Vairuotojai pripažins, kad šaltą žiemą ne pats maloniausias dalykas važiuoti automobiliu, kurio salone – ledainė.
© Shutterstock nuotr.

Norint išvengti tokių nemalonumų, reikėtų pasirūpinti automobilio termostato būkle. Jis užtikrina, kad variklis greičiau sušiltų iki normalios temperatūros, todėl sugedusį šį prietaisą būtina pakeisti nauju.

Mažasis ir didysis ratai

Turbūt daugelis yra girdėję žodį „termostatas“, tačiau tikrai ne visi suvokia jo svarbą automobilio varikliui.

Termostato paskirtis – užtikrinti, kad paleistas variklis greičiau sušiltų iki normalios darbo temperatūros ir automatiškai ją palaikytų optimalią.

Pasikeisti termostatą vairuotojai dažniausiai nusprendžia dėl kelių priežasčių. Pagrindinė – užėjus stipresniems šalčiams, nes tada variklis nebepasiekia reikiamos temperatūros, ir automobilio salone būna šalta.

Esant šaltam varikliui termostatas reguliuoja aušinimo sistemą taip, kad aušinimo skystis cirkuliuotų tik variklyje. Termostato vožtuvas būna uždarytas, todėl siurblio varomas aušinimo skystis negali tekėti į radiatorių, tad priverstas grįžti į variklio bloką. Šis skysčio cirkuliacijos ratas vadinamas mažuoju ratu. Jis užtikrina, kad šaltas variklis greičiau įšiltų. Kai variklis sušyla iki maždaug 80–90 laipsnių, atsidaro termostatas ir įkaitęs nuo variklio aušinimo skystis teka per radiatorių, o šis jį atvėsina.

Termostato vožtuvas atsidaro, o aušinimo skystis pradeda tekėti per radiatorių ir yra aušinamas oro srauto. Žinoma, radiatorius efektyviai aušina skystį, kai per jį eina vėsus oras. Šitaip būna, kai automobilis juda. Tačiau būna, kad automobiliui spūstyse tenka ilgokai stovėti. Variklis turi temperatūros jutiklį. Jei viršijama maksimali leistina temperatūros riba (maždaug 100–105 laipsniai), jutiklis duoda signalą veikti ventiliatoriui.

Atvėsęs skystis grįžta į cilindrų bloką. Šis skysčio kelias vadinamas didžiuoju ratu. Kai reikalinga maksimali aušinimo galia (pavyzdžiui, kylant į kalną ar važiuojant vasarą), visas aušinimo skystis cirkuliuoja tik per radiatorių. Esant žemai temperatūrai, termostatas kontroliuoja aušinimo sistemą taip, kad ji greitai prisitaikytų prie norimos salono temperatūros.

Neįšyla arba perkaista

Kai sugenda termostatas, pakinta automobilio darbo temperatūra. Pirmas variantas, kai temperatūra niekada nepasiekia variklio reikiamos temperatūros ribos ir automobilio variklis dirba nenormaliu režimu. Tada padidėja degalų sąnaudos ir automobilio salone šalta. Antras variantas, kai sugenda termostatas, variklis pradeda sparčiai kaisti ir jo temperatūra viršija leistiną. Tada varikliui gresia perkaisti. Toks gedimas pareikalauja nemažai išlaidų.

Važiuodami automobiliu vairuotojai pajunta defektą – įveikus daugiau nei dešimt kilometrų, salonas lėtai šyla, aušinimo skysčio temperatūros rodyklė tepakyla iki 40–50 laipsnių.

Vadinasi, aušinimo skystis, nespėdamas įšilti, visą laiką cirkuliuoja didžiuoju aušimo sistemos ratu. Termostatas būna visiškai atidarytas, nes susidėvėjo ir įstrigo jo sklendė. Šia išvadą patvirtina ir kiti požymiai. Paleidę šaltą variklį, palieskite radiatoriaus viršutinę ir apatinę žarnas (jomis radiatorius jungiasi su variklio bloku) – jos abi šyla vienu metu ir vienodai.

Dėl sugedusio termostato ilgai neįšylantis variklis greičiau dėvisi, taip pat padidėja degalų sąnaudos. Dažnai atsitinka ir atvirkščiai. Nuvažiavus trumpą atstumą pakyla aušinimo skysčio temperatūros rodyklė. Vadinasi, aušinimo skystis greit įšyla, nes visą laiką cirkuliuoja mažuoju ratu – termostatas būna visiškai uždarytas: susidėvėjo ir įstrigo jo sklendė. Šia išvadą patvirtina ir kiti požymiai. Palietus radiatoriaus viršutinę ir apatinę žarnas – viršutinė šyla greičiau nei apatinė.

Dėl sugedusio termostato perkaitintas variklis gali sukelti neigiamų pasekmių – perkaista jo galvutė, stūmokliai, padidėjus aušinimo sistemos slėgiui trūksta guminės žarnos, jungiamieji vamzdžiai, radiatoriai.

