės...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (30)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Lietuva apsisprendė – pažadas NATO bus įgyvendintas, bet džiaugsmą lydi nerimo signalai (1229)

Kitąmet Lietuva pirmą sykį per pastaruosius du dešimtmečius gynybai skirs 2 proc. BVP –...

Šešis ne savo vaikus auginanti moteris: dabar apsisukti ir išeiti negaliu (7)

Pasibeldus į vieno iš „ SOS vaikų kaimo “ namelio duris, pirmasis mane lojimu pasitinka prie...

R. Valatka. Pagonišką nuotykių ilgesį aitrina nedegantys kumečių laiškai iš praeities (341)

Aksominis sezonas. Turėjo baigtis su Žoline. Bet nesibaigė. Užplūdusi šiluma ir akivaizdžiai...

Nematyta Anykščių pusė: daug netikėtų atradimų – vos per vieną dieną (33)

Anykščiai – miestas siurprizas. Tarp ežerų ir miškų įsikūręs nedidelis miestelis jau nuo...

Ar žinote, kuo gali baigtis per trumpos atostogos? (6)

Sakoma, dar­­bas iš bež­džio­nės pa­da­rė žmo­gų. O ką dar­bas be po­il­sio...

6 stiliaus patarimai moterims su didele krūtine (20)

Bičiulės su mažesne krūtine kas kartą varto akis, kai skundžiatės savo apvaliomis formomis? Jos...