Kokią problemą išduoda nešylantis automobilio salonas?

 (83)
Vairuotojai pripažins, kad šaltą žiemą ne pats maloniausias dalykas važiuoti automobiliu, kurio salone – ledainė.
Kokią problemą išduoda nešylantis automobilio salonas?
© Shutterstock nuotr.

Norint išvengti tokių nemalonumų, reikėtų pasirūpinti automobilio termostato būkle. Jis užtikrina, kad variklis greičiau sušiltų iki normalios temperatūros, todėl sugedusį šį prietaisą būtina pakeisti nauju.

Mažasis ir didysis ratai

Turbūt daugelis yra girdėję žodį „termostatas“, tačiau tikrai ne visi suvokia jo svarbą automobilio varikliui.

Termostato paskirtis – užtikrinti, kad paleistas variklis greičiau sušiltų iki normalios darbo temperatūros ir automatiškai ją palaikytų optimalią.

Pasikeisti termostatą vairuotojai dažniausiai nusprendžia dėl kelių priežasčių. Pagrindinė – užėjus stipresniems šalčiams, nes tada variklis nebepasiekia reikiamos temperatūros, ir automobilio salone būna šalta.

Esant šaltam varikliui termostatas reguliuoja aušinimo sistemą taip, kad aušinimo skystis cirkuliuotų tik variklyje. Termostato vožtuvas būna uždarytas, todėl siurblio varomas aušinimo skystis negali tekėti į radiatorių, tad priverstas grįžti į variklio bloką. Šis skysčio cirkuliacijos ratas vadinamas mažuoju ratu. Jis užtikrina, kad šaltas variklis greičiau įšiltų. Kai variklis sušyla iki maždaug 80–90 laipsnių, atsidaro termostatas ir įkaitęs nuo variklio aušinimo skystis teka per radiatorių, o šis jį atvėsina.

Termostato vožtuvas atsidaro, o aušinimo skystis pradeda tekėti per radiatorių ir yra aušinamas oro srauto. Žinoma, radiatorius efektyviai aušina skystį, kai per jį eina vėsus oras. Šitaip būna, kai automobilis juda. Tačiau būna, kad automobiliui spūstyse tenka ilgokai stovėti. Variklis turi temperatūros jutiklį. Jei viršijama maksimali leistina temperatūros riba (maždaug 100–105 laipsniai), jutiklis duoda signalą veikti ventiliatoriui.

Atvėsęs skystis grįžta į cilindrų bloką. Šis skysčio kelias vadinamas didžiuoju ratu. Kai reikalinga maksimali aušinimo galia (pavyzdžiui, kylant į kalną ar važiuojant vasarą), visas aušinimo skystis cirkuliuoja tik per radiatorių. Esant žemai temperatūrai, termostatas kontroliuoja aušinimo sistemą taip, kad ji greitai prisitaikytų prie norimos salono temperatūros.

Neįšyla arba perkaista

Kai sugenda termostatas, pakinta automobilio darbo temperatūra. Pirmas variantas, kai temperatūra niekada nepasiekia variklio reikiamos temperatūros ribos ir automobilio variklis dirba nenormaliu režimu. Tada padidėja degalų sąnaudos ir automobilio salone šalta. Antras variantas, kai sugenda termostatas, variklis pradeda sparčiai kaisti ir jo temperatūra viršija leistiną. Tada varikliui gresia perkaisti. Toks gedimas pareikalauja nemažai išlaidų.

Važiuodami automobiliu vairuotojai pajunta defektą – įveikus daugiau nei dešimt kilometrų, salonas lėtai šyla, aušinimo skysčio temperatūros rodyklė tepakyla iki 40–50 laipsnių.

Vadinasi, aušinimo skystis, nespėdamas įšilti, visą laiką cirkuliuoja didžiuoju aušimo sistemos ratu. Termostatas būna visiškai atidarytas, nes susidėvėjo ir įstrigo jo sklendė. Šia išvadą patvirtina ir kiti požymiai. Paleidę šaltą variklį, palieskite radiatoriaus viršutinę ir apatinę žarnas (jomis radiatorius jungiasi su variklio bloku) – jos abi šyla vienu metu ir vienodai.

Dėl sugedusio termostato ilgai neįšylantis variklis greičiau dėvisi, taip pat padidėja degalų sąnaudos. Dažnai atsitinka ir atvirkščiai. Nuvažiavus trumpą atstumą pakyla aušinimo skysčio temperatūros rodyklė. Vadinasi, aušinimo skystis greit įšyla, nes visą laiką cirkuliuoja mažuoju ratu – termostatas būna visiškai uždarytas: susidėvėjo ir įstrigo jo sklendė. Šia išvadą patvirtina ir kiti požymiai. Palietus radiatoriaus viršutinę ir apatinę žarnas – viršutinė šyla greičiau nei apatinė.