Svarbus kaip tepalas

Vidaus degimo varikliai iš principo yra šiluminiai: sudeginami variklyje degalai generuoja šilumą, o ji stūmoklių ir alkūninių velenų paverčiama į kinetinę energiją. Nuolat kuriamos ir tobulinamos naujos technologijos, siekiant pagerinti vidaus degimo variklių efektyvumą, tačiau vis dar galima konvertuoti tik dalį degalų į energiją. Likusi energija yra šilumos nuostolis, tačiau tas nuostolis gali būti naudojamas salonui šildyti šaltuoju sezonu. Šilumos perteklius gali būti išskaidytas – paprastai tai daroma naudojant įvairius aušinimo skysčius. Šie aušinimo skysčiai sugeba absorbuoti didelį šilumos energijos kiekį, jį greitai bei efektyviai transportuoti bei perduoti.

Aušinimo skystis varikliui yra toks pat svarbus kaip ir tepalas. Daugelis vairuotojų susirūpina aušinimo sistema tik tada, kai ateina žiema. Tuomet visi sunerimsta dėl aušinimo skysčio kokybės ir puola jį keistis. Tiesa, derėtų paminėti, kad griežtai nerekomenduojama, nebent kraštutiniu atveju, pilti į automobilio variklio aušinimo sistemą vandens. Net jei tai yra distiliuotas vanduo.

To negalima daryti todėl, kad variklio aušinimo skystis neužšąla esant minusinei temperatūrai ir turi antikorozinių bei tepimo savybių, kurios reikalingos apsaugoti aušinimo siurblį. Jeigu jau nutiko taip, kad reikia važiuoti, o neturite aušinimo skysčio, įpilkite vandens, bet pasibaigus kelionei būtinai nuvykite į autoservisą ir pakeiskite aušinimo skystį.

Aušinimo sistemos skystį patartina keisti bent jau kas dvejus metus.

Aušinimo sistemos lygį reikėtų stebėti ir pasitikrinti prieš kiekvieną ilgesnę kelionę. Paprastai aušinimo sistemos lygis yra matuojamas išsiplėtimo bakelyje, jame turėtumėt rasti MIN ir MAX žymes. Patartina, kad aušinimo skysčio būtų ties MAX žyma.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Specialistai stebėjo greitkelį ties Kaunu: apstulbino vairuotojų įžūlumas (168)

Pastaruoju metu greitkelyje A1 ties Kaunu buvo vykdyti didelio masto tyrimai. Buvo ne tik...

„Regitra“ neturi duomenų, kad egzaminų pertvarka didintų skubančiųjų skaičių

Rugsėjį įsigalios nauja vairuotojų egzaminavimo tvarka, tačiau „Regitros“ atstovai kol kas...

„Regitra“ primena: nuo rugsėjo 1 d. keičiasi vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašas (1)

Nuo rugsėjo 1 d. įsigalios pakeistas motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo...

Kaip suvaldyti akvaplanuojantį automobilį (6)

Naujos padangos gali išstumti iki 30 l vandens vos per vieną sekundę, kai važiuojama 80 km/val....

Kaip elgtis patyrus eismo įvykį su neapdrausta transporto priemone (1)

Per pastaruosius penkerius metus neapdraustomis transporto priemonėmis vidutiniškai sukeliama iki...

Top naujienos

Orai: paskutinį vasaros savaitgalį – šioks toks pagerėjimas (9)

Antroje savaitės pusėje orai bus vėjuotesni, vieną šalies pusę lietus merks labiau nei kitą....

Liūdna žinia: L. Lekavičius dėl traumos priverstas praleisti Europos čempionatą (97)

Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad per rungtynes su Islandija Lukas Lekavičius patyrė sunkesnę...

Individualių statybininkų įkainiai priartėjo prie įmonių tarifų (200)

Būsto rinkos aktyvumas didina statybininkų darbo įkainius. Nors individualiai dirbantys meistrai...

Metė gerai apmokamą darbą Škotijoje ir grįžo į Lietuvą: nežinau, kur žmonės mato tiek negatyvo (206)

Agnė Butautaitė iš emigracijos grįžo pernai ir iškart ėmėsi veikti – Panevėžio centre,...

Atsarginį variantą jau paruošęs D. Adomaitis pyko: taip ir įvyksta kvailos traumos (19)

Sausakimšoje „Šiaulių“ arenoje Lietuvos rinktinė be didesnio vargo 84:62 susitvarkė su...

Be susižeidusio L. Lekavičiaus likusi Lietuvos rinktinė pranoko Islandiją (220)

Europos čempionatui besirengianti Lietuvos krepšinio rinktinė kontrolinėse rungtynėse Šiauliuose...

Jaunasis filosofas įvardijo, ko trūksta šiuolaikinei kartai (36)

Klasikinių mokslų magistro studijas Kembridže ( Jungtinė Karalystė ) su pagyrimu baigęs ir šiuo...

Nustebsite pamatę: dizaineris sukūrė išskirtinius vandens mylėtojų kostiumus (6)

Žmonėms, kuriems vanduo, jūros bangos ir smėlis yra visas gyvenimas, mados dizaineris Thomas...

Įspūdingomis asmenukėmis išgarsėjęs vaikinas visose savo nuotraukose slepia žinutę vienam žmogui (4)

Natūralu, kad tėvai paprastai nerimauja, kai jų vaikams tenka vykti į užsienį. Tad norėdamas...

Šį bruožą turintys žmonės labiau linkę į neištikimybę (21)

Visi, kurie būna neištikimi savo antrajai pusei, turi vieną bendrą bruožą. Tokią išvada...