Dėl sugedusio termostato perkaitintas variklis gali sukelti neigiamų pasekmių – perkaista jo galvutė, stūmokliai, padidėjus aušinimo sistemos slėgiui trūksta guminės žarnos, jungiamieji vamzdžiai, radiatoriai.

Svarbus kaip tepalas

Vidaus degimo varikliai iš principo yra šiluminiai: sudeginami variklyje degalai generuoja šilumą, o ji stūmoklių ir alkūninių velenų paverčiama į kinetinę energiją. Nuolat kuriamos ir tobulinamos naujos technologijos, siekiant pagerinti vidaus degimo variklių efektyvumą, tačiau vis dar galima konvertuoti tik dalį degalų į energiją. Likusi energija yra šilumos nuostolis, tačiau tas nuostolis gali būti naudojamas salonui šildyti šaltuoju sezonu. Šilumos perteklius gali būti išskaidytas – paprastai tai daroma naudojant įvairius aušinimo skysčius. Šie aušinimo skysčiai sugeba absorbuoti didelį šilumos energijos kiekį, jį greitai bei efektyviai transportuoti bei perduoti.

Aušinimo skystis varikliui yra toks pat svarbus kaip ir tepalas. Daugelis vairuotojų susirūpina aušinimo sistema tik tada, kai ateina žiema. Tuomet visi sunerimsta dėl aušinimo skysčio kokybės ir puola jį keistis. Tiesa, derėtų paminėti, kad griežtai nerekomenduojama, nebent kraštutiniu atveju, pilti į automobilio variklio aušinimo sistemą vandens. Net jei tai yra distiliuotas vanduo.

To negalima daryti todėl, kad variklio aušinimo skystis neužšąla esant minusinei temperatūrai ir turi antikorozinių bei tepimo savybių, kurios reikalingos apsaugoti aušinimo siurblį. Jeigu jau nutiko taip, kad reikia važiuoti, o neturite aušinimo skysčio, įpilkite vandens, bet pasibaigus kelionei būtinai nuvykite į autoservisą ir pakeiskite aušinimo skystį.

Aušinimo sistemos skystį patartina keisti bent jau kas dvejus metus.

Aušinimo sistemos lygį reikėtų stebėti ir pasitikrinti prieš kiekvieną ilgesnę kelionę. Paprastai aušinimo sistemos lygis yra matuojamas išsiplėtimo bakelyje, jame turėtumėt rasti MIN ir MAX žymes. Patartina, kad aušinimo skysčio būtų ties MAX žyma.

„Sekundė“
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Eismo kultūra ir patarimai

Tragiška avarija Kaune kelia aistras: gyventojai kaltina ženklus, valdininkai – vairuotojus (30)

Dar prieš pustrečių metų pilietiškas kaunietis informavo kone visas įmanomas institucijas, kad Kaune esanti Veiverių plento ir Technikumo gatvės sankryža yra labai nesaugi, o kelio ženklai užstoja matomumą. Per šį laiką nebuvo padaryta nieko, o praėjusį pirmadienį šioje sankryžoje avarijos metu žuvo jaunas motociklo vairuotojas.

Šalmas dviratininkams – pasirinkimas, galintis išgelbėti gyvybę (2)

Šalmą dėvintį dviratininką Lietuvos gatvėse šiandien galima sutikti dar ne taip dažnai. Šiuo metu galiojančios kelių eismo taisyklės dviratininkų dėvėti šalmo taip pat neįpareigoja, išskyrus atvejus, kai keliu važiuoja nepilnamečiai. Vis tik policija ir draudikai užsidėti šalmą labai rekomenduoja be išimties visiems mėgstantiems minti pedalus, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Automobiliu po Europą: taisyklės, kurių galbūt nežinote (8)

Jei manote, kad kelių eismo taisyklės visur vienodos, esate ne visai teisūs. Draudimo bendrovės „If“ specialistai atkreipia dėmesį, jog net keliaudami po Europą galite susidurti su netikėtais eismo taisyklių skirtumais arba reikalavimais, apie kuriuos net nesusimąstote, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Rusijoje startuoja „tiesioginių analogų pasaulyje neturinti sistema“ (103)

Nuo birželio 27 d. penkiose Eurazijos ekonominės sąjungos (EAES) šalyse, įskaitant Rusiją, įvedami vadinamieji elektroniniai transporto priemonių pasai, pakeisiantys senuosius popierinius transporto priemonių registracijos pažymėjimus.

Stabdžių trinkelių rinka: niekalas už 35 eurus (27)

Jausmą, kuomet nuspaudus stabdžių pedalą automobilis nė trupučio nelėtėdamas juda tolyn, galima palyginti nebent su situacija, kai iššokus iš skrendančio lėktuvo neišsiskleidžia parašiutas. Nors tai be abejonės vienas pačių šlykščiausių pojūčių, kokius tik galima patirti šioje ašarų pakalnėje, vežėjai neįtikėtinai dažnai patys provokuoja nuotykius vardu „nėra stabdžių“. Štai kaip tai nutinka.
Facebook draugai